Gebedsgenezers
Het klopt inderdaad dat er in Bleskensgraaf is nagedacht over een eventuele ziekenzalving, maar Janneke Vlot heeft zich nog vóór een beslissing daarover plotseling tot Jan Zijlstra gewend. De suggestie dat haar kerkenraad niet wilde en dat ze daarom een andere weg is ingeslagen, is dus niet correct.ND schreef:De vraag waarom de een wel en de ander niet geneest, blijft terugkeren. Er blijken in Zijlstra's visie veel redenen te zijn waarom mensen soms niet genezen. Zelf noemt hij het voorbeeld van Janneke Vlot. Deze vrouw uit Bleskensgraaf genas dit jaar tijdens een dienst van Zijlstra van dystrofie, waardoor zij in een rolstoel zat. Sinds haar genezing getuigt zij daarvan in kranten, op televisie en tijdens evenementen. Hoe kwam het dat zij niet genas door het gebed in haar eigen gemeente, en wel door Zijlstra's gebed, wil iemand weten. ,,Janneke Vlot ging naar haar eigen (hervormde, red.) predikant met de vraag of zij gezalfd kon worden met olie'', vertelt Zijlstra. ,,Die wilde dat niet. Daarom kwam ze naar ons toe. Of de kerk daarmee in gebreke is gebleven? Zij vindt van wel, en ik eigenlijk ook.''
[...]
Zijlstra zegt dat het gebed van deze mensen een basis is geweest voor de genezing die uiteindelijk optrad. Maar de vrouw wil toch echt van hem weten wat die mensen fout hebben gedaan, dat 'het' bij hen niet gebeurde. ,,Zonder met de vinger te willen wijzen, geloof ik wel dat het begint met gehoorzaamheid aan Gods Woord'', zegt Zijlstra. ,,Als Janneke Vlot bij haar kerkenraad vraagt om zalving en er moet eerst een commissie in leven geroepen worden, die na veel vergaderingen zegt 'we doen het maar niet', dan zijn we op de verkeerde weg. Als wij allemaal gaan doen wat de Bijbel zegt, zullen er ook in de kerken steeds meer wonderen gebeuren.''
Vincent schreef:Zijlstra: berusting in ziekte mag niet
(.....)
Bron: Nederlands Dagblad.
Uit de vetgedrukte stukken blijkt wel dat het nog steeds gaat om radicalen die zich van alle tucht en orde afwenden, zoals eertijds de wederdopers.
Arme godsdienst, alles richt zich op uiterlijke genezing.
Hoewel het Bijbels is dat er genezingen op het gebed zijn is de sfeer rondom deze diensten en deze visie's zoals hier door Zijlstra verkondigd niet meer dan een mensgerichte godsdienst waar de tijdelijke en lichamelijke weldaden boven geestelijke zaken geplaatst worden.
Als er voorwaarden van een mens gevraagd worden voordat iemand genezing zou kunnen verkrijgen, wat is het dan een arme en troosteloze leer.
In mijn Bijbel staat dat we onvoorwaardelijk, zielsgenezing (wat veel groter is) kunnen ontvangen door op Hem te zien dmv een geschonken geloof....
- Bert Mulder
- Contacteer:
Dus ook voor mij.Vincent schreef:Oh? En gereformeerden geloven door deze kwakzalver? Dit is mijn belijdenis:Zijlstra: berusting in ziekte mag niet
door onze redacteur Aldwin Geluk
Het is niet Gods wil dat mensen berusten in hun ziekte, en daarin Gods leiding zien. Daarvan is evangelist Jan Zijlstra overtuigd. ,,Ziekte is niet iets van God. Hij biedt zich aan als Heelmeester, en wil iedereen genezen. Dan kan ik het dus niet aanvaarden als mensen ziek blijven.''
Verder ook:Vr.27. Wat verstaat gij door de voorzienigheid Gods?
Antw. De almachtige en alomtegenwoordige kracht Gods a, door welke Hij hemel en aarde, mitsgaders alle schepselen, gelijk als met Zijn hand nog onderhoudt, en alzo regeert b, dat loof en gras, regen en droogte c, vruchtbare en onvruchtbare jaren, spijze en drank, gezondheid en krankheid d, rijkdom en armoede e, en alle dingen, niet bij geval, maar van Zijn Vaderlijke hand ons toekomen f. a Han 17:25 Han 17:27,28 Jer 23:23,24 Jes 29:15,16 Eze 8:12 b Heb 1:3 c Jer 5:24 Han 14:17 d Joh 9:3 e Spr 22:2 f Mt 10:29 Spr 16:33
28 En wij weten,72) dat dengenen, die God liefhebben, alle dingen medewerken73) ten goede, namelijk dengenen, die naar Zijn voornemen74) geroepen zijn75)
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
er is een grote heelmeester
Kaw schreef:Is iemand krank onder u? Dat hij tot zich roepe de ouderlingen der Gemeente, en dat zij over hem bidden, hem zalvende met olie in den Naam des Heeren.
En het gebed des geloofs zal den zieke behouden, en de Heere zal hem oprichten, en zo hij zonden gedaan zal hebben, het zal hem vergeven worden.
ik heb zelf mee mogen maken dat ik voor een grote operatie naar de consistorie mogen gaan (na een indrukwekkende prediking)en nog leesdienst ook! en ik moet zeggen dat we daar weer kerk hadden en dat Hij in het midden was!
ik heb de kerkeraad bedankt voor alles en gevraagd of ze naar mijn gezin(man en 2 dochters) wilden zorgen als ik het niet zou overleven.en het grote daarvan was dat ik het goed vond alles wat de Heere doet is goed ,maar toen mog ik het instemmen.
Hij kan en wil en zal in nood
zelfs bij het nadren van de dood
volkomen uitkomst geven.
dat heb ik mogen ervaren ik ging de operatie tafel op met die woorden en de chirug zei tegen mij hij zelf was rk jij had het over volkomen uitkomst maar de rest kon ik niet verstaan.
dus ik ging de ok tafel op met die woorden en kwam er ook mee af.
ik zou willen dat ik nog zo gesteld mog zijn. dus geen gebedsgenezeres maar de Grote Heelmeester. hatelijke groet nellie.
Hatelijke groet? 
Maar je hebt gelijk. Het gaat om de grote heelmeester. Hij geneest. En Hij zet daar mensen voor in. Artsen, chirurgen, soms ook mensen die iemand de handen opleggen zodat hij geneest. Gods wegen zijn heel gevarieerd. En ondoorgrondelijk.
Mooi getuigenis. God is goed voor ons.

Maar je hebt gelijk. Het gaat om de grote heelmeester. Hij geneest. En Hij zet daar mensen voor in. Artsen, chirurgen, soms ook mensen die iemand de handen opleggen zodat hij geneest. Gods wegen zijn heel gevarieerd. En ondoorgrondelijk.
Mooi getuigenis. God is goed voor ons.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Ja, maar dat is bijbels, maar Zijlstra met zijn geoganiseerde genezingsdiensten is niet Bijbels.Kaw schreef:Is iemand krank onder u? Dat hij tot zich roepe de ouderlingen der Gemeente, en dat zij over hem bidden, hem zalvende met olie in den Naam des Heeren.
En het gebed des geloofs zal den zieke behouden, en de Heere zal hem oprichten, en zo hij zonden gedaan zal hebben, het zal hem vergeven worden.
- Bonny
- Contacteer:
Hoewel ik geen 'fan' van Zijlstra ben, vind ik deze opmerking iets te kort door de bocht. Mayflower, kun je je standpunt wat beter en uitgebreider bergumenteren?mayflower schreef:Ja, maar dat is bijbels, maar Zijlstra met zijn geoganiseerde genezingsdiensten is niet Bijbels.Kaw schreef:Is iemand krank onder u? Dat hij tot zich roepe de ouderlingen der Gemeente, en dat zij over hem bidden, hem zalvende met olie in den Naam des Heeren.
Bert Mulder schreef:Quote: Zijlstra: berusting in ziekte mag niet
door onze redacteur Aldwin Geluk
Het is niet Gods wil dat mensen berusten in hun ziekte, en daarin Gods leiding zien. Daarvan is evangelist Jan Zijlstra overtuigd. ,,Ziekte is niet iets van God. Hij biedt zich aan als Heelmeester, en wil iedereen genezen. Dan kan ik het dus niet aanvaarden als mensen ziek blijven.''
Oh? En gereformeerden geloven door deze kwakzalver? Dit is mijn belijdenis:
Vr.27. Wat verstaat gij door de voorzienigheid Gods?Quote:
Antw. De almachtige en alomtegenwoordige kracht Gods a, door welke Hij hemel en aarde, mitsgaders alle schepselen, gelijk als met Zijn hand nog onderhoudt, en alzo regeert b, dat loof en gras, regen en droogte c, vruchtbare en onvruchtbare jaren, spijze en drank, gezondheid en krankheid d, rijkdom en armoede e, en alle dingen, niet bij geval, maar van Zijn Vaderlijke hand ons toekomen
Maar Bert, denk eens aan Hizkia. Hij berustte ook niet in zijn ziekte en bad tot God om genezing en kreeg genezing. Geloof je soms dat als je ziek wordt je maar gewoon moet zeggen: 'Pech gehad, het is Gods wil'?
The Groom's still waiting at the altar
http://www.eo.nl/programma/galileo/2007 ... de=7243097
Wel interessant in deze context.
Wel interessant in deze context.
Re: Gebedsgenezers
waarom wordt Jan Zijlstra als kwakzalver gezien?..
dit vind ik een zeer foute opmerking.. het zijn de werken van de heilige Geest.. genezing is toch een van de gaven van de Geest of heb ik 1 Kor 12 niet goed gelezen.. hij doet het trouwens niet voor de show.. hij heeft atijd eerst een goede preek waarin hij duidelijk naar voren laat komen dat niet hij het is die geneest maar God zelf..
dit vind ik een zeer foute opmerking.. het zijn de werken van de heilige Geest.. genezing is toch een van de gaven van de Geest of heb ik 1 Kor 12 niet goed gelezen.. hij doet het trouwens niet voor de show.. hij heeft atijd eerst een goede preek waarin hij duidelijk naar voren laat komen dat niet hij het is die geneest maar God zelf..
On Christ the Son and Rock I stand all other ground is sinking sand..
- Bert Mulder
- Contacteer:
Lees het heel anders in mijn Bijbel:Delight in me and I will give you the desires of your heart. For it is I who gave you those desires. Philippians 2:13
KJV: 13For it is God which worketh in you both to will and to do of his good pleasure.
SV: 13 Want het is God, Die in u werkt46) beide het willen47) en het werken,48) naar Zijn welbehagen.49)
Aan Bonny, had eerder je vraag niet opgemerkt.
Ten eerste, wijs ik nooit genezing op gebed af. Zo is namelijk ook mijn eigen vrouw genezen. Even tussen haakjes, daar is voor in onze eigen kerk, en door ons zelf en velen in de familie voor gebeden, en dat niet in een zogenaamde genezingsdienst, door iemand die zichzelf vooruitplaatst. Ten tweede, bad Hizkia zelf, niet 1 of andere profeet. Ten derde, bad Hizkia niet in de eerste plaats om eigen baat, maar voor de zaligheid van Gods volk. Want hij, als voorvader van Christus, had geen zaad.Maar Bert, denk eens aan Hizkia. Hij berustte ook niet in zijn ziekte en bad tot God om genezing en kreeg genezing. Geloof je soms dat als je ziek wordt je maar gewoon moet zeggen: 'Pech gehad, het is Gods wil'?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
srry.. had hem niet helemaal goed opgeschreven..
komt uit my fathers love letter..
http://www.fathersloveletter.com/flltextenglish.html
komt uit my fathers love letter..
http://www.fathersloveletter.com/flltextenglish.html
On Christ the Son and Rock I stand all other ground is sinking sand..
het mooie aan Jan Zijlstra is dat hij voor hij begint met genezingen er eerst een hele stevige preek komt...hier schuwt hij niet de mensen te wijzen op God en Jezus als het Lam dat voor de zonden van this wereld aan het kruis is gestorven en later weer is opgestaan. Verder is datgene wat mensen vaak zien als een genezing door Jan Zijlstra zelf (daarmee bedoel ik: dat mensen denken dat hij iets doet via God wat normale mensen niet kunnen) meer een smeken bij God om genezing. Wie van hem wel eens diensten heeft meegemaakt zal moeten toegeven dat alles wat hij zegt een soort van pleiten is op de beloften die er in de Bijbel staan. Daarmee doet Hij nog niets fout naar mijn mening.
Hij zegt dat hij in zijn leven heeft gemerkt dat hij de gave van genezing heeft en wil daar nu andere mensen mee helpen. Dit kan nog best waar zijn.
maar...
Waar ik het absoluut niet mee eens ben zijn uitspraken die worden geuit op het moment dat iemand NIET genezen is. Hij/zij 'heeft dan te weinig geloof gehad' is er een van. Dit soort dingen vind ik discutabel..ik denk niet dat mensen afhankelijk zijn van de mate van geloof op dat moment om genezen te worden.
Verder kan ik het niet echt vinden in een georganiseerde dienst waarin Jan Zijlstra God even Zijn werk laat doen..Ik bedoel hiermee dat Jan Zijlstra eigenlijk het moment kiest waarop God moet gaan werken volgens hem.
Kortom: ik geloof in gaven van de Geest. Ik geloof ook best dat die vandaag de dag nog aanwezig zijn. Maar om dit te organiseren in zulke bijeenkomsten...daar zet ik mijn vraagtekens bij...
Hij zegt dat hij in zijn leven heeft gemerkt dat hij de gave van genezing heeft en wil daar nu andere mensen mee helpen. Dit kan nog best waar zijn.
maar...
Waar ik het absoluut niet mee eens ben zijn uitspraken die worden geuit op het moment dat iemand NIET genezen is. Hij/zij 'heeft dan te weinig geloof gehad' is er een van. Dit soort dingen vind ik discutabel..ik denk niet dat mensen afhankelijk zijn van de mate van geloof op dat moment om genezen te worden.
Verder kan ik het niet echt vinden in een georganiseerde dienst waarin Jan Zijlstra God even Zijn werk laat doen..Ik bedoel hiermee dat Jan Zijlstra eigenlijk het moment kiest waarop God moet gaan werken volgens hem.
Kortom: ik geloof in gaven van de Geest. Ik geloof ook best dat die vandaag de dag nog aanwezig zijn. Maar om dit te organiseren in zulke bijeenkomsten...daar zet ik mijn vraagtekens bij...
But He was pierced for our transgressions, He was crushed for our iniquities; the punishment that brought us peace was upon Him, and by His wounds we ARE healed.