Indringende vraag aangaande de Schepping
Geschapen op de zesde dag of een dochter van twee van hen.Mister schreef:Waar kwam die vrouw vandaan dan?refo schreef: Die hij pas tegenkwam toen hij zijn ouderlijk huis verlaten had.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
- Oude-Waarheid
Volgens mij is dat achterhaald. Er zijn tegenwoordig veel meer dingen nodig.Oude-Waarheid schreef:Maar één ding is nodig :!:Tiberius schreef:Gij bekommert en ontrust u over vele dingen
--------------
- Oude-Waarheid
Dat is zo ja.Oude-Waarheid schreef:Tja er zijn altijd mensen die het beter weten dan de Heere Jezus.refo schreef:Volgens mij is dat achterhaald. Er zijn tegenwoordig veel meer dingen nodig.Oude-Waarheid schreef:Maar één ding is nodig :!:Tiberius schreef:Gij bekommert en ontrust u over vele dingen
--------------
Uit alles blijkt dat in Gen 1-5 de biologie van de mens anders was. Ze kregen op hoge leeftijd kinderen, werden zeer oud.Jaja. Je leukste opmerking vind ik 'zeker in die tijden'. Ben je er bij geweest.
Ze werden 700-900 jaar oudWaarom waren vrouwen toen 100 jaar vruchtbaar?
Er is geen reden om aan te nemen dat dat niet gewoon na een jaar of 15 was.Nu toch ook niet? En wanneer begon de vruchtbaarheid? En bij mannen?
Uiteraard ook maar een aanname. Maar als er sprake is van een bijna perfect (niet gedegenereerd) lichaam, en dus grote vruchtbaarheid, dan is het aannemelijk dat een vrouw elke 2 jaar een kind krijgt.Kregen vrouwen iedere twee jaar een kind?
Wellicht, maar ongetwijfeld niet in die grote aantallen als waarin er nieuwe kinderen geboren werden.Stierven er wel eens mensen? (Zie Abel)
Goeie vraag, waarom niet gewoon rond hun 20e of 30e?Trouwde men met 20? Of was dat pas bij 120 de gewoonte?
Welke Bijbelse gegevens?Op grond van Bijbelse gegevens hou ik het op mijn conservatieve schatting: 4 personen uit de Adam-lijn.
Wie zegt dat dat z'n eerste vrouw was? Wie zegt dat hij geen andere vrouwen had 'bekend' daarvoor?Ook Kain 'bekende' na die geschiedenis pas zijn huisvrouw. Die hij pas tegenkwam toen hij zijn ouderlijk huis verlaten had.
Wie zegt dat Kain niet gewoon uitzonderlijk was?
Als er wordt gesproken over de aanwezigheid van steden en andere mensen, maar er wordt niet over andere geslachten of stamvaders gesproken, maar wel continue over 'hij gewon zonen en dochteren', dan is het toch logisch dat al die mensen waarover in de kantlijn gesproken wordt gewoon nakomelingen van Adam waren!?
Carpe Diem tamen Memento Mori
Trouwens, er staat helemaal niet dat Kain en zijn vrouw voor het eerst gemeenschap hadden na de moord op Abel. Er staat dat ze gemeenschap hadden en dat daaruit Henoch (niet dé Henoch) werd geboren.
Gen 4:17
En Kain bekende zijn huisvrouw, en zij werd bevrucht en baarde Henoch; en hij bouwde een stad, en noemde den naam dier stad naar den naam zijns zoons, Henoch.
Kennelijk had hij die vrouw al voor de moord op Abel.
Er is dan volgens mij geen reden om aan te nemen dat zij niet daarvoor al gemeenschap hebben gehad, en kinderen hebben gekregen.
Alleen wordt Henoch specifiek genoemd, omdat uit dat geslacht een aantal markante personen voort komen, en omdat Kain een stad naar Henoch vernoemd.
Gen 4:17
En Kain bekende zijn huisvrouw, en zij werd bevrucht en baarde Henoch; en hij bouwde een stad, en noemde den naam dier stad naar den naam zijns zoons, Henoch.
Kennelijk had hij die vrouw al voor de moord op Abel.
Er is dan volgens mij geen reden om aan te nemen dat zij niet daarvoor al gemeenschap hebben gehad, en kinderen hebben gekregen.
Alleen wordt Henoch specifiek genoemd, omdat uit dat geslacht een aantal markante personen voort komen, en omdat Kain een stad naar Henoch vernoemd.
Is het overigens echt nodig om dit soort (interessante) threads altijd weer vol te pompen met vrome uitspraken en algemeenheden?
Ik vind't gewoon threadjacking.
Of mogen we hier al niet over de Bijbel spreken met elkaar?
Het onderzoeken van de Bijbel is volgens mij een christelijke deugd.
Ik vind't gewoon threadjacking.
Of mogen we hier al niet over de Bijbel spreken met elkaar?
Het onderzoeken van de Bijbel is volgens mij een christelijke deugd.
Dan moet je je toch eerst maar eens beter in de Bijbel verdiepen voor je met dit soort uitspraken komt. Het staat er namelijk gewoon in... terwijl hier allerlei speculaties over vruchtbaarheid enzo worden gedaan geeft de Bijbel een heleboel informatie. Zullen we daar maar eens mee beginnen? :refo schreef:Jaja. Je leukste opmerking vind ik 'zeker in die tijden'. Ben je er bij geweest.
Waarom waren vrouwen toen 100 jaar vruchtbaar? Nu toch ook niet? En wanneer begon de vruchtbaarheid? En bij mannen?
Kregen vrouwen iedere twee jaar een kind?
Stierven er wel eens mensen? (Zie Abel)
Trouwde men met 20? Of was dat pas bij 120 de gewoonte?
Op grond van Bijbelse gegevens hou ik het op mijn conservatieve schatting: 4 personen uit de Adam-lijn.
Ook Kain 'bekende' na die geschiedenis pas zijn huisvrouw. Die hij pas tegenkwam toen hij zijn ouderlijk huis verlaten had.
3 Toen Adam 130 jaar was, verwekte hij een zoon die op hem leek, die zijn evenbeeld was. Hij noemde hem Set. 4 Na de geboorte van Set duurde Adams leven nog 800 jaar. Hij verwekte zonen en dochters. 5 In totaal leefde hij 930 jaar. Daarna stierf hij.
Overigens staan er nog wel wat meer dingen in. In de lijn van Adam naar Noach wordt de oudste zoon telkens bij naam genoemd, plus de leeftijd waarop zijn vader hem verwekte. De jongste vaders in die lijn zijn Henoch en Mahalahel, beiden 65 jaar. Blijkbaar was door het langzamere verouderingsproces er ook geen sprake van vruchtbaarheid op jongere leeftijd. De oudste vader die genoemd wordt is Noach, hij was 500 jaar oud toen hij vader werd. Hieruit kun je sowieso opmaken dat men minstens 435 jaar vruchtbaar was. Overal staat de toevoeging: "en hij verwekte zonen en dochters". Dat hoeft natuurlijk niet om de 2 jaar te zijn, alhoewel anticonceptie toen nog niet zo ver ontwikkeld was :roll: Dus het waren er ongetwijfeld een hele hoop.
Goed, voor zover de Bijbelse gegevens, ik hoop dat je je beeld wat laat bijstellen.
Vraag die rest is natuurlijk: Hoe zat het met Kain. Hij was vervloekt, Abel was dood, en de eerste zoon daarna was Set, die wordt immers in het rijtje genoemd. Daarna volgden er meer.Dus waar kwam de rest waar Kain na de moord op Abel al bang voor was, dan vandaan? Anderzijds, als het directe familie was had hij wel extra redenen om te zeggen: Ieder die mij tegenkomt zal mij doden.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Threadjacking of niet, bij het lezen van de eerste hoofdstukken van de Bijbel heb je twee klippen.
De ene klip is dat je er niets van gelooft en de Bijbel als een sprookjesboek beschouwd. Die visie werd hier enkele weken geleden gepost.
De andere klip is dat je alles gaat proberen te verklaren en de Bijbelgeschiedenis in lijn probeert te brengen met de wetenschap.
Ik geef toe: de eerste klip is ronduit levensgevaarlijk, omdat men dan bezig is met Schriftkritiek en uiteindelijk de val van Adam loochent. In ieder geval probeert om de toerekening van Adams verdorven natuur te ontkennen, zodat men in een soort pelagianisme vervalt.
Maar de tweede klip schaar ik onder onnuttige geslachtsrekeningen. Wat maakt het uit uit hoeveel zusjes of nichtjes Kain zijn huisvrouw kon kiezen?
Eén ding ben ik wel voor de volle honderd procent met je eens, namelijk dat alleen Adam en Eva geschapen zijn en geen andere mensen.
Onder andere gebaseerd op het Schriftwoord: En heeft uit een bloede het ganse geslacht der mensen gemaakt, om op den gehelen aardbodem te wonen
De ene klip is dat je er niets van gelooft en de Bijbel als een sprookjesboek beschouwd. Die visie werd hier enkele weken geleden gepost.
De andere klip is dat je alles gaat proberen te verklaren en de Bijbelgeschiedenis in lijn probeert te brengen met de wetenschap.
Ik geef toe: de eerste klip is ronduit levensgevaarlijk, omdat men dan bezig is met Schriftkritiek en uiteindelijk de val van Adam loochent. In ieder geval probeert om de toerekening van Adams verdorven natuur te ontkennen, zodat men in een soort pelagianisme vervalt.
Maar de tweede klip schaar ik onder onnuttige geslachtsrekeningen. Wat maakt het uit uit hoeveel zusjes of nichtjes Kain zijn huisvrouw kon kiezen?
Eén ding ben ik wel voor de volle honderd procent met je eens, namelijk dat alleen Adam en Eva geschapen zijn en geen andere mensen.
Onder andere gebaseerd op het Schriftwoord: En heeft uit een bloede het ganse geslacht der mensen gemaakt, om op den gehelen aardbodem te wonen
Dat staat er niet bij.In de lijn van Adam naar Noach wordt de oudste zoon telkens bij naam genoemd
De zoon wordt genoemd die de lijn naar Noach voort zet.
Bij de ene is dat na 65 jaar, en bij de ander na 130 jaar.
Uiteraard is het goed te nuanceren, maar hier beginnen direct hele discussies die niets met het onderwerp te maken hebben.Threadjacking of niet, bij het lezen van de eerste hoofdstukken van de Bijbel heb je twee klippen.
Dat was gewoon even een rekenmodelletjeDat hoeft natuurlijk niet om de 2 jaar te zijn

Mensen vragen zich af: hoe konden er zoveel mensen op de aarde zijn, dan kan je met een simplistische rekenmodelletje aangeven hoe snel bevolking kan groeien, zeker als er sprake is van vruchtbare mensen.
Nah, zo wetenschappelijk is mijn post niet hoorDe andere klip is dat je alles gaat proberen te verklaren en de Bijbelgeschiedenis in lijn probeert te brengen met de wetenschap.

We leven in een moeilijke rationele tijd. Daar mag je als christen best wat rationeel tegengas geven voor terechte vragen die mensen krijgen.
Enkel "Je moet het geloven" voldoet niet, mi.
Niet omdat het niet waar is, maar omdat het de twijfel niet weghaalt bij sommigen. En als je dan, vanuit de Bijbel, gewoon wat rationele argumenten kunt aandragen, is dat alleen maar een plus.
Hoezo niet? Misschien waren die "op kamers" gegaan, getrouwd etc. waar Kain bij Adam en Eva bleef wonen?Mister schreef:Dus niet heel logisch dat 'hij die pas tegenkwam toen hij zijn ouderlijk huis verlaten had' ;-)refo schreef:Geschapen op de zesde dag of een dochter van twee van hen.Mister schreef:Waar kwam die vrouw vandaan dan?refo schreef: Die hij pas tegenkwam toen hij zijn ouderlijk huis verlaten had.
Je hebt gelijk. In ieder geval kunnen we wel opmaken dat men minimaal 450 jaar vriuchtbaar was in die leeftijd... logisch, als je 800-900 jaar leeftRobert schreef:Dat staat er niet bij.
De zoon wordt genoemd die de lijn naar Noach voort zet.
Bij de ene is dat na 65 jaar, en bij de ander na 130 jaar.

Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."