Preekseries
- JolandaOudshoorn
... dat was inderdaad waar ik altijd de grootste moeite mee had toen in m'n vorige gemeente een prekenserie over Ruth werd gelezen, waarin alles maar dan ook alles werd vergeestelijkt richting de gangen van Gods volk.Unionist schreef:over het leven van "het volk"?
Daar gaan tenminste de meeste Bijbellezingen over Ruth, Jozef, Hizkia, etc etc over.
Zo liep daar in de weekdiensten ook een prekenserie (zal nog wel niet afgelopen zijn, het ging zo gedetailleerd dat je er jaaaren mee vooruit kunt) over de tabernakel, waarbij elk striklisje en elk haakje afzonderlijk geestelijk geduid werd.
- JolandaOudshoorn
Daar had hij zelf ook nog aan zitten denken, maar die hadden we net behandeld tijdens een aantal gemeenteavonden, dus dat zou voor een aantal mensen dubbel op zijn geweest. Helaas was ik niet bij die gemeenteavonden aanwezig, maar ik heb een boekje in de kast staan dat de DL ook behandeld in 52 hoofdstukken :idea:Mister schreef:Zo deed Ds. P. de Vries vroeger de DL behandelen toen hij nog in Zwartebroek-Terschuur stond.JolandaOudshoorn schreef:Onze oud predikant heeft de NGB behandeld. Wad erg leerzaam en ook eens iets anders dan de cathechismuspreken (hoewel die ook heel leerzaam blijven!!)
Ik weet, mijn Verlosser leeft
- Wilma van den Berg
De HC hoor ik inmiddels al voor de 30e keer. (Ruwe schatting) Da's inmiddels meer dan dubbel op. Dus een argument is dat niet.JolandaOudshoorn schreef:
Daar had hij zelf ook nog aan zitten denken, maar die hadden we net behandeld tijdens een aantal gemeenteavonden, dus dat zou voor een aantal mensen dubbel op zijn geweest. ....
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
- JolandaOudshoorn
ja, maar hier ging het om een tijdsbestek van minder dan een jaar en dat kan je bij de HC niet zeggen. (die heb je meestal niet in een jaar uit)refo schreef:De HC hoor ik inmiddels al voor de 30e keer. (Ruwe schatting) Da's inmiddels meer dan dubbel op. Dus een argument is dat niet.JolandaOudshoorn schreef:
Daar had hij zelf ook nog aan zitten denken, maar die hadden we net behandeld tijdens een aantal gemeenteavonden, dus dat zou voor een aantal mensen dubbel op zijn geweest. ....
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Hoeveel zondagen heeft jouw HC dan?JolandaOudshoorn schreef:ja, maar hier ging het om een tijdsbestek van minder dan een jaar en dat kan je bij de HC niet zeggen. (die heb je meestal niet in een jaar uit)refo schreef:De HC hoor ik inmiddels al voor de 30e keer. (Ruwe schatting) Da's inmiddels meer dan dubbel op. Dus een argument is dat niet.JolandaOudshoorn schreef:
--------------
Overigens lijkt de zomer wel de tijd van de seriepreken te zijn. Is dat om de grote kloof van Pinksteren tot Advent te overbruggen? En in die zin een behulpsel om het zoeken naar een tekst te vergemakkelijken of zelfs te omzeilen?
In bv Duitsland zie je veel meer kerkelijke feestzondagen. Adorote zal er vast ook wel meer hebben in mei tot en met november.
In bv Duitsland zie je veel meer kerkelijke feestzondagen. Adorote zal er vast ook wel meer hebben in mei tot en met november.
--------------
Ik vind het wel mooi. Het liefst zou ik zien dat er altijd in series gepreekt werd. Nu heb ik wel 30 preken gehoord over b.v. de bloedvloeiende vrouw, maar zeer zelden over de boeken Obadja of Titus.
Laat een dominee maar eens bij Genesis 1:1 beginnen en alles bepreken wat hij tegenkomt. Soms kan hij dan 5 preken over één tekst houden en soms moet hij 2 hoofdstukken in één preek stoppen. Maar zo krijg je wel overzicht in de Bijbel en bovendien wordt hij zo genoodzaakt ook de teksten te bepreken waar hijzelf niet zo goed raad mee weet. Dat vraagt weliswaar veel studie, maar levert veel winst op.
Wat je dan ook voorkomt, is als een dominee niet zo lekker in zijn vel zit, je wekenlang depressieve preken krijgt. Het kan weleens goed zijn als een dominee in de put zit en er is net een lofpsalm aan de beurt.
Laat een dominee maar eens bij Genesis 1:1 beginnen en alles bepreken wat hij tegenkomt. Soms kan hij dan 5 preken over één tekst houden en soms moet hij 2 hoofdstukken in één preek stoppen. Maar zo krijg je wel overzicht in de Bijbel en bovendien wordt hij zo genoodzaakt ook de teksten te bepreken waar hijzelf niet zo goed raad mee weet. Dat vraagt weliswaar veel studie, maar levert veel winst op.
Wat je dan ook voorkomt, is als een dominee niet zo lekker in zijn vel zit, je wekenlang depressieve preken krijgt. Het kan weleens goed zijn als een dominee in de put zit en er is net een lofpsalm aan de beurt.
- Christiaan
De Reformatoren, Bullinger, Calvijn ect. Waren geheel gewoon preekseries te houden over hele bijbelboeken!Unionist schreef:Ik vind het wel mooi. Het liefst zou ik zien dat er altijd in series gepreekt werd. Nu heb ik wel 30 preken gehoord over b.v. de bloedvloeiende vrouw, maar zeer zelden over de boeken Obadja of Titus.
Ze omzelde zeker ook geen teksten.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)
Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Ik heb gehoord van een dominee die dat doet. 's Morgens een hoofdstuk uit het OT en 's middags een hoofdstuk uit het NT. En zo op rij.Unionist schreef:Ik vind het wel mooi. Het liefst zou ik zien dat er altijd in series gepreekt werd. Nu heb ik wel 30 preken gehoord over b.v. de bloedvloeiende vrouw, maar zeer zelden over de boeken Obadja of Titus.
Geen catechismus verklaring?JALP schreef:Ik heb gehoord van een dominee die dat doet. 's Morgens een hoofdstuk uit het OT en 's middags een hoofdstuk uit het NT. En zo op rij.Unionist schreef:Ik vind het wel mooi. Het liefst zou ik zien dat er altijd in series gepreekt werd. Nu heb ik wel 30 preken gehoord over b.v. de bloedvloeiende vrouw, maar zeer zelden over de boeken Obadja of Titus.