Preekseries

JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Onze oud predikant heeft de NGB behandeld. Wad erg leerzaam en ook eens iets anders dan de cathechismuspreken (hoewel die ook heel leerzaam blijven!!)
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Unionist schreef:over het leven van "het volk"?

Daar gaan tenminste de meeste Bijbellezingen over Ruth, Jozef, Hizkia, etc etc over.
... dat was inderdaad waar ik altijd de grootste moeite mee had toen in m'n vorige gemeente een prekenserie over Ruth werd gelezen, waarin alles maar dan ook alles werd vergeestelijkt richting de gangen van Gods volk.

Zo liep daar in de weekdiensten ook een prekenserie (zal nog wel niet afgelopen zijn, het ging zo gedetailleerd dat je er jaaaren mee vooruit kunt) over de tabernakel, waarbij elk striklisje en elk haakje afzonderlijk geestelijk geduid werd.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

JolandaOudshoorn schreef:Onze oud predikant heeft de NGB behandeld. Wad erg leerzaam en ook eens iets anders dan de cathechismuspreken (hoewel die ook heel leerzaam blijven!!)
Zo deed Ds. P. de Vries vroeger de DL behandelen toen hij nog in Zwartebroek-Terschuur stond.
JolandaOudshoorn

Mister schreef:
JolandaOudshoorn schreef:Onze oud predikant heeft de NGB behandeld. Wad erg leerzaam en ook eens iets anders dan de cathechismuspreken (hoewel die ook heel leerzaam blijven!!)
Zo deed Ds. P. de Vries vroeger de DL behandelen toen hij nog in Zwartebroek-Terschuur stond.
Daar had hij zelf ook nog aan zitten denken, maar die hadden we net behandeld tijdens een aantal gemeenteavonden, dus dat zou voor een aantal mensen dubbel op zijn geweest. Helaas was ik niet bij die gemeenteavonden aanwezig, maar ik heb een boekje in de kast staan dat de DL ook behandeld in 52 hoofdstukken :idea:
Wilma van den Berg

Bericht door Wilma van den Berg »

Ds. Neele heeft een prekenboekje/serie geschreven over de sterren
refo

Bericht door refo »

JolandaOudshoorn schreef:
Daar had hij zelf ook nog aan zitten denken, maar die hadden we net behandeld tijdens een aantal gemeenteavonden, dus dat zou voor een aantal mensen dubbel op zijn geweest. ....
De HC hoor ik inmiddels al voor de 30e keer. (Ruwe schatting) Da's inmiddels meer dan dubbel op. Dus een argument is dat niet.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
JolandaOudshoorn

refo schreef:
Daar had hij zelf ook nog aan zitten denken, maar die hadden we net behandeld tijdens een aantal gemeenteavonden, dus dat zou voor een aantal mensen dubbel op zijn geweest. ....
De HC hoor ik inmiddels al voor de 30e keer. (Ruwe schatting) Da's inmiddels meer dan dubbel op. Dus een argument is dat niet.
ja, maar hier ging het om een tijdsbestek van minder dan een jaar en dat kan je bij de HC niet zeggen. (die heb je meestal niet in een jaar uit)
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

ds HJ Lam (Rijssen) heeft in zijn Nieuwerkerkse periode een prekenserie gehouden over Simson. Was zeer leerzaam.
ds IJR Bijl is nu (voor zover ik weet) bezig met een serie over de helden van David.
refo

Bericht door refo »

refo schreef:
ja, maar hier ging het om een tijdsbestek van minder dan een jaar en dat kan je bij de HC niet zeggen. (die heb je meestal niet in een jaar uit)
Hoeveel zondagen heeft jouw HC dan?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
refo

Bericht door refo »

Overigens lijkt de zomer wel de tijd van de seriepreken te zijn. Is dat om de grote kloof van Pinksteren tot Advent te overbruggen? En in die zin een behulpsel om het zoeken naar een tekst te vergemakkelijken of zelfs te omzeilen?

In bv Duitsland zie je veel meer kerkelijke feestzondagen. Adorote zal er vast ook wel meer hebben in mei tot en met november.
--------------
Unionist

Bericht door Unionist »

Ik vind het wel mooi. Het liefst zou ik zien dat er altijd in series gepreekt werd. Nu heb ik wel 30 preken gehoord over b.v. de bloedvloeiende vrouw, maar zeer zelden over de boeken Obadja of Titus.

Laat een dominee maar eens bij Genesis 1:1 beginnen en alles bepreken wat hij tegenkomt. Soms kan hij dan 5 preken over één tekst houden en soms moet hij 2 hoofdstukken in één preek stoppen. Maar zo krijg je wel overzicht in de Bijbel en bovendien wordt hij zo genoodzaakt ook de teksten te bepreken waar hijzelf niet zo goed raad mee weet. Dat vraagt weliswaar veel studie, maar levert veel winst op.

Wat je dan ook voorkomt, is als een dominee niet zo lekker in zijn vel zit, je wekenlang depressieve preken krijgt. Het kan weleens goed zijn als een dominee in de put zit en er is net een lofpsalm aan de beurt.
Christiaan

Bericht door Christiaan »

Unionist schreef:Ik vind het wel mooi. Het liefst zou ik zien dat er altijd in series gepreekt werd. Nu heb ik wel 30 preken gehoord over b.v. de bloedvloeiende vrouw, maar zeer zelden over de boeken Obadja of Titus.

Laat een dominee maar eens bij Genesis 1:1 beginnen en alles bepreken wat hij tegenkomt. Soms kan hij dan 5 preken over één tekst houden en soms moet hij 2 hoofdstukken in één preek stoppen. Maar zo krijg je wel overzicht in de Bijbel en bovendien wordt hij zo genoodzaakt ook de teksten te bepreken waar hijzelf niet zo goed raad mee weet. Dat vraagt weliswaar veel studie, maar levert veel winst op.

Wat je dan ook voorkomt, is als een dominee niet zo lekker in zijn vel zit, je wekenlang depressieve preken krijgt. Het kan weleens goed zijn als een dominee in de put zit en er is net een lofpsalm aan de beurt.
De Reformatoren, Bullinger, Calvijn ect. Waren geheel gewoon preekseries te houden over hele bijbelboeken!
Ze omzelde zeker ook geen teksten.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
JALP

Bericht door JALP »

Unionist schreef:Ik vind het wel mooi. Het liefst zou ik zien dat er altijd in series gepreekt werd. Nu heb ik wel 30 preken gehoord over b.v. de bloedvloeiende vrouw, maar zeer zelden over de boeken Obadja of Titus.

Ik heb gehoord van een dominee die dat doet. 's Morgens een hoofdstuk uit het OT en 's middags een hoofdstuk uit het NT. En zo op rij.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

JALP schreef:

Ik heb gehoord van een dominee die dat doet. 's Morgens een hoofdstuk uit het OT en 's middags een hoofdstuk uit het NT. En zo op rij.
Geen catechismus verklaring?
Unionist

Bericht door Unionist »

Ds. Van Reenen zegt in zijn preek over Zondag 1: Wij preken niet uit de Catechismus, wij preken uit de Bijbel. Hij heeft ook een tekst bij elke preek in zijn HC-bundel.
Plaats reactie