Natuurlijk niet. Beetje open deur..... :shock: :roll: :roll:Bonny schreef:Al die verschillende dominanties, zou het de HEERE blij maken?Rens schreef:GerGem
GerGem I Ned
OGG
OGGiNed
binnen en buiten verband.....................
wie staat nu eigenlijk wáárvoor, de kernstukken dus.???? wat zijn de verschillen tussen de verschillende verbanden, of zijn ze soms zó marginaal dat ze beter maar metéén kunnen fuseren?
ik snap er soms, beter gezegd: compleet geen hóút van.......
"Zoek de verschillen"
Re: "Zoek de verschillen"
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Niet om deze discussie weer op het toneel te toveren hoor, maar ik irriteer me altijd een beetje aan het feit dat er veel word gezegd dat er in de GGiN geen aanbod is voor de onbekeerden.Ad Kalle schreef:Ik weet het echt niet zeker, dat zeg ik vooraf, maar was er niet een verschil in genade aanbod tijdens de prediking? Of het genade-aanbod voor iedereen geldt of alleen voor de "uitverkorenen"
Ook in de GGiN is er een aanbod van genade aan alle hoorders! Alleen dat aanbod word conditioneel gedaan nl.: in de weg van erkenning van schuld en straf (voorwaarde).
Ik heb het al vaker gezegd, maar ik zie er van harte naar uit, dat er één groot kerkverband mag ontstaan, bestaande uit de GG, GGiN en GGiNbv. (Nog liever: bestaande uit alle in de forumregels genoemde kerkverbanden.)
Laten we al die oude vetes en karikaturen eens begraven!
En láát een linkse GG'er dan eens een preek horen van een rechtse GGiN-predikant (of andersom). De bandbreedte (in het aanbod van genade, bijvoorbeeld) is zo klein, dat het aan onze kinderen nauwelijks is uit te leggen.
Laten we al die oude vetes en karikaturen eens begraven!
En láát een linkse GG'er dan eens een preek horen van een rechtse GGiN-predikant (of andersom). De bandbreedte (in het aanbod van genade, bijvoorbeeld) is zo klein, dat het aan onze kinderen nauwelijks is uit te leggen.
Afgewezen, zelfs in de GKV is dat zo 
Ik weet niet of het toen zoveel anders was dan nu, nu in sommige plaatsen christenen van 2 kerkverbanden op weg naar de kerk elkaar ergens kruisen... en men vaak elkaar niet eens begroet (bijv. bij HHK'ers en PKN'ers) etc. Maar goed, hoe dat vroeger was en hoe dat nu is zal ook wel per kerkverband verschillen.

Tja, dat is toch de generaties dat men elkaar spottend "synodalen" en "artikel 31-ers" noemde?memento schreef:Dan kunnen die ouderen van nu beter eens kijken naar de ouderen van toen. Bij de afscheiding heerste absoluut niet zo'n 'wij zijn het' gevoel, en heerste er het verlangen dat de kerk gezuiverd werd, zodat men weer samen kon zijn.Marnix schreef:Daar hoop ik ook op. Wat dat betreft kunnen de ouderen nog een hoop lerenhenriët schreef:wellicht binnen een x aantal jaren toch meer eenheid, je gaat elkaar in deze wereld steeds meer nodig krijgen. De jongeren hebben steeds meer het wij gevoel, de ´oudere generatie´heeft m.i. veel sterker het `wij zijn het gevoel`

Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Het is geen voorwaarde, maar wel de weg waardoor de Heere werkt. Wat moet je anders met Jezus? Waar moet je anders van verlost worden? En het is de Heere Die dat alles schenkt. Het is eeuwig gelukkig dat er bij de mens niets vandaan hoeft te komen.Afgewezen schreef:In de GG ook.Oude Paden schreef:Ook in de GGiN is er een aanbod van genade aan alle hoorders! Alleen dat aanbod word conditioneel gedaan nl.: in de weg van erkenning van schuld en straf (voorwaarde).
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Dr. J.H. Bavinck
Het is niet alleen geen voorwaarde, het is ook geen belemmering tot de welgemeende nodiging van iedereen om te komen tot Christus, ja ook degenen die van zonden en ellende geen (bevindelijke) kennis hebben.caprice schreef:Het is geen voorwaarde, maar wel de weg waardoor de Heere werkt. Wat moet je anders met Jezus? Waar moet je anders van verlost worden? En het is de Heere Die dat alles schenkt. Het is eeuwig gelukkig dat er bij de mens niets vandaan hoeft te komen.Afgewezen schreef:In de GG ook.Oude Paden schreef:Ook in de GGiN is er een aanbod van genade aan alle hoorders! Alleen dat aanbod word conditioneel gedaan nl.: in de weg van erkenning van schuld en straf (voorwaarde).
Iedereen is welkom, en een ieder die tot Hem komt zal Hij geenszins uitwerpen!
Hier ben ik het bijna helemaal mee eens. Ik heb hier heel erg mee rondgelopen, dat ik geen of te weinig zondebesef/schuldgevoel zou hebben. Totdat de Heere zelf liet zien dat ik er een voorwaarde van wilde maken. Dat ik zelf toch ook nog iets (schuldgevoel/zondebesef) wilde aanbrengen. Dit werd door de Heere afgewezen, en ik moest en mocht het loslaten. Mijn "eigen" weggetje was niet nodig. Maar zeker is het besef en gevoel gekomen zodat ook Gods belofte: Ik zal het ordentelijk voor ogen stellen, waarheid is geworden.memento schreef:Het is niet alleen geen voorwaarde, het is ook geen belemmering tot de welgemeende nodiging van iedereen om te komen tot Christus, ja ook degenen die van zonden en ellende geen (bevindelijke) kennis hebben.caprice schreef:Het is geen voorwaarde, maar wel de weg waardoor de Heere werkt. Wat moet je anders met Jezus? Waar moet je anders van verlost worden? En het is de Heere Die dat alles schenkt. Het is eeuwig gelukkig dat er bij de mens niets vandaan hoeft te komen.Afgewezen schreef:In de GG ook.Oude Paden schreef:Ook in de GGiN is er een aanbod van genade aan alle hoorders! Alleen dat aanbod word conditioneel gedaan nl.: in de weg van erkenning van schuld en straf (voorwaarde).
Iedereen is welkom, en een ieder die tot Hem komt zal Hij geenszins uitwerpen!
Gevoelens zijn meer dan woorden, woorden zijn slechts uitingen van gevoelens.
Wat wil je hiermee zeggen Ad? Dat zondebesef niet noodzakelijk is? Of dat zondebesef eigen werk is? Dat de weg van schuldbesef een "eigen weggetje" is?Ad Kalle schreef:Hier ben ik het bijna helemaal mee eens. Ik heb hier heel erg mee rondgelopen, dat ik geen of te weinig zondebesef/schuldgevoel zou hebben. Totdat de Heere zelf liet zien dat ik er een voorwaarde van wilde maken. Dat ik zelf toch ook nog iets (schuldgevoel/zondebesef) wilde aanbrengen. Dit werd door de Heere afgewezen, en ik moest en mocht het loslaten. Mijn "eigen" weggetje was niet nodig. Maar zeker is het besef en gevoel gekomen zodat ook Gods belofte: Ik zal het ordentelijk voor ogen stellen, waarheid is geworden.memento schreef:Het is niet alleen geen voorwaarde, het is ook geen belemmering tot de welgemeende nodiging van iedereen om te komen tot Christus, ja ook degenen die van zonden en ellende geen (bevindelijke) kennis hebben.caprice schreef:Het is geen voorwaarde, maar wel de weg waardoor de Heere werkt. Wat moet je anders met Jezus? Waar moet je anders van verlost worden? En het is de Heere Die dat alles schenkt. Het is eeuwig gelukkig dat er bij de mens niets vandaan hoeft te komen.Afgewezen schreef: In de GG ook.
Iedereen is welkom, en een ieder die tot Hem komt zal Hij geenszins uitwerpen!
Het word soms voorgesteld, alsof bevindelijke kennis van zonde en ellende noodzakelijk is om tot Christus te komen. En als je dat dan niet heb, kan de vraag wel eens oprijzen: Hoe kom ik dan aan die ellendekennis. Well, Christus kan ons niet alleen (in Zijn functie als priester) de zonden vergeven, maar Hij wil ze ons ook (in Zijn functie als profeet) aanwijzen.Oude Paden schreef:Wat wil je hiermee zeggen Ad? Dat zondebesef niet noodzakelijk is? Of dat zondebesef eigen werk is? Dat de weg van schuldbesef een "eigen weggetje" is?Ad Kalle schreef:Hier ben ik het bijna helemaal mee eens. Ik heb hier heel erg mee rondgelopen, dat ik geen of te weinig zondebesef/schuldgevoel zou hebben. Totdat de Heere zelf liet zien dat ik er een voorwaarde van wilde maken. Dat ik zelf toch ook nog iets (schuldgevoel/zondebesef) wilde aanbrengen. Dit werd door de Heere afgewezen, en ik moest en mocht het loslaten. Mijn "eigen" weggetje was niet nodig. Maar zeker is het besef en gevoel gekomen zodat ook Gods belofte: Ik zal het ordentelijk voor ogen stellen, waarheid is geworden.memento schreef:Het is niet alleen geen voorwaarde, het is ook geen belemmering tot de welgemeende nodiging van iedereen om te komen tot Christus, ja ook degenen die van zonden en ellende geen (bevindelijke) kennis hebben.caprice schreef: Het is geen voorwaarde, maar wel de weg waardoor de Heere werkt. Wat moet je anders met Jezus? Waar moet je anders van verlost worden? En het is de Heere Die dat alles schenkt. Het is eeuwig gelukkig dat er bij de mens niets vandaan hoeft te komen.
Iedereen is welkom, en een ieder die tot Hem komt zal Hij geenszins uitwerpen!
Kortom: Juist de mensen zonder zonde- en ellendekennis moeten naar Christus toe, opdat ze van Hem geleerd mogen worden!
Duidelijk toch? Dan is er toch ellendekennis voor Christus kennis?memento schreef:Het word soms voorgesteld, alsof bevindelijke kennis van zonde en ellende noodzakelijk is om tot Christus te komen. En als je dat dan niet heb, kan de vraag wel eens oprijzen: Hoe kom ik dan aan die ellendekennis. Well, Christus kan ons niet alleen (in Zijn functie als priester) de zonden vergeven, maar Hij wil ze ons ook (in Zijn functie als profeet) aanwijzen.Oude Paden schreef:Wat wil je hiermee zeggen Ad? Dat zondebesef niet noodzakelijk is? Of dat zondebesef eigen werk is? Dat de weg van schuldbesef een "eigen weggetje" is?Ad Kalle schreef:Hier ben ik het bijna helemaal mee eens. Ik heb hier heel erg mee rondgelopen, dat ik geen of te weinig zondebesef/schuldgevoel zou hebben. Totdat de Heere zelf liet zien dat ik er een voorwaarde van wilde maken. Dat ik zelf toch ook nog iets (schuldgevoel/zondebesef) wilde aanbrengen. Dit werd door de Heere afgewezen, en ik moest en mocht het loslaten. Mijn "eigen" weggetje was niet nodig. Maar zeker is het besef en gevoel gekomen zodat ook Gods belofte: Ik zal het ordentelijk voor ogen stellen, waarheid is geworden.memento schreef: Het is niet alleen geen voorwaarde, het is ook geen belemmering tot de welgemeende nodiging van iedereen om te komen tot Christus, ja ook degenen die van zonden en ellende geen (bevindelijke) kennis hebben.
Iedereen is welkom, en een ieder die tot Hem komt zal Hij geenszins uitwerpen!
Kortom: Juist de mensen zonder zonde- en ellendekennis moeten naar Christus toe, opdat ze van Hem geleerd mogen worden!
Je zegt hetzelfde als ik. Ook ik stel dat die kennis gewerkt word door hemzelf! Al het andere van de mens zelf is inbeelding.
Ik vraag me alleen altijd af waarom die ellendekennis in het "niet belangrijk hoekje" word geplaatst (ook door Ad). Het is het eerste noodzakelijk te kennen stuk!!
Het is absoluut een noodzakelijk stuk. Zelfs een voorwaarde om zalig te kunnen worden, om het even heel zwart-wit te zeggen.Oude Paden schreef:Duidelijk toch? Dan is er toch ellendekennis voor Christus kennis?memento schreef:Het word soms voorgesteld, alsof bevindelijke kennis van zonde en ellende noodzakelijk is om tot Christus te komen. En als je dat dan niet heb, kan de vraag wel eens oprijzen: Hoe kom ik dan aan die ellendekennis. Well, Christus kan ons niet alleen (in Zijn functie als priester) de zonden vergeven, maar Hij wil ze ons ook (in Zijn functie als profeet) aanwijzen.Oude Paden schreef:Wat wil je hiermee zeggen Ad? Dat zondebesef niet noodzakelijk is? Of dat zondebesef eigen werk is? Dat de weg van schuldbesef een "eigen weggetje" is?Ad Kalle schreef: Hier ben ik het bijna helemaal mee eens. Ik heb hier heel erg mee rondgelopen, dat ik geen of te weinig zondebesef/schuldgevoel zou hebben. Totdat de Heere zelf liet zien dat ik er een voorwaarde van wilde maken. Dat ik zelf toch ook nog iets (schuldgevoel/zondebesef) wilde aanbrengen. Dit werd door de Heere afgewezen, en ik moest en mocht het loslaten. Mijn "eigen" weggetje was niet nodig. Maar zeker is het besef en gevoel gekomen zodat ook Gods belofte: Ik zal het ordentelijk voor ogen stellen, waarheid is geworden.
Kortom: Juist de mensen zonder zonde- en ellendekennis moeten naar Christus toe, opdat ze van Hem geleerd mogen worden!
Je zegt hetzelfde als ik. Ook ik stel dat die kennis gewerkt word door hemzelf! Al het andere van de mens zelf is inbeelding.
Ik vraag me alleen altijd af waarom die ellendekennis in het "niet belangrijk hoekje" word geplaatst (ook door Ad). Het is het eerste noodzakelijk te kennen stuk!!
Alleen, het is geen voorwaarde om tot Christus te mogen gaan. Sterker nog: JUIST als je het daaraan ontbreekt, moet je naar Hem toe gaan, om van Hem alles te leren (waaronder dus ook die ellendekennis).
En ik denk dat omtrent dát punt wel een verschil is. Want waarom zouden anders sommigen zoveel moeite doen om mensen zonder ware ellendekennis te waarschuwen om vooral niet tot Christus te gaan (wat men eigenwillige Godsdienst etc noemt)?
Dit is een spanningsveld. In een andere topic ging het er ook over. Ik quote mezelf maar even:
Dat is wat Ad Kalle denk ik bedoelde te verwoorden.De noodzaak van zondebesef kan als een soort blokkade gaan fungeren, juist voor degenen die zoekende zijn. "Ik ken mijn zonde niet goed genoeg, en toch moet ik gered worden. Hoe moet dat nu!"
In die nood geldt maar één antwoord: ga tot God zoals je bent en smeek Hem om genade.
Maar als God die genade dan ook geeft, gaat dat in een weg waarin je zondaar voor God gemaakt wordt. En dáár, waar wij echt zondaar voor God zijn geworden, daar is het moment waar God Zichzelf wegschenkt in Christus aan de ziel.
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 11 aug 2007, 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.