Vind ik mooi en julie hopelijk ook

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9016
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Bericht door J.C. Philpot »

geerten.net schreef:God heeft het echt niet irritant bedoelt maar sinds de zondeval is het gewoon zo.
Ziekte is een straf op de zonden.

Genesis 3:
17 En tot Adam zeide Hij: Dewijl gij geluisterd hebt naar de stem uwer vrouw, en van dien boom gegeten, waarvan Ik u gebood, zeggende: Gij zult daarvan niet eten; zo zij het aardrijk om uwentwil vervloekt; en met smart zult gij daarvan eten al de dagen uws levens.
18 Ook zal het u doornen en distelen voortbrengen, en gij zult het kruid des velds eten.
19 In het zweet uws aanschijns zult gij brood eten, totdat gij tot de aarde wederkeert, dewijl gij daaruit genomen zijt; want gij zijt stof, en gij zult tot stof wederkeren.


En dan zeg jij dus dat ziekte e.d. niet irritant zijn bedoeld? Een straf is toch als straf bedoeld? Ik snap niet hoe je dat op grond van de bijbel kunt ontkennen.
Lelie
Berichten: 140
Lid geworden op: 25 jan 2006, 10:26

Bericht door Lelie »

geledu schreef:
geerten.net schreef:Ik hoor altijd dat ziekte enz door de zonde komen. Maar regen wat door de zonde komt is ineens niet irritant?
Geert, alstjeblieft, post je wijsheden even op je eigen site.
Hier graag reactie's gegrond op Gods Woord en de 3 form v E.
Geledu ik sluit me volledig bij je aan. Ik ben stomverwonderd dat zo'n soort "gebed" met een woord als shit erin gepost kan worden.
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2478
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Bericht door Bonny »

J.C. Philpot
Ziekte is een straf op de zonden.

Genesis 3:
17 En tot Adam zeide Hij: Dewijl gij geluisterd hebt naar de stem uwer vrouw, en van dien boom gegeten, waarvan Ik u gebood, zeggende: Gij zult daarvan niet eten; zo zij het aardrijk om uwentwil vervloekt; en met smart zult gij daarvan eten al de dagen uws levens.
18 Ook zal het u doornen en distelen voortbrengen, en gij zult het kruid des velds eten.
19 In het zweet uws aanschijns zult gij brood eten, totdat gij tot de aarde wederkeert, dewijl gij daaruit genomen zijt; want gij zijt stof, en gij zult tot stof wederkeren.


En dan zeg jij dus dat ziekte e.d. niet irritant zijn bedoeld? Een straf is toch als straf bedoeld? Ik snap niet hoe je dat op grond van de bijbel kunt ontkennen.
Als je op ziekenbezoek gaat, pas dan alsjeblieft op wat je zegt wat een uitspraak zoals deze kan heel veel pijn teweeg brengen!!
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Precies, het verhaal mist de nuance tussen ziekte als algemeen gevolg van de zondeval en ziekte als persoonlijke straf van God. En waarom we nog ziek worden als we in Hem geloven en de straf van de zondeval is weggenomen door Christus, bijvoorbeeld.

In zijn algemeenheid is het verhaal waar, maar als je op ziekenbezoek gaat en dit aan iemand voorhoudt klopt het niet.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Vergeet Job niet wanneer je spreekt over ziekte. Ziekte is een vrucht van de zonde, maar niet persoonsgebonden zonden. Jezus spreekt daar vrij duidelijk over. Over de zonde beginnen bij een ernstig zieke is zinloos in mijn opinie. Zelfs al is hij ziek geworden door de zonde. Zo'n persoon weet precies hoe en waarom en de ziekte zorgt er voor dat zijn zondebezef in zijn hart gekerft wordt. Dat hoeven wij niet nog eens dunnetjes over te doen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33376
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Welk verhaal?

Als je dat van Philpot bedoelt: hij zegt (middels een retorische vraag) dat ziekte als straf op de zonde komt. In zijn algemeenheid is dat ook zo.
Maar wij als mensen mogen nooit zeggen dat ziekte de straf is op een bepaalde of specifieke zonde. (Alhoewel dat in bepaalde gevallen in de Bijbel wel gebeurt, zie bijvoorbeeld Johannes 5 over die man die 38 jaar bij het badwater Bethesda gelegen had.)

Zelfs niet als we weten dat een bepaalde levenswijze een ziekte tot gevolg kan hebben. Bijvoorbeeld longkanker als gevolg van roken of leverproblemen als gevolg van veel alcohol drinken, etc.

Hij straft ons, maar naar onze zonden niet.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Tiberius schreef:Welk verhaal?

Als je dat van Philpot bedoelt: hij zegt (middels een retorische vraag) dat ziekte als straf op de zonde komt. In zijn algemeenheid is dat ook zo.
Maar wij als mensen mogen nooit zeggen dat ziekte de straf is op een bepaalde of specifieke zonde. (Alhoewel dat in bepaalde gevallen in de Bijbel wel gebeurt, zie bijvoorbeeld Johannes 5 over die man die 38 jaar bij het badwater Bethesda gelegen had.)

Zelfs niet als we weten dat een bepaalde levenswijze een ziekte tot gevolg kan hebben. Bijvoorbeeld longkanker als gevolg van roken of leverproblemen als gevolg van veel alcohol drinken, etc.

Hij straft ons, maar naar onze zonden niet.
Die nuance wou ik inderdaad ook even aanbrengen ;)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9016
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Bericht door J.C. Philpot »

Ook helemaal mee eens.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33376
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Bijna angstig, zo eens als we het vandaag met elkaar zijn. :D
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Yes, oecumene :mrgreen:
Gebruikersavatar
Daphne
Berichten: 4577
Lid geworden op: 17 jun 2002, 19:26

Bericht door Daphne »

let maar op... voor je het weet vertonen de eerste scheurtjes zich alweer... :roll:
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
Plaats reactie