jvdg schreef:Mooie en goeie discussie.
Maar uiteindelijk komen van de opponenten steeds dezelfde argumenten naar boven.
Doorredenerend eindigen we in marginaal afwijkende meningen.
Ook hier weer, laat ons zoeken wat ons bindt, en niet wat ons scheidt.
Moeilijk hè?
ja, wel moeilijk
Ach, Judith, als de Liefde werkzaam mag zijn is het uiteindelijk heel makkelijk.
Marnix schreef:Tja David, wat dat betreft is er bij familie wel sprake van een band.... wie draait er voor de begrafeniskosten op als je vader of moeder overlijdt? Jij, en niet de overbuurman.
Maar goed, ook wat dat betreft vind ik de erfzonde nog niet zo belangrijk. De vraag is of we schuldig zijn voor God.... en aangezien er niemand zonder zonde is is niemand dat. God is zeker niet onrechtvaardig maar wel ontzettend genadig.
Tja, maar dat is niet omdat het mijn vader of moeder is, maar omdat ik een begrafenis wil. Ik zal toch echt zelf contact op moeten nemen met een begrafenisondernemer. Het is een beetje morbide om eraan te denken, maar als ik consequent weiger om een begrafenis te betalen neem ik aan dat de staat het voor zijn rekening neemt. Ik denk dat dat regelmatig zal voorkomen, bij bijvoorbeeld zwaar vereenzaamde oude mensen.
Ik ben het met je eens voor wat betreft je tweede punt. De hele discussie is wat hypothetisch in het licht van onze eigen, persoonlijke schuld. Toch denk ik wel dat erfzonde (zeker in de vorm van erfsmet) bestaat. Alleen heeft het niks met overerving te maken, maar met toerekening.
Nee, wettelijk gezien zijn de kosten bij overlijden voor de echtgenoot/echtgenote en als die er niet meer is voor de kinderen. Als niemand kan of wil betalen regelt de gemeente de uitvaart maar worden de kosten vervolgens wel weer door de gemeente op de partner en als die er niet meer is op de kinderen achterhaald.
Goed, dat terzijde. Ik ben benieuwd waar je op baseert dat er geen overerving is maar dat het met toerekening te maken heeft. Hoe is dat te rijmen met teksten als Psalm 51 (In ongerechtigheid ben ik geboren, in zonde heeft mijn moeder mij ontvangen) en bijvoorbeeld Romeinen 5 waar staat dat door de zonde van 1 mens, alle mensen veroordeeld worden.... en door de gerechtigheid van 1 mens allen vrijgesproken. Hoe relevant het is is weer even de vraag, feit is dat er sinds de zondeval geen mensen zijn geboren die geen zonde deden, op 1 na. Dus al zou de erfzonde niet bestaan, dan nog zouden we allen zondaars zijn.
Wat deze discussie verder betreft, laten we nou maar niet teveel onenigheid creeren over iets waar niemand genoeg informatie over heeft om 100% zeker van zijn mening te zijn. Hoe het precies was toen? We weten het niet. Laten we ons er maar niet te druk over maken, ooit zullen we het antwoord krijgen, maar dat gebeurt niet nu, in deze discussie.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Laten we het hier inderdaad maar bij houden. We zijn het eens over de belangrijkste zaken: wij zijn goed door God geschapen, Adams zonde heeft ons allemaal aangetast, door Jezus' verdienste kunnen we weer rechtvaardig zijn voor God.
Verdere argumentatie zou niets meer bijdragen, want ik heb alles gezegd wat ik te zeggen heb (Psalm 51 en Romeinen 5 zijn beide besproken in deze draad, Marnix. Mijn hele argumentatie berust zelfs voornamelijk op de analogie tussen Christus en Adam in Romeinen 5!).
Komende tijd ben ik op vakantie, en sowieso post ik maar eens in de zoveel tijd. Tot die tijd met broederlijke groet,
Adam en Eva ontvingen "zonen en dochteren"
Aangezien Adam en Eva als volwassenen geschapen zijn, en de mens genetisch perfect was, mag je er vanuit gaan dat ze elke 2 jaar een kind kregen. (at most)
Dus toen Kain Abel doodde (uiterlijk 129 nSchepping) (Seth is van 130 nSchepping) dan hebben Adam en Eva bij de moord op Abel al zo'n 64 kinderen gekregen. Statischtisch gezien rond de 30 jongens en rond de 30 meisjes.
Daar kan Kain dus uitstekend een vrouw uit gekozen hebben.
Zeker als je bedenkt dat het grote argument tegen 'inteelt' is dat genetische fouten dan makkelijker overkomen op de volgende generatie, omdat dezelfde fout in beide ouders voorkomt. Waardoor de kans op genetische afwijkingen veel groter wordt.
Bij de kinderen van Adam en Eva was er echter nog sprake van een bijna-perfecte genenpoel. Dus kon Kain zonder problemen met z'n zus trouwen.
Maar het gaat verder dan ongeveer 66 mensen ten tijde van de moord op Abel. Na zo'n 15 jaar werden de kinderen van Adam en Eva ook vruchtbaar. Je kan er vanuit gaan dat de eerste kleinkinderen rond 17 nSch geboren werden. En de eerste achter klein kinderen dus rond 34 nSch en de eerste achter-achter kleinkinderen 51 nSch.
In 129nSch konden er al zo'n 7 generaties zijn!
Totaal bestaande uit 100en personen.
Een groepering van 40 personen kon best een stad genoemd worden in die tijd.
Als je verder telt naar 200nSch, dan kom je bij exponentiele aantallen. De wereld telt nu 6,5 miljard mensen, in 1900 waren dat er ongeveer 1 miljard. Bevolkings aantallen nemen exponentieel toe.
Zelfs de wetenschap denkt dat wij zo'n 3,5 duizendjaar geleden een allemaal een gezamelijke oermoeder hebben!! (Die noemde ze Eva, moet natuurlijk de vrouw van Noach zijn, hoe heet ze ook al weer)
Robert schreef:Adam en Eva ontvingen "zonen en dochteren"
Aangezien Adam en Eva als volwassenen geschapen zijn, en de mens genetisch perfect was, mag je er vanuit gaan dat ze elke 2 jaar een kind kregen. (at most)
Dus toen Kain Abel doodde (uiterlijk 129 nSchepping) (Seth is van 130 nSchepping) dan hebben Adam en Eva bij de moord op Abel al zo'n 64 kinderen gekregen. Statischtisch gezien rond de 30 jongens en rond de 30 meisjes.
Zeker als je bedenkt dat het grote argument tegen 'inteelt' is dat genetische fouten dan makkelijker overkomen op de volgende generatie, omdat dezelfde fout in beide ouders voorkomt. Waardoor de kans op genetische afwijkingen veel groter wordt.
Bij de kinderen van Adam en Eva was er echter nog sprake van een bijna-perfecte genenpoel. Dus kon Kain zonder problemen met z'n zus trouwen.
Maar het gaat verder dan ongeveer 66 mensen ten tijde van de moord op Abel. Na zo'n 15 jaar werden de kinderen van Adam en Eva ook vruchtbaar. Je kan er vanuit gaan dat de eerste kleinkinderen rond 17 nSch geboren werden. En de eerste achter klein kinderen dus rond 34 nSch en de eerste achter-achter kleinkinderen 51 nSch.
In 129nSch konden er al zo'n 7 generaties zijn!
Totaal bestaande uit 100en personen.
Een groepering van 40 personen kon best een stad genoemd worden in die tijd.
Als je verder telt naar 200nSch, dan kom je bij exponentiele aantallen. De wereld telt nu 6,5 miljard mensen, in 1900 waren dat er ongeveer 1 miljard. Bevolkings aantallen nemen exponentieel toe.
Zelfs de wetenschap denkt dat wij zo'n 3,5 duizendjaar geleden een allemaal een gezamelijke oermoeder hebben!! (Die noemde ze Eva, moet natuurlijk de vrouw van Noach zijn, hoe heet ze ook al weer)
Dit klinkt als een zeer logische, aannemelijke oplossing
In Leviticus staat dat de man de schaamte van zijn zuster niet mag ontbloten. Er mag dus geen gemeenschap zijn tussen hen. Dat Kain toch zijn eigen zuster tot vrouw neemt, is dus in strijd met Gods gebod.
En ja, ik weet dat Leviticus later is geopenbaard en dat dit toen niet zou gelden, dat geloof ik niet. Gods geboden zijn eeuwigdurend dacht ik...
In Leviticus staat dat de man de schaamte van zijn zuster niet mag ontbloten. Er mag dus geen gemeenschap zijn tussen hen. Dat Kain toch zijn eigen zuster tot vrouw neemt, is dus in strijd met Gods gebod.
En ja, ik weet dat Leviticus later is geopenbaard en dat dit toen niet zou gelden, dat geloof ik niet. Gods geboden zijn eeuwigdurend dacht ik...
Deze ceremoniele wetten niet. Dat was alleen voor het toenmalige volk Israel. Net zoals de vele spijswetten, etc.
Bovendien: wat dacht je van Abraham dan? Hij was ook met zijn zus getrouwd.
Tenslotte: dacht je dat Kain zich daar veel van aan zou trekken?
In het eerste scheppingsverhaal staat dat God de mensen schiep: man en vrouw. In het tweede scheppingsverhaal wordt aan het slot gedetailleerd de schepping van Adam en Manninne beschreven.
Er kunnen op grond van de Bijbel dus meer mensen geschapen zijn dan alleen Adam en Eva. Uiteindelijk blijft door de zondvloed alleen de Adam-Eva-lijn over. Die wordt dan ook alleen verder vermeld.
Het is mogelijk dat Adam en Eva meer kinderen hadden. Maar dan moeten jullie wel de letterlijkheid van de Bijbel in twijfel trekken. Want dit staat er: 3 En Adam leefde honderd en dertig jaren, en gewon een zoon naar zijn gelijkenis, naar zijn evenbeeld, en noemde zijn naam Seth. 4 En Adams dagen, nadat hij Seth gewonnen had, zijn geweest achthonderd jaren; en hij gewon zonen en dochteren. Seth was zijn eerste zoon In de 800 jaar na Seth gewon hij zonen en dochteren.
Het geslachtsregister toont aan dat de mensen pas rond het 100e levensjaar kinderen kregen. Waarschijnljk omdat ze niet eerder trouwden. De uitzondering is Adam en Eva, die trouwden meteen. Dus theoretisch is een groot kindertal mogelijk.
Op grond van de letterlijke Bijbelse gegevens waren er bij de geboorte van Seth nog maar vier mensen van het geslacht Adam/Eva.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Bovendien: wat dacht je van Abraham dan? Hij was ook met zijn zus getrouwd.
Tenslotte: dacht je dat Kain zich daar veel van aan zou trekken?
Abraham:
Daarom is het best opmerkelijk dat er dit staat over de geboorte van Izak: 1 En de HEERE bezocht Sara, gelijk als Hij gezegd had; en de HEERE deed aan Sara gelijk als Hij gesproken had.
2 En Sara werd bevrucht, en baarde Abraham een zoon in zijn ouderdom, ter gezetter tijd, dien hem God gezegd had.
Kaïn:
Ik denk dat hij godsdienstiger was dan je denkt. Hij had zelfs woordelijk contact met God.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
40nSch:
Adam & Eva: 40 jaar vruchtbaar = 20 kinderen
Oudste 2 Kinderen: 22 en 20 jaar vruchtbaar, dus 10 kinderen
3e en 4e kind: 18 en 16 jaar vruchtbaar, dus 8 kinderen
5/6e: 6 kinderen
7/8e: 4 kinderen
8/9e: 2 kinderen
Totaal: 50 personen (2+20+28 )
60nSch:
Adam & Eva: 60 jaar vruchtbaar = 30 kinderen
Oudste 2 kinderen: 42 en 40 jaar vruchtbaar = 20 kinderen
verder: 18, 16, 14, 12, 10, 8, 6, 4, 2 kinderen per paar = totaal 110 kleinkinderen)
Oudste 2 kleinkinderen: 22 en 20 jaar, = 1 achterkleinkind)
1e/2e kleinkind: 20 vruchtbare achterkleinkinderen, gemiddeld 10 jaar vruchtbaar
3e/4e kleinkind: 18 vruchtbare achterkleinkinderen, gemiddeld 9 jaar vruchtbaar
etc.
Totaal: 55 vruchtbare jaren = 26 achter-achter kleinkinderen van Adam & Eva
8 van hen zijn gemiddeld al 4 jaar vruchtbaar, dus nog 8 achter-achter-achter kleinkinderen
totaal: 316 (2+40+240+26+8 )
100nSch: (nu gaat het echt hard)
Adam & Eva: 100 jaar vruchtbaar = 50 kinderen
Kinderen: 40,38,36,....2 kinderen = 420 kleinkinderen
1e/2e kleinkind: 30 vruchtbare achterkleinkinderen, gemiddeld 15 jaar vruchtbaar
3e/4e kleinkind: 28 vruchtbare achterkleinkinderen, gemiddeld 14 jaar vruchtbaar
totaal: 240 vruchtbare achterkleinkinderen, gemiddeld 8 jaar vruchtbaar = 480 achter-achterkleinkinderen
Totaal: 480 achter-achterkleinkinderen
Totaal ouders, kinderen, kleinkinderen, achterkleinkinderen: 2+50+420+480 = 952
Komen nog bij: de achter-achter-achterkleinkinderen.
Dan zitten we 'nog maar' bij 100 na Schepping, en al ruim ruim meer dan 1000 personen.
Bij 120 nSch is dat al uitgegroeid tot boven de 2000 personen.
In deze berekening ben ik uitgegaan van 18 als het begin van de vruchtbaarheid, dat is natuurlijk makkelijk 12-13, zeker in die tijden. Zeker voor de vrouwen (die door oudere mannen bevrucht kunnen zijn)
Ook ben ik uitgegaan van 1 kind per 2 jaar per stel. Ook dat is een consevatieve raming, zeker in die zeer vruchtbare tijden.
Ik denk dat 2000 in 120nSchepping een zeer conservatieve schatting is.
Refo schreef:Op grond van de letterlijke Bijbelse gegevens waren er bij de geboorte van Seth nog maar vier mensen van het geslacht Adam/Eva.
De Bijbel geeft geen details over de geboorten van de broers en zussen van Kain, Abel en Seth. Wel dat ze er zijn (hij gewon zonen en dochters). Ik denk niet dat je kunt invullen dat Seth pas het 3e kind van Adam en Eva was.
Ook weten we niet of het kind dat genoemd wordt na ongeveer 100 jaar het eerste kind is. Wellicht wordt het enkel genoemd omdat dat kind de 'stamhouder' is, of nog beter: de directe lijn van Adam tot Noach toont.
Bonny schreef:
Paulus zegt dat de wet 480 jaar na Abraham kwam. De wet is niet eeuwigdurend. Anders had God de wet in het paradijs aan Adam en Eva geopenbaard. De wet is gekomen om de zonden aan het licht te brengen (Romeinen 7).
Als Kain/Abel/Seth niet met hun zussen hadden mogen trouwen dan was de mensheid na het 2e geslacht uitgestorven.
Of je moet de Bijbel vrijer lezen en idd geloven in andere geslachten die naast het Adamitische geslacht geschapen zijn.
Kortom, of een eeuwigdurende wet met meerdere mensen-scheppingen, of een tijdelijke wet met 1 Menselijk geslacht.
Jaja. Je leukste opmerking vind ik 'zeker in die tijden'. Ben je er bij geweest.
Waarom waren vrouwen toen 100 jaar vruchtbaar? Nu toch ook niet? En wanneer begon de vruchtbaarheid? En bij mannen?
Kregen vrouwen iedere twee jaar een kind?
Stierven er wel eens mensen? (Zie Abel)
Trouwde men met 20? Of was dat pas bij 120 de gewoonte?
Op grond van Bijbelse gegevens hou ik het op mijn conservatieve schatting: 4 personen uit de Adam-lijn.
Ook Kain 'bekende' na die geschiedenis pas zijn huisvrouw. Die hij pas tegenkwam toen hij zijn ouderlijk huis verlaten had.
--------------