Sorry, hoor, maar mijns inziens is deze discussie heel nuttig. Al was het maar om te ontdekken, dat iedereen binnen het christendom vroeg of laat geconfronteerd wordt met de spanning die is ontstaan tussen geloof / wetenschap, theologie / filosofie of in dit geval: geloofsuitspraken over de Heilige Schrift / taalwetenschap.Lizzy schreef:Wat is het nut van deze discussies vraag ik me weleens af.
Er staan wel meer dingen niet in de Bijbel die wij graag zouden willen weten.
Het is best interessant om bepaalde dingen eens onder de loep te nemen, maar om dit echt inhoudelijk te noemen?!?
In proef een aarzelend begin van op z'n minst enig begrip voor dit spanningsveld. Begrip ontstaat, wanneer men ook enigszins kan begrijpen waarom de theologie in zulk zwaar weer komt te verkeren. Dit te begrijpen acht ik van groot belang om de waarde en waarheid van het christelijk geloof helder en gerechtvaardigd in deze tijd te berde te brengen.
Het kan ook niet anders, dat men met deze vragen geconfronteerd wordt: iedereen leeft en beweegt zich in een door de wetenschap bepaalde samenleving. Iedereen wendt de uitvindingen en ontdekkingen die op grond van modern onderzoek zijn gedaan aan.
Onvermijdelijk loop je dan ook eens aan tegen de pretenties van de wetenschap om tevens adequate dingen te zeggen over antieke of heilig geachte teksten. Daar zitten we nu middenin. En dan is het goed om er wat van te weten en daarover een mening te (kunnen) vormen. Moet je wel weten waar het in de kern van de zaak om gaat.
Niet afdoen als nutteloos dus!
gravo