memento schreef:Een ongelovige kán en wíl (en dus: zal) Gods wet niet dagelijks betrachten. Ja, zelfs een gelovige kan het alleen als God hem dagelijks daartoe aanzet, en dagelijks daartoe de genade geeft...
Ander: Geloof je wel dat een natuurlijk mens niets anders kán dan zondigen?
Echt, ik wil niet pleiten voor wetteloos gedrag, alleen wel denk ik dat we er dom aan doen om dat dmv regels aan banden te leggen. Een goede dokter geeft bij een stinkende wond immers ook geen lekker geurtje mee, om daar mee de stank weg te krijgen?
@Memento, ik doe al mijn mogelijke best om je te begrijpen , maar ik vat het soms echt niet ..
In een ander topic zeg je dat we als eerste de zonden aan moeten pakken in de entertainment sfeer .
Vervolgens zeg je dat de aanpak daarvan , zoals Dhr Post dat doet, “fundamenteel ! verkeerd” is.
Terwijl hij eerlijk wijst op het totaal verdorven innerlijk van de natuurlijke mens, hij wijst erop dat wij nu juist alles willen doen wat God niet wil.
Natuurlijk is de uitleving in deze zaken een gevolg van een gebrek aan geloof.
Maar moeten we niet het ene doen en het andere niet nalaten ?
We behoren elkaar te wijzen op de oorzaak van onze zonden en onze wereldse levensstijl.
Maar ook het gevolg, ons haken naar de wereld en de zonden, moeten we , in liefde, met wortel en tak proberen uit te roeien.
Het gevolg van het gebrek aan geloof, de zonde, maakt ons nog harder en besmet ons nog meer met de geest der wereld.
Zonden die we niet doen hoeven we niet te belijden en te verantwoorden.
We moeten scherp de zaken neerleggen , dat wie tegen Gods gebod ingaat , zich rijp maakt voor die verschrikkelijke maar verdiende straf.
Wat is het dan ook van belang dat we wijzen op de wetten des Heeren , dat Hij geen gemeenschap kan en wil hebben met de zonde
Maar wat is het dan ook nodig om elkaar te wijze op het ene nodige , op een Jezus die lokkend en nodigend zondaars hartelijk oproept zich te bekeren.
Dat er vergeving is te verkrijgen voor al deze zonden, bij Hem die De Waarheid is.
En wat is het dan een goed teken als men elkaar in liefde mag wijzen op zaken die er toedoen.
Dat we elkaar mogen wijzen op het verderfelijke element wat er in speelfilms zo vaak gevonden wordt.
Dat er gewezen wordt op hulpmiddelen die ons bewaren in zwakke momenten van het verzondigde vlees.
Als er hongersnood is (uitleving in de zonde) dan moet het gevolg , de honger (de zonden), gelijktijdig aangepakt worden met de oorzaak , een gebrek aan water voor het land (gebrek aan geloof).
Zo ook in het kerkelijke en geestelijke leven, anders dreigen we antinomiaans te worden.
(Maar dat zal je ook wel niet bedoelen.)