Je had wel degelijk kritiek op de inhoud: teveel gefocust op de bekering.memento schreef:Ik vind het framework van de catechismus chaotisch. Dat is kritiek op de vorm, niet op de inhoud.
En het framework van de HC is helemaal niet chaotisch. Om nog even op je voorbeeld van de wet terug te komen: het is juist heel helder dat de HC de wet zowel in het eerste als in het derde stuk (en dat op een heel verschillende wijze) aan de orde stelt.
Je kritiek op de HC was toch dat het daar te veel om de bekering ging? Nu ga je ineens op dat onderwerp de WC promoten.memento schreef:De WC is niet afstandelijker, dogmatischer of juridisher dan de NGB. Wel is de WC heel concreet. Dat zie je ook in de vragen die ik noemde als voorbeeld. Bv 'Waarom leef ik', en 'Wat moet ik (concreet) doen om zalig te worden', etc. Vragen die onder refo-jeugd leven, en m.i. op catechesatie een antwoord behoren te krijgen.
Maar smaken verschillen kennelijk, want zoals ik al zei: ik vind dat de WC een bijna juridische manier van opstellen heeft. Alles moet in één antwoord gezegd worden; er wordt geen puntje vergeten, net als in een notarieel stuk. Natuurlijk mag dat, maar het belijden in de HC is toch heel wat warmer en levender dan de toegespitste formuleringen in de WC.
Samengevat: je kritiek op het framework van de HC (chaotisch), de opzet (te veel vanuit de bekering en niet concreet genoeg), deel ik absoluut niet.
De HC is een prachtig belijdenisgeschrift; jammer dat hij vaak verknoeid wordt door de preken. Je kunt beter de HC lezen met de uitgeschreven verwijsteksten erbij: of je uit een zuivere, koele bron drinkt. Van harte aanbevolen!