Zonden zijn die te volle in te leven?

Lydianne

Re: Zonden zijn die te volle in te leven?

Bericht door Lydianne »

Christiaan schreef:Er zijn er die leren en zeggen dat we onze zonden moeten inleven.
Maar ik belijd en ik lees dat ook in Gods Heilig en onfeilbaar Woord
dat onze zonden zeer groot zijn.
Wie is er dan van mening dat we de eer die wij van God roven kunnen bevatten en inleven?

Ik ben van mening dat we die nooit kunnen inleven, zij die niet in de hemel komen hebben er een eeuwigheid voor nodig te voelen en ondergaan hoe erg God die zonden vindt.
Je geeft het antwoord zelf al Christiaan. Er is er maar Eén geweest die werkelijk de last van de toorn Gods tegen de zonden heeft doorstaan en daarmee de schuld voor Zijn ganse Kerk heeft weggenomen.
Zijn Kerk zal dit ook in meer of mindere mate inleven. En hoe dieper dan de kennis van de zonde is, hoe rijker ook de kennis van Christus, Die de zonde heeft weggedragen.
jvdg

Bericht door jvdg »

Lydianne schreef:
Christiaan schreef:Er zijn er die leren en zeggen dat we onze zonden moeten inleven.
Maar ik belijd en ik lees dat ook in Gods Heilig en onfeilbaar Woord
dat onze zonden zeer groot zijn.
Wie is er dan van mening dat we de eer die wij van God roven kunnen bevatten en inleven?

Ik ben van mening dat we die nooit kunnen inleven, zij die niet in de hemel komen hebben er een eeuwigheid voor nodig te voelen en ondergaan hoe erg God die zonden vindt.
Je geeft het antwoord zelf al Christiaan. Er is er maar Eén geweest die werkelijk de last van de toorn Gods tegen de zonden heeft doorstaan en daarmee de schuld voor Zijn ganse Kerk heeft weggenomen.
Zijn Kerk zal dit ook in meer of mindere mate inleven. En hoe dieper dan de kennis van de zonde is, hoe rijker ook de kennis van Christus, Die de zonde heeft weggedragen.
Amen, ja amen!
memento

Bericht door memento »

caprice schreef:
Christiaan schreef:Hoezo de opdracht van sommigen dat we eerst onze zonden moeten inleven, voor er verlossing is?
Het is een stuk van de weg die de HEERE Zijn Kerk op aarde leert, opdat het offer van Christus waarde mag krijgen in het leven.

Hoe moet dat 'inleven van die zonden' volgens die 'sommigen' dan geschieden?
Inleven van zonden vind ik een wat gekke formulering. Ik hou het liever er bij dat een mens moet leren zien dat hijzelf, persoonlijk, een zondaar is. Want waarom anders zou een mens Christus nodig hebben als Zaligmaker?

Ik snap niet dat mensen daarvan een discussiepunt maken. De logica ligt er dubbeldik bovenop...
Christiaan

Bericht door Christiaan »

caprice schreef:
Christiaan schreef:Hoezo de opdracht van sommigen dat we eerst onze zonden moeten inleven, voor er verlossing is?
Het is een stuk van de weg die de HEERE Zijn Kerk op aarde leert, opdat het offer van Christus waarde mag krijgen in het leven.

Hoe moet dat 'inleven van die zonden' volgens die 'sommigen' dan geschieden?
Mogen predikanten dan bepalen wanneer de fase van zonde inlven voorbij is en wanneer de volgende fase van Christus mogen leren kennen, wanneer Hij zich openbaard, en wij, met onze ingeleefde zonden tot Hem mogen gaan?
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Lydianne

Bericht door Lydianne »

Christiaan schreef:Mogen predikanten dan bepalen wanneer de fase van zonde inlven voorbij is en wanneer de volgende fase van Christus mogen leren kennen, wanneer Hij zich openbaard, en wij, met onze ingeleefde zonden tot Hem mogen gaan?
Dit begrijp ik niet Christiaan. Ik geloof niet zo in die fasen zoals jij die stelt. Christus zal Zichzelf openbaren op Zijn tijd naar de mate van de kennis der zonde. Dan is vól, vol. Een vingerhoed (weinig kennis van zonde/weinig kennis van Christus) of een emmer (veel zondekennis/veel kennis van Christus). Hier hebben predikanten niets in te bepalen. En men komt nooit uitgeleerd in de kennis der zonden: Arglistig is het hart, ja dodelijk, wie zal het kennen? Dus komt men ook nooit uitgeleerd in de kennis van Christus: Want wij kennen ten delen en wij profeteren ten dele; doch wanneer het volmaakte zal gekomen zijn, dan zal hetgeen ten dele is, tenietgedaan worden.
Laatst gewijzigd door Lydianne op 19 jul 2007, 23:46, 2 keer totaal gewijzigd.
caprice

Bericht door caprice »

Christiaan schreef:Mogen predikanten dan bepalen wanneer de fase van zonde inlven voorbij is en wanneer de volgende fase van Christus mogen leren kennen, wanneer Hij zich openbaard, en wij, met onze ingeleefde zonden tot Hem mogen gaan?
Staat dat echt los van elkaar? Lees het boekje van Professor Wisse over 'de ambten van Christus', en zie hoe Christus in het profetisch ambt plaatsmaakt voor Zichzelf in het hart van de zondaar in het stuk der ellende.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Christiaan

caprice schreef:
Staat dat echt los van elkaar? Lees het boekje van Professor Wisse over 'de ambten van Christus', en zie hoe Christus in het profetisch ambt plaatsmaakt voor Zichzelf in het hart van de zondaar in het stuk der ellende.
Ik leer dat geensinds, maar er zijn er nog steeds die ook deze dwaling aanhangen. De heilige schrift leert zulke leer nergens.
Laat men zich dan ook niet door predikanten zulke dingen gezeggen.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

caprice

Bericht door caprice »

Christiaan schreef:Ik leer dat geensinds, maar er zijn er nog steeds die ook deze dwaling aanhangen. De heilige schrift leert zulke leer nergens.
Laat men zich dan ook niet door predikanten zulke dingen gezeggen.
Mensen behoren elkaar de maat niet te nemen. Het is God Die bepaalt hoe diep de zaken gewerkt worden. Ik weet niet welke predikanten je beoogt, maar predikanten die deze dingen zeggen heb ik nog niet meegemaakt, of jij verstaat andere dingen onder wat ze zeggen dan ik.
Laatst gewijzigd door caprice op 19 jul 2007, 23:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

caprice schreef:Mensen behoren elkaar de maat niet te nemen. Het is God Die bepaald hoe diep de zaken gewerkt worden.
Da's een wijs woord, Caprice!
Christiaan

De dwaling zou ik als het volgt kunnen typeren dat men de Zondekennis los wil maken van de verlossingskennis.
Maar om de enige troost te kunnen kennen is beide van node te kennen.
Ware zondekennis is ook niet los te zien van verlossingskennis.

Daar wanneer we Christus leren kennen we ook ons zelf leren kennen.

refo

Bericht door refo »

Lydianne schreef: Je geeft het antwoord zelf al Christiaan. Er is er maar Eén geweest die werkelijk de last van de toorn Gods tegen de zonden heeft doorstaan en daarmee de schuld voor Zijn ganse Kerk heeft weggenomen.

Zijn Kerk zal dit ook in meer of mindere mate inleven.

En hoe dieper dan de kennis van de zonde is, hoe rijker ook de kennis van Christus, Die de zonde heeft weggedragen.
Het eerste deel is juist.
Het tweede deel ook als je bedoelt dat dat werk ingeleefd wordt. Die last kan niemand dragen, al denken sommigen van wel.
Het derde is theologische wiskunde. Maar die som komt meestal niet uit.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Rens

Bericht door Rens »

caprice schreef:Mensen behoren elkaar de maat niet te nemen..
Nee, klopt, maar het gebeurd ook hier vrijwel dagelijks.................
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Lydianne

Bericht door Lydianne »

refo schreef:Het derde is theologische wiskunde. Maar die som komt meestal niet uit.
?
Plaats reactie