Preken & techniek

JALP

Bericht door JALP »

Christiaan schreef:Ja zeker, maar ik stoor mij vooral aan predikanten die erg langzaam spreken omdat ze het eerbiedig vinden of gepast.
Hihi, dat zijn meestal niet de (O)GG(i) (N) dominees. Die preken vaak als Brugman met een waterval van woorden.
Christiaan

Bericht door Christiaan »

JALP schreef:
Christiaan schreef:Ja zeker, maar ik stoor mij vooral aan predikanten die erg langzaam spreken omdat ze het eerbiedig vinden of gepast.
Hihi, dat zijn meestal niet de (O)GG(i) (N) dominees. Die preken vaak als Brugman met een waterval van woorden.
Lang niet allemaal hoor. Er zijn echt wel uitzonderingen.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
uitgeworpen

Bericht door uitgeworpen »

JolandaOudshoorn schreef:
uitgeworpen schreef:
Rens schreef:
uitgeworpen schreef: ik ook niet. Misschien hebben ze er zelfs nooit van gehoord.
(Mijn zussen hebben de Datheepsalmen op school geleerd, in ZLD)
Als je de naam Datheen laat vallen in de PKN (heel voorzichtig hoor!!) dan staan ze je uiterst schaapachtig aan te gapen in de trant van "wat is dat voor een iets, zit dat aan je voeten?"
Haha, dat klopt niet helemaal maar wel een klein beetje. Ook bij ons in de PKN zitten mensen die wel iets van godsdienst en geschiedenis weten... Datheen is gewoon minder bekend bij ons in de PKN. :wink:
Ja, maar wij zitten aan de rechterkant van de PKN :wink:
O ja, :oops:
Het gebed is de gouden sleutel die de poort der genade kan openen.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Oude-Waarheid schreef:
Hendrikus schreef:
Tja, daarmee kom je in dezelfde sfeer als m.b.t. het zingen: er zijn ook mensen die het eerbiedig of gepast vinden als je heel langzaam zingt (en natuurlijk moet het dan ook niet-ritmisch zijn, en als 't even kan met bovenstem, en berijming Datheen).
Dat zijn gevoelsargumenten waar je verder niks mee kunt. Maar 't wordt door menigeen gezien als kenmerk van het ware!
En ik denken dat jullie daar geen last van hebben of in veel mindere maten.
Heb nog nooit gehoord nl dat ze in de PKN Datheen zingen :wink:
Dat doen we ook niet. Als je ritmisch zingt, is Datheen een nog grotere ramp dan wanneer je nog niet-ritmisch zingt.

Grappig eigenlijk dat mensen zo aan die berijming hechten, terwijl Datheen zelf terdege besefte dat het allemaal niet zo best was. Haastwerk, een "ontijdige geboorte", zei hij.

Vreemde folklore dat sommige gemeenten die zondags 1773 zingen op doordeweekse avonden nota bene zangavonden beleggen waar ze wél Datheen gaan zingen - en dan ook nog met bovenstem :?
geledu

Bericht door geledu »

Hendrikus schreef:
Oude-Waarheid schreef:
Hendrikus schreef:
Tja, daarmee kom je in dezelfde sfeer als m.b.t. het zingen: er zijn ook mensen die het eerbiedig of gepast vinden als je heel langzaam zingt (en natuurlijk moet het dan ook niet-ritmisch zijn, en als 't even kan met bovenstem, en berijming Datheen).
Dat zijn gevoelsargumenten waar je verder niks mee kunt. Maar 't wordt door menigeen gezien als kenmerk van het ware!
Dat doen we ook niet. Als je ritmisch zingt, is Datheen een nog grotere ramp dan wanneer je nog niet-ritmisch zingt.

Grappig eigenlijk dat mensen zo aan die berijming hechten, terwijl Datheen zelf terdege besefte dat het allemaal niet zo best was. Haastwerk, een "ontijdige geboorte", zei hij.

Vreemde folklore dat sommige gemeenten die zondags 1773 zingen op doordeweekse avonden nota bene zangavonden beleggen waar ze wél Datheen gaan zingen - en dan ook nog met bovenstem :?
Joh, Hendrikus , gelukkig weet jij wel beter, en ach die mensjes, laat ze, ze weten niet beter ........ :(
Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

Hendrikus schreef:
Oude-Waarheid schreef:
Hendrikus schreef:

Heb enkele keren in zeeland Datheen gezongen moest wel even wennen maar een ramp vond ik het zeker niet :wink:
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Ach ja, ik heb ook 20 jaar Datheen gezongen. 't is maar net wat je gewend bent.
Christiaan

Bericht door Christiaan »

J.C. Philpot schreef:Ach ja, ik heb ook 20 jaar Datheen gezongen. 't is maar net wat je gewend bent.
Muzikaal gezien heeft Hendrikus dit keer echt gelijk.
Datheen, gaf zelf aan dat de vertaling een noodvertaling was en wanneer er meer tijd was er een nieuwe gemeekt moest worden!!
Dus ook het is veel meer dan of je het gewend bent of niet.

Zo is dat wat preken beteft ook niet zo...
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
J.C. Philpot

Christiaan schreef:Muzikaal gezien heeft Hendrikus dit keer echt gelijk.
Datheen, gaf zelf aan dat de vertaling een noodvertaling was en wanneer er meer tijd was er een nieuwe gemeekt moest worden!!

Op 1773 valt ook wel het e.e.a. af te dingen. Deze berijming is mede door remonstranten gemaakt, en door de verlichtingsideologie gestempeld.
Klavier

Bericht door Klavier »

Christiaan schreef:
J.C. Philpot schreef:Ach ja, ik heb ook 20 jaar Datheen gezongen. 't is maar net wat je gewend bent.
Muzikaal gezien heeft Hendrikus dit keer echt gelijk.

Datheen vertaalde de geneefse psalmen letterlijk naar de voertaal van dat moment. Dichterlijk inderdaad een gedrocht, maar inhoudelijk een getuige van hoe men de psalmen toepaste naar de kerk van dat moment. De bevinding van de vroege reformatie is erin terug te vinden. Er wordt weleens beweerd dat de bevinding een 'product' is van de nadere reformatie. De berijming van Datheen is een bewijs dat bevinding reeds in de geneefse psalmen is aan te wijzen. Datheen vertaalde de psalmen die rond Calvijn zijn ontstaan.
Muzikaal uiteraard dan vooral verantwoord door ze op de muziek te zingen die Calvijn heeft laten componeren. Ritmisch en 4-stemmig op Goudimel, Bourgeois etc. En beslist ZONDER orgel, en al zeker niet met bovenstem. Da's muzikaal effectbejag en een goedkope vorm van sentiment. Maar dat laat onverlet dat de inhoud van de psalmen van Datheen van onschatbare waarde zijn. En dat is volgens mij de reden waarom men Datheen uiteindelijk graag zingt.
Dan neem ik persoonlijk de minder smaakvolle muzikale omlijsting - die er voor mij onbegrijpelijke redenen steeds weer bij schijnt te horen- maar voor lief. :wink:
"People often asked me: What is the secret of your succes? I answer always that I have no other secret but this, that I have preached the gospel, not about the gospel, but the gospel"
C.H. Spurgeon.
Rens

Bericht door Rens »

J.C. Philpot schreef:mede door remonstranten gemaakt, en door de verlichtingsideologie gestempeld.
HO!! Maar dát kan niet hé?? Remonstrantisme en verlichting.....meteen een banvloek over die psalmen uitspreken!
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
J.C. Philpot

Rens schreef:
J.C. Philpot schreef:mede door remonstranten gemaakt, en door de verlichtingsideologie gestempeld.
HO!! Maar dát kan niet hé?? Remonstrantisme en verlichting.....meteen een banvloek over die psalmen uitspreken!
Nee hoor, lekker blijven zingen. Maar het blijft natuurlijk vreemd dat Reformatorisch Nederland alles verafschuwd wat maar enigzins Remonstrants riekt; maar als men aan onze Remonstrantse psalmberijming komt dan zijn de rapen gaar :wink:

Ps. Enkel ter relativering, ik ben niet Remonstrants en heb niets tegen 1773.
wim

Bericht door wim »

J.C. Philpot schreef:Maar het blijft natuurlijk vreemd dat Reformatorisch Nederland alles verafschuwd wat maar enigzins Remonstrants riekt; maar als men aan onze Remonstrantse psalmberijming komt dan zijn de rapen gaar :wink:
Reformatorisch Nederland is vóór alles aartsconservatief. Het maakt niet uit of iets goed of fout is; zolang het onderdeel uitmaakt van de tradities, mag je er niet aankomen.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

wim schreef:
J.C. Philpot schreef:Maar het blijft natuurlijk vreemd dat Reformatorisch Nederland alles verafschuwd wat maar enigzins Remonstrants riekt; maar als men aan onze Remonstrantse psalmberijming komt dan zijn de rapen gaar :wink:
Reformatorisch Nederland is vóór alles aartsconservatief. Het maakt niet uit of iets goed of fout is; zolang het onderdeel uitmaakt van de tradities, mag je er niet aankomen.
mmm, is dat Reformatorisch of ultra-reformatorisch? Want als je "refo" bent zoals dat moet, dan ga je met "traditis" ook wat minder gespannen om
Ik weet, mijn Verlosser leeft
vlinder

Bericht door vlinder »

Kan iemand mij uitleggen wat psalmberijmingen met preekstijlen te maken hebben :shock: ?
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Plaats reactie