Uitnodiging voor conferentie

helma

Bericht door helma »

Anti-quoq schreef:
rekcor schreef:
uitgeworpen schreef:Ik zeg alleen dat evenwicht belangrijk is. :wink:
Evenwicht is saai...gaap
Deze reactie zegt mij al genoeg. En dat is precies mijn zorg.
Grace vroeg een reactie van je op het stuk van Ridderus en niet op een opmerking van Reckor.
uitgeworpen

Bericht door uitgeworpen »

helma schreef:
Anti-quoq schreef:
rekcor schreef:
uitgeworpen schreef:Ik zeg alleen dat evenwicht belangrijk is. :wink:
Evenwicht is saai...gaap
Grace vroeg een reactie van je op het stuk van Ridderus en niet op een opmerking van Reckor.
Maar dat vroeg ze aan Kislev :wink:
Het gebed is de gouden sleutel die de poort der genade kan openen.
BDS '73

Bericht door BDS '73 »

ik geloof dat "evenwicht" zo'n beetje het toverwoord is in onze gezindte. Als je een radicale utispraak doet, moet je het gelijk gaan relativeren, anders raak je uit balans. Volgens mij is dat nou juist de dood in de pot. Niet iedere preek hoeft evenwichtig te zijn, als de prediking in zijn geheel dat maar is.

De preek mag je theologie best eens op zijn kop zetten. Laat de dominee vandaag maar eens alleen de uitverkiezing en de onmogelijkheid vanuit de mens belichten. Laat hem volgende week maar eens preken over "Jezus aannemen" of "hoe word ik een aanstekelijk christen". Dat kan geen kwaad. Laat de mensen maar eens boos, bibberend of verward de kerk uitlopen. Nu is het zo vaak na de dienst : "we dronken een glas, we deden een plas en we lieten de zaak zo die was"
uitgeworpen

BDS '73 schreef:ik geloof dat "evenwicht" zo'n beetje het toverwoord is in onze gezindte. Als je een radicale utispraak doet, moet je het gelijk gaan relativeren, anders raak je uit balans. Volgens mij is dat nou juist de dood in de pot. Niet iedere preek hoeft evenwichtig te zijn, als de prediking in zijn geheel dat maar is.

De preek mag je theologie best eens op zijn kop zetten. Laat de dominee vandaag maar eens alleen de uitverkiezing en de onmogelijkheid vanuit de mens belichten. Laat hem volgende week maar eens preken over "Jezus aannemen" of "hoe word ik een aanstekelijk christen". Dat kan geen kwaad. Laat de mensen maar eens boos, bibberend of verward de kerk uitlopen. Nu is het zo vaak na de dienst : "we dronken een glas, we deden een plas en we lieten de zaak zo die was"
Ha-ha, klinkt best wel leuk. :lol:
Maar evenwicht moet geen reaktie zijn op radicale uitspraken... Het zo zo mooi zijn als je geen aparte preken hoef te houden over de onderwerpen die jij zegt. Evenwicht, het zou toch geweldig zijn als de volledige boodschap in iedere preek naar voren komt...
Is dat dan zo onmogelijk? Is daarom 'evenwicht' zo'n raar woord geworden?
rekcor

Bericht door rekcor »

uitgeworpen schreef:Evenwicht, het zou toch geweldig zijn als de volledige boodschap in iedere preek naar voren komt...
Maar wat is dan 'de volle boodschap'? Er staat zooooveel in de bijbel.

Daarnaast: ik ben juist bang voor het 'de volle evenwichtige boodschap' iedere week 2x. Want dat sust mensen in slaap (dit bedoelde ik met mijn uitspraak: evenwicht is saai).

En dat terwijl de bijbel nu juist zo verfrissend kan zijn!
refo

Bericht door refo »

uitgeworpen schreef:
BDS '73 schreef:ik geloof dat "evenwicht" zo'n beetje het toverwoord is in onze gezindte. Als je een radicale utispraak doet, moet je het gelijk gaan relativeren, anders raak je uit balans. Volgens mij is dat nou juist de dood in de pot. Niet iedere preek hoeft evenwichtig te zijn, als de prediking in zijn geheel dat maar is.

Maar evenwicht moet geen reaktie zijn op radicale uitspraken... Het zo zo mooi zijn als je geen aparte preken hoef te houden over de onderwerpen die jij zegt. Evenwicht, het zou toch geweldig zijn als de volledige boodschap in iedere preek naar voren komt...
Als je steeds maar hoort dat de Geest aan de zonde moet ontdekken en dat daarna ook nog God alles moet doen op grond van een verkiezend welbehagen, heb je een evenwichtige preek.

Je hoeft daar echter niets mee. Bekeerden wisten het al. En onbekeerden wachten af.

Zo ontstaat het evenwicht van een kerkhof. Alles in orde, maar iedereen is dood.

We zijn veel te bang dat God zich van ons keert als we niet precies beschrijven hoe Hij wel of niet werkt.
We willen het natuurlijk niet weten, maar er bestaat een (in ons geval natuurlijk erg klein) kansje dat de beschrijving onjuist is. En als je dan de Geest en het Woord verkeerde werken toeschrijft, wordt de Geest bedroefd, maar precies om de reden die we wilden voorkomen.

Wat dan? Het evangelie prediken aan dode zondaren. Evenwicht genoeg. En dan maar eens kijken of God nog werkt. Maar een beschrijving van hoe God (wel eens) werkt, dat gaat niet werken. Al is het nog zo evenwichtig.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
helma

Bericht door helma »

uitgeworpen schreef:
helma schreef:
Anti-quoq schreef:
rekcor schreef: Evenwicht is saai...gaap
Maar dat vroeg ze aan Kislev :wink:
oh ja!
Nou dan is het wachten dus op Kislev; ik heb ook nog een paar vragen aan hem openstaan :(
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

In het topic "kleding" staat een evenwichtig stuk :wink:
Ik weet, mijn Verlosser leeft
uitgeworpen

refo schreef:
uitgeworpen schreef:

Als je steeds maar hoort dat de Geest aan de zonde moet ontdekken en dat daarna ook nog God alles moet doen op grond van een verkiezend welbehagen, heb je een evenwichtige preek.

Je hoeft daar echter niets mee. Bekeerden wisten het al. En onbekeerden wachten af.

Zo ontstaat het evenwicht van een kerkhof. Alles in orde, maar iedereen is dood.

We zijn veel te bang dat God zich van ons keert als we niet precies beschrijven hoe Hij wel of niet werkt.
We willen het natuurlijk niet weten, maar er bestaat een (in ons geval natuurlijk erg klein) kansje dat de beschrijving onjuist is. En als je dan de Geest en het Woord verkeerde werken toeschrijft, wordt de Geest bedroefd, maar precies om de reden die we wilden voorkomen.

Wat dan? Het evangelie prediken aan dode zondaren. Evenwicht genoeg. En dan maar eens kijken of God nog werkt. Maar een beschrijving van hoe God (wel eens) werkt, dat gaat niet werken. Al is het nog zo evenwichtig.
Ik ben het met je eens :D
Hoe jij het beschrijft;nee, zo'n preek bedoel ik niet wanneer ik het heb over een evenwichtige preek.
Zo'n preek is op zijn minst een beetje uit balans.Ik wil trouwens niet zeggen dat de Heere zo'n preek niet gebruiken kan/wil. Daar ben ik zelf een voorbeeld van. Ik ben geroepen door de Heere en getrokken uit de duisternis tot Zijn Licht onder een eenzijdige prediking. Het heeft Hem niet tegen gehouden...en daar ben ik heel blij om/mee. :D
Vind ik nog steeds een wonder.
Plaats reactie