Kerkdiensten met U2 en Blof

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33368
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Janneman schreef:
Tiberius schreef:
Janneman schreef:De opmerking dat een psalm is ontheiligd en misbruikt door een popgroep is buitengewoon suggestief!
Niet mee eens.

Het is zelfs buitengewoon expliciet en waarschuwend bedoeld!
Nee, niet waarschuwen tegen iets wat je niet kent!
Eesrt onderzoeken, dan oordelen!
Zie mijn vorige posting.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11433
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Bericht door Mister »

Janneman schreef: Ik schaam me een refo te zijn.
Dat is erg jammer. Wil je wel een 'refo' zijn dan?
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Bericht door wim »

Janneman schreef:Nee, niet waarschuwen tegen iets wat je niet kent!
Eesrt onderzoeken, dan oordelen!
Je hebt gelijk dat er te gemakkelijk veroordelend wordt gesproken over muziek die niet in onze traditie past.
Aan de andere kant moet je niet alleen puur de muziek beoordelen, maar ook (en vooral) de cultuur die er mee samenhangt. Zodra de muziek ook goed buiten die cultuur gebruikt kan worden, is het gevaar niet meer zo groot. Kijk maar naar klassieke muziek.
Janneman
Berichten: 135
Lid geworden op: 31 mei 2007, 14:30
Locatie: Amsterdam

Bericht door Janneman »

wim schreef:
Janneman schreef:Nee, niet waarschuwen tegen iets wat je niet kent!
Eesrt onderzoeken, dan oordelen!
Je hebt gelijk dat er te gemakkelijk veroordelend wordt gesproken over muziek die niet in onze traditie past.
Aan de andere kant moet je niet alleen puur de muziek beoordelen, maar ook (en vooral) de cultuur die er mee samenhangt. Zodra de muziek ook goed buiten die cultuur gebruikt kan worden, is het gevaar niet meer zo groot. Kijk maar naar klassieke muziek.
Dat is raak gezegd.
Maar in refo-kringen wordt klassieke muziek vaak weer juist te gemakkelijk geaccepteerd, ook daar moet je goed kijken hoe de cultuur eromheen was!
Het oordeel - goed of niet goed - valt helaas vaak te snel, en het is jammer dat een vraag naar het waarom vaak uitsluitend met waarschuwingen en veroordelingen wordt beantwoord.
laat uw woorden weinig zijn; pred. 5: 1b
Janneman
Berichten: 135
Lid geworden op: 31 mei 2007, 14:30
Locatie: Amsterdam

Bericht door Janneman »

Mister schreef:
Janneman schreef: Ik schaam me een refo te zijn.
Dat is erg jammer. Wil je wel een 'refo' zijn dan?
Nou, zo langzamerhand niet meer, nee.

Dus weg ermee!
laat uw woorden weinig zijn; pred. 5: 1b
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Bericht door wim »

Janneman schreef: Maar in refo-kringen wordt klassieke muziek vaak weer juist te gemakkelijk geaccepteerd, ook daar moet je goed kijken hoe de cultuur eromheen was!
Misschien. Voor mezelf let ik alleen op de inbedding in de huidige cultuur. Wat men vroeger deed en dacht bij de muziek toen, raakt mij niet als ik er nu naar luister.
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Bericht door Rens »

wim schreef:
Janneman schreef: Maar in refo-kringen wordt klassieke muziek vaak weer juist te gemakkelijk geaccepteerd, ook daar moet je goed kijken hoe de cultuur eromheen was!
Misschien. Voor mezelf let ik alleen op de inbedding in de huidige cultuur. Wat men vroeger deed en dacht bij de muziek toen, raakt mij niet als ik er nu naar luister.
Laten we dan maar meteen tot de conclusie komen dat óók wat "men" klassieke muziek noemt, werelds was en is, dus laten we ons dan maar meteen tot alléén de 150 psalmen en 12 Enige Gezangen beperken, dan is elke rechtgesnaarde refo tenminste dik tevreden.................

En vooál geen Elly en Rikkert, liederen uit het Liedboek of van Joh. de Heer.................
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Bericht door wim »

Rens schreef: Laten we dan maar meteen tot de conclusie komen dat óók wat "men" klassieke muziek noemt, werelds was en is, dus laten we ons dan maar meteen tot alléén de 150 psalmen en 12 Enige Gezangen beperken, dan is elke rechtgesnaarde refo tenminste dik tevreden.................

En vooál geen Elly en Rikkert, liederen uit het Liedboek of van Joh. de Heer.................
Zolang je die conclusie niet voor mij trekt, vind ik het prima.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

Rens schreef:
wim schreef:
Janneman schreef: Maar in refo-kringen wordt klassieke muziek vaak weer juist te gemakkelijk geaccepteerd, ook daar moet je goed kijken hoe de cultuur eromheen was!
Misschien. Voor mezelf let ik alleen op de inbedding in de huidige cultuur. Wat men vroeger deed en dacht bij de muziek toen, raakt mij niet als ik er nu naar luister.
Laten we dan maar meteen tot de conclusie komen dat óók wat "men" klassieke muziek noemt, werelds was en is, dus laten we ons dan maar meteen tot alléén de 150 psalmen en 12 Enige Gezangen beperken, dan is elke rechtgesnaarde refo tenminste dik tevreden.................

En vooál geen Elly en Rikkert, liederen uit het Liedboek of van Joh. de Heer.................
Jij snapt het..... :wink:
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Bericht door Rens »

wim schreef:
Rens schreef: Laten we dan maar meteen tot de conclusie komen dat óók wat "men" klassieke muziek noemt, werelds was en is, dus laten we ons dan maar meteen tot alléén de 150 psalmen en 12 Enige Gezangen beperken, dan is elke rechtgesnaarde refo tenminste dik tevreden.................

En vooál geen Elly en Rikkert, liederen uit het Liedboek of van Joh. de Heer.................
Zolang je die conclusie niet voor mij trekt, vind ik het prima.
ik vind het zo'n idioot gedoe over componisten, waarvan je de één's muziek wél, en de ánder's muziek niet "mag" luisteren omdat de één wel christelijk en de ander werelds was...........

Klassiek is, naar de aard van hún tijd, in verreweg de meeste gevallen gewoon "vermaaksmuziek" ofwel de popmuziek van hún tijd. Goed, ok, je kunt het niet één op één overzetten op de huidige popmuziek, maar het is in de aard gelijk: het was ter vermaak van het volk, de ene componist was meer voor "het hof en de edelen" en de ander meer voor "het volk" of een mengeling van beiden.

Nu is de muziek uit lang vervlogen tijden gewoon mooi.....los van het feit dat de een voorkeur heeft voor de opera's, de ander voor het zenuwengepingel van een piano, de ander heeft weer voorkeuren voor symphoniën en aanverwante stukken.

Prima toch, ieder zijn meug zei de boer en kuste zijn zeug.............

Kortom, als je eerst het leven van een componist moet gaan uitspitten of hij wel een "rechte" levenswandel heeft gehad, dan ben je wel wat erg ver doorgeschoten!!

Geniet van de muziek van alle grote en minder grote namen uit het verleden............of mag dat "genieten" ook al niet????
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Janneman
Berichten: 135
Lid geworden op: 31 mei 2007, 14:30
Locatie: Amsterdam

Bericht door Janneman »

Rens schreef:
wim schreef:
Rens schreef: Laten we dan maar meteen tot de conclusie komen dat óók wat "men" klassieke muziek noemt, werelds was en is, dus laten we ons dan maar meteen tot alléén de 150 psalmen en 12 Enige Gezangen beperken, dan is elke rechtgesnaarde refo tenminste dik tevreden.................

En vooál geen Elly en Rikkert, liederen uit het Liedboek of van Joh. de Heer.................
Zolang je die conclusie niet voor mij trekt, vind ik het prima.
ik vind het zo'n idioot gedoe over componisten, waarvan je de één's muziek wél, en de ánder's muziek niet "mag" luisteren omdat de één wel christelijk en de ander werelds was...........

Klassiek is, naar de aard van hún tijd, in verreweg de meeste gevallen gewoon "vermaaksmuziek" ofwel de popmuziek van hún tijd. Goed, ok, je kunt het niet één op één overzetten op de huidige popmuziek, maar het is in de aard gelijk: het was ter vermaak van het volk, de ene componist was meer voor "het hof en de edelen" en de ander meer voor "het volk" of een mengeling van beiden.

Nu is de muziek uit lang vervlogen tijden gewoon mooi.....los van het feit dat de een voorkeur heeft voor de opera's, de ander voor het zenuwengepingel van een piano, de ander heeft weer voorkeuren voor symphoniën en aanverwante stukken.

Prima toch, ieder zijn meug zei de boer en kuste zijn zeug.............

Kortom, als je eerst het leven van een componist moet gaan uitspitten of hij wel een "rechte" levenswandel heeft gehad, dan ben je wel wat erg ver doorgeschoten!!

Geniet van de muziek van de muziek van alle grote en minder grote namen uit het verleden............of mag dat "genieten" ook al niet????
Jij snapt het!
laat uw woorden weinig zijn; pred. 5: 1b
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 2057
Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
Locatie: Zeeland

Bericht door Christiaan »

Dus Janneman bij jou in de gemeente binnenkort ook U2 en Blof??
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Janneman
Berichten: 135
Lid geworden op: 31 mei 2007, 14:30
Locatie: Amsterdam

Bericht door Janneman »

Christiaan schreef:Dus Janneman bij jou in de gemeente binnenkort ook U2 en Blof??
Dan heb je wat ik schreef niet begrepen. Lees maar wat ik daarover gezegd heb: voor mij geen U2 en helemaal geen bluf in de dienst!
laat uw woorden weinig zijn; pred. 5: 1b
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 2057
Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
Locatie: Zeeland

Bericht door Christiaan »

Janneman schreef:
Christiaan schreef:Dus Janneman bij jou in de gemeente binnenkort ook U2 en Blof??
Dan heb je wat ik schreef niet begrepen. Lees maar wat ik daarover gezegd heb: voor mij geen U2 en helemaal geen bluf in de dienst!
Mogen anderen dat ook vinden?
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Janneman
Berichten: 135
Lid geworden op: 31 mei 2007, 14:30
Locatie: Amsterdam

Bericht door Janneman »

Christiaan schreef:
Janneman schreef:
Christiaan schreef:Dus Janneman bij jou in de gemeente binnenkort ook U2 en Blof??
Dan heb je wat ik schreef niet begrepen. Lees maar wat ik daarover gezegd heb: voor mij geen U2 en helemaal geen bluf in de dienst!
Mogen anderen dat ook vinden?
Waarom niet? Ieder mag van mij het zijne er van vinden (ook dat schreef ik al eerder......)
laat uw woorden weinig zijn; pred. 5: 1b
Plaats reactie