Kerkdiensten met U2 en Blof

J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

wim schreef:Ja, laten we gewoon a capella gaan zingen. Haha. En zakkuh dat we gaan doen.

Kunnen schotten wèl zingen?
Just sit back and enjoy:
http://www.freechurch.org/resources/audio/psalms.htm

Moeten we naast een goede voorganger alleen ook een goede voorzanger hebben.
wim

Bericht door wim »

J.C. Philpot schreef:
wim schreef:Ja, laten we gewoon a capella gaan zingen. Haha. En zakkuh dat we gaan doen.

Kunnen schotten wèl zingen?
Just sit back and enjoy:
http://www.freechurch.org/resources/audio/psalms.htm

Moeten we naast een goede voorganger alleen ook een goede voorzanger hebben.
Klink inderdaad wel aardig. In ieder geval stukken beter dan iso-ritmisch gesleep. Een goede voorzanger is inderdaad wel erg belangrijk zo te horen.
Janneman

Bericht door Janneman »

Jaja, meteen het andere uiterste: geen orgel - dus a cappella (met twee p's graag; capella betekent geitje).
Terwijl de psalmen zoveel andere instrumenten noemen.....
laat uw woorden weinig zijn; pred. 5: 1b
henri

Bericht door henri »

wim schreef:Klink inderdaad wel aardig. In ieder geval stukken beter dan iso-ritmisch gesleep.
Wat is iso-ritmisch nu weer? :shock:
God heeft ons geen kalme reis beloofd, maar wel een behouden aankomst
Gian

Bericht door Gian »

Janneman schreef:Dat orgel heb ik in de grondtekst van Psalm 150 nooit terug kunnen vinden. Alle instrumenten, behalve het orgel........!

Waarom gebruikt refo-Nederland dan uitsluitend een orgel in zijn diensten en geen andere instrumenten? Kan iemand mij dat dan eens uitleggen?
Het orgel vertenwoordigt alle insturmenten in 1.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Janneman

Bericht door Janneman »

Iso ritmisch betekent dat alle noten even lang zijn.
geheel tegen de wil van de componisten die de psalmmelodieen gecomponeerd hebben.
Gek eigenlijk, refo's zijn zo precies als het om teksten gaat, maar voor melodieen hebben ze geen enkel respect.
Janneman

Bericht door Janneman »

Gian schreef:
Janneman schreef:Dat orgel heb ik in de grondtekst van Psalm 150 nooit terug kunnen vinden. Alle instrumenten, behalve het orgel........!

Waarom gebruikt refo-Nederland dan uitsluitend een orgel in zijn diensten en geen andere instrumenten? Kan iemand mij dat dan eens uitleggen?
Het orgel vertenwoordigt alle insturmenten in 1.
Snarenspel in het orgel? Kom nou!
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Janneman schreef:
Mijn orgel is mijn orkest, aldus Cesar Franck. Alle klankkleuren van een orkest komen dus ook voor in een orgel.
wim

Bericht door wim »

Janneman schreef:a cappella (met twee p's graag; capella betekent geitje).
Nooit bij stilgestaan dat het met twee p's moet. (Het notenzetprogramma Capella heeft één p).

"A Capella?
Some musical dictionaries indicate the Italian a cappella is preferred over the Latin a capella (one "p") yet both are technically correct. Why do those dictionaries muddy the waters with two spellings?

The phrase was first used in Italian Catholic churches, where Latin was the language for sacred text. Thus, the Latin spelling for 'in the style of the chapel' - a capella - has some historical basis. However, most other musical terms - forte, accelerando, and many others - are Italian in origin. Since the Italian spelling is more consistent with other musical terms, it has been used more frequently."
Janneman

Bericht door Janneman »

Herman schreef:
Janneman schreef:
Mijn orgel is mijn orkest, aldus Cesar Franck. Alle klankkleuren van een orkest komen dus ook voor in een orgel.
Jaja, omdat die RK-organist dat zei? Is dat gezaghebbend?
Die een piano gekoppeld had aan zijn orgel en graag een harp gebruikte naast het orgel?

Mijn piano is mijn orkest!
En dat is volgens Janneman, dus net zo belangrijk!

Nu graag een zinnig antwoord.
Ander

Bericht door Ander »

In psalm 150 wisten ze wat ze met die instrumenten moesten, tegenwoordig blijkbaar niet meer?
wim

Bericht door wim »

Herman schreef:
Janneman schreef:
:shock:
Geloof je werkelijk de woorden die op de registers staan? Probeer maar eens een strijker te imiteren op een orgel.. Het orgel kan meer niet dan wel (spiccato, martelé, variabele vibrato (in snelheid en amplitude), etc.... Dat zal ook wel voor andere instrumenten gelden. Een orkest kent veel meer vrijheidsgraden in dynamiek en klankvoortbrenging.
Janneman

Bericht door Janneman »

Ander schreef:

In psalm 150 wisten ze wat ze met die instrumenten moesten, tegenwoordig blijkbaar niet meer?
Onzin, er zijn genoeg slagwerkers, blazers, harpisten, luitisten, gitaristen etc. (en vergeet de koorzangers niet) die graag hun talenten in dienst van God willen stellen, maar er zijn kringen waar organisten (en kerkenraden die van "toeten noch blazen" weten) almachtig zijn helaas......
jvdg

Bericht door jvdg »

Herman schreef:
Janneman schreef:
Ja, hiermee breek je een lans voor het orgel wat (m.i.) bij uitstek is geschikt voor de eredienst, ondanks hoe Calvijn e.v.a. hierover hebben gedacht in negatieve zin.
In mijn (bevooroordeelde) gedachten is dit instrument desondanks de koning van de muziekinstrumenten.

Hoewel, op mijn eerste dag bij de Klu werd mij gevraagd welk muziekinstrument ik bespeelde, zulks met het oog op de werving voor de Klu-kapel. Mijn antwoord was: Orgel.
Waarop ik te horen kreeg: dat is geen muziekinstrument.

Als echte "big" had ik geen weerwoord :oops:
Christiaan

Bericht door Christiaan »

Sommige mensen maken zich meer druk of dat men wel of niet met orgel zingt dan dat men zich zorgen maak dat men zo dwaas is kerkdiensten met U2 en Blof muziek te beleggen.

Ik vind het zorg wekkend.... :shock:

Dat men het kerkdiensten durft te noemen ook...
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Plaats reactie