Rens schreef:Christiaan schreef:jvdg schreef:Christiaan schreef: De ware troost is alleen bij God te vinden, in alle omstandigheden.
Ja, zeker, ja!!
Maar hoe (!) doe je dat, dat vinden?
Gods genade troon bestormen! Het blijven zoeken bij Hem!
het zoeken is aan ons het vinden aan God.
Zoekt en gij zult vinden!
!
En wáár moet je dan zoeken? Het is zo makkelijk gezegd: "zoekt en gij zult vinden", en "blijft zoeken bij Hem", alsook "Gods genadetroon bestormen"............het zijn en blijven algemeenheden zonder concreet te zijn over het wáár en hóé van het "zoeken" en "bestormen" (hoewel ik het laatste ietwat merkwaardig geformuleerd vindt)................
Ik vind je vraag heel terecht. Je noemt de antwoorden heel algemeen en niet concreet. Dat komt omdat de gereformeerde spiritualiteit ten diepste gefundeerd is op een persoonlijke, subjectieve inhoud. Het is de eigen ervaring, die de doorslag moet geven. je kunt het wel van horen zeggen hebben, maar dat is niet genoeg. Je moet het zelf (uit Zijnen mond) hebben gehoord.
Dat betekent, dat er in verband met de geesteljike werkelijkheid ook een zeer particulier, eigen taalgebeid is ontwikkeld, waarvan de betekenis slechts in kleine kring wordt begrepen. De ware vromen communiceren in een tale Kanaäns.
Dit is een symbolisch taal, die woorden en uitdrukkingen heeft gevonden om die eigen ervaringen mee te omschrijven. En die taal is in staat om bij mensen van dezelfde richting herkenning op te roepen.
Dus wanneer iemand zoekt naar God en Hem niet vindt zal hij concreet de volgende stappen zetten:
- hij gaat vaker naar de kerk en luistert heel goed
- hij leest de Bijbel
- hij bezoekt wellicht kringen of gelovige mensen
- hij bidt veel
Nu hoort hij van iemand: "je moet de genadetroon bestormen". Concreet is er natuurlijk niet zo'n ding anwezig, laat staan, dat je die (in je eentje!) ook nog eens zou kunnen gaan bestormen. Het is figuurlijk taalgebruik voor het bidden op een bepaalde manier. Er wordt mee bedoeld: vaak en herhaaldelijk bidden op momenten, dat men geen direkt antwoord krijgt op zijn geestelijke vragen.
Concreet betekent dit dus: in het gebed dezelfde dingen steeds weer opnieuw aan God voorleggen. In dat woord "bestormen" zit iets van: doorgaan, niet stoppen, net zolang bidden totdat....Het is dus typisch een uitdrukking die hoort bij mensen, die nog géén genade hebben ontvangen.
Het moeilijk en lastige van het geval is, dat men bijna niet meer uit de symboliek van zo'n uitdrukking kan stappen. Want, om de vergelijking wat door te zetten, men zou natuurlijk verwachten, dat men na de 'bestorming' van de 'genadetroon' dadwerkelijk zijn doel bereikt. De troon wordt bereikt, de bestorming heeft succes en de genade wordt op de een of andere manier verkregen.
Maar de symboliek van dergelijke uitdrukkingen houdt echter op. Er is in deze symboliek geen sprong naar het concrete voorzien. Maar dat wordt wel gesuggereerd! Zo'n uitdrukking roept als het ware het beeld op van de volgende fase. Eerst: bestormen, maar vervolgens....En inderdaad daar heeft men in deze spiritualiteit allerlei andere beelden voor gevonden, die soms in een noodzakelijke volgorde moetn worden ervaren. Maar let op: het wordt nooit concreet. Nooit komt er een ondubbelzinnige bevestiging van boven, zoals wel wordt gesuggereerd.
Hoe dat komt? Wel, eenvoudig, omdat geloof zich nooit bezig houdt met concrete zaken. God is onzichtbaar en alles wat wij aanmerken als iets dat "zeker" en aanwijsbaar van God komt is speculatie. We willen het zo graag en daarom noemen we van alles en nog wat goddelijk en heilig. Maar dat zijn allemaal menselijke kwalificaties. Dus ook direkte aanwijzingen van God, stemmen, teksten, bewijzen, tekenen enz. Ik zou er niet op rekenen. De weg van het geloof is een heel andere weg. In zekere zin moeilijker (omdat het minder concreet voor ogen is), maar daardoor juist ook veel makkelijker. Het komt aan op vertrouwen. Op een bepaald moment is men uitgewerkt, is men aan het eind van zijn (bevindelijke) verwachtingen en bezigheden. Alle krampachtigheid in bidden, lezen, kerkgang wordt je eens te veel. Je geeft het op en ... je geeft het over aan God. En mét het moment, dat je gelooft dat alleen God het kan doen, realiseer je je ook dat God het nu gedaan heeft. Hij heeft zich definitief aan je verbonden. Je kunt niet meer om Hem heen. Je denkt: wat zou God nu met me doen, nu ik weet, dat ik alleen nog maar bij hem terecht kan? Dat is de doorbraak: als de zaken zo liggen, vertrouw ik ook, dat Hij mijn leven zal bewaren. Je gelooft, zonder concrete veranderingen waar te nemen. Het is een moment van diepe stilte en rust. Je bent gerustgesteld door God zelf.
In weerwil van de huidige trend, waarin allerlei succes, genezingen en persoonlijke resultaten met het grootste gemak direkt aan de werking van God worden toegeschreven, lijkt het mij verstandiger om vast te houden aan de kern van geloof, zoals we bij Abraham al vinden.
Geloof is vertrouwen, zonder concrete aanwijzingen in handen te hebben.
Daartoe worden we uitgenodigd. Neem nu voor waar aan, dat God ons liefheeft. Wie dit vertrouwt hoeft niet meer (wanhopig) de genadetroon te bestormen, onzeker van de vraag of er nog wel genade gegeven zal worden. Wie dit vertrouwt vindt op slag rust en geeft zich over aan God. Dan wordt het eindeloze smeken, vragen, bidden en bestormen omgezet in aanbidden. En dat klinkt veel minder agressief dan het bestormen van de genadetroon.
Daarom, je vraag naar het concrete, kan alleen maar zeer mager worden beantwoord. Concreet gebeurt er niet zo veel. Men bidt, leest en kerkt intensiever dan voorheen. Er gebeuren geen wonderen lichtflitsen op spectaculaire ten-hemel-opnemingen. Iedereen, die dat suggereert is een tovernaarsleerling.
De enige weg is: vertrouw op God, word stil van de gedachte, dat Hij wil liefhebben, geef alle angst en wantrouwen op en geef je leven aan Hem. De vrede die volgt op deze gelovige houding is de bevestiging, dat je voortaan bij God thuis bent.
En als anderen je dit willen verhinderen, vanuit de gedachte dat je niet zelf kunt gaan geloven......wel doe het dan niet. Vertrouw God dan maar niet. Laat het dan maar overgaan. Dan heb ik verder niets gezegd. Leef dan maar door, zonder bemind te willen worden.
Dat kan ook nog, natuurlijk. Concreet verandert er dan ook niet zoveel. Alleen....wie eenmaal gehoord heeft van Gods liefde...Dan blijft het toch knagen.
gravo