"Gereformeerde Gemeenten moeten zich bezinnen"

Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

ND schreef:Seksuoloog geweerd van avondmaalvan onze redactie kerk 's-GRAVENPOLDER - Drs. Piet Wagenaar, hulpverlener bij Eleos, mag van de kerkenraad van de Gereformeerde Gemeente van 's-Gravenpolder niet aan het avondmaal aangaan. De reden daarvoor is het boek Samen genieten, waarvan Wagenaar eindredacteur is. Het boek, dat is geschreven door zeven Eleos-medewerkers, gaat over seksualiteit binnen het huwelijk. De kerkenraad van 's-Gravenpolder vond bepaalde expliciete beschrijvingen in strijd met het zevende van de tien geboden ('Gij zult niet echtbreken') en weert Wagenaar van het avondmaal tot hij schuld heeft beleden.

Om aan de kritiek tegemoet te komen heeft de eindredacteur de tweede druk op enkele plaatsen gewijzigd en naar eigen zeggen ,,minder openhartig taalgebruik gehanteerd''. Zo is een beschrijving geschrapt van een man en vrouw die met elkaar naar bed gaan, waarmee seksuoloog en psychotherapeut Wagenaar zijn hoofdstuk 'Samen vrijen' opende. Eleos, de instelling voor gereformeerde geestelijke gezondheidszorg, heeft respect voor dit besluit.

Scriba S. Boogaard van de Gereformeerde Gemeente van 's-Gravenpolder wil niets over de zaak kwijt. Wagenaar zelf is met vakantie.

Ds. H.J. Hegger, emeritus-predikant van de Protestantse Kerk in Nederland, bracht de kwestie vrijdag naar buiten in een open brief. Die bekritiseerde het afhouden van auteur A.A. Bart van het avondmaal vanwege zijn boek Waar staan de Gereformeerde Gemeenten? Hegger noemt in dat verband ook de namen van dr. K. van der Zwaag (schrijver van Afwachten of verwachten? ) en drs. P.M. Wagenaar. Boogaard is niet blij met de publiciteit. ,,Ds. Hegger moet zich hier niet mee bemoeien.''

Samen genieten is geschreven vanuit de vraag hoe christenen hun seksualiteit mogen beleven. De expliciete beschrijvingen in het boek stoorden ds. A. Schreuder, predikant van de Gereformeerde Gemeenten. In een interview met het Reformatorisch Dagblad constateerde hij dat de auteurs met ,,bladzijdes vol seksuele details kiezen voor de benadering: open en bloot. Daar ben ik het totaal niet mee eens.''

Compromis
Na de kritiek van zijn kerkenraad besloot Wagenaar als compromis de tweede druk van het boek - dat twee weken geleden is verschenen - iets aan te passen, bevestigt uitgever A.H. van Trigt van Boekencentrum. In de aangepaste inleiding schrijft de eindredacteur dat de eerste druk uiteenlopende reacties teweegbracht, zowel positieve als negatieve. ,,Sommige christenen zijn bang voor het hellend vlak als de zaken rond seksualiteit bij de naam worden genoemd. Zij vinden het beter in het openbaar zo min mogelijk woorden aan seksualiteit te geven. Openheid over seksualiteit zou gereserveerd dienen te worden voor de spreekkamer van de hulpverlener en de slaapkamer van het echtpaar. De openheid in dit boek zou in strijd zijn met de ingetogenheid die de Heidelberger Catechismus noemt bij de bespreking van het zevende gebod.'' Volgens Wagenaar hebben de auteurs er echter ,,naar gestreefd op een integere manier in te gaan op de worsteling die echtparen kunnen hebben met seksualiteit en vruchtbaarheid''.

De Gereformeerde Gemeenten zijn vertegenwoordigd in de Raad van Overleg Kerken en Eleos waarmee de organisatie het contact met de achterban wil onderhouden. Bij Eleos is bekend dat er ordemaatregelen zijn genomen tegen Wagenaar. Volgens woordvoerder drs. M. Catsburg is het echter niet aan de hulpverleningsorganisatie om daar een uitspraak over te doen. Een van de mede-auteurs die eveneens lid is van de Gereformeerde Gemeenten, heeft niet te maken gekregen met maatregelen van zijn kerkenraad.

De auteurs van het boek hebben voor Wagenaar naar steunbetuigingen gezocht uit de kring van de Gereformeerde Gemeenten. Op verzoek heeft drs. J.C. Houtman, gepensioneerd arts uit Apeldoorn en secretaris van het deputaatschap diaconale en maatschappelijke zorg, een brief geschreven over Samen genieten . Hij vindt niet dat het boek een grens overschrijdt. ,,Ik zou het hier en daar anders hebben opgeschreven, maar ik vind dat seksualiteit bij het leven hoort en dat je daar net zo goed over mag schrijven als over andere maatschappelijke zaken. In Samen genieten is naar mijn mening op een zakelijke manier over seksualiteit geschreven.''

Houtman weet dat zijn brief bij de kerkenraad van 's-Gravenpolder is gekomen. Wat daarvan het effect is geweest, is hem onbekend.
accoord

Bericht door accoord »

refo schreef:li·ta·nie (de ~, ~ën)
1 gebed, bestaande uit een reeks smeekbeden of lofprijzingen
2 [pej.] lange, eentonige opsomming

En acabadabra is fout gespeld. :roll:
Fijn dat u het allemaal wél weet. Ik loop taalkundig gezien een beetje achter hoor, mijn welgemeende excuses! :oops:
Een

Bericht door Een »

Hendrikus schreef:
ND schreef: Samen genieten is geschreven vanuit de vraag hoe christenen hun seksualiteit mogen beleven. De expliciete beschrijvingen in het boek stoorden ds. A. Schreuder, predikant van de Gereformeerde Gemeenten. In een interview met het Reformatorisch Dagblad constateerde hij dat de auteurs met ,,bladzijdes vol seksuele details kiezen voor de benadering: open en bloot. Daar ben ik het totaal niet mee eens.''
Heeft iemand een link naar het RD interview, kan het niet vinden en heb het niet gelezen. :o
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Mona Lisa schreef:het wordt een trend . . .
. . . om ruchtbaarheid aan censuurzaken te geven.

Lijkt me voor geen der betrokkenen prettig.
Mona Lisa

Bericht door Mona Lisa »

Tiberius schreef:
. . .
dat ook ja!
die transparantie waren we niet gewend :-)
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Overigens is het de vraag of alle gecensureerden ook daadwerkelijk avondmaalgangers waren...
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Tiberius schreef:

en eerlijkgezegd voor mij als buitenstaander ook niet. Ik wordt ondertussen een beetje misselijk van al die praktijken. Kunnen ze het in de desbtreffende kerken het gewoon niet binnenshuis houden en het op een normale, maar vooral christelijke manier niet uit praten ipv direct maar een zielig betoog houden in de media?
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

JolandaOudshoorn schreef:
Tiberius schreef:

en eerlijkgezegd voor mij als buitenstaander ook niet. Ik wordt ondertussen een beetje misselijk van al die praktijken. Kunnen ze het in de desbtreffende kerken het gewoon niet binnenshuis houden en het op een normale, maar vooral christelijke manier niet uit praten ipv direct maar een zielig betoog houden in de media?
Inderdaad. Ik weet dat er bij ons in de gemeenten in ieder geval een persoon onder censuur staat maar niemand weet wie het is en of er nog meer zijn en om welke oorzaak. En zo hoort het ook. Helaas begint het ND zich tot een soort sensatiekrant te ontwikkelen wat dit soort zaken betreft.
Laatst gewijzigd door Erasmiaan op 11 jul 2007, 12:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

JolandaOudshoorn schreef:Kunnen ze het in de desbtreffende kerken het gewoon niet binnenshuis houden en het op een normale, maar vooral christelijke manier niet uit praten ipv direct maar een zielig betoog houden in de media?
Precies.
Het lijkt een trend te worden als mensen via de kerkelijk weg hun gelijk niet kunnen halen, dat ze dan direct naar de media stuiven.

Overigens is dat bij drs. Wagenaar niet het geval: als ik het ND-artikel lees, is het voornamelijk informatie uit de tweede hand.
Erasmiaan schreef:Helaas begint het ND zich tot een soort sensatiekrant te ontwikkelen wat dit soort zaken betreft.
Inderdaad, een soort Story voor christelijk Nederland, zeg maar.
Laatst gewijzigd door Tiberius op 11 jul 2007, 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

En zo gaat de discussie weer over de procedure en niet over de inhoud..... Het ND heeft het nu zeker weer gedaan.
Kijk nou eens naar de inhoud, namelijk dat iemand die zijn werk denkt te doen onder censuur (eenvoudige afhouding) gezet wordt, omdat de een of ander het niet met zijn werkwijze eens is. Dit is echt triest.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Tiberius schreef:
JolandaOudshoorn schreef:Kunnen ze het in de desbtreffende kerken het gewoon niet binnenshuis houden en het op een normale, maar vooral christelijke manier niet uit praten ipv direct maar een zielig betoog houden in de media?
Precies.
Het lijkt een trend te worden als mensen via de kerkelijk weg hun gelijk niet kunnen halen, dat ze dan direct naar de media stuiven.

Overigens is dat bij drs. Wagenaar niet het geval: als ik het ND-artikel lees, is het voornamelijk informatie uit de tweede hand.
Erasmiaan schreef:Helaas begint het ND zich tot een soort sensatiekrant te ontwikkelen wat dit soort zaken betreft.
Inderdaad, een soort Story voor christelijk Nederland, zeg maar.
Nou ja, ik begrijp gewoon niet dat je zo graag de vuile was van je eigen kerkelijke gemeente wil buiten hangen. Uiteindelijk moet iemand uit de school zijn geklapt. Ik kan me voorstellen dat iedereen meer of minder wel eens kritiek hebt over je gemeente, maar of je dan direct naar de media moet stappen :?
En een negatief bijeffect is dat alle betrokken partijen alleen nog maar heftiger met de voeten in het zand gaan staan. Topic zou bijna moeten worden: Christelijk Nederland, moet zich gaan bezinnen :|
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Pim schreef:En zo gaat de discussie weer over de procedure en niet over de inhoud..... Het ND heeft het nu zeker weer gedaan.
Kijk nou eens naar de inhoud, namelijk dat iemand die zijn werk denkt te doen onder censuur (eenvoudige afhouding) gezet wordt, omdat de een of ander het niet met zijn werkwijze eens is. Dit is echt triest.
Als jij op je werk iets steelt, of fraude pleegt en het komt in de openbaarheid en je belijdt geen schuld, kom je ook onder censuur. Dat is inderdaad triest, als dat zou gebeuren.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Pim schreef:En zo gaat de discussie weer over de procedure en niet over de inhoud..... Het ND heeft het nu zeker weer gedaan.
Misschien krijgt deze man ook wel te horen dat hij z'n boekje via de kerkelijke weg had moeten indienen :roll: :?
wim

Bericht door wim »

--
Laatst gewijzigd door wim op 11 jul 2007, 14:40, 3 keer totaal gewijzigd.
wim

Bericht door wim »

Hendrikus schreef:Een van de mede-auteurs die eveneens lid is van de Gereformeerde Gemeenten, heeft niet te maken gekregen met maatregelen van zijn kerkenraad.
Willekeur dus. Grof geschut blijkt niet altijd nodig te zijn?
Gesloten