Preken & techniek

Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Kislev schreef:
Mister schreef:
Kaw schreef:n het gebed legt de dominee aan God uit hoe Hij mensen moet bekeren en het eindigt met de vraag of Hij dit ook deze dienst wil doen.
Dit kom ik in veel kerken tegen, hoor, ook bij de HHK. En een gebed is hier inderdaad niet voor bedoeld. Wel om al onze lichamelijk én geestelijk noden bij Hem neer te leggen en Zijn Naam te loven en te danken voor de genade die wij dagelijks krijgen!
Zoals ds. Cabaret in een preek zegt:

En nu gaan we eens luisteren. Dan ga je luisteren naar mensen, naar zogenaamde predikanten. Die gaan dan in d'r gebed precies vertellen hoe God een mens bekeert, en wat Hij in het leven van Zijn volk doet. Alsof God dat niet weet. Dat noemen ze dan gebedsgave, als zo'n man in wezen een minuut of twintig staat of zit te vloeken! "Maar dominee, hè, weer zo grof uitgedrukt." Nee hoor. Gij zult de Naam des Heeren niet ijdellijk gebruiken. Als er met God in wezen gesproken wordt, wordt de gemeente het gewaar. Dan zal het kleinste kind stil blijven zitten, want er wordt met God gesproken. En anders heb je moeite om niet in slaap te vallen.
Ik hou niet zo van dat geschop. Laten we niet vergeten dat ds. Cabaret een niet Bijbelse weg ging door zich van elk georganiseerd kerkelijk leven een vijand te betonen.

Anderzijds heeft hij wel een punt als hij zegt dat er in gebeden niet de weg aan de Heere voorgeschreven moet worden hoe Hij zondaren moet bekeren. Daar zijn wel misstanden. Aan de andere kant kan er wel eens een noemen van bepaalde zaken uit de bekering zijn met juist de smeking in het gebed of dat nog eens de vrucht mag zijn en gevonden mag worden in de gemeente. Juist omdat de dominee weet dat er leden in de gemeente zijn die daarop zijn vast gelopen.
Laatst gewijzigd door Erasmiaan op 06 jul 2007, 13:16, 1 keer totaal gewijzigd.
memento

Bericht door memento »

Kislev schreef:Als er met God in wezen gesproken wordt, wordt de gemeente het gewaar. Dan zal het kleinste kind stil blijven zitten, want er wordt met God gesproken. En anders heb je moeite om niet in slaap te vallen.
Ik geloof dat je even de natuurlijke menselijke ongevoeligheid voor geestelijke zaken onderschat....
Marnix

Bericht door Marnix »

Kaw schreef:Helaas komt dit ook in de HHK voor. Misschien niet de volledige som, maar wel veel elementen.

Maar laten we eens eerlijk zijn: Een predikant die 20 minuten lang het oordeel verkondigd en dan amen zegt zullen we niet zien als een begenadigd predikant, maar zo zie ik die persoon dan wel. Hij staat daar namens God het oordeel te verkondigen en ik geloof dan echt dat hij die opdracht ingegeven heeft gekregen. Ook wanneer hij dat 3 keer achter elkaar doet. Of misschien wel 10 jaar of zijn hele leven. Dat is dan zijn door God gegeven functie. Hij zal niet bewonderd worden of veel aanhangers hebben, maar hij heeft zijn functie.
Ik ken een aantal predikanten en dat zijn er helaas niet zo veel die dit aandurven. Als ze iets te preken hebben, dan doen ze dat.
Laatst hadden we een dominee die preekte over Jozef en dat hij feitelijk eigenlijk uit een gebroken gezin komt. Hij had het opgedragen gekregen en hij wist zelf niet precies wat hij er mee moest. Hij moest dan ook de toepassing aan de gemeente overlaten. Dat zij hij eerlijk. Ik weet zeker dat God iemand in de gemeente geraakt heeft die dit had moeten horen. Zo werkt het. Ik wist zelf niet zo goed wat ik er mee moest, maar het was wel leerzaam. Ik kijk nu heel anders naar Genesis.
Ik geloof er niks van. Als iemand zijn hele leven aan een gemeente van Christus het oordeel aankondigt is hij geen brenger van het evangelie. Een dominee die het oordeel aankondigt en dan amen zegt brengt een boodschap die niet Bijbels is.... tenzij de gemeente van Christus dat totaal niet is. Maar dan nog mag hij niet alleen het oordeel aankondigen. Hij moet zoals in de brieven aan de zeven gemeenten dan wijzen op de fouten en op de consequenties en oproepen tot bekering.

Zeggen: Dat is dan vast zijn roeping, is wel heel makkelijk. Er zijn ook valse profeten en als de blijde boodschap van verlossing niet gepreekt wordt maar alleen maar een oordeel wordt aangezegd en hel en verdoemenis wordt gepreekt valt zo'n predikant onder die categorie.

Wat lengte betreft, helaas wordt daar wel veel naar gekeken.... maar ja, misschien mag de dominee dan ook wel wat boeiender preken. Bij mij duurt een preek zo'n half uur normaal. Onze nieuwste predikant wil nog wel eens 40-45 minuten er van maken maar ik merk geen verschil in lengte, het lijkt niet lang want hij is heel bevlogen, preekt inhoudelijk goed en ook kwa preektechnieken weet hij mensen goed er bij te houden. Dan hoor je mij niet klagen. Als het echter heel moeilijk luisteren is, lastig te volgen soms, misschien wat saai qua presentatie, heb ik daar eerlijk gezegd wel meer moeite mee. Zal ook wel door de cultuur komen, ik denk dat de wat oudere groep daar nog wel wat meer aan gewend is ook.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
freek

Bericht door freek »

Erasmiaan schreef:Laten we niet vergeten dat ds. Cabaret een niet Bijbelse weg ging door zich van elk georganiseerd kerkelijk leven een vijand te betonen.
Ofwel, iedereen die lid is van een Vrije Gemeente gaat een onbijbelse weg. Zij kunnen zich namelijk ook wel eens opstellen tégen georganiseerd kerkelijk leven.

En daarbij, soms kunnen kerkgenootschappen het je zooo moeilijk maken.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Marnix schreef:
Kaw schreef:Helaas komt dit ook in de HHK voor. Misschien niet de volledige som, maar wel veel elementen.

Maar laten we eens eerlijk zijn: Een predikant die 20 minuten lang het oordeel verkondigd en dan amen zegt zullen we niet zien als een begenadigd predikant, maar zo zie ik die persoon dan wel. Hij staat daar namens God het oordeel te verkondigen en ik geloof dan echt dat hij die opdracht ingegeven heeft gekregen. Ook wanneer hij dat 3 keer achter elkaar doet. Of misschien wel 10 jaar of zijn hele leven. Dat is dan zijn door God gegeven functie. Hij zal niet bewonderd worden of veel aanhangers hebben, maar hij heeft zijn functie.
Ik ken een aantal predikanten en dat zijn er helaas niet zo veel die dit aandurven. Als ze iets te preken hebben, dan doen ze dat.
Laatst hadden we een dominee die preekte over Jozef en dat hij feitelijk eigenlijk uit een gebroken gezin komt. Hij had het opgedragen gekregen en hij wist zelf niet precies wat hij er mee moest. Hij moest dan ook de toepassing aan de gemeente overlaten. Dat zij hij eerlijk. Ik weet zeker dat God iemand in de gemeente geraakt heeft die dit had moeten horen. Zo werkt het. Ik wist zelf niet zo goed wat ik er mee moest, maar het was wel leerzaam. Ik kijk nu heel anders naar Genesis.
Ik geloof er niks van. Als iemand zijn hele leven aan een gemeente van Christus het oordeel aankondigt is hij geen brenger van het evangelie. Een dominee die het oordeel aankondigt en dan amen zegt brengt een boodschap die niet Bijbels is.... tenzij de gemeente van Christus dat totaal niet is. Maar dan nog mag hij niet alleen het oordeel aankondigen. Hij moet zoals in de brieven aan de zeven gemeenten dan wijzen op de fouten en op de consequenties en oproepen tot bekering.

Zeggen: Dat is dan vast zijn roeping, is wel heel makkelijk. Er zijn ook valse profeten en als de blijde boodschap van verlossing niet gepreekt wordt maar alleen maar een oordeel wordt aangezegd en hel en verdoemenis wordt gepreekt valt zo'n predikant onder die categorie.
Bijv. http://nl.wikipedia.org/wiki/Amos_(boek) maar ook de andere profeten wijzen er op dat een zwartgallige dominee niet per definitie af te schrijven valt.
Indien een dominee wel over veroordeling spreekt, maar zwijgt over de Weg tot ontkoming, dan is het een leugenaar, maar daar doelde ik uiteraard niet op.
memento

Bericht door memento »

Kaw schreef:
Marnix schreef:

Bijv. http://nl.wikipedia.org/wiki/Amos_(boek) maar ook de andere profeten wijzen er op dat een zwartgallige dominee niet per definitie af te schrijven valt.
Indien een dominee wel over veroordeling spreekt, maar zwijgt over de Weg tot ontkoming, dan is het een leugenaar, maar daar doelde ik uiteraard niet op.
Oordeels-predikers worden vaak gestuurd naar plaatsen waar mensen onder het oordeel liggen. In dit geval dus gemeenten waarin weinig ware gelovigen zijn.
Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

Kaw schreef:
Marnix schreef:

Vind zwartgallige dominee maar een naar woord :!:
Omdat ze dat ook vaak van Ds P.J. Dorsman hebben gezegd.
Het Woord des HEEREN is wel voor de mens maar niet naar de mens en dan zijn ze gauw zwartgallig.
JALP

Bericht door JALP »

freek schreef:
Erasmiaan schreef:Laten we niet vergeten dat ds. Cabaret een niet Bijbelse weg ging door zich van elk georganiseerd kerkelijk leven een vijand te betonen.
Ofwel, iedereen die lid is van een Vrije Gemeente gaat een onbijbelse weg. Zij kunnen zich namelijk ook wel eens opstellen tégen georganiseerd kerkelijk leven.

En daarbij, soms kunnen kerkgenootschappen het je zooo moeilijk maken.
We gaan het dan ineens in dit topic over ds. Cabaret hebben, maar hij was een fervent tegenstander van elk georganiseerd geheel binnen de kerken.

Hij was zelfs tegen de ambten.

Tja, wt hij zegt over de bekernig tegen de Heere vertellen is natuurlijk ook waar. Er kan wel eens iets van aangehaald worden, maar ik geloof ook niet dat het gebed daarvoor is.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Marnix schreef:Ik geloof er niks van. Als iemand zijn hele leven aan een gemeente van Christus het oordeel aankondigt is hij geen brenger van het evangelie. Een dominee die het oordeel aankondigt en dan amen zegt brengt een boodschap die niet Bijbels is....
Maar ook de andere kant (ik pas je betoog ietsjes aan):
Als iemand zijn hele leven aan een gemeente alleen het evangelie aankondigt is hij geen brenger van de volledige bijbelse boodschap. Een dominee die alleen maar het evangelie verkondigt en dan amen zegt brengt een boodschap die niet Bijbels is....

Verder moeten oppassen om alle 3 te stukken altijd geforceerd in elke tekst te persen. Een preek met overwegend evangelie of overwegend oordeel moet ook kunnen op zijn tijd (ik denk aan de bekende preek van Jonathan Edwards, sinners in the hands of an angry God).
Marnix

Bericht door Marnix »

J.C. Philpot schreef:
Marnix schreef:Ik geloof er niks van. Als iemand zijn hele leven aan een gemeente van Christus het oordeel aankondigt is hij geen brenger van het evangelie. Een dominee die het oordeel aankondigt en dan amen zegt brengt een boodschap die niet Bijbels is....
Maar ook de andere kant (ik pas je betoog ietsjes aan):
Als iemand zijn hele leven aan een gemeente alleen het evangelie aankondigt is hij geen brenger van de volledige bijbelse boodschap. Een dominee die alleen maar het evangelie verkondigt en dan amen zegt brengt een boodschap die niet Bijbels is....

Verder moeten oppassen om alle 3 te stukken altijd geforceerd in elke tekst te persen. Een preek met overwegend evangelie of overwegend oordeel moet ook kunnen op zijn tijd (ik denk aan de bekende preek van Jonathan Edwards, sinners in the hands of an angry God).
Helemaal mee eens. Dat is het evangelie immers. Wie gelooft wordt behouden, wie niet gelooft wordt geoordeeld.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Adorote

Bericht door Adorote »

Als men in de desbetreffende kringen een volledige Eredienst zou hebben , zou men ook gewoon een rubriek in de Eredienst , de dienst der voorbeden hebben ,de taak van de Diaken .
memento

Bericht door memento »

Adorote schreef:Als men in de desbetreffende kringen een volledige Eredienst zou hebben , zou men ook gewoon een rubriek in de Eredienst , de dienst der voorbeden hebben ,de taak van de Diaken .
Adorote, hou eens op met je katholieke geblaat waar niemand op zit te wachten. We zijn een refo-forum!
Katie

Bericht door Katie »

Als we bijvoorbeeld de brieven van Paulus lezen, valt het op hoe vaak hij oproept tot voorbede voor hemzelf en andere apostelen, leraren.
Zou (een deel van) de, misschien soms heus wel terechte kritiek op de prediking, niet aan onszelf te wijten zijn?
Hoeveel tijd besteden wij in de week aan voorbede voor predikanten, die hun preken dan voorbereiden? Bidden wij om de leiding van de Heilige Geest, ook voor onze predikanten?
En hoe gaan we 's zondagsochtends naar de kerk? Hebben we dan thuis de Heere al aangelopen om de rechte verkondiging van het Woord en om de leiding van de Heilige Geest?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Katie schreef:Als we bijvoorbeeld de brieven van Paulus lezen, valt het op hoe vaak hij oproept tot voorbede voor hemzelf en andere apostelen, leraren.
Zou (een deel van) de, misschien soms heus wel terechte kritiek op de prediking, niet aan onszelf te wijten zijn?
Hoeveel tijd besteden wij in de week aan voorbede voor predikanten, die hun preken dan voorbereiden? Bidden wij om de leiding van de Heilige Geest, ook voor onze predikanten?
En hoe gaan we 's zondagsochtends naar de kerk? Hebben we dan thuis de Heere al aangelopen om de rechte verkondiging van het Woord en om de leiding van de Heilige Geest?
Het maakt dus niet uit naar welke kerk je gaat. Als je maar genoeg bidt voor je predikant...
Katie

Bericht door Katie »

Afgewezen schreef:
Katie schreef:Als we bijvoorbeeld de brieven van Paulus lezen, valt het op hoe vaak hij oproept tot voorbede voor hemzelf en andere apostelen, leraren.
Het maakt dus niet uit naar welke kerk je gaat. Als je maar genoeg bidt voor je predikant...
Nee hoor, absoluut niet. Dat heb ik ook niet willen zeggen.
Predikanten hebben de plicht om te studeren op hun preken, grondig te studeren, te graven in het Woord, en om voortdurend te vragen om de leiding van de Heilige Geest.
Ze moeten er wars van zijn om hun oren naar de gemeente te laten hangen.

Maar ik reageerde zo omdat wij blijkbaar allemaal precies weten hoe er gepreekt moet worden en wat er allemaal verkeerd gaat. En helaas, er gaat soms ook veel mis.
Maar ik wilde mezelf en anderen ook oproepen tot een stukje zelfbezinning. Want als een predikant teveel afgaat op wat de gemeente verwacht, dan ligt dat vaak echt niet alleen aan de predikant! En de Schrift roept ons op tot voorbede, omdat de Heere grote dingen wil doen op het gebed.
Wij zijn vaak veel sneller geneigd tot becommentarieren en bekritiseren, maar er kan heel wat voor nodig zijn om ons op de knieen te krijgen.
Denk je ook niet dat het er misschien wel heel anders uit zou zien in kerkelijk Nederland als er minder gepraat werd en meer geworsteld aan de genadetroon?
Plaats reactie