Ik hou niet zo van dat geschop. Laten we niet vergeten dat ds. Cabaret een niet Bijbelse weg ging door zich van elk georganiseerd kerkelijk leven een vijand te betonen.Kislev schreef:Zoals ds. Cabaret in een preek zegt:Mister schreef:Dit kom ik in veel kerken tegen, hoor, ook bij de HHK. En een gebed is hier inderdaad niet voor bedoeld. Wel om al onze lichamelijk én geestelijk noden bij Hem neer te leggen en Zijn Naam te loven en te danken voor de genade die wij dagelijks krijgen!Kaw schreef:n het gebed legt de dominee aan God uit hoe Hij mensen moet bekeren en het eindigt met de vraag of Hij dit ook deze dienst wil doen.
En nu gaan we eens luisteren. Dan ga je luisteren naar mensen, naar zogenaamde predikanten. Die gaan dan in d'r gebed precies vertellen hoe God een mens bekeert, en wat Hij in het leven van Zijn volk doet. Alsof God dat niet weet. Dat noemen ze dan gebedsgave, als zo'n man in wezen een minuut of twintig staat of zit te vloeken! "Maar dominee, hè, weer zo grof uitgedrukt." Nee hoor. Gij zult de Naam des Heeren niet ijdellijk gebruiken. Als er met God in wezen gesproken wordt, wordt de gemeente het gewaar. Dan zal het kleinste kind stil blijven zitten, want er wordt met God gesproken. En anders heb je moeite om niet in slaap te vallen.
Anderzijds heeft hij wel een punt als hij zegt dat er in gebeden niet de weg aan de Heere voorgeschreven moet worden hoe Hij zondaren moet bekeren. Daar zijn wel misstanden. Aan de andere kant kan er wel eens een noemen van bepaalde zaken uit de bekering zijn met juist de smeking in het gebed of dat nog eens de vrucht mag zijn en gevonden mag worden in de gemeente. Juist omdat de dominee weet dat er leden in de gemeente zijn die daarop zijn vast gelopen.