Martelmoord Pernis, moesten de agenten nu ingrijpen?

JolandaOudshoorn

Martelmoord Pernis, moesten de agenten nu ingrijpen?

Bericht door JolandaOudshoorn »

Rijksrecherche stelt onderzoek in naar martelmoord
Uitgegeven: 5 juli 2007 13:53
Laatst gewijzigd: 5 juli 2007 16:10
nu.nl

ROTTERDAM - De rijksrecherche gaat een onderzoek instellen naar de moord op een 28-jarige man in Pernis. Bij de moord op 15 juni in een woning aan de Pastoriedijk blijken twee agenten ongeveer een half uur machteloos voor de deur van het slachtoffer te hebben gestaan.

Vanuit de woning hoorden de agenten en de buren het slachtoffer om hulp roepen. Maar na overleg met het hoofdbureau werd besloten dat de agenten moesten wachten op assistentie.

Dat liet een woordvoerster van het Openbaar Ministerie (OM) in Rotterdam donderdag weten. Na een half uur vielen de agenten met versterking de woning alsnog binnen. Het slachtoffer was er toen al zo slecht aan toe dat hij aan zijn verwondingen bezweek.

Gebruikelijk

De woordvoerster laat weten dat het gebruikelijk is dat agenten ter plaatse eerst overleggen met het hoofdbureau voordat tot actie wordt overgegaan. "Het kan niet zo zijn dat politiemensen meteen naar binnen rennen. Hun eigen veiligheid is ook van belang."

Uit andere informatie blijkt dat het twee wijkagenten waren die op een melding van een gijzeling afkwamen. Na overleg werd besloten dat ze buiten moesten wachten op een politieteam dat uit Rotterdam moest komen. Het OM wil niet bevestigen dat het zo is gegaan.

Terecht

De rijksrecherche onderzoekt of het besluit van de politie om te wachten met ingrijpen terecht is geweest. "De rijksrecherche voert een onafhankelijk feitenonderzoek hiernaar uit", meldt het OM.

De woordvoerster gaf geen informatie over het mogelijke motief voor het misdrijf. Ook over de manier waarop de 28-jarige man om het leven is gebracht zei ze in het belang van het politieonderzoek niet.

Verdachten

Kort na de moord hield de politie in de omgeving van de Pastoriedijk twee 25-jarige mannen uit Rotterdam aan. Zij worden verdacht van moord. De raadkamer van de rechtbank heeft hun voorarrest inmiddels al met negentig dagen verlengd.

Dinsdag wist de politie nog een 24-jarige Rotterdamse te arresteren. Deze vrouw verdenkt justitie van betrokkenheid bij de moord. Het OM leidt haar vrijdag voor aan de rechter-commissaris.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Juist gehandeld.
De procedure schreef kennelijk voor, dat ze eerst met het HB moesten overleggen. Dat hebben ze gedaan.
memento

Bericht door memento »

Tiberius schreef:Juist gehandeld.
De procedure schreef kennelijk voor, dat ze eerst met het HB moesten overleggen. Dat hebben ze gedaan.
Precies. Handelen met wijs beleid heeft veel meer slagingskans dan domweg naar binnenstormen met het risico dat je meteen neergeknald wordt...
Kislev

Bericht door Kislev »

Achteraf gezien bleek het ook zwaar tuig te zijn.
Mona Lisa

Bericht door Mona Lisa »

Natuurlijk hadden ze moeten ingrijpen. Dat degene die vermoord is ook niet helemaal fris was zal wel maar dat is geen reden om niks te doen. De buren werden wakker van z´n gegil. De mensen op straat en dus ook die agenten konden het slachtoffer horen gillen terwijl hij dood-gemarteld werd. Als je dan als agent 25 minuten (en da´s lang hoor, als je staat te wachten en je hoort ´m gillen) niks doet ben je geen cent waard. Kun je verhalen ophangen over befehl ist befehl en eerst praten met HB maar dat gaat nergens over. Ze stonden er letterlijk naast, twee man, met pistool, kogelwerend vest, pepperspray, wapenstok, wat moeten ze nog meer? Een tank ofzo? Van dit soort figuren hebben er volgens mij al veel te veel. Met een stoere blik het laser-pistool bedienen maar als er iemand dood-gemarteld wordt buiten gaan staan bellen. - knip -
jvdg

Bericht door jvdg »

memento schreef:
Tiberius schreef:Juist gehandeld.
Precies. Handelen met wijs beleid heeft veel meer slagingskans dan domweg naar binnenstormen met het risico dat je meteen neergeknald wordt...
Wat was er zo wijs aan dit beleid?

Deze agenten zijn toch getraind op deze siuaties, en zijn toch geen simpele rapporteurs?

Ik probeerde me voor te stellen hoe het slachtoffer (hoe onfris tie ook schijnt te zijn, wat die agenten niet konden of behoefden te weten) zich moet hebben gevoeld en wat de buren hebben gedacht.

Mijn conclusie was, wat als mij dit overkomt?

Ik weet dat zo'n inval levensgevaarlijk kan zijn, maar zijn deze risico's niet inherent aan dit vrijwillig gekozen beroep?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Nee, dat ben ik niet met jullie eens, Mona en Jvdg.

Ik ben niet zo'n liefhebber van die Rambo's die op eigen houtje een pand binnenstormen tegen de instructies van hogerhand in. Dat heeft niets met "befehl ist befehl" te maken, maar met een bepaalde orde, die ook binnen de politie moet gelden. Laat ze maar ordentelijk met collega's (gelijk of hoger geplaatst) overleggen alvorens tot actie over te gaan.

Hooguit kan je je afvragen of de instructies van het HB wel zo verstandig waren (en waarom die versterking zo lang moest duren), maar ook daarvan geldt dat je achteraf een koe in zijn kanaal kijkt.
vlinder

Bericht door vlinder »

Een moeilijke situatie en geloof maar niet dat die agenten uit de neus hebben staan eten. Ik denk dat ze met gebalde vuisten stonden te wachten en ook nog kromme tenen. Maar dit speelt in veel meer beroepen. Soms moet je bij een patiënt ook op toestemming arts wachten terwijl je handen jeuken. Maar stel dat er iets mis gaat, dan is in dit geval de arts of hoofdbureau aansprakelijk en verantwoordelijk. Je moet die verantwoording niet willen nemen. Er kan zoveel mis gaan. Spotten met je eigen leven is ook niet Bijbels. Helemaal niet als je leest dat het niet van die lievertjes waren. Ik ben benieuwd naar het onderzoek, maar als ze daadwerkelijk bevel hebben gekregen te wachten, hebben ze goed gehandeld.

Trouwens...in oorlogsituaties heb je ook zulke voorvallen.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
jvdg

Bericht door jvdg »

Tiberius schreef:Nee, dat ben ik niet met jullie eens, Mona en Jvdg.

Ik ben niet zo'n liefhebber van die Rambo's die op eigen houtje een pand binnenstormen tegen de instructies van hogerhand in. Dat heeft niets met "befehl ist befehl" te maken, maar met een bepaalde orde, die ook binnen de politie moet gelden. Laat ze maar ordentelijk met collega's (gelijk of hoger geplaatst) overleggen alvorens tot actie over te gaan.

Hooguit kan je je afvragen of de instructies van het HB wel zo verstandig waren (en waarom die versterking zo lang moest duren), maar ook daarvan geldt dat je achteraf een koe in zijn kanaal kijkt.
Er is toch helemaal geen sprake van domweg binnenstormen en de Rambo uithangen.
Was een onderzoek (tenminste) niet op z'n plaats?

Nogmaals, ik ben ervan overtuigd dat deze agenten een training hebben gehad om zulke situaties het hoofd te (kunnen) bieden.
Als een ieder zich strikt aan de regeltjes houdt, dan gebeurt er niets, en is iedereen gevrijwaard van enige verantwoordelijkheid.
Je krijgt dan toestanden als: operatie geslaagd (cf de regels) maar patient overleden.

Enne.... hoe houdt je het vol om zolang het gekerm aan te horen.....
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

- knip -
Rens

Bericht door Rens »

vlinder schreef:. Maar stel dat er iets mis gaat, dan is in dit geval de arts of hoofdbureau aansprakelijk en verantwoordelijk. .
Daar heeft het slachtoffer wat aan, dat een arts cq hoofdbureau aansprakelijk/verantwoordelijk is..................stél dat er iets mis gaat, dan hebben de agenten hun stinkende best gedaan om het slachtoffer te redden...........niets doen resulteerd in een levenslang schuldgevoel bij deze agenten dát ze niks hebben gedaan alleen maar omwille van de regeltjes...............
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Moderator Opmerking

Spreek alstublieft met respekt.

Herman
Moderator
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Nou. Blijkbaar mag je niet zeggen wat je denkt.
Rens

Bericht door Rens »

tukkertje schreef:Nou. Blijkbaar mag je niet zeggen wat je denkt.
Soms is hetgeen je denkt niet voor publicatie geschikt. :roll:
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Mona Lisa

Bericht door Mona Lisa »

Tiberius schreef:Nee, dat ben ik niet met jullie eens, Mona en Jvdg.

Rambo? Dat verlangt niemand van ze. Maar in dit soort noodsituaties moet je handelen. Bellen met HB is dan belachelijk. We hebben het toch over agenten, het zijn geen parkeerwachters. En dan een half uur voor de deur blijven staan wachten en luisteren naar het gegil binnen. Ik vind het echt niet kunnen.

Ik wil graag met respect over de politie spreken. En ik ken er een aantal waar ik zeker wel respect voor heb. Maar het gedrag van deze twee draagt daar niet aan bij.
Laatst gewijzigd door Mona Lisa op 09 jul 2007, 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie