zondagsviering op vakantie

Rens

Bericht door Rens »

JALP schreef:
Adorote schreef:Een Christen waar hij/zij ook is kan altijd naar de Kerk en als het goed is doet hij/zij dat ook als hij/zij weet wat het Christendom is en wat de Kerk is, en wil ook niet anders zijn zijn/haar broeders en zusters bezoeken en met hen mee te vieren.

Hen die dat niet doen hebben zich overgegeven een sektarisme,terwijl de Christen al tijd een Universeel Christen is de denominaties overstijgend.
Jammer dat er dan op dit forum soms zo denigrerend over andere kerkgenootschappen wordt gesproken.

Overigens, ik heb al eerder gezegd: Wij hadden kunnen kiezen om daar naar een kerk te gaan, maar daar hebben we op dat moment niet voor gekozen. Ik ben dus nu een sektatiër??
ik denk dat je achterliggende bedoeling van de posting van Adorote niet juist hebt opgevat. Het is meer een algemene opmerking met dien verstande dat iemand die in het buitenland geen dienst bezoekt omdat het "thuis" beter is, min of meer sektarisch bezig is.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

JALP schreef:
Adorote schreef:Hen die dat niet doen hebben zich overgegeven een sektarisme,terwijl de Christen al tijd een Universeel Christen is de denominaties overstijgend.
Ik ben dus nu een sektatiër??
Dat durf ik zo niet te zeggen.
Maar je kan dat zeker niet concluderen op grond van thuis preeklezen tijdens de vakantie.

Hoewel ik zelf een voorkeur heb om minimaal 1 keer per vakantiezondag een lokale kerk te bezoeken. Al is dat voor de kinderen i.v.m. de taal soms wel wat lastig; een Duitstalige kerkdienst kunnen ze best redelijk volgen.

Bovendien vertolkt Adorote over het algemeen niet de opvatting van de gemiddelde refoforummer (voor zover die bestaat).
Josephus

Bericht door Josephus »

Tiberius schreef:Hoewel ik zelf een voorkeur heb om minimaal 1 keer per vakantiezondag een lokale kerk te bezoeken.
Mee eens. Vooral ook vanwege de blijdschap die de broeders en zusters aldaar doorgaans tonen als we de moeite nemen hun eredienst te bezoeken. Vaak zijn het maar kleine gemeentes en het gegeven dat wij ook op deze manier met hen meeleven en meevieren, geeft hen vaak kracht, zo is ons meermalen verteld.
Rens

Bericht door Rens »

Tiberius schreef:

Bovendien vertolkt Adorote over het algemeen niet de opvatting van de gemiddelde refoforummer.
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Hoe kún je het zeggen..... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Marnix

Bericht door Marnix »

Ik vind het ook mooier om een kerkdienst te bezoeken van een gemeente daar, dat doe ik liever dan een nederlandstalige dienst in het buitenland te bezoeken. Ik ben niet voor niets in het buitenland :D

Ik weet toevallig dat er in Rankweil (Duitsland) en in Feldkirch (Oostenrijk) nederlandstalige diensten zijn, daar wil ik op zich wel heen, maar ik wil ook wel een keer naar een Duitse dienst. Hoewel ik voor geen meter Duits praat is het wel aadig te verstaan.

In Istanbul zit een internationale kerk, valt niet onder een bepaalde denominatie, daar ga ik ook zeker een keer heen, lijkt me erg bijzonder.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Josephus

Bericht door Josephus »

Marnix schreef:Hoewel ik voor geen meter Duits praat is het wel aardig te verstaan.
Hmm, ik had van een Arnhemmer toch anders verwacht... :P
Marnix

Bericht door Marnix »

Haha. Ik kan het verstaan, ik kan me heel gebrekkig verstaanbaar maken in het Duits. Engels is veel makkelijker... dus als alle Duitsers gewoon Engels praten is er niets aan de hand. Gelukkig worden dat er wel steeds meer :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
rekcor

Bericht door rekcor »

Marnix schreef:Haha. Ik kan het verstaan, ik kan me heel gebrekkig verstaanbaar maken in het Duits. Engels is veel makkelijker... dus als alle Duitsers gewoon Engels praten is er niets aan de hand. Gelukkig worden dat er wel steeds meer :)
Ik snap die Duitsers ook niet: heb je zo'n mooie taal als het Nederlands, willen ze perse in dat rare dialect van ze praten :mrgreen:
Marnix

Bericht door Marnix »

rekcor schreef:
Marnix schreef:Haha. Ik kan het verstaan, ik kan me heel gebrekkig verstaanbaar maken in het Duits. Engels is veel makkelijker... dus als alle Duitsers gewoon Engels praten is er niets aan de hand. Gelukkig worden dat er wel steeds meer :)
Ik snap die Duitsers ook niet: heb je zo'n mooie taal als het Nederlands, willen ze perse in dat rare dialect van ze praten :mrgreen:
Onbegrijpelijk. Maar dat ze dat willen, prima. Als ze ook maar Engels kunnen. Dan kan ik ook prima met ze communiceren :)
Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

Voor vakantiegangers op Ameland, houden wij namens de HHJV (Hersteld Hervormde jongerenvakanties) 2 diensten in de Hervormde kerk van Hollum
De diensten zijn om 11.15 uur en om 16.30 uur en worden geleid door stud. A. Kos.
Voor alle duidelijkheid, het zijn geen kerkdiensten, er zijn geen ambstdragers aanwezig, dit omdat dhr. A. Kos nog geen preekbevoegdheid heeft. Verder zal de dienst weinig afwijken van wat we gewend zijn

Bron HHK Forum
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Oude-Waarheid schreef:Voor vakantiegangers op Ameland, houden wij namens de HHJV (Hersteld Hervormde jongerenvakanties) 2 diensten in de Hervormde kerk van Hollum
De diensten zijn om 11.15 uur en om 16.30 uur en worden geleid door stud. A. Kos.
Voor alle duidelijkheid, het zijn geen kerkdiensten, er zijn geen ambstdragers aanwezig, dit omdat dhr. A. Kos nog geen preekbevoegdheid heeft. Verder zal de dienst weinig afwijken van wat we gewend zijn

Bron HHK Forum
't is wel een dienst - maar 't is geen KERKdienst.
Ingewikkeld hoor.
We zingen wel psalmen, maar 't zijn geen psalmen, omdat het orgel geen pijpen heeft?
We houden wel collecte, maar het heet geen collecte, omdat er op de zak geen D staat?

Mensen, goede dienst, daar op Ameland gewenst!
wim

Bericht door wim »

:mrgreen:
vlinder

Bericht door vlinder »

In Praag zouden we een engelse dienst volgen. Deze zou plaatsvinden ná de tjechse dienst. Wij waren redelijk laat, konden het niet direct vinden, maar goed 11.05 uur stonden wij voor de deur. Wij bellen, niemand deed open. Toen kwam de dominee van de tjechse kerk naar ons toe en zei: sorry het spijt me erg maar hier is geen dienst vandaag. De dominee is in Amerika. Ow Jammer hoor. Vroegen wij of hij een andere kerk wist. Ja een andere dienst was een stuk naar het noorden. Wij helemaal daarheen gegaan. Veel gelopen. Komen we daar hebben we in de omgeving 5 kerken langsgegaan nergens kerk. Toen zijn we maar naar huis gegaan. Het was al na 13.00 uur en hebben toen alsnog een preek gelezen. Pff je idee van een rustige zondag is dan ook weg.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
henri

Bericht door henri »

vlinder schreef:In Praag zouden we een engelse dienst volgen. Deze zou plaatsvinden ná de tjechse dienst. Wij waren redelijk laat, konden het niet direct vinden, maar goed 11.05 uur stonden wij voor de deur. Wij bellen, niemand deed open. Toen kwam de dominee van de tjechse kerk naar ons toe en zei: sorry het spijt me erg maar hier is geen dienst vandaag. De dominee is in Amerika. Ow Jammer hoor. Vroegen wij of hij een andere kerk wist. Ja een andere dienst was een stuk naar het noorden. Wij helemaal daarheen gegaan. Veel gelopen. Komen we daar hebben we in de omgeving 5 kerken langsgegaan nergens kerk. Toen zijn we maar naar huis gegaan. Het was al na 13.00 uur en hebben toen alsnog een preek gelezen. Pff je idee van een rustige zondag is dan ook weg.
Iets dergelijks, maar dan anders hebben wij hier in nederland meegemaakt. Zijn de hele zaterdagavond op zoek geweest naar de kerk in een stad, konden die absoluut niet vinden. 's Zondagsochtends maar weer de stad ingegaan in de hoop dat we mensen naar de kerk zouden zien gaan. Niet dus! Achteraf bleek dat de kerk afgebroken was en de gemeente dienst hield in een oud fabrieksgebouw aan de rand van de stad. 's Avonds dus in het dorpje waar we zaten naar de (toen nog) Gereformeerde Kerk geweest. Maar toch een rare zondag al met al als je niet beiden onder het woord hebt gezeten. (Kinderen waren nog klein en er moest dus één van ons oppassen)
God heeft ons geen kalme reis beloofd, maar wel een behouden aankomst
Corydoras

Bericht door Corydoras »

't Is dan wel niet voor vakantie, maar ik mag het vast wel vragen hier ;) : heeft iemand nog suggesties voor een kerk op Sicilië, liefst in Erice?
Afbeelding
Plaats reactie