Kenmerkprediking

jvdg

Bericht door jvdg »

J.C. Philpot schreef: .......wat het het avondmaalsformulier zegt: aangezien wij ons leven buiten ons zelf in Jezus Christus zoeken, zo bekennen wij daarmede, dat wij midden in den dood liggen. Dat te kennen en te beoefenen is het belangrijkste kenmerk van genade in ons.
Van harte mee eens!

Dat is Genade.

Hem gevonden buiten onszelf, ondanks onszelf, door Hem, door Hem, alleen om het eeuwig welbehagen.
Christiaan

Bericht door Christiaan »

Dat is mooi, maar als dan predikanten met kenmerkprediking naar je toekomen en je merkt dat je niet voldoet aan die kenmerken?
Daardoor gaat twijfelen.
Dan streeft die preek zijn doel toch voorbij ( er van uitgaande dat predikanten, gelovigen niet aan het twijfelen willen maken)
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Christiaan schreef:( er van uitgaande dat predikanten, gelovigen niet aan het twijfelen willen maken)
Het doel van een bijbelse kenmerkenprediking (niet alle kenmerkenprediking is bijbels) is om de ongelovige en onbekeerde/onbekeerlijke kerkganger aan het twijfelen te maken, en een ieder uit te drijven naar de Ark des behouds. Het is zeer heilzaam om aan onszelf te twijfelen, om zo ertoe te komen het anker des geloofs buiten ons zelf uit te gooien.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 02 jul 2007, 21:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Het doel is dat de gelovige aan de hand van kenmerken concludeert dat hij of zij genade ondervind.
J.C. Philpot

Herman schreef:Het doel is dat de gelovige aan de hand van kenmerken concludeert dat hij of zij genade ondervind.
En om daarna met de getrokken conclusie rustig thuis een bak koffie te gaan drinken?
jvdg

Bericht door jvdg »

J.C. Philpot schreef:
Herman schreef:Het doel is dat de gelovige aan de hand van kenmerken concludeert dat hij of zij genade ondervind.
En om daarna met de getrokken conclusie rustig thuis een bak koffie te gaan drinken?
Herman en JCP, jullie heben beide gelijk.

Maar laat die besproken prediking ons onrustig maken, tot het rust vindt bij (een Drieënig) God.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

J.C. Philpot schreef:
Haha, dat is wel humor.

Maar ik vind het wel een beetje vreemd, dat je aan het kenmerk van de Heere zelf gegeven, namelijk 'zalig zijn die treuren, want zij zullen vertroost worden', moet gaan twijfelen om tot zekerheid te komen. Als rasechte Voetiaan rijzen mij de haren te berge bij deze cartesiaanse dwaallering.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ik vraag me uberhaupt af of je de Zaligsprekingen als kenmerkenprediking moet beschouwen.
J.C. Philpot

Herman schreef:Maar ik vind het wel een beetje vreemd, dat je aan het kenmerk van de Heere zelf gegeven, namelijk 'zalig zijn die treuren, want zij zullen vertroost worden', moet gaan twijfelen om tot zekerheid te komen.
Beste Herman,
Er zijn mensen die onbewust er van uitgaan dat ze met hun eigen gerechtigheid best wel iets in te brengen hebben, en er (wellicht) toch bij horen. Als je dan aan de hand van kenmerken mag inzien dan je er helemaal niet bij hoort, is de weg vrij om te gaan zoeken, en in de weg van zoeken te vinden. Zou je uit kunnen leggen waarom je dat een cartesiaanse dwaallering vind?
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 02 jul 2007, 22:48, 1 keer totaal gewijzigd.
jvdg

Bericht door jvdg »

Afgewezen schreef:Ik vraag me uberhaupt af of je de Zaligsprekingen als kenmerkenprediking moet beschouwen.
Ja, wel, als je jezelf mag herkennen in deze door Jezus zelf aangegeven kenmerken, en daar komt de crux: Mits die beleving van harte mag zijn.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

J.C. Philpot schreef: Beste Herman,
Er zijn mensen die onbewust er van uitgaan dat ze met hun eigen gerechtigheid best wel iets in te brengen hebben, en er (wellicht) toch bij horen. Als je dan aan de hand van kenmerken mag inzien dan je er helemaal niet bij hoort, is de weg vrij om te gaan zoeken, en in de weg van zoeken te vinden. Zou je uit kunnen leggen waarom je dat een cartesiaanse dwaallering vind?
Beste Phil,

mijn lichtvoetige verwijt van cartesianisme was enkel ontsproten aan je uitspraak dat twijfel moet uitdrijven tot de Ark des Verbonds. (Descartes leerde dat de fundamentele twijfel bewees dat je dacht en dus bestond, vandaar mijn vergelijking).

Volgens mij is het uiteinde van de conclusie het moment dat je in Christus mag rusten. Hoe zou je nu kunnen rusten in Christus, als Hij zelf niet de rust geeft? En de kenmerken dienen daartoe als voorbereidende ondersteuning.

Maar ik begrijp werkelijk niet waarom je een negatieve benadering van kenmerken voorstaat. Kenmerken van het echte dat niemand bezit, zijn geen kenmerken. Dat noem je een eis, of de heilige wet Gods, maar dat noem je geen kenmerk. Separeren doe je door het echte tegenover het valse te zetten. Kenmerkenprediking heeft ten doel om de twijfelende ziel bij Christus te brengen. Er is dus van mijn kant sprake van enige begripsverwarring, jij doelt op separeren neem ik aan?

Verder nog enige toelichting op die ene zaligspreking. Als je treurt, dan mag je op grond van deze zaligspreking toch verwachting koesteren ten aanzien van de troost? Die verwachting en hoop in de wind slaan, concluderen dat je er niet bijhoort, is te benoemen als ongeloof. Dat is niet de bedoeling.
J.C. Philpot

Herman schreef:Volgens mij is het uiteinde van de conclusie het moment dat je in Christus mag rusten. Hoe zou je nu kunnen rusten in Christus, als Hij zelf niet de rust geeft? En de kenmerken dienen daartoe als voorbereidende ondersteuning.

Maar ik begrijp werkelijk niet waarom je een negatieve benadering van kenmerken voorstaat. Kenmerken van het echte dat niemand bezit, zijn geen kenmerken. Dat noem je een eis, of de heilige wet Gods, maar dat noem je geen kenmerk. Separeren doe je door het echte tegenover het valse te zetten. Kenmerkenprediking heeft ten doel om de twijfelende ziel bij Christus te brengen. Er is dus van mijn kant sprake van enige begripsverwarring, jij doelt op separeren neem ik aan?
Je hebt gelijk dat ik mij meer focuste op de "negatieve"/separerende werking van het prediken van kenmerken, waarbij ik voorbij ging aan het vertroostende werk voor hen die wel aan deze kenmerken voldoen. Hoe bedoel je dat kenmerken dienen om de twijfelende ziel bij Christus te brengen, en dat de kenmerken dienen als voorbereidende ondersteuning? Dienen de kenmerken niet meer om hen die voldoen aan de kenmerken te verzekeren dat ze in Christus zijn? Juist als je niet voldoet aan de kenmerken moet je nog in Christus rusten.
Herman schreef:Verder nog enige toelichting op die ene zaligspreking. Als je treurt, dan mag je op grond van deze zaligspreking toch verwachting koesteren ten aanzien van de troost? Die verwachting en hoop in de wind slaan, concluderen dat je er niet bijhoort, is te benoemen als ongeloof. Dat is niet de bedoeling.
Als we treuren om onze zonden en hongeren en dorsten naar de gerechtigheid van Christus mogen we op grond van deze zaligspreking inderdaad verwachting koesteren. Ik ben het daar helemaal mee eens.
caprice

Bericht door caprice »

Christiaan schreef:Dat is mooi, maar als dan predikanten met kenmerkprediking naar je toekomen en je merkt dat je niet voldoet aan die kenmerken?
Daardoor gaat twijfelen.
Dan streeft die preek zijn doel toch voorbij ( er van uitgaande dat predikanten, gelovigen niet aan het twijfelen willen maken)
Dan heb je 'Het gekrookte riet' nog nooit gelezen, merk ik wel, want daar is het Ds. Smytegelt er juist om te doen om die gekrookte rietjes op te helpen en enige moedgevingen te doen, opdat zij op de Heere Jezus mogen hopen. Het is juist om die twijfelende zielen bij de hand te nemen, en tot Hem te leiden. En omdat ik dat zélf heb mogen ondervinden uit dit werk van Smytegelt, meerdere malen durf ik met zekerheid te stellen dat dit een loos argument is.
Dan wordt de ziel vertroost, als er een kenmerk gesteld mag worden, die gelijk is aan de bevinding van het hart, en als vervolgens het onderscheid wordt gesteld tussen de goddelozen en vromen, maar dat de ziel toch niet de genade ontkennen mag die bewezen is. Dat geeft moed, en drijft de ziel uit in de binnenkamer om te meer de troon der genade te bestormen met gebeden.
Wordt er niet op die kenmerken gebouwd? Dat kan voorkomen. Maar daar gaat de Heere Zelf die grond ontnemen. Want dat kán geen grond zijn. het is slechts een moedgeving. Geen bouwsteen. Dan wordt de ziel rusteloos, en kan het geen rust meer vinden in alles wat er geweest is. Dan kan er zelfs getwijfeld worden of het wel van de Heere was, maar als de Heere dan na de ontgrondende en ontdekkende genade des Heiligen Geestes Zich dan aan de ziel wil openbaren, als die gepaste, dierbare, en noodzakelijke Middelaar, die voor Zijn ganse Kerk de straf der zonden gedragen heeft, dan is er een zoete vrede, een rusten in dat dierbare Borgwerk, in die verdienste van Hem die blank en rood is, en de banier draagt boven tienduizend.

Onze dominee is afgelopen zondag begonnen met een serie van drie preken over de verloren zoon.
De Heere Jezus had Zelf kenmerkenprediking, als we lezen in Lukas 15, de volgende verzen.
17 En tot zichzelven gekomen zijnde, zeide hij: Hoe vele huurlingen mijns vaders hebben overvloed van brood, en ik verga van honger!
18 Ik zal opstaan en tot mijn vader gaan, en ik zal tot hem zeggen: Vader, ik heb gezondigd tegen den Hemel, en voor u;
19 En ik ben niet meer waardig uw zoon genaamd te worden; maak mij als een van uw huurlingen.

Daar staan welgeteld 6 kenmerken.
- Tot zichzelf gekomen
- Ik zál opstaan en tot mijn vader gaan. Niet 'naar huis', maar naar zijn vader. Het was hem niet om de hemel te doen, maar om de God van de hemel
- Zijn schuldbelijdenis: 'ík heb gezondigd...'
- Zijn inleving van onwaarde
- Hoewel onwaardig, toch kon hij het niet houden bij hetgene wat hij nu had. Al mocht hij maar een huurling zijn.

In vers 14 en 15 van dat hoofdstuk lezen we dat hij niet zomaar uitgewerkt was, toen zijn geld en goed op was, maar dat hij het nog bij een boer probeerde, met dat zwijnedraf van de wereld. Hij wilde toen nog niet teruggaan tot zijn Vader, die hem kon en wilde spijzen en laven met hemels brood, en de beste wijn.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

J.C. Philpot schreef: Hoe bedoel je dat kenmerken dienen om de twijfelende ziel bij Christus te brengen, en dat de kenmerken dienen als voorbereidende ondersteuning? Dienen de kenmerken niet meer om hen die voldoen aan de kenmerken te verzekeren dat ze in Christus zijn? Juist als je niet voldoet aan de kenmerken moet je nog in Christus rusten.
Zie het stuk van Caprice over Smijtegelt. Zo ongeveer bedoel ik het.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

De zaligsprekingen zijn niet bedoeld als kenmerken om te zien of je erbij hoort. Ze zijn bedoeld als troost voor de gelovigen: dát hoort erbij als je Christus volgt: vervolging, onrecht, treurnis, etc. Maar daaraan is nu juist de zaligheid verbonden.
J.C. Philpot schreef:Als we treuren om onze zonden en hongeren en dorsten naar de gerechtigheid van Christus mogen we op grond van deze zaligspreking inderdaad verwachting koesteren. Ik ben het daar helemaal mee eens.
Dat is niet de strekking van deze zaligspreking. Het gaat er hier over dat de gelovigen ernaar uitzien dat hun recht gedaan wordt (net zoals bij de gelovigen in het OT). Kijk ook maar eens naar de hele context van de zaligsprekingen: daarbij gaat het echt niet over missende mensen die naar Christus verlangen o.i.d.
Plaats reactie