Beroepingswerkverschillen GG en HHK

Anti-quoq
Berichten: 220
Lid geworden op: 27 jun 2007, 21:23

Beroepingswerkverschillen GG en HHK

Bericht door Anti-quoq »

Beste mensen,

Al een tijdje vraag ik me af hoe het toch komt dat er zulke grote verschillen zijn tussen het beroepingswerk in de GG en in de HHK. De HHK heeft dacht ik zo'n 6 beroepbare kandidaten (R.W. Mulder, W.M. van der Linden, Joh Fekkes, G.J. Blankers, A.P. Muilwijk, H. Juffer) en nog enkele beroepbare predikanten zonder gemeente (H. Verheul, J.G. van Tilburg, B.M. Meuleman). Nu krijgt kand. R.W. Mulder opeens 4 beroepen, terwijl die andere kandidaten soms al jaren op 1 beroep wachten. Er zijn gemeentes genoeg, ook gemeentes die wel andere predikanten beroepen.
In de GG zie je bijna het tegenovergestelde: Vrijwel elke vacante gemeente die (maar net) een traktement kan betalen, zet de kandidaten op een twee of drietal en de kandidaten krijgen binnen een week een lawine aan beroepen.
In de HHK krijgt kand. Mulder er 4 en we vinden dat veel; in de GG krijgt kand De Waard er ook 4 en we vragen wat er aan de hand is.

Vanwaar dat inmens grote verschil? Als GG'er komt het beroepingswerk t.a.v. de bovengenoemde kandidaten en beroepbare predikanten zonder gemeente mij bijna ondankbaar over. Maar wellicht zie ik dat verkeerd.
Gebruikersavatar
JALP
Berichten: 551
Lid geworden op: 30 jun 2007, 21:45
Locatie: Zuid Holland

Bericht door JALP »

Het definitieve antwoord daarop weet ik ook niet, maar misschien komt het doordat er meer verschillen qua ligging zijn.

Daarnaast denk ik dat de studenten in de Ger. Gem. frequenter preken in de gemeenten, zodat ze 'bekender' zijn.

En in de HHK beroept volgens mij de kerkenraad en niet de gemeente (zoals in de Ger. Gem. waar tijdens een ledenvergadering er over gestemt wordt).

Misschien zeg ik wel grote onzin.
Janneman
Berichten: 135
Lid geworden op: 31 mei 2007, 14:30
Locatie: Amsterdam

Bericht door Janneman »

De verhouding tussen beschikbare kandidaten en vakante/beroepende gemeenten ligt bij deze kerken wel heel erg uit elkaar!
laat uw woorden weinig zijn; pred. 5: 1b
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Toch ben ik het wel een btje met Anti-quoq eens. Het is natuurlijk raar als kandidaten structureel niet op 2-tal worden gezet, of anders iig niet gekozen worden. Terwijl sommige predikanten (meestal de welbespraakten) overspoelt worden met beroepen.
Anti-quoq
Berichten: 220
Lid geworden op: 27 jun 2007, 21:23

Bericht door Anti-quoq »

Janneman schreef:De verhouding tussen beschikbare kandidaten en vakante/beroepende gemeenten ligt bij deze kerken wel heel erg uit elkaar!
Dat vraag ik me af.
De GG-kandidaten kregen gezamelijk 58 beroepen.
In de HHK zijn er op dit moment zo'n 40 gemeenten die een predikant zouden kunnen betalen en ook regelmatig beroepen.
Gebruikersavatar
sunlover
Berichten: 119
Lid geworden op: 08 feb 2007, 23:11

Bericht door sunlover »

In de Hersteld Hervormde kerk wordt niet door middel van een ledenvergadering besloten tot het beroepen van een kandidaat/dominee dit besluit de kerkenraad zelf. Er is dus geen sprake van een tweetal.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Bericht door freek »

sunlover schreef:In de Hersteld Hervormde kerk wordt niet door middel van een ledenvergadering besloten tot het beroepen van een kandidaat/dominee dit besluit de kerkenraad zelf. Er is dus geen sprake van een tweetal.
Behalve als de gemeente kleiner is dan 200 belijdende leden. Sirjansland heeft bijv. wel gestemd over een te beroepen predikant.
Gebruikersavatar
geledu
Berichten: 1465
Lid geworden op: 23 feb 2006, 21:41

Bericht door geledu »

Hoe zit het dan bv met Kand Baan ?
Of is hij PKN ?
Hij preekt zowel in de PKN als bij de Herstelden.

Dat selectief proponeren van kandidaten kan idd wel eens de reden zijn van weinig beroepen.
Een kandidaat van de GG is , volgens mij , in iedere vakante gemeente weleens geweest (zowel zondag's als door de weeks) als hij beroepbaar gesteld wordt.
Anti-quoq
Berichten: 220
Lid geworden op: 27 jun 2007, 21:23

Bericht door Anti-quoq »

sunlover schreef:In de Hersteld Hervormde kerk wordt niet door middel van een ledenvergadering besloten tot het beroepen van een kandidaat/dominee dit besluit de kerkenraad zelf. Er is dus geen sprake van een tweetal.
OK, maar dan blijft de vraag waarom de HHK-kerkenraden veel minder vaak een kandidaat beroepen (bijna niet) en waarom de GG-kerkenraden wel twee- en drietallen stellen. De wijze van beroepen (via de kerkenraad of via de ledenvergadering) maakt op zich natuurlijk niet uit voor de vraag waarom er in de HHK soms kandidaten jarenlang moeten wachten.

Nogmaals, misschien mag ik het zo niet zeggen, maar soms denk ik weleens: Kom maar naar de GG toe, beste HHK-kandidaten, daar is men wel blij met u. (Dit is een beetje prikkelend, maar wel met een serieuze ondertoon.)
Anti-quoq
Berichten: 220
Lid geworden op: 27 jun 2007, 21:23

Bericht door Anti-quoq »

geledu schreef:Hoe zit het dan bv met Kand Baan ?
Of is hij PKN ?
Hij preekt zowel in de PKN als bij de Herstelden.
Kand. Baan is PKN en preekt niet vaak bij de HHK.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Bericht door J.C. Philpot »

Hij preekt in ieder geval weleens bij de HHK in Spijk, de HHK in Abbenbroek, doet hij iets met de jeugd bij de HHK in Andelst, en heb ik hem ook weleens bij andere HHK-gemeenten gezien. Overigens preekt hij normaal gesproken in PKN-gemeenten.
Gebruikersavatar
geledu
Berichten: 1465
Lid geworden op: 23 feb 2006, 21:41

Bericht door geledu »

J.C. Philpot schreef:Hij preekt in ieder geval weleens bij de HHK in Spijk, de HHK in Abbenbroek, doet hij iets met de jeugd bij de HHK in Andelst, en heb ik hem ook weleens bij andere HHK-gemeenten gezien. Overigens preekt hij normaal gesproken in PKN-gemeenten.
Maar, wordt hij nooit beroepen ?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Bericht door J.C. Philpot »

geledu schreef:Maar, wordt hij nooit beroepen ?
Hij zal als hij met zijn studie klaar is als het goed is beroepbaar zijn in de PKN. Hoe ver hij precies is met zijn studie weet ik niet.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 02 jul 2007, 19:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
geledu
Berichten: 1465
Lid geworden op: 23 feb 2006, 21:41

Bericht door geledu »

J.C. Philpot schreef:
geledu schreef:Maar, wordt hij nooit beroepen ?
Hij zal als hij met zijn studie klaar is als het goed is beroepbaar zijn in de PKN. Hoe ver hij precies met zijn studie is weet ik niet.
Hij is toch al kandidaat ?
Of werkt dat dan bij de PKN weer anders ?
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Bericht door freek »

J.C. Philpot schreef:
geledu schreef:Maar, wordt hij nooit beroepen ?
Hij zal als hij met zijn studie klaar is als het goed is beroepbaar zijn in de PKN. Hoe ver hij precies is met zijn studie weet ik niet.
Hij stelt zich niet beroepbaar; hij is jeugdevangelist bij de SRA.
Plaats reactie