Uitnodiging voor conferentie

Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Miscanthus schreef:Heratcry wil graag een opwekking in Nederland.
Daarom nodigen ze een predikant uit die vele ervaring heeft mogen opdoen met opwekkingen (Zuid-Afrika in dit geval).
Ik dacht altijd dat een opwekking bij God vandaan kwam.
BDS '73

Bericht door BDS '73 »

ken je de kerkgeschiedenis, Tieb?

Lees voor de aardigheid eens het stuk van ds. Klaassen in De Oogst: http://www.oogstpublicaties.nl/cms/comp ... nfo/id,71/

Daarin staat o.a.
Ds. M. Klaassen schreef:De grote les die
de puriteinen ons leren, is dat opwekking ons niet passief overkomt.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Lees niet alleen de kop, maar ook de zin, die volgt:
ds. M. Klaassen schreef:Het is zeker dat herleving een gave van God is, maar er bestaat een nauw verband tussen herleving en onze verwachting, ons gebed en de actieve inzet in de verkondiging van het Evangelie.
Kislev

Bericht door Kislev »

Dr. Martin Lloyd Jones zegt in 'God de Heilige Geest': “U zult ontdekken dat opwekkingen over het algemeen ontstonden als het geestelijk leven op een laag pitje stond. De kracht daalde pas neer als sommige heiligen al bijna alle hoop hadden opgegeven. Daarom zijn mensen die denken dat zij een opweking kunnen voorbereiden of op poten zetten, onschriftuurlijk en onhistorisch bezig. Pas als alles in de tegenovergestelde richting lijkt te gaan, bezoekt God de kerk met opwekking en herleving.”

Oftwel: die zegt dit die zegt dat.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Kislev schreef:Oftwel: die zegt dit die zegt dat.
we gaan dit weekend horen hoe God het in Zuid-Afrika heeft gedaan en bidden of Hij het ook in NL wil doen.
uitgeworpen

Bericht door uitgeworpen »

Jullie vinden allemaal dat de Heere nog niet bezig is met een opwekking in Nederland? :oops:
Ervaren jullie ook niet dat veel mensen in de gemeente tot ruimte komen, veel mensen beginnen te bidden om herleving?
Zijn er in jullie gemeentes geen mensen die een persoonlijke herleving doormaken en anderen aansteken?

Is alles dan dor, doods, koud, kaal? :cry:
Het gebed is de gouden sleutel die de poort der genade kan openen.
geledu

Bericht door geledu »

Miscanthus schreef:
Adelbach schreef:Toch ben ik bang dat de SRA op de evangelische toer is
Waarom worden er veel sprekers uitgenodigd uit andere landen?
Hebben wij in Nederland niet genoeg reformatorische predikanten die op de jongerenavonden willen spreken?
Volgens mij gaat het om het bijzondere.
Heratcry wil graag een opwekking in Nederland.
Daarom nodigen ze een predikant uit die vele ervaring heeft mogen opdoen met opwekkingen (Zuid-Afrika in dit geval).
Volgens mij zijn er in NL niet veel predikanten die daar ervaring mee hebben.....
Juist vandaag heb ik een lezing beluisterd van een jongerenavond van de stichting "Jij daar" over opwekking.
Ik verbaasde me toch wel over de toon die daar aangeslagen wordt.
Naast veel zaken die terecht belicht worden , ontkomen ze toch niet aan een eenzijdigheid waar bij de rechtvaardigheid en de heiligheid Gods onderbelicht wordt.

Waar er vaak bij dit soort avonden terecht gewezen wordt op het feit dat er in de prediking niet te veel gewezen mag worden op gestaltes en bevindingen in de mens , wordt er in het kader van opwekking er constant op gewezen wat de mens moet doen voordat er een opwekking kan komen.

Zonden belijden , ook aan je medemensen , een broeder in vertrouwen nemen, je leven heiligen ,breken met de zonden, een lichtend licht zijn, werkzaam zijn in het koninkrijk Gods, bidstonden en opwekkingsliederen zingen enz, enz.
Opzich worden er hier op zaken gewezen die idd tot de verantwoordelijkheid van de mens behoren , hoewel je over de praktische uitwerking hiervan al van mening kan verschillen, maar er wordt niet bij vermeld dat alles maar dan ook alles van uit de bediening van Gods Geest moet komen omdat we zelf niets willen , omdat we niet alleen zonden doen maar ook zonden zijn.
Totaal verdorven , liefhebbers van onszelf en wat zijn we dan juist in deze zaken afhankelijk van Gods werk in ons leven.

Soms denk ik dat deze bewegingen als SRA, Jij daar en Heart Cry zich steeds meer vervreemden van onze reformatorische traditie.

Paulus beriep zich er op om de Joden als een Jood en de Grieken een Griek te zijn, en hier proef ik een sfeer om juist de jongeren er op te wijzen dat onze reformatorische sfeer van geloofsbeleving achterhaald is en dat we in deze tijd om tot een opwekking te komen er een totaal andere liturgische invulling nodig is.

Kringgebeden , bidstonden, opwekkingsliederen, getuigenissen. Alleen op zo'n evangelische manier kan er een opwekking komen ?

Kritiek op zulke avonden op de prediking in Nederland, is dat opbouwend ?
Een wijzen op het feit dat helaas de afgescheidenen niet zo graag opwekkingsliederen zingen, is dat bruggen bouwen ?
Is het stichtend om de jongeren op te wekken om juist Ger gemmers (bij naam en toenaam !!) bij deze lezingen uit te nodigen en te krijgen ?

Waar de ootmoed, de schuldverslagenheid , de onwaardigheid, het erkennen van de straf ?
Waar een wijzen naar de oudvaders die altijd onder ons gelezen en tot zegen geweest zijn, en niet alleen naar hen die bij ons vaak onbekend zijn ?
Waar een wijzen op het moeten maar tegelijkertijd ook op het niet willen en het niet kunnen vanwege onze zonden ?
Waar het besef dat het niet om de Hemel gaat maar om de God van de hemel.
Het gaat niet om onze gelukzaligheid, het gaat om de verheerlijking van die Grote Koning, God werkt altijd op Zijn Eigen eer aan.

De eenzijdigheid waar de Nederlandse kerk van beschuldigd wordt vind men op deze avonden en conferentie's ook.
En begrijp me goed, ik heb mooie avonden beluisterd van de SRA, en Jij Daar.
Maar zeker die laatsgenoemde stichting en Heart Cry lijkt zich steeds meer te vervreemden van onze reformatorische gezindte.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

uitgeworpen schreef:Jullie vinden allemaal dat de Heere nog niet bezig is met een opwekking in Nederland? :oops:
Ervaren jullie ook niet dat veel mensen in de gemeente tot ruimte komen, veel mensen beginnen te bidden om herleving?
Zijn er in jullie gemeentes geen mensen die een persoonlijke herleving doormaken en anderen aansteken?

Nee, gelukkig niet, Godzijdank. Alleen kijken we zo vaak naar de sombere kant of trekken al dat positieve in twijfel. En houden we veel te vaak onze mond zodat het niet meer wordt opgemerkt
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

geledu schreef:Waar een wijzen op het moeten maar tegelijkertijd ook op het niet willen en het niet kunnen vanwege onze zonden ?
Hier moet je het maar niet te vaak over hebben hoor. Dat weten we nu wel. Het is ongeloof als we niet geloven. Niet een niet kunnen en een niet willen! Sjonge geledu, dat je dat nog niet door had... :cry: :?
BDS '73

Bericht door BDS '73 »

geledu schreef: wordt er in het kader van opwekking er constant op gewezen wat de mens moet doen voordat er een opwekking kan komen.

Zonden belijden , ook aan je medemensen , (...)

Waar de ootmoed, de schuldverslagenheid , de onwaardigheid, het erkennen van de straf ?
Zomaar twee citaten.

er wordt teveel gewezen op wat de mens moet doen: o.a. zonde en schuld belijden

en je mist het erkennen van de straf en de schuldverslagenheid.

dat vind ik enigszins dubbel.

Wie de geschiedenis leest van de grote opwekkingen (Jonathan Edwards, Ierland 1869, Wales 1904, KwaSizabantu...), leest dat opwekkingen

a) het soevereine werk van God zijn
b) door mensen gewerkt worden, o.a. door een scherpe prediking waarin de zonden aangewezen worden. Luister bijvoorbeeld eens

deze preek

God werkt opwekkingen en Hij gebrukt mensen daarvoor. Is dat nou zo vreemd? Waar mensen, kerken, natiën terugkeren naar de geboden van God en hun zonden aan Hem en aan elkaar belijden, geeft Hij zijn zegen. Wil je dus Zijn zegen, wat moet je dan doen? Terugkeren naar Gods geboden, je zonden belijden aan Hem en aan elkaar.

Dat heeft niks met evangelisch of reformatorisch te maken. Zo werkt God blijkbaar. Zie Zijn daden in de geschiedenis!
geledu

Bericht door geledu »

BDS '73 schreef:
geledu schreef: wordt er in het kader van opwekking er constant op gewezen wat de mens moet doen voordat er een opwekking kan komen.

Zonden belijden , ook aan je medemensen , (...)
Zomaar twee citaten.

er wordt teveel gewezen op wat de mens moet doen: o.a. zonde en schuld belijden

en je mist het erkennen van de straf en de schuldverslagenheid.

dat vind ik enigszins dubbel.
Allereerst wil ik je er op wijzen dat je quottes wel in de geschreven context moet laten staan .
Anders kun je me uitspraken in de mond leggen die niet zo zijn bedoelt.

Maar als je goed gelezen hebt proef je waarschijnlijk wel het verschil.
Het gaat mij om het feit dat er een activisme van de mens geeisd wordt voordat er een opwekking zou kunnen plaats vinden.

En natuurlijk is er de eigen verantwoordelijkheid maar we moeten ook duidelijk laten staan dat God onze werken absoluut niet nodig heeft !
En als er dan letterlijk gesteld word dat we Gods uitgestoken hand wel hebben aan te grijpen dan kan ik dit niet anders interpreteren als een remonstrantse uitspraak.
We moeten de paradox laten staan , wel te moeten , niet te kunnen.
En dat geld zowel in onze zondebeleving als in de weg van verlossing en de heiligmaking.
Zo hebben onze oudvaders het ook altijd gepredikt.

Wie de geschiedenis leest van de grote opwekkingen (Jonathan Edwards, Ierland 1869, Wales 1904, KwaSizabantu...), leest dat opwekkingen

a) het soevereine werk van God zijn
b) door mensen gewerkt worden, o.a. door een scherpe prediking waarin de zonden aangewezen worden. Luister bijvoorbeeld eens

deze preek

God werkt opwekkingen en Hij gebrukt mensen daarvoor. Is dat nou zo vreemd? Waar mensen, kerken, natiën terugkeren naar de geboden van God en hun zonden aan Hem en aan elkaar belijden, geeft Hij zijn zegen. Wil je dus Zijn zegen, wat moet je dan doen? Terugkeren naar Gods geboden, je zonden belijden aan Hem en aan elkaar.

Dat heeft niks met evangelisch of reformatorisch te maken. Zo werkt God blijkbaar. Zie Zijn daden in de geschiedenis!
Hoewel ik het engels niet machtig ben geloof ik dat idd J Edwards dit zuiver gepredikt heeft.
De Heere gebruikt mensen maar het gaat altijd door het afbreken van onze werken heen. Een opwekking geschied door de duisternis naar het Licht.
Juist als het lijkt op een duisternis zonder ook maar enig lichtpunt zie je dat God soms krachtig overkomt.
In Israel was er zelfs 400 jaar geen zuivere prediking en profetische bediening, en ook in de middeleeuwen in ons land was het uiterst donker.

Vanuit die donkerheid werden Gods wonderen geschonken, en niet door mensen gemaakt.
jvdg

Bericht door jvdg »

geledu schreef:Vanuit die donkerheid werden Gods wonderen geschonken, en niet door mensen gemaakt.
Zo bezie ik ook, zie het topic hierover, de gedachten, wensen en gebeden met betrekking tot een/de Opwekking.

Net zoals vanuit de donkerheid Zijn Licht straalt in die inktzwarte duisternis van het hart van een doodschuldige zondaar.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

uitgeworpen schreef:Jullie vinden allemaal dat de Heere nog niet bezig is met een opwekking in Nederland? :oops:

Hoewel er hier en daar zachte ritselingen van geestelijk leven waarneembaar zijn, vind ik het inderdaad over het algemeen dor, doods, koud en kaal, en niet in het minst bij mijzelf.
uitgeworpen

Bericht door uitgeworpen »

J.C. Philpot schreef:

Hoewel er hier en daar zachte ritselingen van geestelijk leven waarneembaar zijn, vind ik het inderdaad over het algemeen dor, doods, koud en kaal, en niet in het minst bij mijzelf.
Triest hè?
Aan wie zou dat nou toch liggen?
Het gebed is de gouden sleutel die de poort der genade kan openen.
parsifal

Bericht door parsifal »

Het was er goed. Helaas heb ik de laatste lezing en de afsluiting gemist. Maar het was echt goed er te zijn. Weer eens vol op de Heere gewezen te worden en weer eens gezien dat ik niet zoveel van mezelf moet verwachten (Zeg maar niets). De conferentie is wel een omgeving waar je mensen aan kunt spreken op het geloof, over de vragen die leven. En je kunt ook eens uitgebreid met mensen doorpraten.

En ja de liederen die gezongen worden zijn en psalmen en Joh. de Heer liederen of "de gele bundel", maar niet vaak muziek die oorspronkelijk uit de bundel opwekking komt (Niet dat daar niet vreselijk mooie liederen in staan).

Verder heb ik natuurlijk geleerd dat Helma een charmante dochter heeft :) :P
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie