Ds Meeuse schreef:Tot heerlijkheid Gods
Het gebeurde op 10 mei 1987, dus ruim twintig jaar geleden, dat ik op zondagmorgen preken zou over de tekst „Deze krankheid is niet tot den dood, maar ter heerlijkheid Gods; opdat de Zone Gods door dezelve verheerlijkt worde” (Joh. 11:4).
In de consistorie vertelde een van de broeders me over een ernstig zieke dochter van een met de gemeente meelevende vrouw. De dochter was lid in een andere gemeente in de classis. Ze was in verwachting van haar zevende kindje, maar er was een kwaadaardige ziekte ontdekt in de longen en in de baarmoeder, waarvoor ze in het ziekenhuis lag.
Ik heb haar in het gebed aan de Heere opgedragen, maar bij de preek heb ik niet bijzonder aan haar gedacht. De volgende dag vroeg een kraamvrouw in een ander ziekenhuis of ik haar nog zou bezoeken, omdat ik naar het Dijkzigtziekenhuis ging. Hoewel ik het niet van plan was -zelfs niet wist dat ze daar lag- heb ik haar toch opgezocht. Ik trof haar aan op de intensive care. Haar man stond erbij; zij zeven maanden in verwachting en voor het oog op haar uiterste.
Toen ze me zag, deed ze haar zuurstofkapje even af en vroeg: „Dominee, wat betekent de tekst „Deze krankheid is niet tot den dood, maar ter heerlijkheid Gods; opdat de Zone Gods door dezelve verheerlijkt worde”? Ik antwoordde vol verbazing: „Daar heb ik gisteren over gepreekt! Maar ik weet de toepassing voor jou niet.”
Meer wist ik eerst niet te zeggen. Maar daaroverheen liet de Heere me meer zien en ik mocht zeggen: „Ik weet het toch. Ik weet dat God in deze ziekte Zijn Naam en Zijn Zoon wil verheerlijken.” Ze deed het kapje weer af en zei: „O dominee, dan is het goed. Of ik dan sterf en het kindje sterft of dat we mogen blijven leven, het is niet het belangrijkste. Als Hij maar verheerlijkt wordt.”
Wat een wonder als zo’n verlangen ons beheerst, ook in zulke omstandigheden! Dat leren we onszelf niet, maar dat wordt door God gewerkt.
De dokter meende dat ze zou sterven en wilde dat haar man bij haar bleef, maar zij riep tot de Heere: „Zone Davids, ontferm U mijner” en de Heere antwoordde: „Ik zal u niet begeven, Ik zal u niet verlaten.” Ze mocht geloven dat ze mocht blijven leven en de Heere sprak: „Gij zult uw kindskinderen zien. Vrede over Israël.”
Ze kan het nog vertellen, want ze is niet gestorven. Het kindje is geboren. Kwam ik bij haar, dan zei ze: „De dokters zeggen dat het niet kan, maar ik heb steeds die woorden bij me: „Maar word’ ik ooit met bange vrees belaân, dan zal op U mijn vast betrouwen staan. Ik prijs in God Zijn Woord; ik steun voortaan op Hem…”
Deze ziekte was niet tot de dood, maar tot heerlijkheid Gods.
Enerzijds is het met schroom dat ik dit hier verhaal. We zitten overal tussen met eigen eer en hebben verzoening nodig, ook over ons ambtelijk werk.
Het is evenwel ook een list om Gods werken dan maar niet meer te vertellen. Het is genade als de Heere toont van ons, onwaardige zondaren, af te weten en als Hij Zichzelf in Christus verheerlijken wil. Van Zijn werken mogen we niet zwijgen, zo lezen we ook in veel Psalmen, zoals: „Ik zal niet sterven, maar leven; en ik zal de werken des Heeren vertellen.” (Ps. 118:17).
De woorden uit Johannes 11:4 vonden bij die vrouw weerklank. Vinden ze ook weerklank bij jou, bij u? Is de verheerlijking Gods het diepe verlangen van ons hart?
Ds. C. J. Meeuse, Goes
Gebedsgenezers
Vandaag een mooi stukje in het Reformatorisch Dagblad, hoewel niet in het kader van gebedsgenezing wel een indrukwekkende beschrijving van een Gods wonder, waarin duidelijk te zien is dat de Heere ook in deze tijd nog wonderen doet tot verheerlijking van Zijn grote Naam :
-
Ik zal eens kijken of wij het via internet kunnen achterhalen.Kippetje schreef:Vanavond in Netwerk was er een reportage over Jan zijlstra, iemand het gezien ? Ik moest werken, ga morgen misschien "Uitzending Gemist" kijken....was er wel benieuwd naar.
Maar ik blijf het een spanningsveld vinden.
Wanneer ik de boeken van Joni lees bv. Hoe zij tot acceptatie van haar handicap (verlamd tot haar nek) komt. Dat ze ziet dat dit leven Gods plan met haar is... Zij heeft een heel mooie visie op genezingen op het gebed.
Het gebed is de gouden sleutel die de poort der genade kan openen.
ND vanmorgen:
Vragen bij genezingsclaim Zijlstra
van onze redactie kerk
LEIDERDORP - Aan de wonderbaarlijke genezingen van Jan Zijlstra in de Levensstroomgemeente in Leiderdorp zit een schaduwkant: mensen van wie Zijlstra claimt dat ze genezen zijn, blijken in werkelijkheid niet genezen of te zijn 'teruggevallen'.
Dat bleek uit een uitzending van de actualiteitenrubriek Netwerk gisteravond, verzorgd door de Evangelische Omroep. De omroep ging volgens eigen zeggen onbevangen op zoek naar 'wonderen in de Alblasserwaard'. Over de wonderen kwam een geruchtenstroom op gang naar aanleiding van de wonderlijke genezing van de hervormde Janneke Vlot uit Bleskensgraaf, die in maart van de spierziekte dystrofie genas na ruim zeventien jaar in een rolstoel te hebben gezeten.
Netwerk kwam vier mensen uit de Alblasserwaard op het spoor die officieel allen waren genezen bij Zijlstra. De genezingen worden geclaimd op de website van de Levensstroomgemeente of op een door de gemeente uitgegeven dvd van een genezingsdienst, die overigens in werkelijkheid een compilatie is van minimaal twee genezingsdiensten.
Uit het Netwerk -onderzoek blijkt dat van de vier in werkelijkheid één persoon is genezen van dystrofie en bekkeninstabiliteit. Twee anderen zijn weer 'teruggevallen' in hun aandoening (in het ene geval dystrofie, het andere betrof een hernia) en verder verklaart een slechtziende dat ze in werkelijkheid nooit genezen is geweest.
Aangrijpend is het verhaal van Leonie Verhoef (13) uit Noordeloos. Zij lijdt aan posttraumatische dystrofie in haar voet. Ze geneest tijdens een dienst van Zijlstra en leeft een tijdje zonder rolstoel. Tijdens een dankdienst voor de genezing van Janneke Vlot, zaterdag 31 maart, getuigt zij in de Evenementenhal Gorinchem van haar volledige genezing. In de plaatselijke pers wordt ze op dat moment 'het tweede genezingsgeval in de Alblasserwaard' genoemd.
Microfoontje
Naderhand merkt ze dat de dystrofie terugkeert. Daarop keert ze naar Zijlstra terug om wederom genezen te worden, tot driemaal toe. De vierde keer draagt ze een microfoontje bij zich, waardoor kijkers het gesprek tussen Zijlstra en haar kunnen volgen. De gebedsgenezer zegt zo'n vijfmaal 'wees verlost, wees verlost in Jezus' naam', terwijl Leonie verklaart dat de pijn alleen maar erger wordt. ,,Ja, als je daar aan denkt... je moet je ogen richten op Jezus'', reageert hij, om er tegenover de gemeente aan toe te voegen dat 'mensen zo gericht kunnen zijn op hun eigen pijn'. Leonie zegt tegen Zijlstra dat ze echt verwachtte te genezen, maar Zijlstra gaat daar niet op in.
Voor de camera verklaart Leonie dat het een grote klap geeft als je denkt genezen te zijn maar in werkelijkheid de ziekte terugkeert. Achteraf was ze liever niet genezen geweest, zegt ze ook. Op de website van de Levensstroomgemeente staat, bij een foto van Leonie die over het podium loopt, dat ze ,,de ziekte van Lyme, posttraumatische dystrofie en pfeifer had. In de naam van Jezus stapte ze uit haar rolstoel.''
De andere twee patiënten beschrijven soortgelijke ervaringen. De slechtziende Rachab zegt niet genezen te zijn, hoewel dat ter plekke tijdens de dienst wel werd geclaimd. ,,Toen ik mijn bril afzette, wist ik: ik ben niet genezen.'' Ze verklaart ook dat ze Jan Zijlstra heeft gehaat om deze ervaring. In de verhalen van de vier komt wel naar voren dat er met hen iets gebeurt op het moment dat Zijlstra ze in Jezus' naam zegt te genezen. Ze voelen warmte door hun lichaam trekken en de pijn verdwijnt, blijkt uit het relaas van de vier.
Geconfronteerd met de beelden benadrukte Zijlstra gisteravond dat hij bezoekers van zijn diensten altijd voorhoudt dat niet iedereen genezen wordt. De voorganger vindt niet dat hij valse verwachtingen wekt. ,,Ik ben God niet. Ik doe wat God vraagt in zijn Woord: mensen de handen opleggen.''
Dat de genezing van de jonge Leonie Verhoef nog steeds op de site van de Levensstroomgemeente staat, is volgens Zijlstra niet correct. Hij zei opdracht te hebben gegeven dat van de site te halen. ,,Het zou er niet op moeten staan.''
Dat van één van de teruggevallen patiënten een genezing op de dvd-opname staat, wees Zijlstra van de hand. ,,Zij was toen genezen. Het wonder wordt daardoor niet kleiner.'' Hij zei bij een nieuwe uitgave die persoon de keus te laten wel of niet opnieuw op de film te staan.
tuurlijkmayflower schreef:Kun je de link van de uitzending er aub. bijzetten ?Kippetje schreef:Vanavond in Netwerk was er een reportage over Jan zijlstra, iemand het gezien ? Ik moest werken, ga morgen misschien "Uitzending Gemist" kijken....was er wel benieuwd naar.
dit is 'm
Lees de Bijbel niet als een notaris, maar als een erfgenaam (Ds.A.van der Veer)
Ons hedendaags probleem is dat we het alleen van grote dingen verwachten, het kleine merken we niet meer op. Terwijl God nog steeds heel veel wonderen doet, zíen [willen we het niet zien?] we het niet. Met grote regelmaat lezen en horen we van mensen die op een 'onverklaarbare' wijze genezen zijn o.i.d. Maar nogmaals we merken het niet op. Dit is hetzelfde als met de wedergeboorte, als we niet op een spectaculair wijze over onze wedergeboorte kunnen vertellen heeft het gros er moeite mee. Gewend als we zijn aan de 'spannende' bekeringgeschiedenissen.geledu schreef:Vandaag een mooi stukje in het Reformatorisch Dagblad, hoewel niet in het kader van gebedsgenezing wel een indrukwekkende beschrijving van een Gods wonder, waarin duidelijk te zien is dat de Heere ook in deze tijd nog wonderen doet tot verheerlijking van Zijn grote Naam :
Ds Meeuse schreef: ............
Ds. C. J. Meeuse, Goes
Wie het kleine niet eert is het grote niet weerd ook in deze zaken!
Maar wie ben ik?
Re: Netwerkuitzending Wonderen in de Alblasserwaard
Moet ik ook nog eens even bekijken. Het gesprek met Zijlstra heb ik niet gezien, wel het stuk over die twee meisjes die dachten genezen te worden.genade schreef:http://www.netwerk.tv/archief/4914112/8 ... waard.html
Er gebeuren daar vreemde dingen waarbij lang niet alles klopt. Aan de andere kant wil ik daarmee niet alles wat er gebeurt afkeuren, er gebeuren ook wonderlijke dingen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
refo-nieuws.nl schreef:Dominee meldt wonderbaarlijke genezing
Nieuwsredactie
OOSTERBEEK - Dominee Hans Eschbach zegt dat hij, na gebed en ziekenzalving, genezen is van darmkanker. Dat meldt Joel Newss. Er waren bij een operatie uitzaaiingen geconstateerd en, zegt Eschbach, "het zag er somber uit." Maar na het gebed en de zalving bleken de uitzaaiingen niet meer te vinden.
In april werd bij een kleine operatie een kwaadaardig gezwel weggehaald, schrijft Eschbach in een brief aan de achterban van het Evangelisch Werkverband, waarvan hij directeur is. Daarin zegt hij ook dat de situatie niet bepaald rooskleurig was. Na overleg met een wijkpredikant riep Eschbach het bestuur van het Evangelisch Werkverband bijeen. Dat bad voor hem en zalfde hem met olie. 's Middags ging Eschbach weer naar het ziekenhuis voor een CT-scan. Daarop waren geen uitzaaiingen meer te vinden. De behandelend arts van Eschbach "snapte het beeld niet en deed extra onderzoek. Ook van dit onderzoek was de uitslag gunstig," schrijft Eschbach in zijn brief.
Die brief begint hij heel toepasselijk met een aanhaling uit Psalm 118: "Ik zal niet sterven, maar leven, en ik zal de daden des Heren vertellen" (vers 17). Eschbach zegt die tekst te hebben 'gekregen' van het predikantenechtpaar Van Hoogstraten uit Stolwijk. In deze PKN-gemeente vond eerder een kleine 'genezingsopwekking' plaats. Hij schrijft dat hij en zijn vrouw de wonderbaarlijke genezing "aanvaarden als een wonder van Gods ingrijpen, een bron van grote vreugde en dankbaarheid."
Elke dag vinden er genezingen plaats dat er gebeden is en de zieke zoals bevolen is in de Brief van StJacobus Apostel het sacrament van de ziekenzalving gekregen heeft;er is dan ook alle reden om God elke dag zoniet dag en nacht te danken voor al deze overvloedige gaven,ons tot Heil en Hem tot Eer.
God zij geloofd en gedankt voor alle goede gaven ook die van wonderbaarlijke genezingen .
God zij geloofd en gedankt voor alle goede gaven ook die van wonderbaarlijke genezingen .
Zijlstra: berusting in ziekte mag niet
door onze redacteur Aldwin Geluk
Het is niet Gods wil dat mensen berusten in hun ziekte, en daarin Gods leiding zien. Daarvan is evangelist Jan Zijlstra overtuigd. ,,Ziekte is niet iets van God. Hij biedt zich aan als Heelmeester, en wil iedereen genezen. Dan kan ik het dus niet aanvaarden als mensen ziek blijven.''
LIEMPDE - Genezing is een onderwerp dat op een ruime belangstelling kan rekenen onder christenen. Ook de jongeren die het Xnoizz Flevo Festival in Liempde bezoeken, komen op deze donderdagavond met honderden af op een vragenuurtje met Jan Zijlstra, als voorganger van de Levensstroom-gemeente in Leiderdorp bekend van zijn genezingsdiensten.
De tent waar de bijeenkomst plaatsvindt zit bomvol. De ietwat broos aandoende 67-jarige evangelist vertelt hoe hij vijftig jaar geleden op 17-jarige leeftijd tot geloof kwam en een roeping van God kreeg om evangelist te worden. Al snel kwam hij in contact met mensen die ziek waren, bij wie hij als voorganger werd geroepen. Hij vertelt over Simone, ,,een jong meisje met vreselijke astma'', die van de dokters te horen had gekregen dat ze in een rolstoel terecht zou komen en jong zou sterven. ,,Een van de ergste dingen was dat ik als voorganger eigenlijk niets anders kon doen dan tegen haar zeggen: God helpt je, God zegent je. Hij zal je je ziekte helpen dragen, sterkte ermee...''
Zijlstra ging daarom op zoek naar Gods wil met ziekte. ,,Ik vroeg de Heer: 'U deed zelf wonderen, Uw woord zegt toch dat u nog dezelfde bent als toen? Kunt en wilt u het vandaag nog doen?'''
Zijlstra ging bidden voor zieke mensen en hun de handen opleggen, en hij ontdekte dat ze genazen. ,,Op een dag kwam ook onze Simone, ze kwam voor genezing. Ik bad voor haar, de kracht van God kwam over haar en ze werd in één seconde genezen. Ze rende door de zaal en was verlost van de extreme astma waaraan ze leed. Ze is nu nog steeds een gezonde vrouw.''
Familieleden
Tijdens zijn toespraak noemt Zijlstra verscheidene verhalen van mensen die soms in één keer, soms ook na verscheidene bezoeken aan zijn diensten, genezen zijn van ziekten. In zijn kerk in Leiderdorp houdt hij nu twee keer per maand dit soort genezingsdiensten.
De veelal jonge bezoekers van het christelijke festival krijgen volop de gelegenheid vragen te stellen aan Jan Zijlstra. Er zijn er die de microfoon gebruiken om uitvoerig te vertellen over hun eigen ziekten, of die van familieleden, maar er zijn ook jongeren die kritische vragen stellen aan de evangelist. Hoe het komt dat sommige mensen niet genezen, bijvoorbeeld.
Op die vraag kan Zijlstra geen sluitend antwoord geven. ,,Als iedereen zou genezen zou ik God zijn'', zegt hij. ,,En ik weet ook niet op alle vragen een antwoord. Maar ik weet wel dat God heel nadrukkelijk werkt via zijn Woord. De houding van je hart, en je omgang met zijn Woord, heeft alles te maken met genezing.''
Kan het dan zijn dat mensen soms niet genezen omdat ze te weinig geloof hebben, wil iemand weten. Ook deze vraag beantwoordt Zijlstra niet eenduidig. ,,Dat is heel erg dom, om zoiets te zeggen. Ik zeg dat nooit'', reageert hij aanvankelijk. ,,Hoewel... Het geloof is wel de centrale factor, als het gaat om genezing. Jezus heeft zelf gezegd: 'u geschiede naar uw geloof'. Het heeft dus wel degelijk met het geloof te maken.''
Maar genezing kan ook afhangen van 'volhardend bidden' en 'volhouden', voegt hij eraan toe. ,,Ik ken mensen die wel tien keer bij genezingsdiensten zijn geweest voordat ze genazen. Daarom zeg ik: hou vol.''
En het kan ook nog afhangen van zijn eigen inzet, bekent hij. ,,Ik maak ook wel eens fouten. Moet ik dan maar stoppen met bidden, omdat ik wel eens fouten maak? Johan Cruijff schopte heel veel ballen ín het doel. Maar er gingen er ook veel over en naast. Toch hebben de mensen hem al die missers vergeven, en wordt hij gezien als een groot voetballer. Ik hoop dat de mensen het mij ook vergeven dat ik wel eens niet het doel tref, en dat ze oog hebben voor de momenten waarop God grote wonderen deed.''
Janneke Vlot
De vraag waarom de een wel en de ander niet geneest, blijft terugkeren. Er blijken in Zijlstra's visie veel redenen te zijn waarom mensen soms niet genezen. Zelf noemt hij het voorbeeld van Janneke Vlot. Deze vrouw uit Bleskensgraaf genas dit jaar tijdens een dienst van Zijlstra van dystrofie, waardoor zij in een rolstoel zat. Sinds haar genezing getuigt zij daarvan in kranten, op televisie en tijdens evenementen. Hoe kwam het dat zij niet genas door het gebed in haar eigen gemeente, en wel door Zijlstra's gebed, wil iemand weten. ,,Janneke Vlot ging naar haar eigen (hervormde, red.) predikant met de vraag of zij gezalfd kon worden met olie'', vertelt Zijlstra. ,,Die wilde dat niet. Daarom kwam ze naar ons toe. Of de kerk daarmee in gebreke is gebleven? Zij vindt van wel, en ik eigenlijk ook.''
Dit gaat een vrouw in de zaal toch te snel. Zij komt ook uit de Alblasserwaard en kent de situatie rond Janneke Vlot, vertelt ze bij de interruptiemicrofoon. ,,Ik weet dat er een interkerkelijke gebedsgroep is geweest die jarenlang intensief gebeden heeft om genezing, en toch gebeurde er al die tijd niets. Wat onderscheidt u van al die mensen?''
Zijlstra zegt dat het gebed van deze mensen een basis is geweest voor de genezing die uiteindelijk optrad. Maar de vrouw wil toch echt van hem weten wat die mensen fout hebben gedaan, dat 'het' bij hen niet gebeurde. ,,Zonder met de vinger te willen wijzen, geloof ik wel dat het begint met gehoorzaamheid aan Gods Woord'', zegt Zijlstra. ,,Als Janneke Vlot bij haar kerkenraad vraagt om zalving en er moet eerst een commissie in leven geroepen worden, die na veel vergaderingen zegt 'we doen het maar niet', dan zijn we op de verkeerde weg. Als wij allemaal gaan doen wat de Bijbel zegt, zullen er ook in de kerken steeds meer wonderen gebeuren.''
Onlangs zond Netwerk een documentaire uit waarin mensen geportretteerd werden die door Jan Zijlstra genezen waren en later 'terugvielen' in hun ziekte. ,,Hebt u daar een verklaring voor, dat God mensen eerst een cadeautje geeft, en dat het daarna toch weer wordt afgepakt?'', wil een andere aanwezige van Zijlstra weten. Hij reageert eerst fel, en zegt dat sommige feiten uit de documentaire niet klopten. Er zouden onder meer mensen zijn geportretteerd die hij nooit genezen zou hebben verklaard.
Maar, geeft hij later desgevraagd toe, het gebeurt wel vaker dat mensen terugvallen. ,,Ik weet ook niet hoe dat komt, ik kan niet in de harten van de mensen kijken. Meestal nodigen we ze uit om weer naar de genezingsdiensten te komen, en dan genezen ze opnieuw.''
Tegenstrijdig
Nog één lastige vraag uit de zaal krijgt Zijlstra tenslotte voor zijn kiezen. Er staat een vrouw op die iemand kent die ziek is en voor wie om genezing gebeden is. Hij genas niet, maar ervoer wel duidelijk Gods nabijheid en ontving kracht om zijn ziekte te dragen. Hoe kijkt Zijlstra daartegenaan?
Hij legt uit dat God zich in Exodus presenteert als Heelmeester. ,,Ziekte is dus niet iets dat van God komt. Hij wil dat niemand ziek is en dat iedereen geneest, lees ik in de Bijbel. Als ik dan aanvaard dat mensen toch ziek blijven, is dat tegenstrijdig. Ik kan daar gewoonweg niet in geloven.''
Bron: Nederlands Dagblad.
Uit de vetgedrukte stukken blijkt wel dat het nog steeds gaat om radicalen die zich van alle tucht en orde afwenden, zoals eertijds de wederdopers.