"Gereformeerde Gemeenten moeten zich bezinnen"

Gefopt

Bericht door Gefopt »

geledu schreef:Vandaag in het Reformatorisch Dagblad een ingezonden brief van Ds W. Visscher n.a.v de brief van gisteren van Mr Bart .
Ds W. Visscher schreef:
Standenleer II

Mr. A. A. Bart zegt dat ik zijn boek niet goed heb gelezen (RD 26-06). Vooral op het punt van de wedergeboorte en de wet zou ik hem verkeerd hebben weergegeven. Dat zou natuurlijk kunnen, maar in zijn boek zegt Bart daarover toch merkwaardige zaken.

Op blz. 83 wordt beweerd dat dr. Steenblok heeft gesteld dat de wedergeboorte "wordt gewerkt door middel van de wet." Even verder komt dan ds. Kersten ter sprake. "Ds. Kersten verbond de wedergeboorte niet aan de kennis van Christus, maar aan de kennis van de zonde uit de wet. Daar begon het mee, niet met het Evangelie" (blz. 86). Op blz. 101 wordt ten overvloede nog gewezen op een uitspraak van ds. Moerkerken waarin hij aangeeft dat de Gereformeerde Gemeenten hooguit inzake enkele accenten verschillen van dr. Steenblok.

Kortom, dr. C. Steenblok, ds. G. H. Kersten en ds. A. Moerkerken spreken, aldus mr. Bart, wat de wet en de wedergeboorte betreft, zeker als het om de praktijk van de prediking gaat, met één mond. Dat heeft Bart willen betogen. Ook op de bladzijden 204 en 205 wordt dat nog eens herhaald. Dat blijkt ook nog eens duidelijk uit de bewering dat de verkondiging van het Evangelie aan onbekeerden, volgens ds. Kersten, uitsluitend fungeert tot hun veroordeling, "niet tot hun levendmaking" (blz. 9).

Daarmee blijft natuurlijk de vraag overeind of Bart het allemaal juist ziet. Maar het ging me hier even om de vraag of ik hem juist heb weergegeven. En dat lijkt mij wel. Waarvan akte!

Ds. W. Visscher

Diamantweg 3

3817 GG Amersfoort

Wat voegt dit toe... Hoogstens het recht van het laatste woord misschien.
Oude Paden

Bericht door Oude Paden »

Grappig op dit forum is dat onder bijdrages van o.a. Ds. W. Visscher, Ds. de Wit en Ds. Moerkerken veelal word gezucht.

.....................maar eigenlijk zou ik liever onder de bijdrage van Bart een drievoudige zucht zetten.

Zullen we maar ophouden met zuchten. Misschien kunnen we dan naar beide kanten op een objectieve manier praten.

Met vooraf zo'n zucht maakt een beetje vermoeiend!
Rens

Bericht door Rens »

Oude Paden schreef:Grappig op dit forum is dat onder bijdrages van o.a. Ds. W. Visscher, Ds. de Wit en Ds. Moerkerken veelal word gezucht.

.....................maar eigenlijk zou ik liever onder de bijdrage van Bart een drievoudige zucht zetten.

Zullen we maar ophouden met zuchten. Misschien kunnen we dan naar beide kanten op een objectieve manier praten.

Een "back to the basic" van de leer en het leven lijkt mij heel wat minder vermoeiend.

Daarnaast...........objectiviteit in kerkelijke discussies betaat niet, ten principale. Ieder kijkt door zijn/haar eigenhandig ingekleurde brilletje.................
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Oude Paden

Rens schreef:
Oude Paden schreef:Grappig op dit forum is dat onder bijdrages van o.a. Ds. W. Visscher, Ds. de Wit en Ds. Moerkerken veelal word gezucht.

Een "back to the basic" van de leer en het leven lijkt mij heel wat minder vermoeiend.

Daarnaast...........objectiviteit in kerkelijke discussies betaat niet, ten principale. Ieder kijkt door zijn/haar eigenhandig ingekleurde brilletje.................
Daarom hoef je niet te gaan zitten zuchten alsof je levensmoe word van deze discussie..........................die al eeuwenlang gevoerd word.
geledu

Bericht door geledu »

Oude Paden schreef:

Daarom hoef je niet te gaan zitten zuchten alsof je levensmoe word van deze discussie..........................die al eeuwenlang gevoerd word.
Juist !
Reacties als : zucht, en wat voegt dat toe, dat voegt idd niets toe ...
caprice

Bericht door caprice »

Zullen we maar ophouden met zuchten.
Nee, laten we nog maar eens wat meer naar boven zuchten.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
jvdg

Bericht door jvdg »

Ja, zo ervaar ik het ook.

Het lijkt welhaast dat de criticasters het voordeel van de twijfel hebben...........
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

mijn zucht was voor beide heren bedoeld. Ik wordt een beetje moe van het elkaar bevechten via de media. Doe dat gewoon op de man af, denk ik dan of houd je mond.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Leopard

Bericht door Leopard »

Wat volgens mij in deze discussie telkens weer belangrijk is zijn twee dingen namelijk kennis van zaken en kennis van personen. En ik vrees dat deze twee zaken wel eens uit het oog verloren worden.

Kennis van zaken
Ieder zal het er over eens zijn: kennis van zaken is een zeer belangrijk element. Men moet weten waarover men praat. En dus is het belangrijk om zich ergens in te verdiepen. Dat houdt dus in het boek lezen en ook de bronnen die geraadpleegt zijn alsmede bronnen die door de schrijver niet geraadpleegt zijn maar mogelijk wel relevant kunnen zijn.

Ik begrijp dat dit niet voor iedereen mogelijk is. Nog sterker uitgedrukt: misschien is dat wel voor niemand mogelijk. Het is echter ook niet strikt noodzakelijk om alle bronnen te bestuderen voordat je een discussie begint. Toch moet je denk ik dan altijd in het achterhoofd houden dat je belangrijke gegevens kunt missen. En daarbij altijd in voorzichtigheid je mening uiteenzetten, zonder 'jouw waarheid' te verabsoluteren.

Kennis van personen
Het tweede element is kennis van personen. En volgens mij is dat ook het lastigste element. Het vereist namelijk een (bijna) persoonlijk kennen van de personen waar het in kwestie om draait. Met betrekking tot de standenleer dus (oa.) ds. Moerkerken.

Het boek van Bart heeft een doel. Namelijk het aan de kaak stellen van onder andere de standenleer van ds. Moerkerken. In die zin is het dus een 'aanval' (rotbegrip; maargoed) op zijn leer. Het mooiste zou dus zijn als ds. Moerkerken zijn standenleer zou afzweren en Bart gelijk zou geven. De vraag is of ds. Moerkerken dat op zo'n boek zou doen m.a.w. kan hij zaken en personen scheiden. Het zou goed kunnen dat hij dit als een zeer persoonlijke aanval ziet en daardoor in een kramp schiet. (Een predikant is tenslotte net een mens). Gevolg: het boek schiet ten enemale zijn doel voorbij.

En dit mis ik ook bij de reacties op bijvoorbeeld de recensie van ds. Visscher. Velen willen hier een positieve recensie zien die zonder meer accoord gaat met het afwijzen van bijvoorbeeld de standenleer. Want dan wordt Bart pas recht gedaan. Gevolg: een enorme polarisering in de GG.

Velen vinden het 'slap' als er geen ferme taal wordt gesproken maar gaan daarmee voorbij aan wat nu het eigenlijke het doel is van het boek en in de tweede plaats rekenen ze op geen enkele manier met het persoonlijke element.

En dat is iets wat ik (denk) op te merken in deze recensie. Een zorgvuldig afwegen van elk woord om te voorkomen dat er een vertroebeling plaatsvind waarbij iedereen de hakken in het zand zet. Dat is toch immers niet het doel?

In mijn optiek recenseert ds. Visscher zo voorzichtig uit tactische overwegingen en probeert hij ten alle tijde te voorkomen dat de "geadresseerden" van dit boek zich persoonlijk aangevallen worden. Wat wederom tot gevolg heeft dat alles zijn doel voorbijschiet.

Mijns inziens is dit zeer terecht en verstandig. En dit staat totaal los van mijn vizie op de standenleer.
Veritas odium parit
Zonderling

Bericht door Zonderling »

Wat mij in alle reacties opvalt, is dat VOORAL gevraagd wordt naar / en getwist wordt over / de leer van Kersten, Steenblok en Moerkerken.

Wat ik geheel mis is het onderzoek naar wat geleerd werd in de tijd dat in Nederland nog een zuivere Gereformeerde Kerk was, zoals ten tijde van de Dordtse Synode en de totstandkoming van de Statenvertaling.

Laten we toch terugkeren tot de eenvoudige(r) leer van de uitwendige en inwendige roeping, geloof, rechtvaardiging en wedergeboorte zoals in die tijd geleerd. Dat zal ook leiden tot een zuiverder onderscheid van Wet en Evangelie, ook in de prediking.

OP mag zeggen dat over deze verschillen al eeuwen getwist wordt, maar laten we dan eens vóór deze eeuwen kijken, namelijk de 16e en 17e eeuw.

In het bijzonder aanbevolen (de eerste drie zijn door mijzelf van A tot Z gelezen):
- Geschriften van Olevianus
- Acta Dordtse Synode (de oordelen over de 5 artikelen)
- Synopsis Leidse professoren 1625
- kanttekeningen Statenvertaling
- Institutie Calvijn

De verhouding van Wet en Evangelie, maar ook van roeping, geloof, rechtvaardiging, wedergeboorte (zowel in enge als ruime zin), wordt in deze geschriften zo helder uiteengezet.

Laten we dan de (20e eeuwse) personen in deze twist laten rusten en alleen de zaken ter harte nemen.

M.vr.gr.,
Zonderling
Laatst gewijzigd door Zonderling op 28 jun 2007, 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Oude Paden

Zonderling schreef:Wat mij in alle reacties opvalt, is dat VOORAL gevraagd wordt naar de leer van Kersten, Steenblok en Moerkerken.

Wat ik mis is het onderzoek naar wat geleerd werd in de tijd dat in Nederland nog een zuivere Gereformeerde Kerk was, zoals ten tijde van de Dordtse Synode en in de kanttekeningen van de Statenvertaling.

Laten we toch terugkeren tot de eenvoudige(r) leer van de uitwendige en inwendige roeping, geloof, rechtvaardiging en wedergeboorte zoals in die tijd geleerd. Dat zal ook leiden tot een zuiverder onderscheid van Wet en Evangelie, ook in de prediking.

Laten we dan de personen in deze twist laten rusten en alleen de zaken ter harte nemen.

M.vr.gr.,
Zonderling
Met alle respect Zonderling, maar daar raak je de kern van het probleem.
Comrie word met Comrie bestreden. Erskine met Erskine, v/d Groe met v/d Groe.....en zelfs Kersten met Kersten.
Dus het advies om terug te gaan naar 1618 zullen velen ter harte nemen, maar zullen daar de strijd aangaan.................

Op dit moment voel ik inderdaad in me opkomen een zucht dat de Heilige Geest krachtig in het midden mocht werken!
Dat we EEN mochten zijn in leer en leven....in handel en wandel.........in Godsvrucht en ootmoed.... en dat temidden van de oordelen en een wegzinkende wereld.
Haast u...en ik!
Zonderling

Bericht door Zonderling »

Oude Paden schreef:
Zonderling schreef:Wat mij in alle reacties opvalt, is dat VOORAL gevraagd wordt naar de leer van Kersten, Steenblok en Moerkerken.

Wat ik mis is het onderzoek naar wat geleerd werd in de tijd dat in Nederland nog een zuivere Gereformeerde Kerk was, zoals ten tijde van de Dordtse Synode en in de kanttekeningen van de Statenvertaling.

Laten we dan de personen in deze twist laten rusten en alleen de zaken ter harte nemen.

M.vr.gr.,
Zonderling
Met alle respect Zonderling, maar daar raak je de kern van het probleem.
Comrie word met Comrie bestreden. Erskine met Erskine, v/d Groe met v/d Groe.....en zelfs Kersten met Kersten.
Dus het advies om terug te gaan naar 1618 zullen velen ter harte nemen, maar zullen daar de strijd aangaan.................

Op dit moment voel ik inderdaad in me opkomen een zucht dat de Heilige Geest krachtig in het midden mocht werken!
Dat we EEN mochten zijn in leer en leven....in handel en wandel.........in Godsvrucht en ootmoed.... en dat temidden van de oordelen en een wegzinkende wereld.
Haast u...en ik!
Dank je wel, OP, voor je reactie.

Toch geloof ik niet dat het advies om terug te gaan naar circa 1600 door velen ter harte wordt genomen. Ik zie er maar weinig van, een enkele uitzondering wellicht daargelaten.

We mogen zeker zuchten om de werking van de Heilige Geest, maar wanneer niet alleen de geschriften onzer vaderen, maar ook Gods Woord, gebogen wordt naar eigen inzichten en opvattingen, zouden we nog wel een zegen mogen verwachten? Of is het oordeel begonnen en voortgezet, ook van het huis Gods?
Geka

Bericht door Geka »

Zonderling,

Van harte met je eens. Juist daarom schreef ik vandaag ook al dat velen het blijkbaar belangrijker vinden om in het spoor van Kersten dan in het spoor van de gereformeerde belijdenis te gaan.

En dat is ook het m.i. zwakke in de reactie van Bart. Laat Kersten, Steenblok, etc voor wat ze zijn, en richt je in positieve bewoordingen op wat de belijdenis inzake de betreffende punten leert. De 3 FvE zijn op dit punt glashelder lijkt me. De toepassing op de situatie van vandaag kan dan best algemeen gemaakt worden, maar dan vermijd je een interpretatiewedstrijd over Kersten, Steenblok, Moerkerken, etc, die er juist voor zorgt dat ook gematigder mensen(waar ik ook ds. Visscher onder reken) bij voorbaat de hakken in het zand zetten.

Ik denk dat die benadering ook veel vruchtbaarder is. Want hoe je het ook went of keert, de positie van Kersten is zodanig binnen de Gg(iN) dat geen enkele predikant het in zijn hoofd zal halen om Kersten enigszins af te vallen. Het is ongezond lijkt me, maar wel de werkelijkheid.

Je kunt de discussie beter voeren door de vraag op te werpen in hoeverre de DLR nog functioneren in de prediking wat dit betreft.
Die belijden immers zeer uitdrukkelijk dat de weg dient tot overtuiging van zonde maar niet levend maakt, dat is voorbehouden aan het Evangelie.
Dan heb je een basis; niet in een of andere oudvader of kerkvorst, maar in de gereformeerde belijdenis waar een gereformeerd mens als het goed is genoeg aan heeft.

Lijkt me veel vruchtbaarder.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Geka schreef: Beste Herman,

Het gaat hier heel concreet om een tegenstelling. Die tegenstelling die hij signaleert is er vervolgens de oorzaak van dat de opvatting dat een wedergeborene Christus nog niet kent, in bepaalde gevallen 'gewoon' gevonden wordt, zelfs sterk verdedigd wordt.
En dat is nu juist het grote punt waar Bart zich tegen verzet.
Beste Geka. Ik snap de punten die Bart aandraagt heel goed. Inhoudelijk heb ik ook duidelijk wat er bedoeld wordt, waar de discussie over gaat. Maar mijn grote probleem is over en weer, hoe crucialer men zijn eigen punten ervaart, hoe minder men geneigt is om de opponent serieus te nemen. En zie daar, de tegenstelling waar jij op doelt. Zie daar ook de tegenstelling die aanwezig is. Ik erken dat. Ik heb daar zelf ook een mening over.

Het gaat mij er echter om dat de discussie die door Bart wordt aangezwengeld, dermate zwart-wit wordt opgevat doordat er voor een deel een onterechte waarneming is van de feitelijkheiden. Daar zal ik zelf ook ongetwijfeld aan bijdragen, maar erger is dat je daarin kan constateren dat er gewoon geen wil is om personen en zaken serieus te nemen en een genuanceerd oordeel te willen vormen. Nuance en zelfrelativering? Waar vind je dat hier? En is dat geen teken dat er iets ongezonds afspeelt?
Je kunt dan dogmatisch wel stellen dat de levendmaking plaats vind door middel van het Evangelie(je kunt ook moeilijk anders, omdat de DLR dat zeer uitdrukkelijk leren), maar die opmerking heeft alleen dogmatische waarde; omdat ik de praktijk van de bevinding (zoals die beschreven wordt) het Evangelie geen enkele inhoudelijke(!) betekenis (maar slechts een instrumentele functie) heeft in de levendmaking. Kenmerk van de levendmaking door het Evangelie is dan het leren kennen van ellende door de wet...
Heel eenvoudig. Het is een werkelijkheid in de Schrift dat ellendekennis of droefheid naar God of hoe je het anders wilt noemen een werk is van de Heilige Geest en dat het plaats vind in een gelovige. Maar met welke autoriteit en met welk gezag betwisten mensen over en weer elkaar hun visie op details binnen de heilsorde? Waarom die nodeloze verwijten en onbegrip over en weer?

Daarop zeg ik, ken uw positie ten aanzien van de Heilige Geest! Wat zegt ons vers 8 uit Johannes 3, ls het gaat om de verborgen werking van de Heilige Geest: 'alzo is een iegelijk, die uit den Geest geboren is.' Waarom wordt er in dit licht gezien geen pas op de plaats gemaakt?
In het licht van de totale discussie gezien zou ik wel eens weten hoe Bart c.s. de geschiedenis van Jozua 2 uitleggen.
Dan onderschrijf je nog wel de letter van de DLR, maar in hoeverre het bevindelijk leven overeenkomstig de belijdenis beschreven wordt is dan voor mij een grote vraag. Of eigenlijk helemaal geen vraag meer.

Als je blijft redeneren uit de gedachte van een tegenstelling, dan kom je nooit tot een begrip van wederzijdse herkenning. Ik ga mijn best niet zitten doen om aan te tonen dat geen verschuivingen zijn opgetreden, maar ik zie in dit stukje van jou geen enkel begrip en herkenning van zaken die in hoofdlijnen hetzelfde zijn. Ook al hebben zij inhoudelijk een andere plaats in de heilsorde.
Wat de positie van Kersten betreft heeft ds. Visscher overigens m.i. wel terecht een punt. Over hem is meer te zeggen dan alleen datgene wat Bart weergeeft. Het probleem is dat iedereen in de GG zo ontzettend graag wil zeggen dat hij in het voetspoor van Kersten gaat..Soms krijg je wel eens de indruk dat dat belangrijker is dan het spoort van de gereformeerde belijdenis.

Daarmee wil ik geen bewuste tegenstelling tussen Kersten en de belijdenis suggereren, maar je als gereformeerd noemend mens/kerkverband zich zo uitdrukkelijk richten op 1 persoon lijkt me niet gezond. En volgens mij zou Kersten dat in ieder geval wel onderschrijven.
Hier ben ik het wel mee eens. Kersten is zeker een belangrijk persoon, maar helaas mis ik in het algemeen het onderscheidingsvermogen een beetje. Als iemand een belangrijk kerkleider is, betekent dat nog niet dat zo iemand ook een groot dogmaticus is.
gefopt schreef:Wat voegt dit toe... Hoogstens het recht van het laatste woord misschien.
Naar aanleiding van deze quote. Volgens mij maakt ds. Visscher hier duidelijk dat Bart er niet is geslaagd om bepaalde zaken ordelijk op een rij te plaatsen, ofwel, dat hij die dingen zwaar laat wegen die hij belangrijk vind om zwaar te laten wegen in zijn argumentatie. Er wordt geen eerlijk beeld geschetst.
Bronnen gebruiken die diversiteit uitstralen zijn niet alleen van belang in het interpreteren van de geschiedenis zelf, maar die zijn ook bedoeld ter nuancering van je positie die je zelf in de discussie hebt. Het eerste gebeurt keurig, in de oordeelsvorming ontbreekt het echter.
refo

Bericht door refo »

Geka schreef:Zonderling,

Van harte met je eens. Juist daarom schreef ik vandaag ook al dat velen het blijkbaar belangrijker vinden om in het spoor van Kersten dan in het spoor van de gereformeerde belijdenis te gaan.

En dat is ook het m.i. zwakke in de reactie van Bart. Laat Kersten, Steenblok, etc voor wat ze zijn, en richt je in positieve bewoordingen op wat de belijdenis inzake de betreffende punten leert. De 3 FvE zijn op dit punt glashelder lijkt me. De toepassing op de situatie van vandaag kan dan best algemeen gemaakt worden, maar dan vermijd je een interpretatiewedstrijd over Kersten, Steenblok, Moerkerken, etc, die er juist voor zorgt dat ook gematigder mensen(waar ik ook ds. Visscher onder reken) bij voorbaat de hakken in het zand zetten.

Ik denk dat die benadering ook veel vruchtbaarder is. Want hoe je het ook went of keert, de positie van Kersten is zodanig binnen de Gg(iN) dat geen enkele predikant het in zijn hoofd zal halen om Kersten enigszins af te vallen. Het is ongezond lijkt me, maar wel de werkelijkheid.

Je kunt de discussie beter voeren door de vraag op te werpen in hoeverre de DLR nog functioneren in de prediking wat dit betreft.
Die belijden immers zeer uitdrukkelijk dat de weg dient tot overtuiging van zonde maar niet levend maakt, dat is voorbehouden aan het Evangelie.
Dan heb je een basis; niet in een of andere oudvader of kerkvorst, maar in de gereformeerde belijdenis waar een gereformeerd mens als het goed is genoeg aan heeft.

Lijkt me veel vruchtbaarder.
Heb je het boek wel gelezen? Want wat ik begrijp is dat Bart daar nou net naartoe wil.
En de werking van de Heilige Geest, om Wie sommigen zuchten, die kan er slechts zijn als er juist gepreekt wordt. De Geest werkt niet zelfstandig, maar altijd en alleen door het Woord. In die zin is de oproep van Bart ook terecht.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gesloten