3 studenten beroepbaar binnen Gereformeerde Gemeenten

Klavier

Bericht door Klavier »

Ander schreef:Ja, ik begrijp dat ook niet zo goed. Waarom stelt de kerkenraad een tweetal, wanneer er 3 kandidaten 'beschikbaar' zijn?
Een kerkenraad stelt geen twee- of drietallen vanwege studenten die afkomen van de theologische school, maar vanwege een vacature in de gemeente. Vooraf gaande aan de ledenvergadering wordt binnen de kerkenraad een stemming gehouden om te komen tot de twee-tallen. Drietallen zijn minder gebruikelijk, zover ik weet.
Het komen tot een twee/drietal geschiedt door een open stemming uit alle beroepbare predikers op dat moment. Dat zijn de predikanten en in dit specifieke geval ook drie kandidaten. En dan kan het zijn dat er kandidaten uit de stemming komen, maar vanzelfsprekend is het niet. Als een gemeente altijd al tweetallen gebruikt, en na een wettige stemming in de kerkenraad er twee van de drie kandidaten uit komen moet je dat los zien van het totaal aantal kandidaten.
We mogen in deze middelijke weg Gods Hand mogen zien, net als de uiteindelijke stemming in de ledenvergadering waaruit een naam komt voor de te beroepen predikant of kandidaat.
Belangrijk is dat de stemmingen in zowel kerkenraad als ledenvergadering wettig en ordelijk geschiedt, willen we daar een zegen over kunnen verwachten.
"People often asked me: What is the secret of your succes? I answer always that I have no other secret but this, that I have preached the gospel, not about the gospel, but the gospel"
C.H. Spurgeon.
joost85

Bericht door joost85 »

Klaas-Jan schreef:
vlinder schreef:Bij ds. Beens uit Kootwijkerbroek is dat ook gebeurd. De andere twee kandidaten hadden veel meer beroepen. Hij "maar" zes. Maar de Heere heeft hem een plekje gegeven en dat is denk ik wat telt als je diensknecht bent!
En geen onbegaafd predikant :wink:
Sorry, ds. G. Beens had 10 beroepen.

1. Brakel
2. Kootwijkerbroek (Aangenomen)
3. Oosterland
4. Ridderkerk
5. Goudswaard
6. Kruiningen
7. Nijkerk
8. Dirksland
9. Aalst
10. Stolwijk

Hij had "maar" 10 beroepen, doordat hij snel het beroep naar Kootwijkerbroek aannam. Andere gemeenten konden toen nog alleen kiezen tussen kand. E. Bakker, kand. J. M. D. de Heer en kand. L. Terlouw.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Klavier, er zijn wel zekere regels voor beroepingswerk, maar de questie 2 of 3 kandidaten voorstellen berust in het geheel op de toevallige mening van een kerkenraad. Ik acht een voorstel van 3 verstandiger.
Onlangs stelde onze kerkenraad (CGK) één kandidaat, en bij ons voorlaatste beroep ook één kandidaat. Ook al zouden we er uit twee willen kiezen of stemmen.

Laten we niet vergeten dat beroepen ook een geestelijke zaak blijft, en dat niet alle macht aan de stembriefjes of voorstellen wordt gegeven. Zeker het stemmen in de kerkenraad zoals jij dat voorstelt, vind ik geen juiste gang van zaken. Een kerkenraad dient in goed overleg met elkaar tot een kandidaatstelling te komen, en niet dmv een stemronde.
Klavier

Bericht door Klavier »

Herman schreef:Klavier, er zijn wel zekere regels voor beroepingswerk, maar de questie 2 of 3 kandidaten voorstellen berust in het geheel op de toevallige mening van een kerkenraad. Ik acht een voorstel van 3 verstandiger.
Onlangs stelde onze kerkenraad (CGK) één kandidaat, en bij ons voorlaatste beroep ook één kandidaat. Ook al zouden we er uit twee willen kiezen of stemmen.

Laten we niet vergeten dat beroepen ook een geestelijke zaak blijft, en dat niet alle macht aan de stembriefjes of voorstellen wordt gegeven.
Er ligt geen enkele relatie tussen het aantal namen op het stembriefje en een aantal kandidaten.
De namen op de stembriefjes hebben ook geen enkele relatie met de namen van de kandidaten.
De enige wijze waarop namen op een stembriefje komen is de kerkelijke weg zoals de kerkorde voorschrijft. En of er dan 2 of drie namen zijn, maakt niet uit, dat is inderdaad een keuze van de kerkenraad -eveneens wettig gekozen-.
De enige reden waarom er zoveel beroepen op kandidaten zijn op dit moment is dat kerkenraden even gewacht hebben met de ledenvergaderingen voor het beroepen, om de kandidaten mee te kunnen nemen in de stemronde van de kerkenraad.
En natuurlijk is het een geestelijke zaak, maar wel in de middelijke weg door wettige vergaderingen ten uitvoer gebracht. Dat is onze verantwoordelijkheid. De Heere bepaalt de uitkomst van de stemmingen en het aannemen van het beroep. Dat is zaak van gebed.
"People often asked me: What is the secret of your succes? I answer always that I have no other secret but this, that I have preached the gospel, not about the gospel, but the gospel"
C.H. Spurgeon.
geledu

Bericht door geledu »

Herman schreef: Een kerkenraad dient in goed overleg met elkaar tot een kandidaatstelling te komen, en niet dmv een stemronde.
Geef eens een goede reden om dat niet via een stemronde te doen ?

Er wordt op deze wijze onder biddend opzien een tweetal ( of drietal volgens Ds K de Gier, toelichting op de DK) gekozen van uit een groslijst, op dezelfde wijze dat ook ouderlingen en diakenen gekozen worden.

Ook nog een opmerking over de inhoud van dit topic, hoe er hier op een berekenende en analytische manier over de kandidaten en over het beroepen gesproken wordt, kan ik absoluut niet stichtend vinden.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Beste Geledu,

mijn voornaamste argument is, dat ik vind dat een kerk niet door een stemronde, met meerderheid van stemmen geregeert dient te worden. In zekere zin geld dat ook voor een stemronde door de mansleden.

Verder mis ik de worsteling rond de vraag wie de man naar Gods raad is? Een stemronde is veel te kil. Zijn er in de kerkenraad dan geen mensen die zich daarover voor de Heere in gebed gaan? Met de vraag wie er beroepen moet worden? En geeft de Heere daarop dan geen antwoord, of alleen een antwoord via een stemronde?

Maar goed. Uit oogpunt van routinematigheid is er best wat voor een stemronde te zeggen. Het heeft alleen mijn voorkeur niet.
Jongere

Bericht door Jongere »

refo schreef:Maar de wat minder begaafde kandidaat neemt vaak snel een beroep aan. Zodat het allemaal niet zo opvalt.
Hè, wat mis ik de kots-smiley.
refo

Bericht door refo »

Jongere schreef:
refo schreef:Maar de wat minder begaafde kandidaat neemt vaak snel een beroep aan. Zodat het allemaal niet zo opvalt.
Ik vond hem helemaal niet minder begaafd. Verre van dat. Hij spreekt niet makkelijk, maar wat hij zei was waarheid. De predikanten met de minste 'gaven' hebben mij vaak het meeste verteld. Die hebben ook de meeste afhankelijkheid. Dus wees niet bang.

Maar helaas zie ik nu weer zoiets gebeuren. De kerkenraden zien aan wat voor ogen is. En kijken naar bepaalde gaven. Dat is jammer. En de mansledematen doen het ook weer.
Misschien dat voortaan de kandidaten niet allemaal tegelijk beroepbaar moeten komen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
geledu

Bericht door geledu »

Herman, je moet niet denken dat het zomaar een stemronde is.
Daar gaat juist wel een worsteling aan vooraf.
Ik heb wel eens ambtsdragers horen zeggen dat het juist de moeilijkste maar soms ook de wonderlijkste vergaderingen zijn.

En dan is het geen kwestie van maar droog enkele namen op een lijstje zetten , nee, dat gaat gepaard met gebed en dan worden de bijzondere leidingen Gods wel gezien.

Daarbij wordt er in de Bijbel zelfs gekozen door het werpen van het lot, en ook deze wijze mag in bijzondere gevallen binnen de kerk worden toegepast.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Toch Geledu, raakt je antwoord niet de kern van het probleem wat ik denk te zien. Gelukkig maak je goed duidelijk dat een stemronde binnen het kader van een vergadering en gedachtenwisseling staan, maar het bevreemd me gewoon, dat uit die gedachtenwisseling niet gewoon een naam rolt? Of is een kerkenraad zo gebrekkig en heeft deze een zo weinig geestelijke houding, dat er naar een laatste redmiddel als een stemronde gegrepen moet worden? Leidt de Heere alleen de stemronde, maar niet het gesprek vooraf? Niemand zal dit tweede willen ontkennen, maar het gaat er bij mij gewoon niet in, dat die gesprekken zo onduidelijk zijn dat er gestemd moet worden. Een informatief 'kan iedereen met het navolgende tweetal instemmen' door de voorzitter lijkt me veel helderder aan het eind van een gesprek.

Het is overigens geen halszaak voor mij. Het bijbelse voorbeeld van loting haal je terecht aan.
Erik de Noorman

Bericht door Erik de Noorman »

refo schreef:
Jongere schreef:
Ik vond hem helemaal niet minder begaafd. Verre van dat. Hij spreekt niet makkelijk, maar wat hij zei was waarheid. De predikanten met de minste 'gaven' hebben mij vaak het meeste verteld. Die hebben ook de meeste afhankelijkheid. Dus wees niet bang.

Maar helaas zie ik nu weer zoiets gebeuren. De kerkenraden zien aan wat voor ogen is. En kijken naar bepaalde gaven. Dat is jammer. En de mansledematen doen het ook weer.
Misschien dat voortaan de kandidaten niet allemaal tegelijk beroepbaar moeten komen.
Wat hebben de ledematen van een man er nu mee te maken? :wink:
Klavier

Bericht door Klavier »

Herman schreef:Toch Geledu, raakt je antwoord niet de kern van het probleem wat ik denk te zien. Gelukkig maak je goed duidelijk dat een stemronde binnen het kader van een vergadering en gedachtenwisseling staan, maar het bevreemd me gewoon, dat uit die gedachtenwisseling niet gewoon een naam rolt? Of is een kerkenraad zo gebrekkig en heeft deze een zo weinig geestelijke houding, dat er naar een laatste redmiddel als een stemronde gegrepen moet worden? Leidt de Heere alleen de stemronde, maar niet het gesprek vooraf? Niemand zal dit tweede willen ontkennen, maar het gaat er bij mij gewoon niet in, dat die gesprekken zo onduidelijk zijn dat er gestemd moet worden. Een informatief 'kan iedereen met het navolgende tweetal instemmen' door de voorzitter lijkt me veel helderder aan het eind van een gesprek.

Het is overigens geen halszaak voor mij. Het bijbelse voorbeeld van loting haal je terecht aan.
Herman, in de GG wordt heel bewust de DKO aangehouden, en de formulieren voor het bevestigen van ambsdragers gebruikt waar duidelijk wordt gewezen op de roeping van God Zelf in het verkiezen door de vergadering. Op dit punt van stellen van tweetallen wordt de DKO strikt nageleefd om op dit punt geen enkel aanstoot te geven, geen enkele onordelijkheid of de de schijn daartoe een kans te geven. En hoe je het ook invult, met een overleg of met een stemming, het is in alle gevallen een menselijke handelen dat afhankelijk is van Gods zegen. Ik meen dat het naleven van de DKO niet een punt zou hoeven te zijn dat verdedigd moet worden.
C.H. Spurgeon.
jvdg

Bericht door jvdg »

Jongere schreef:
Wat bedoel je?
Oppervlakkig bezien vind ik deze reactie smakeloos.
Kislev

Bericht door Kislev »

Herman schreef: Het is overigens geen halszaak voor mij. Het bijbelse voorbeeld van loting haal je terecht aan.
Bedoel je het kiezen van de 12e apostel? Ik heb me pas namelijk wijs laten maken dat het hier niet om loten ging maar wel degelijk om stemmen. In het Grieks staat er 'gaven hunne loten'. Dus mogelijk een briefje met een naam van 1 van de kandidaten. Maar goed, dat is ook weer een mening.
henri

Bericht door henri »

jvdg schreef:
Jongere schreef:
Wat bedoel je?
Oppervlakkig bezien vind ik deze reactie smakeloos.
nou, om eerlijk te zijn vind ik de opmerking van refo ook niet kunnen. Deze mannen zijn door God geroepen tot het ambt en krijgen allemaal een plaats in Zijn wijngaard. Dus meer of minder begaafd is zowieso niet aan de orde. En dan "maar snel een beroep aannemen, zodat het allemaal niet opvalt" is er al helemaal niet bij. Deze mannen gaan naar de plaats waar God ze zal zenden. Niet meer en niet minder.
God heeft ons geen kalme reis beloofd, maar wel een behouden aankomst
Gesloten