Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen spelen

Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Marnix schreef:Ik vind het wel begrijpelijk dat sommigen het orgel wat te dominant vinden. Het gebruik van andere instrumenten lijkt me niet verkeerd en zou ook niet zoveel problemen moeten geven als wel degelijk het geval is.
RD schreef:Voor organist, componist en neerlandicus Dirk Zwart zijn, naast het orgel, ook andere instrumenten geschikt voor gebruik in de kerk. „Maar waar halen we al die instrumentalisten vandaan om in een kerkdienst te spelen?” vroeg hij zich af. „Ik heb wel eens geprobeerd een dergelijk orkestje te vormen in mijn kerk. Dat blijkt niet gemakkelijk. De oplossing voor het probleem is: het orgel. Steek de stekker in het stopcontact en de duizenden orgelpijpen worden van adem voorzien en je hebt maar één persoon nodig om het te bespelen.”
Je wilt in de kerk niet het nichtje van zes dat al drie weken blokfluitles heeft van de buurvrouw, of oom Ab die vroeger een blauwe maandag tuba heeft gespeeld bij de dorpsfanfare. Het is wel de eredienst, dus er mag best kwaliteit worden verlangd. En dan loop je in de meeste gemeenten al snel vast, àls er al iemand is die vakkundig leiding zou kunnen geven aan zo'n instrumentaal gebeuren. Zoals Zwart al zegt: je komt dan al snel toch weer uit bij dat eenmansorkest dat orgel heet.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Van mij mag de organist de gemeente best een poepie laten ruiken (qua orgelspel dan). Ik heb ook geen bezwaar tegen andere melodieën dan enkel het geneefse psalter. Hoewel ik een groot voorvechter voor het psalmzingen ben, zijn de melodieën niet geinspireerd, maar veel later pas in elkaar gedraait.
Christiaan

Bericht door Christiaan »

Hendrikus schreef:
Marnix schreef:Ik vind het wel begrijpelijk dat sommigen het orgel wat te dominant vinden. Het gebruik van andere instrumenten lijkt me niet verkeerd en zou ook niet zoveel problemen moeten geven als wel degelijk het geval is.
RD schreef:Voor organist, componist en neerlandicus Dirk Zwart zijn, naast het orgel, ook andere instrumenten geschikt voor gebruik in de kerk. „Maar waar halen we al die instrumentalisten vandaan om in een kerkdienst te spelen?” vroeg hij zich af. „Ik heb wel eens geprobeerd een dergelijk orkestje te vormen in mijn kerk. Dat blijkt niet gemakkelijk. De oplossing voor het probleem is: het orgel. Steek de stekker in het stopcontact en de duizenden orgelpijpen worden van adem voorzien en je hebt maar één persoon nodig om het te bespelen.”
Je wilt in de kerk niet het nichtje van zes dat al drie weken blokfluitles heeft van de buurvrouw, of oom Ab die vroeger een blauwe maandag tuba heeft gespeeld bij de dorpsfanfare. Het is wel de eredienst, dus er mag best kwaliteit worden verlangd. En dan loop je in de meeste gemeenten al snel vast, àls er al iemand is die vakkundig leiding zou kunnen geven aan zo'n instrumentaal gebeuren. Zoals Zwart al zegt: je komt dan al snel toch weer uit bij dat eenmansorkest dat orgel heet.
Hendrikus, er zijn tal van kerken waar kwaliteit van de organist ook niet wordt gevraagd. Waar ieder die een gemeente ´kan´ begeleiden mag spelen in de eredienst.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Christiaan schreef:Hendrikus, er zijn tal van kerken waar kwaliteit van de organist ook niet wordt gevraagd. Waar ieder die een gemeente ´kan´ begeleiden mag spelen in de eredienst.
Sterker nog: er zijn tal van kerken waar kwaliteit niet gewenst is! Daar heeft men liever een bevindelijk bibberend breiwerkje dan verzorgd orgelspel.
Christiaan

Bericht door Christiaan »

Hendrikus schreef:
Christiaan schreef:Hendrikus, er zijn tal van kerken waar kwaliteit van de organist ook niet wordt gevraagd. Waar ieder die een gemeente ´kan´ begeleiden mag spelen in de eredienst.
Sterker nog: er zijn tal van kerken waar kwaliteit niet gewenst is! Daar heeft men liever een bevindelijk bibberend breiwerkje dan verzorgd orgelspel.
Ik was even wat voorzichtig maar ik denk dat we allebei wel de voorbeelden kennen.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
vlinder

Bericht door vlinder »

Hendrikus schreef: Sterker nog: er zijn tal van kerken waar kwaliteit niet gewenst is! Daar heeft men liever een bevindelijk bibberend breiwerkje dan verzorgd orgelspel.

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Andre

Bericht door Andre »

Hendrikus schreef:
Dit is een maar al te waar gezegde!
wim

Bericht door wim »

Hendrikus schreef:
Dan is er dus een heel eenmansorkest dat beroerd speelt. Als er dan toch broddelwerk wordt afgeleverd kun je net zo goed andere instrumenten gebruiken. :mrgreen:
accoord

Bericht door accoord »

wim schreef:
Hendrikus schreef:
Dan is er dus een heel eenmansorkest dat beroerd speelt. Als er dan toch broddelwerk wordt afgeleverd kun je net zo goed andere instrumenten gebruiken. :mrgreen:
Ik ken een gemeente met een organist die amper orgelles heeft genoten en toch de gemeente prima begeleid volgens de gemeenteleden. Technisch klopt niet alles altijd, maar toch.
Josephus

Bericht door Josephus »

accoord schreef:
wim schreef:
Hendrikus schreef:
Ik ken een gemeente met een organist die amper orgelles heeft genoten en toch de gemeente prima begeleid volgens de gemeenteleden. Technisch klopt niet alles altijd, maar toch.
Tja.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Josephus schreef:
accoord schreef:
wim schreef:
Hendrikus schreef: Sterker nog: er zijn tal van kerken waar kwaliteit niet gewenst is! Daar heeft men liever een bevindelijk bibberend breiwerkje dan verzorgd orgelspel.
Tja.
Als niemand er een probleem van maakt is er toch nix aan de hand? Ik geloof niet dat het persé noodzakelijk is dat een organist allerhande muziekprijzen/diploma's etc op zijn naam heeft staan. En als de gemeenteleden tevreden, waar zit dan nog het probleem?
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

accoord schreef:Ik ken een gemeente met een organist die amper orgelles heeft genoten en toch de gemeente prima begeleid volgens de gemeenteleden.
Ik ken geen gemeente waar de gemeenteleden zó eensgezind zijn in hun mening over het orgelspel 8)
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Het is nog altijd het beste criterium. Hoewel ik van goede orgelmuziek houdt, vind ik de organist die een gemeente goed laat zingen de beste en de meest gewenste. Je kan nog zo goed en graag Bach horen spelen voor de dienst, maar als de begeleiding vervolgens uitmond in een iel gezang van de gemeente, dan gaat er iets goed mis.
accoord

Bericht door accoord »

Hendrikus schreef:
accoord schreef:Ik ken een gemeente met een organist die amper orgelles heeft genoten en toch de gemeente prima begeleid volgens de gemeenteleden.
Ik ken geen gemeente waar de gemeenteleden zó eensgezind zijn in hun mening over het orgelspel 8)
Nou ja, het gros van de gemeenteleden dan. Ik hoor hem wel eens spelen op een doordeweekse avond als er een Ds.is in Elst, maar je kunt er echt goed bij zingen en hij heeft alleen maar een klein psalmboekje voor zich. Ook kan hij altijd heel mooi het verschil tussen een boete- en lofpsalm laten horen vind ik.
jvdg

Bericht door jvdg »

Mag ik een en ander kort samenvatten?

Het gaat er uiteindelijk om dat de gemeente wordt gesticht, en (voorzover het de organisten is gegeven) ter ere van God.

Kort door de bocht: Soms heb ik meer genoten van een gebrekkige "Worp" dan van een perfecte Bach-vertolker.

Misschien oordeelt u: Emotioneel!
Maar die emotie is mij dan liever dan het "kale genot" van het orgelspel.

Ook hiet geldt: Al wat gij doet, doe het ter ere van God.
Plaats reactie