3 studenten beroepbaar binnen Gereformeerde Gemeenten

Janneman

Bericht door Janneman »

Ik ga geen namen noemen, maar het verschil in aantallen beroepen per kandidaat kan pijnlijk zijn: een voorbeeld van 3 voor de één, 13 voor de tweede en 47 voor de derde, of zelfs een kandidaat die maar één beroep kreeg, terwijl zijn medekandidaten resp. 28 en 29 beroepen kregen......
Maar ook hier weer: afwachten is beter dan nu al conclusies te trekken!
laat uw woorden weinig zijn; pred. 5: 1b
geledu

Bericht door geledu »

Janneman schreef:Ik ga geen namen noemen, maar het verschil in aantallen beroepen per kandidaat kan pijnlijk zijn: een voorbeeld van 3 voor de één, 13 voor de tweede en 47 voor de derde, of zelfs een kandidaat die maar één beroep kreeg, terwijl zijn medekandidaten resp. 28 en 29 beroepen kregen......
Ach, het kan een leerschool zijn waarin men Gods nabijheid mag ervaren.

Er zijn voorbeelden van kandidaten die veel beroepen kregen maar die een hele moeilijke tijd hebben gehad in hun eerste gemeente, en waar juist zij die weinig beroepen kregen een rijke en gezegende tijd met veel vrucht mochten ervaren in de hun toegewezen gemeente.
BDS '73

Bericht door BDS '73 »

Je ziet dat nu ook in de HHK; 2 nieuwe kanididaten krijgen het ene beroep na het andere, terwijl er kandidaten zijn die (soms al jaren) op een beroep wachten.
Kislev

Bericht door Kislev »

Janneman schreef:Ik ga geen namen noemen, maar het verschil in aantallen beroepen per kandidaat kan pijnlijk zijn: een voorbeeld van 3 voor de één, 13 voor de tweede en 47 voor de derde, of zelfs een kandidaat die maar één beroep kreeg, terwijl zijn medekandidaten resp. 28 en 29 beroepen kregen......
Spreek je nu over de GerGem. Ik dacht namelijk dat wat nu gebeurd zeer uniek is. Meen dat het aantal beroepen per student nooit zo heel ver uit elkaar lagen. Anders moet je me die voorbeelden maar een pm-en.
geledu schreef:
Ach, het kan een leerschool zijn waarin men Gods nabijheid mag ervaren.

Er zijn voorbeelden van kandidaten die veel beroepen kregen maar die een hele moeilijke tijd hebben gehad in hun eerste gemeente, en waar juist zij die weinig beroepen kregen een rijke en gezegende tijd met veel vrucht mochten ervaren in de hun toegewezen gemeente.
Ja, helemaal mee eens. Overigens ligt het hier volgens mij ook niet aan preekgaven (heb alledrie de kandidaten horen preken). Twee van de 3 zijn iets meer uitgesproken qua ligging en dat zie je dan gelijk in de beroepen van de gemeenten.
Janneman

Bericht door Janneman »

De door mij genoemde voorbeelden zijn uit de Gereformeerde Gemeenten.
laat uw woorden weinig zijn; pred. 5: 1b
henri

Bericht door henri »

Kislev schreef: Spreek je nu over de GerGem. Ik dacht namelijk dat wat nu gebeurd zeer uniek is. Meen dat het aantal beroepen per student nooit zo heel ver uit elkaar lagen.
Dat is een aantal jaren geleden ook gebeurd. En de kandidaat die toen heel weinig stemmen kreeg, heeft nu een hele grote gemeente waar hij zeer geliefd is. En misschien bekijk ik het wel heel zwart-wit, maar misschien heeft kandidaat de Waard straks wel een hele duidelijke roeping voor een bepaalde gemeente, terwijl de andere kandidaten worstelen met hun beroepen.

En bedenk bovenal: Alles is door de Heere gestuurd. Ook de beroepen die uitgebracht worden.
God heeft ons geen kalme reis beloofd, maar wel een behouden aankomst
refo

Bericht door refo »

Janneman schreef:De door mij genoemde voorbeelden zijn uit de Gereformeerde Gemeenten.
Dat klopt: 1992 is een voorbeeld.

Maar de wat minder begaafde kandidaat neemt vaak snel een beroep aan. Zodat het allemaal niet zo opvalt.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
vlinder

Bericht door vlinder »

Bij ds. Beens uit Kootwijkerbroek is dat ook gebeurd. De andere twee kandidaten hadden veel meer beroepen. Hij "maar" zes. Maar de Heere heeft hem een plekje gegeven en dat is denk ik wat telt als je diensknecht bent!
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
henri

Bericht door henri »

refo schreef:Maar de wat minder begaafde kandidaat neemt vaak snel een beroep aan. Zodat het allemaal niet zo opvalt.
't Is maar net wat je minder begaafd noemt. Een goed redenaar is niet altijd een goede herder en leraar. Een goede dominee geeft Gods woord aan de gemeente. En met wat voor woorden dat gebeurt...
Het is natuurlijk veel fijner om onder het woord van een geoefend redenaar te zitten, maar niet direct altijd beter.
God heeft ons geen kalme reis beloofd, maar wel een behouden aankomst
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Op tweetal in Nijkerk: kandidaat Joosse en kandidaat Heijkamp.
Oude Paden

Bericht door Oude Paden »

Ik heb geen oordeel over de kandidaten.
Wat me alleen wel opvalt is dat als er tweetallen worden gesteld Kand. de Waard niet in dat tweetal is opgenomen.
Op deze wijze krijgt hij sowiezo minder beroepen natuurlijk.
Iemand die je niet kan kiezen kan moeilijk een beroep krijgen
Klaas-Jan
Contacteer:

Bericht door Klaas-Jan »

vlinder schreef:Bij ds. Beens uit Kootwijkerbroek is dat ook gebeurd. De andere twee kandidaten hadden veel meer beroepen. Hij "maar" zes. Maar de Heere heeft hem een plekje gegeven en dat is denk ik wat telt als je diensknecht bent!
En geen onbegaafd predikant :wink:
Ander

Bericht door Ander »

Ja, ik begrijp dat ook niet zo goed. Waarom stelt de kerkenraad een tweetal, wanneer er 3 kandidaten 'beschikbaar' zijn? Met name in deze situatie, de kandidaten zijn nu niet zo uitgesproken dat ze heel erg van elkaar verschillen. Dat valt in mijn optiek wel mee. Of ik mis de gave des onderscheids. Zou zomaar kunnen.

Ik vind het voor dhr. de Waard erg. Dat is wel van mijn kant geredeneerd. Hoe vaak gebeurt het niet dat een kandidaat al weet waar hij naartoe moet en is het voor de Waard alleen maar wachten op dat ene beroep. Dan is deze situatie helemaal niet erg voor hem.

De gemeenten die nog wel zullen beroepen zijn en waar nog geen tweetallen hier bekend zijn zijn:

Borssele, Yerseke, Oostkapelle, Oosterland, Leerdam, Ridderkerk-slikkerveer, Rotterdam (C, AP, Zuidw.), Enkhuizen, Berkenwoude, 's Gravenzande, Moerkapelle, Zoetermeer, Hilversum, Tricht-Geldermalsen, Utrecht, Ermelo, Rhenen, Oudemirdum, Apeldoorn, Terwolde-De Vecht.

Dat betekent dat er nog genoeg kan gebeuren!
Klaas-Jan
Contacteer:

Bericht door Klaas-Jan »

Ander schreef:Ja, ik begrijp dat ook niet zo goed. Waarom stelt de kerkenraad een tweetal, wanneer er 3 kandidaten 'beschikbaar' zijn? Met name in deze situatie, de kandidaten zijn nu niet zo uitgesproken dat ze heel erg van elkaar verschillen. Dat valt in mijn optiek wel mee. Of ik mis de gave des onderscheids. Zou zomaar kunnen.

Ik vind het voor dhr. de Waard erg. Dat is wel van mijn kant geredeneerd. Hoe vaak gebeurt het niet dat een kandidaat al weet waar hij naartoe moet en is het voor de Waard alleen maar wachten op dat ene beroep. Dan is deze situatie helemaal niet erg voor hem.

De gemeenten die nog wel zullen beroepen zijn en waar nog geen tweetallen hier bekend zijn zijn:

Borssele, Yerseke, Oostkapelle, Oosterland, Leerdam, Ridderkerk-slikkerveer, Rotterdam (C, AP, Zuidw.), Enkhuizen, Berkenwoude, 's Gravenzande, Moerkapelle, Zoetermeer, Hilversum, Tricht-Geldermalsen, Utrecht, Ermelo, Rhenen, Oudemirdum, Apeldoorn, Terwolde-De Vecht.

Dat betekent dat er nog genoeg kan gebeuren!
Heel veel gemeenten hebben al een tweetal en een aantal hebben ook al beroepen... Zie http://www.preeklinks.nl
dré

kandidaten

Bericht door dré »

Rr'dam c beroept niet meer. Maar vroeger werden altijd alle kandidaten verkiesbaar gesteld. Dus zouden we nu uit een 3tal hebben kunnen kiezen. Van mij mag de Waard zo komen!
dré
--------

Credo in unum Deo
Gesloten