Marnix schreef:Ik vind het wel begrijpelijk dat sommigen het orgel wat te dominant vinden. Het gebruik van andere instrumenten lijkt me niet verkeerd en zou ook niet zoveel problemen moeten geven als wel degelijk het geval is.
Je wilt in de kerk niet het nichtje van zes dat al drie weken blokfluitles heeft van de buurvrouw, of oom Ab die vroeger een blauwe maandag tuba heeft gespeeld bij de dorpsfanfare. Het is wel de eredienst, dus er mag best kwaliteit worden verlangd. En dan loop je in de meeste gemeenten al snel vast, àls er al iemand is die vakkundig leiding zou kunnen geven aan zo'n instrumentaal gebeuren. Zoals Zwart al zegt: je komt dan al snel toch weer uit bij dat eenmansorkest dat orgel heet.RD schreef:Voor organist, componist en neerlandicus Dirk Zwart zijn, naast het orgel, ook andere instrumenten geschikt voor gebruik in de kerk. „Maar waar halen we al die instrumentalisten vandaan om in een kerkdienst te spelen?” vroeg hij zich af. „Ik heb wel eens geprobeerd een dergelijk orkestje te vormen in mijn kerk. Dat blijkt niet gemakkelijk. De oplossing voor het probleem is: het orgel. Steek de stekker in het stopcontact en de duizenden orgelpijpen worden van adem voorzien en je hebt maar één persoon nodig om het te bespelen.”