3 studenten beroepbaar binnen Gereformeerde Gemeenten

wim

Bericht door wim »

Pim schreef:H.I.Ambacht heeft voor student Joosse gekozen, die zal begin volgende week beroepen worden.
Ook Scheveningen gaat voor Joosse....
Duuk

Bericht door Duuk »

Gefopt schreef:
Unionist schreef:...als ze hun rug recht houden.

Ik heb Joosse 1x mogen horen en vond hem heel sterk in zijn Schriftuitleg. Ik herinner me ook nog toen hij aangenomen was, dat Lecram daar heel positief op reageerde. Ik ga in ieder geval op hem stemmen.
Volgens mij komt student Joosse uit Vlaardingen, het zou dus heel goed kunnen dat hij onder de prediking van ds. Huisman heeft gezeten en dat hij zijn stempel op Joosse heeft gedrukt.

Verder zit op school nog student IJselstein die uit de gemeente Houten komt, wat ook wel iets zegt.
Huisman is in 1973 reeds weggegaan uit Vlaardingen. -knip-. Kandidaat Joosse is in de 90er jaren geinfiltreerd in Vlaardingen. Maar dat neemt niet weg dat hij wel degelijk weet hoe ds. Huisman preekte.

----------------------
Op het forum gebruiken we de kerkelijke aanspreektitels. Ik heb dit voor deze post even aangepast.
Herman
Moderator.
Duuk

Bericht door Duuk »

uitgeworpen schreef:Hebben kand. Joosse en ds. Vreugedenhil dezelfde ligging?

Edit> Ongepaste aanduiding van (a.s.) predikanten gecorrigeerd.
Gr.Mod
Een paar jaar geleden iig wel.
Waarheid

Bericht door Waarheid »

In Beekbergen is vanavond kandidaat Joosse beroepen.
Waarheid

Bericht door Waarheid »

sunlover schreef:Toch ben ik er van overtuigd dat persoonlijke voorkeuren van predikanten wel degelijk een rol kunnen spelen bij het nemen van de beslissing. Ik vind het altijd erg opvallend dat bepaalde gemeentes altijd een dominee hebben en andere gemeentes nooit. Het klinkt misschien wat oneerbiedig wat ik nu schrijf maar ik bedoel het niet spottend. Het wil er bij mij niet in dat God minder te doen heeft met gemeentes die hij nooit een herder geeft dan gemeentes die hij altijd bedeeld met herders.
Sunlover, ik zit eigenlijk met de zelfde vraag.
Maar misschien is daarop toch wel van toepassing van de DL zeggen: Hij zendt wanneer Hij wil en tot wien Hij wil."
sunlover

Bericht door sunlover »

Hoewel ik Gods vrijmacht erken, denk ik dat God niet aan iedere kandidaat/dominee even duidelijk maakt waar Zijn weg naar toe is. Als God dat niet duidelijk maakt denk ik dat de kandidaat/dominee zelf een keuze mag maken. Waarschijnlijk kiest de beroepene dan de aantrekkelijkste. Overigens wil de Heere Zijn zegen ook geven onder leesdiensten. Ik denk niet dat God gebonden is aan de levende verkondiging. Daarom is geen eigen predikant niet gelijk aan geen zegen van God.
geledu

Bericht door geledu »

sunlover schreef: Overigens wil de Heere Zijn zegen ook geven onder leesdiensten.
Eens.

Ik denk niet dat God gebonden is aan de levende verkondiging.

Toch moeten we duidelijk blijven zien dat het lezen van preken in de erediensten een noodoplossing is.
God werkt ook door dit hulpmiddel , maar onder de levendige bediening is er over het algemeen een sterkere werking van Gods Geest te zien in het bekeren van zondaren.
Daarom is geen eigen predikant niet gelijk aan geen zegen van God.
Je kunt het uiteraard niet gelijk, in het algemeen, zo stellen dat het een gebrek aan Gods zegen is.
Anderzijds valt het me op dat er in de geschiedenis voorbeelden te geven zijn dat , na grote moeilijkheden en twisten in de gemeenten, zij soms jaren geen predikant meer krijgen.
Ook zie je wel dat gemeenten, die graag op zich zelf willen blijven staan, in een plaats waar in verschillende gemeenten de waarheid verkondigd wordt , geen dominee ontvangen.

Zijn dit misschien toch tekenen van de inhouding van Gods zegen ?
Het is heel moeilijk zo te zeggen maar als je als gemeente jaren en jaren vacant bent, denk ik dat we de oorzaken allereerst bij ons zelf als gemeente moeten zoeken.
freek

Bericht door freek »

geledu schreef:Toch moeten we duidelijk blijven zien dat het lezen van preken in de erediensten een noodoplossing is.
God werkt ook door dit hulpmiddel , maar onder de levendige bediening is er over het algemeen een sterkere werking van Gods Geest te zien in het bekeren van zondaren.
Ja!!! Daar ben ik het helemaal mee eens. Helaas wordt het vaak niet meer als een noodoplossing gezien, maar als een normale zaak. Dan wordt ook het vurige gebed om meer dienaars alleen maar zwakker en minder!
Waarheid

Bericht door Waarheid »

freek schreef:
geledu schreef:Toch moeten we duidelijk blijven zien dat het lezen van preken in de erediensten een noodoplossing is.
Ja!!! Daar ben ik het helemaal mee eens. Helaas wordt het vaak niet meer als een noodoplossing gezien, maar als een normale zaak. Dan wordt ook het vurige gebed om meer dienaars alleen maar zwakker en minder!
OK! Nu weer on topic? Namelijk hier vermelden als in een bepaalde gemeente één van de kandidaten (of een predikant) een beroep heeft gekregen?
henri

Bericht door henri »

Waarheid schreef:
OK! Nu weer on topic? Namelijk hier vermelden als in een bepaalde gemeente één van de kandidaten (of een predikant) een beroep heeft gekregen?
is dát de opzet van dit topic dan? Denk dat je dan nog heel wat leeswerk voor de boeg hebt.
God heeft ons geen kalme reis beloofd, maar wel een behouden aankomst
Waarheid

Bericht door Waarheid »

henri schreef:
Waarheid schreef:
is dát de opzet van dit topic dan? Denk dat je dan nog heel wat leeswerk voor de boeg hebt.
Dat denk ik ook.
Er zijn binnen de GG ongeveer 65 gemeenten die beroepen, wanneer kandidaten beroepbaar zijn.
freek

Bericht door freek »

Waarheid schreef:
freek schreef:
:shock: :shock: Jij hebt anders ook - in dit topic! - een hele boom opgezet over de statistieken rond het beroepingswerk :roll:
Waarheid

Bericht door Waarheid »

Ja, dat was een antwoord op een vraag. Ik had beter niet kunnen antwoorden. Want ja, waar baseer je gevoelens op?
Klaas-Jan
Contacteer:

Re: Kandidaten

Bericht door Klaas-Jan »

Waarheid schreef:In Bodegraven staat kand. Joosse met ds. C.G. Vreugdenhil op tweetal.
kand. Joosse is gekozen en zal D.V. maandag beroepen worden!
Rens

Bericht door Rens »

Kand. Joosse schijnt wel heel erg in trek te zijn, gezien het aantal op hem uitgebrachte beroepen.............
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gesloten