beroepingswerk, deel 2
In de gereformeerde kerken in Nederland voor 1800 mocht een predikant niet eens vertrekken voordat er een plaatsvervanger was beroepen en het ook aangenomen had en door de classis was goedgekeurd.
Het is dus in het geheel niet verwonderlijk dat een gemeente een nieuwe ds. beroep, terwijl de oude nog niet helemaal weg is. Een gemeente mag toch het verlangen hebben dat de prediking voortgaat? En dat zij daartoe het middel gebruiken, namelijk het beroepen van een andere predikant?
Dat heeft mi niets met volle monden en allerlei andere overdadige gulzigheid te maken. Of beter, plaats dat beeld in het licht van een uitgehongert mens, die alweer een nieuw stuk brood weggrist voordat hij de vorige weggekauwd en doorgeslikt heeft?
Het is dus in het geheel niet verwonderlijk dat een gemeente een nieuwe ds. beroep, terwijl de oude nog niet helemaal weg is. Een gemeente mag toch het verlangen hebben dat de prediking voortgaat? En dat zij daartoe het middel gebruiken, namelijk het beroepen van een andere predikant?
Dat heeft mi niets met volle monden en allerlei andere overdadige gulzigheid te maken. Of beter, plaats dat beeld in het licht van een uitgehongert mens, die alweer een nieuw stuk brood weggrist voordat hij de vorige weggekauwd en doorgeslikt heeft?
-
Maar uit beleefdheid zou je kunnen wachten met beroepen tot de dominee uit zijn pastorie vertrokken is. Staat iets sympatieker toch?Herman schreef:In de gereformeerde kerken in Nederland voor 1800 mocht een predikant niet eens vertrekken voordat er een plaatsvervanger was beroepen en het ook aangenomen had en door de classis was goedgekeurd.
Het gebed is de gouden sleutel die de poort der genade kan openen.
- JolandaOudshoorn
Nou ja, ik vind het voorbeeld van Arretje wel mooi. Ik denk dat als een predikant echt betrokken is bij zijn gemeente dat hij alleen maar vaart achter het beroepingswerk wil hebbenuitgeworpen schreef:Maar uit beleefdheid zou je kunnen wachten met beroepen tot de dominee uit zijn pastorie vertrokken is. Staat iets sympatieker toch?Herman schreef:In de gereformeerde kerken in Nederland voor 1800 mocht een predikant niet eens vertrekken voordat er een plaatsvervanger was beroepen en het ook aangenomen had en door de classis was goedgekeurd.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Beroepen
GG:
Beroepen te: Beekbergen, Hendrik-Ido-Ambacht en Scheveningen, kandidaat M. Joosse te Vlaardingen.
GG in Nederland:
Beroepen te: Aalburg, Alblasserdam, Arnemuiden, Breukelen, Elspeet, Goes, Gouda, 's-Gravendeel, Groot-Ammers, H.I.Ambacht, Krimpen a/d IJssel, Kruiningen, Leerdam, Lethbridge (Canada), Nieuwaal, Ochten, Opheusden, Rijssen, Scherpenzeel, Urk, Utrecht-De Bilt, Veenendaal, Vriezenveen en Waardenburg, kandidaat A. Geuze te Uddel.
Te: Dordrecht, ds. J. Roos te Barneveld
Te: Elst (U), ds. T.R. Treur te Chilliwack (Canada)
Beroepen te: Beekbergen, Hendrik-Ido-Ambacht en Scheveningen, kandidaat M. Joosse te Vlaardingen.
GG in Nederland:
Beroepen te: Aalburg, Alblasserdam, Arnemuiden, Breukelen, Elspeet, Goes, Gouda, 's-Gravendeel, Groot-Ammers, H.I.Ambacht, Krimpen a/d IJssel, Kruiningen, Leerdam, Lethbridge (Canada), Nieuwaal, Ochten, Opheusden, Rijssen, Scherpenzeel, Urk, Utrecht-De Bilt, Veenendaal, Vriezenveen en Waardenburg, kandidaat A. Geuze te Uddel.
Te: Dordrecht, ds. J. Roos te Barneveld
Te: Elst (U), ds. T.R. Treur te Chilliwack (Canada)
een paar jaar geleden hebben wij het pas over namen van te beroepen predikanten gehad, nadat onze vorige predikant afscheid had genomen. Vind ik wel zo zuiver. Het voorbeeld van Lisse vind ik wat discutabel... in een kerkgenootschap waar zoveel gemeentes vacant zijn en dat dan een predikant al een beroep aanneemt terwijl de vorige nog niet eens weg is...?
Ik zie het discutabele er niet van in. Waarom zou een gemeente een paar maanden wachten met beroepen, terwijl de vertrekkende dominee er vóór is om te beroepen. Als je het dan toch zo heel zwart-wit wilt zien: Dan is het ook discutabel dat een dominee nog voorgaat in zijn gemeente terwijl hij al een beroep heeft aangenomen naar een andere gemeente.Wibi schreef:een paar jaar geleden hebben wij het pas over namen van te beroepen predikanten gehad, nadat onze vorige predikant afscheid had genomen. Vind ik wel zo zuiver. Het voorbeeld van Lisse vind ik wat discutabel... in een kerkgenootschap waar zoveel gemeentes vacant zijn en dat dan een predikant al een beroep aanneemt terwijl de vorige nog niet eens weg is...?
Daar is niets discutabel aan, het is zelfs zo dat gemeenten met deze omvang er meer aan zouden moeten denken om een tweede predikant te beroepen.Wibi schreef: Het voorbeeld van Lisse vind ik wat discutabel... in een kerkgenootschap waar zoveel gemeentes vacant zijn en dat dan een predikant al een beroep aanneemt terwijl de vorige nog niet eens weg is...?
Je moet het gewoon nuchter bezien, zo doen gelukkig de predikanten ook.
Het gaat niet om hen !
Daarnaast vinden we het vaak wel heel gewoon om een nieuwe ambtsdrager te kiezen als de vorige te kennen heeft gegeven om zich niet meer verkiesbaar te stellen.
Dan is het zelfs zo dat in dezelfde dienst de een bevestigd en dat er van de ander afscheid genomen wordt
Wat is nu uiteindelijk het verschil ?
Ik ben het ermee eens om hiermee nuchter om te gaan. Emotionele argumenten tellen hierin denk ik niet.geledu schreef:Daar is niets discutabel aan, het is zelfs zo dat gemeenten met deze omvang er meer aan zouden moeten denken om een tweede predikant te beroepen.Wibi schreef: Het voorbeeld van Lisse vind ik wat discutabel... in een kerkgenootschap waar zoveel gemeentes vacant zijn en dat dan een predikant al een beroep aanneemt terwijl de vorige nog niet eens weg is...?
Je moet het gewoon nuchter bezien, zo doen gelukkig de predikanten ook.
Het gaat niet om hen !
Daarnaast vinden we het vaak wel heel gewoon om een nieuwe ambtsdrager te kiezen als de vorige te kennen heeft gegeven om zich niet meer verkiesbaar te stellen.
Dan is het zelfs zo dat in dezelfde dienst de een bevestigd en dat er van de ander afscheid genomen wordt
Wat is nu uiteindelijk het verschil ?
Er wordt één van de ambten gemist. Die moet zo snel mogelijk weer worden opgevuld (nood!). En daartoe is de middelijke weg van het beroepingswerk de aangewezen weg.
Beroepen te HHG Montfoort (per 26 Juni)
Ds A den Hartog te Kesteren.
Beslissingsdatum: 17 Juli 2007
Bron: Kanselboodschap Zondag 24 Juni jl.
http://www.kerkomroep.nl
Ds A den Hartog te Kesteren.
Beslissingsdatum: 17 Juli 2007
Bron: Kanselboodschap Zondag 24 Juni jl.
http://www.kerkomroep.nl