Rens schreef:Marnix schreef:Rens schreef:Marnix schreef:[
Tja, maar dan klopt het voorbeeld niet als vergelijking met rokken. .
en tóch houdt ik mijn onderhuidse onaangename gevoelens bij "een vrouw in broek".........waarom? ik weet het niet écht te benoemen, maar ik vind het een onaangenaam gezicht.
op de een of andere wijze pást het gewoon niet bij een vrouw......een vrouw in rok cq jurk is een heel wat aangenamer gezicht, waarbij aangetekend moet worden dat het nog verschil maakt of er iets uitdagends in de kleding is te vinden of niet.
Logisch. Je bent opgegroeid met het idee dat vrouwen geen broek mogen dragen, dat dat verkeerd is. Als je daarmee opgroeit is het logisch dat je het niet kan waarderen..
je maakt nu toch wel een kapitale (dan wel kapitalistische :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: ) fout!!!!
Ik ben pas op m'n 36e tot geloof gekomen, en dan nog in een kerk waar broeken voor vrouwen volledig geaccpeteerd waren. Daarna ben ik in de Synodale kerk (GKN) gekomen, en daar was het al niet ánders. Gevoegd bij mijn levensopvattingen tot voor niet al te lang geleden (broeken zijn toch ook voor vrouwen geaccepteerd), is het onlogisch om te stellen dat het altijd zo is geweest dat ik broeken voor de vrouw zou afkeuren............
Pas sinds ik zo'n 5 jaar terug binnen de "invloedssfeer" van de GerGem (Haarlem, en later hier) ben gekomen, is dat standpunt danig veranderd.
Oh ja, sorry. Tja, in dat geval zal je vrouw wel heel veel gezag en invloed hebben. En vind je dit nu omdat zij spreekwoordelijk gezien WEL de broek aan heeft :mrgreen:
Hoe keek je daar tegenaan voordat je geloofde? Net zo? Of was die visie toen wel wat anders? Het kan trouwens best zo zijn dat je een rok mooier vindt bij vrouwen zonder een dergelijke reden, dat komt meer voor, zij het niet vaak. Ik dek wel dat het opgroeien in een subcultuur vaak de oorzaak is van een dergelijke visie op de broek. En niet iets wat in de gelovige gewerkt wordt (steeds meer de zonde en de broek gaan haten
Jolanda schreef:Voor ons niet, nee. Voor anderen wel, Zijn zij daarom dan minder? Moeten zij dan zomaar hun visie aan de onze aanpassen? Die cultuuromslag waarover jij het hebt, heeft in heel veel kerken, stromingen ed al plaatsgevonden. Maar iemand, die al jaren die visie heeft, zeker oudere mensen die de opkomst van het femisme hebben meegemaakt, zal niet zo snel veranderen van mening, en mi hoeft dat ook niet.
Neuj, mee eens, zolang men er maar goed mee omgaat en die verschillen wel in het oog houdt. Dat is helaas niet altijd het geval, getuige de oma die tegen haar kleindochter zei: Je gaat naar de hel want je draagt broeken. Extreem? Allicht. Het probleem is niet dat die mensen een bepaalde visie op broeken hebben, het wordt wel een probleem als ze ieder die hun visie niet heeft veroordelen en geen echte christenen niet. Ze mogen best een broek onvrouwelijk vinden, prima! Maar iets meer respect voor andere visies, iets meer ruimdenkendheid, zonder dat ze zelf hun mening aan hoeven te passen lijkt me wel een hele goede zaak, het zou een hoop onterecht veroordelen en ellende oplossen, Zolang eigen cultuur dan maar geen wet wordt... En dat geldt natuurlijk ook voor de progressievere garde.