Ik niet. Omdat die regels enorm ver afstaan van hun godsdienst. Ze snappen het niet. Het is van een andere planeet.Ander schreef:Die ken ik ook!!wim schreef:
De christenen waar ik het meest van onder de indruk ben (met zichtbare liefde tot God en de naasten, jaloersmakend), voldoen totaal niet aan de eisen die bij ons gelden.
Maar die zouden zich schikken aan de regels wanneer ze onder ons zouden zijn, uit zichtbare liefde tot God en de naasten, jaloersmakend. Daar ben ik van overtuigd!
Terugblik: Wereldgelijkvormigheid verdeelt
Re: Terugblik: Wereldgelijkvormigheid verdeelt
Kijk naar de Rechabieten die ook bepaalde tradities aanhielden.wim schreef:Inderdaad. Die levensstijl is verbonden aan de bible-belt en nog een klein aantal andere plekken op de wereld.geledu schreef: Anders, breder geformuleerd : de onder ons gebruikelijke uiterlijke levensstijl is totaal overbodig ?
De christenen waar ik het meest van onder de indruk ben (met zichtbare liefde tot God en de naasten, jaloersmakend), voldoen totaal niet aan de eisen die bij ons gelden.
Dit wordt positief belicht in Jer 35.
Daarnaast wil ik ook verwijzen naar een lezing van Ds C vd Berg op een SRA avond.
Deze lezing is hier te beluisteren , waar hij ook ingaat op de intentie waarom we bepaalde dingen doen of laten.
Als er middelmatige zaken zijn die niet strijdig zijn met Gods Woord en die passen in onze cultuur en traditie ,en gaan we hier bewust tegenin, dan maken we ons schuldig aan provocerend gedrag dat als zondig te benoemen is.
En dat is het een feit, dat er menigmaal zo'n discussie is over zaken , waar de kerkenraad verweten wordt dat ze star zouden zijn. Maar het is net zo goed een starheid van diegenen die zich niet willen conformeren aan de regels en gebruiken die al lange tijd in zo'n gemeente gebruikelijk zijn.
Het is een provocerend gedrag tonen en een eigenwijsheid om er zo blijk van te geven om niet onder het gezag te willen staan.
Iets opgeven is er dan niet bij, nee, men vind de eigen argumenten belangrijker en men vlucht naar een gemeente waar deze zaken niet gelden.
Geen zuiver motief lijkt me zo......
Menigmaal is de reden dat ze dan de wereldse geneugten niet op willen geven.
Ze geven zo te kennen dat deze (soms middelmatige) zaken voor hen belangrijker zijn als de kerkelijke eenheid en de vrede die in Gods gemeente gevonden behoort te worden.
Misschien heb je niet helemaal door dat dit soort regels juist de kerkelijke eenheid in de weg staan? We (h)erkennen elkaar niet als christen. Juist door het star vasthouden aan dit soort regels. Wij doen het goed, anderen hebben het fout en zouden zich wel aanpassen aan onze ideeën. Arrogantie ten top.geledu schreef: Ze geven zo te kennen dat deze (soms middelmatige) zaken voor hen belangrijker zijn als de kerkelijke eenheid en de vrede die in Gods gemeente gevonden behoort te worden.
Arm, heel arm, dan ligt daar een schone taak voor je, Wim!wim schreef:
Ik niet. Omdat die regels enorm ver afstaan van hun godsdienst. Ze snappen het niet. Het is van een andere planeet.
Geledu, ik kan me vinden in je uitleg!
JolandaOudshoorn schreef:Ik ook!Ander schreef:Die ken ik ook!!wim schreef:
Maar die zouden zich schikken aan de regels wanneer ze onder ons zouden zijn, uit zichtbare liefde tot God en de naasten, jaloersmakend. Daar ben ik van overtuigd!
Voor de duidelijkheid, volgens mij hebben we het in deze discussie steeds gehad over mensen die in de gemeente waar ze al dooplid van waren , belijdenis wilden doen.
Dat is wat anders als christenen die zich niet binnen de reformatorische traditie bevinden.
Dat klopt. Tradities zijn wat mij betreft prima. Maar denk je dat die Rechabieten er anderen scheef op hadden aangekeken als ze andere tradities zouden hebben? En dat is precies wat er wel gebeurt. Het is waarschijnlijk heel gezond om in een traditie te staan waarin bijvoorbeeld geen TV wordt gekeken. Maar het is ongezond om deze traditie maatgevend te laten zijn voor anderen.geledu schreef: Kijk naar de Rechabieten die ook bepaalde tradities aanhielden.
De kerk hoort geen tradities te koesteren of, nog erger, te formaliseren.
Arm? Ze zijn hardstikke rijk.Ander schreef:Arm, heel arm, dan ligt daar een schone taak voor je, Wim!wim schreef:
Ik niet. Omdat die regels enorm ver afstaan van hun godsdienst. Ze snappen het niet. Het is van een andere planeet.
Een taak? Waarom zou ik ze bekeren tot vormendienst?
Me dunkt dat het ongezond is wanneer je niet accepteert dat de TV een struikelblok is binnen een kerkverband zolang niemand me uit kan leggen dat de TV de persoonlijke relatie met de Heere verstevigt.wim schreef:Maar het is ongezond om deze traditie maatgevend te laten zijn voor anderen.
Liefdedienstwim schreef: vormendienst?
Net zoals een dikke auto bedoel je?Ander schreef:Me dunkt dat het ongezond is wanneer je niet accepteert dat de TV een struikelblok is binnen een kerkverband zolang niemand me uit kan leggen dat de TV de persoonlijke relatie met de Heere verstevigt.wim schreef:Maar het is ongezond om deze traditie maatgevend te laten zijn voor anderen.
Haha, het volgende stokpaardje. Zolang er geen TV inzit. Een airco en airbag kan niet zoveel kwaad.wim schreef: Net zoals een dikke auto bedoel je?
Tsja, een heel kerkgenootschap mag wel 'stokpaardjes' hebben?Ander schreef:Haha, het volgende stokpaardje. Zolang er geen TV inzit. Een airco en airbag kan niet zoveel kwaad.wim schreef: Net zoals een dikke auto bedoel je?
Andere voorbeelden dan. Radio? (vroeger ook uit den boze), Telefoon? Broodrooster? Internetverbinding? IKEA-bankstel? Snor- en baardloos gezicht, PDA, mobieltje, laptop.
Laatst gewijzigd door wim op 15 jun 2007, 21:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Het gaat hier om jongeren die in onze kerken en onze cultuur en tradities opgegroeid zijn , maar die net zoals jij nu doet, afstand nemen van alles wat onder ons gebruikelijk is.wim schreef:Dat klopt. Tradities zijn wat mij betreft prima. Maar denk je dat die Rechabieten er anderen scheef op hadden aangekeken als ze andere tradities zouden hebben? En dat is precies wat er wel gebeurt. Het is waarschijnlijk heel gezond om in een traditie te staan waarin bijvoorbeeld geen TV wordt gekeken. Maar het is ongezond om deze traditie maatgevend te laten zijn voor anderen.geledu schreef: Kijk naar de Rechabieten die ook bepaalde tradities aanhielden.
De kerk hoort geen tradities te koesteren of, nog erger, te formaliseren.
En als er dan gewezen wordt op het gevaar van TV, het meegaan in een wereldse levensstijl wat betreft kleding en vrijetijdsbesteding dan komt men met het terechte verwijt dat matrealisme onder ons ook hoogtij viert.
En dan heb je nog gelijk ook , dus ook hier geld : het ene doen en het andere niet nalaten.
Dat doe ik niet. Ik houd me redelijk aan de tradities die bij ons gelden. Maar ik vind die tradities doorgaans erg inhoudsloos als ik zie wat een vormengodsdienst er uit kan ontstaan.geledu schreef:maar die net zoals jij nu doet, afstand nemen van alles wat onder ons gebruikelijk is.
Dan komen we weer bij hetzelfde punt waarop alle discussies uitdraaien:
Weet je wat het criterium is? Wat wil de Heere? We moeten niet praten over kleinigheden. God heeft ons in Zijn Woord geopenbaard hoe wij moeten wandelen, ook ten aanzien van zaken die wij maar bijzaken vinden. Wij hebben ons in alles aan het Woord te houden. Als wij het Woord moedwilig verachten, is dat een teken dat het vanbinnen niet op orde is. Het komt aan op de praktijk der godzaligheid. Hetzij dan dat gijlieden eet, hetzij dat gij drinkt, hetzij dat gij iets anders doet, doet het al ter ere Gods. (1 Kor.10:31)
Onze uiterlijke levensopenbaring laat zien wat er vanbinnen leeft. Echter, een godsdienst waar alles uiterlijk in orde is, maar van binnen vuil, is een godsdienst van Farizeeën en Schriftgeleerden, wat zich kenmerkt door hoogmoed.
Wanneer ons hart door genade vernieuwd is zal onze handel en wandel, onze spraak en taak in de wereld, in onze kleding en in alles uitkomen wie wij willen dienen en wie wij toebehoren. Dan zal het Woord van God het enige gezag hebben in ons leven. Wie in het kleine niet getrouw is kan het in het grote ook niet zijn.
Weet je wat het criterium is? Wat wil de Heere? We moeten niet praten over kleinigheden. God heeft ons in Zijn Woord geopenbaard hoe wij moeten wandelen, ook ten aanzien van zaken die wij maar bijzaken vinden. Wij hebben ons in alles aan het Woord te houden. Als wij het Woord moedwilig verachten, is dat een teken dat het vanbinnen niet op orde is. Het komt aan op de praktijk der godzaligheid. Hetzij dan dat gijlieden eet, hetzij dat gij drinkt, hetzij dat gij iets anders doet, doet het al ter ere Gods. (1 Kor.10:31)
Onze uiterlijke levensopenbaring laat zien wat er vanbinnen leeft. Echter, een godsdienst waar alles uiterlijk in orde is, maar van binnen vuil, is een godsdienst van Farizeeën en Schriftgeleerden, wat zich kenmerkt door hoogmoed.
Wanneer ons hart door genade vernieuwd is zal onze handel en wandel, onze spraak en taak in de wereld, in onze kleding en in alles uitkomen wie wij willen dienen en wie wij toebehoren. Dan zal het Woord van God het enige gezag hebben in ons leven. Wie in het kleine niet getrouw is kan het in het grote ook niet zijn.