Terugblik: Wereldgelijkvormigheid verdeelt
Als men niet wereldgelijk vormig wil zijn, weg die auto weg de PC weg die TV weg die radio weg de centrale verwarming weg je huisarts weg je verzekering,weg je baan , weg je tom tom weg je gas en licht weg alles wat de samenleving aanbiedt.Terug naar het berenvel en knuppel en op jacht.
Laat men blij zijn met alle Zegeningen die de Goede God om niet geef in dit deel van de wereld Europa de Nederlanden, men zou blij en dankbaar moeten zijn----------TOTAAL DANKBAAR---------
Laat men blij zijn met alle Zegeningen die de Goede God om niet geef in dit deel van de wereld Europa de Nederlanden, men zou blij en dankbaar moeten zijn----------TOTAAL DANKBAAR---------
Laatst gewijzigd door Adorote op 15 jun 2007, 12:33, 1 keer totaal gewijzigd.
De vergissing is dat de Bijbel een receptenboek is. Of een zak met citaten die ik naar believen kan afvuren op mijn opponenten. Bam! Dit zegt de Bijbel. Bam! en dat ook. En als ik er een terugkrijg, zeg ik: dat is een verkeerde interpretatie.
De BIjbel wil ons alleen leren Jezus Christus en Die gekruisgd.
Het wonderlijke van de Bijbel is dat deze boodschap midden tussen o.a. verhalen en huishoudelijke mededelingen staat. We moeten oppassen die mededelingen niet al te serieus te nemen.
Zegt Paulus: ik wil dat de vrouwen in de gemeente stil zijn, dan is er zelfs anno 2007 nog een theologisch item, dat slechts mannen het voor het zeggen hebben. Zelfs in besturen van zorginstellingen. De vrouwen mogen de achterwerken wassen, de mannen bepalen op welke grondslag. Op dit punt moeten we de ongetrouwde Paulus misschien wat minder serieus nemen. Die vond trouwen maar niks. Dat was evenwel in strijd met 'vermenigvuldig u' in combinatie met het 7e gebod. Ik denk dat Petrus Paulus ook niet altijd kon volgen.
Het gaat volgens mij als volgt:
De Bijbel leert dat we niet wereldgelijkvormig moeten zijn.
Ik maak een lijstje met wat wereldgelijkvormig is.
Ik vermijd zoveel mogelijk zaken te vermelden die ik zelf wel goed of fijn vind.
Aan de hand van dat lijstje ga ik anderen oordelen.
Heeft iemand hetzelfde lijstje als ik dan zal hij bekeerd kunnen zijn.
Heeft iemand een totaal ander of langer lijstje dan is het niet goed.
De BIjbel wil ons alleen leren Jezus Christus en Die gekruisgd.
Het wonderlijke van de Bijbel is dat deze boodschap midden tussen o.a. verhalen en huishoudelijke mededelingen staat. We moeten oppassen die mededelingen niet al te serieus te nemen.
Zegt Paulus: ik wil dat de vrouwen in de gemeente stil zijn, dan is er zelfs anno 2007 nog een theologisch item, dat slechts mannen het voor het zeggen hebben. Zelfs in besturen van zorginstellingen. De vrouwen mogen de achterwerken wassen, de mannen bepalen op welke grondslag. Op dit punt moeten we de ongetrouwde Paulus misschien wat minder serieus nemen. Die vond trouwen maar niks. Dat was evenwel in strijd met 'vermenigvuldig u' in combinatie met het 7e gebod. Ik denk dat Petrus Paulus ook niet altijd kon volgen.
Het gaat volgens mij als volgt:
De Bijbel leert dat we niet wereldgelijkvormig moeten zijn.
Ik maak een lijstje met wat wereldgelijkvormig is.
Ik vermijd zoveel mogelijk zaken te vermelden die ik zelf wel goed of fijn vind.
Aan de hand van dat lijstje ga ik anderen oordelen.
Heeft iemand hetzelfde lijstje als ik dan zal hij bekeerd kunnen zijn.
Heeft iemand een totaal ander of langer lijstje dan is het niet goed.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
- Miscanthus
Klinkt leuk, maar deze 'leessleutel' gaat ons niet verder helpen. Want wie bepaalt (en waarop!) wat de 'huishoudelijke mededelingen' zijn en welke teksten we wel serieus moeten nemen.refo schreef:De BIjbel wil ons alleen leren Jezus Christus en Die gekruisgd.
Mijn 'leessleutel' zou zijn: maak eerst eens flink studie van de cultuur waarin Paulus zijn brieven schreef, achterhaal vervolgens de onderliggende principes van zijn 'huishoudelijke mededelingen' en pas die toe in onze 21ste eeuw?
Verder vind ik het belangrijk om je belijdenis zo dun mogelijk te houden. Daarmee bedoel ik: zet alleen die mensen de kerk uit die in strijd leven/(s)preken met de echte hoofdpunten van het christelijke geloof, zoals daar zijn: de Drie-eenheid, De Zoon van God Jezus is als mens voor de zonden gestorven en na drie dagen weer opgestaan, etc (de Twaalf Artikelen). Alle (leer)uitspraken die daarbuiten vallen zijn middelmatig belangrijk.
En zo gaat elk zijn eigen Bijbel samenstellen. Met dit soort relativeren begint de schriftkritiek.refo schreef:Op dit punt moeten we de ongetrouwde Paulus misschien wat minder serieus nemen.
De gehuwden nemen Paulus niet zo serieus.
De ongehuwden nemen Petrus niet zo serieus.
De gewone burger neemt koning David niet zo serieus.
De jet-set neemt de boer Amos niet zo serieus.
Ik heb al vaker gezegd: de duivel begint altijd met twijfel zaaien: Is het ook, dat God gezegd heeft ..... Daarna met onkennen en liegen.
Daarom: niks geen "In de Bijbel is Gods Woord", zo ergens tussen de verhalen en huishoudelijke mededelingen door.
We blijven onverminderd vasthouden aan het geheel van de Bijbel als Gods onfeilbaar Woord.
Het aantal avondmaalsgangers zegt in ieder geval wel wat over het gemeente-zijn. Als er zo weinig mensen echt geloven is er iets mis. Met die mensen, of met de definite van gelovenMaar als het goed is is een predikant een herder die mensen bij Christus brengt. Hoe kan het dan dat er genoeg mensen zijn die wel aan het Avondmaal willen maar niet durven, zich niet goed genoeg voelen, denken dat er meer voor nodig is? Want als die mensen op hun knieeen gaan en Jezus als Heer belijden mogen ze aangaan. Maar als je dan zegt: Je hoeft alleen maar te geloven, denken ze: Zo makkelijk gaat het toch niet?geledu schreef:Het is een verschrikkelijk iets, als het aantal avondmaalgangers een kenmerk zou zijn om een prediking als zuiver of onzuiver te betitelen..
Eigenlijk wordt er dan gezegd : onder een zuivere prediking worden er weinig mensen bekeerd.....
Zo heb ik ook eens een oordeel over een predikant gehoord : "ik hoop dat we die niet gaan beroepen, want waar hij nu staat gaan er zoveel aan het Avondmaal..."
Ik zeg niet dat het aan de predikanten ligt ofzo, maar ze zouden wel veel meer tegen die houding in moeten gaan. Nog even terugdenkend aan de tante op het sterfbed, die dolgraag naar God wilde maar ja, het geloof moest je gegeven worden, daar zou fel door degenen die de kudde moeten beschermen moeten worden ingegaan. Predikanten moeten mensen bij God brengen en ingaan tegen het idee dat God eerst naar hen toe moet komen op een bijzondere wijze. God kwam 2000 jaar geleden als naar de aarde toe, en sindsdien komt Hij door zijn Woord en de bediening daarvan en evangelisatie, iedere keer weer naar mensen toe.
Er moet geen gedoogbeleid zijn wat dit betreft. Als mensen zeggen: Ik wil dolgraag kind van Hem zijn maar ik heb het nog niet gekregen, dan zou zo iemand berispt moeten worden. Niks "ik heb het niet gekregen". God biedt het elke zondag weer aan, en elke keer dat je aan tafel uit de Bijbel leest. Je doet er alleen niks mee en dat moet veranderen. Als blijkt dat er veel passiviteit is onder de gemeenteleden moet dat worden bestreden! Dat er blijkbaar zo weinig geloof in gemeenten is is vreselijk en dat moet met alle kracht worden bestreden.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
:roll:Marnix schreef:Er moet geen gedoogbeleid zijn wat dit betreft. Als mensen zeggen: Ik wil dolgraag kind van Hem zijn maar ik heb het nog niet gekregen, dan zou zo iemand berispt moeten worden. Niks "ik heb het niet gekregen". God biedt het elke zondag weer aan, en elke keer dat je aan tafel uit de Bijbel leest. Je doet er alleen niks mee en dat moet veranderen. Als blijkt dat er veel passiviteit is onder de gemeenteleden moet dat worden bestreden! Dat er blijkbaar zo weinig geloof in gemeenten is is vreselijk en dat moet met alle kracht worden bestreden.
Wat is er? Dit is een serieuze reactie hoor. Als we tegenwoordig nog maar een klein percentage gelovigen in de kerk hebben zijn we wel erg ver van de Bijbel afgedwaald! Maar sommigen schijnen het normaal te vinden dat het zo gaat. Dat is nog het ergste.Afgewezen schreef::roll:Marnix schreef:Er moet geen gedoogbeleid zijn wat dit betreft. Als mensen zeggen: Ik wil dolgraag kind van Hem zijn maar ik heb het nog niet gekregen, dan zou zo iemand berispt moeten worden. Niks "ik heb het niet gekregen". God biedt het elke zondag weer aan, en elke keer dat je aan tafel uit de Bijbel leest. Je doet er alleen niks mee en dat moet veranderen. Als blijkt dat er veel passiviteit is onder de gemeenteleden moet dat worden bestreden! Dat er blijkbaar zo weinig geloof in gemeenten is is vreselijk en dat moet met alle kracht worden bestreden.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
- Bert Mulder
- Contacteer:
Welke talen ken je BDS?BDS '73 schreef:En in hetzelfde hoofdstuk met de "zwijgteksten", staat even verder dat je iemand absoluut niet mag verbieden om in tongen te spreken.
Moet je eens proberen, op de eerstvolgende gemeenteavond. Kijken of men dan nog zo Bijbelvast is...
By the way, het zou hier in Edmonton niet stichten als ik opeens Nederlands ging praten voor, na of tijdens de eredienst.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Re: Terugblik: Wereldgelijkvormigheid verdeelt
Ik ben blij dat het geen broodje-aap verhalen blijken te zijn.Hendrikus schreef:Beste Tiberius, ik vertel geen sprookjes. Beide verhalen komen uit mijn directe kennissenkring en geven weer wat algemeen gebruikelijk is in de GG hier ter plaatse. Aan broodje-aap-verhalen hebben we niks, dit is de realiteit. Ze moeten van de sportclub af, ze mogen niet bij de fanfare blijven als ze belijdenis willen doen. Je kunt er je ogen voor sluiten, je kunt het afdoen als broodje-aap-verhalen, maar het gebeurt - en het zijn géén uitzonderingen.Tiberius schreef:Ik noem het broodje-aap-verhalen.Hendrikus schreef:Ik noemde schrijnende voorbeelden.
Ik heb in real life nog nooit gehoord dat bij het afleggen van belijdenis gevraagd wordt om nooit een TV te nemen of, als als vrouw, een lange broek te dragen.
Goed, er zal wel tegen gewaarschuwd worden, net als tegen andere wereldgelijkvormige zaken. En misschien is er ergens wel eens een overijverige ouderling geweest, die dat gevraagd heeft, maar het is in ieder geval niet algemeen gebruikelijk.
Want toekomstige leden die kleding, TV bezit, fanfare- of sportclub lidmaatschap belangrijker vinden dan zich aan te sluiten bij, en mee te doen met een kerkelijke gemeente, geven duidelijk blijk dat zij nog geen belijdenis kunnen en willen doen.
Daaronder bevinden zich serieuze mensen, die zich gráág wilden aansluiten bij de gemeente, maar geen beloften wilden doen die ze misschien later niet waar konden maken. Ze waren niet welkom. Kennelijk had men liever mensen die "ja" zeiden en ondertussen dachten "je bekijkt het maar, als ik eenmaal binnen ben komt die tv er toch wel" etc.geledu schreef:Want toekomstige leden die kleding, TV bezit, fanfare- of sportclub lidmaatschap belangrijker vinden dan zich aan te sluiten bij, en mee te doen met een kerkelijke gemeente, geven duidelijk blijk dat zij nog geen belijdenis kunnen en willen doen.
Er wordt ook gesproken over mensen die niet op de fanfare of sportclub mochten blijven of dames die broeken dragen, als dat redenen zijn om dan geen belijdenis te doen, omdat we dat niet op willen geven , dan zet ik daar vraagtekens bij.Hendrikus schreef:Daaronder bevinden zich serieuze mensen, die zich gráág wilden aansluiten bij de gemeente, maar geen beloften wilden doen die ze misschien later niet waar konden maken. Ze waren niet welkom. Kennelijk had men liever mensen die "ja" zeiden en ondertussen dachten "je bekijkt het maar, als ik eenmaal binnen ben komt die tv er toch wel" etc.geledu schreef:Want toekomstige leden die kleding, TV bezit, fanfare- of sportclub lidmaatschap belangrijker vinden dan zich aan te sluiten bij, en mee te doen met een kerkelijke gemeente, geven duidelijk blijk dat zij nog geen belijdenis kunnen en willen doen.
geledu schreef:Er wordt ook gesproken over mensen die niet op de fanfare of sportclub mochten blijven of dames die broeken dragen, als dat redenen zijn om dan geen belijdenis te doen, omdat we dat niet op willen geven , dan zet ik daar vraagtekens bij.Hendrikus schreef:Daaronder bevinden zich serieuze mensen, die zich gráág wilden aansluiten bij de gemeente, maar geen beloften wilden doen die ze misschien later niet waar konden maken. Ze waren niet welkom. Kennelijk had men liever mensen die "ja" zeiden en ondertussen dachten "je bekijkt het maar, als ik eenmaal binnen ben komt die tv er toch wel" etc.geledu schreef:Want toekomstige leden die kleding, TV bezit, fanfare- of sportclub lidmaatschap belangrijker vinden dan zich aan te sluiten bij, en mee te doen met een kerkelijke gemeente, geven duidelijk blijk dat zij nog geen belijdenis kunnen en willen doen.
Voor hen die op de hoogte zijn zien twee zaken door elkaar hen lopen en wat steeds terug komt,het christelijk kloosterlijk leven zoals men in de kloosters doet, en het leven van de Christen die gekozen heeft voor werk huwelijk en maatschappelijk verkeer.
Hen die belijdenis doen, die gaan juist de weg op van navolging, en dat heeft zijn tijd nodig , een zuigeling geef je ook geen kroket of een bal gehakt, maar melk.Het Geloof is een groei naar totale toewijding,plus dat het Geloof een Genade is.Zo zal dan die belijdenis niet uit gewoonte gedaan moeten worden ,maar uit volle overtuiging.