Synode GGN herformuleert standpunt internet

Jongere

Bericht door Jongere »

BDS '73 schreef:JIj kunt je ontzettend verontrust voelen, maar dat wil niet zeggen dat het ook onbijbels is. D66'ers zijn ontzettend verontrust over de ChristenUnie in de regering. Verontrusting zegt niks. Je kunt dingen niet toetsen aan je eigen geweten, want dat is opgevoed en niet zuiver. Je moet dingen toetsen aan het Woord. En het Woord zegt niets over een voorgeschreven kledingkleur aan het Avondmaal Dat zijn menselijke regels en Gods Woord zegt wel van alles over menselijke regels.
In een tijd van een georganiseerde kerk werkt het niet meer zo 'simpel'. Veel mensen zitten alleen door hun opvoeding in de kerk en dit zorgt er bijvoorbeeld al voor dat een kerk regels moet stellen. Kun je lang over discussieren of je dat positief vindt of niet, maar dat een kerk in een situatie zoals die nu is niet zonder regels kan lijkt mij een feit.

Bovendien is het wel heel idealistisch om niets te toetsen aan je eigen geweten en alles aan de Bijbel. Je kunt geen vers van de Bijbel lezen zonder daar je eigen interpretatie in mee te wegen. Kijk naar talloze verschillende opvattingen van meningen over Genesis 1. Dan vind ik iemand wel heel knap als die zonder zijn eigen geweten/interpretatie te gebruiken conclusies kan trekken uit de Bijbel. Paulus roept in sommige gevallen juist op om je 'eigen geweten te volgen'.
Dus: een mooi streven om te toetsen aan Gods Woord maar jij kunt het even min als de synode van de GGIN.
Duuk

Bericht door Duuk »

Tiberius schreef:
Miscanthus schreef:
Oude Paden schreef:
Miscanthus schreef:heiligmaking lijkt geen zaak van de Geest meer te zijn, maar van de letter der wet? :roll:
Paulus schrijft toch dat we moeten leven in nieuwigheid des Geestes en niet naar de letter van de wet?
Ach ja, waar dient de wet ook toe!
Ik zeg niet dat de wet er niet meer toe doet. Dan moet je me dat ook niet in de mond leggen, OP. Dat vind ik niet netjes. Ik wil er alleen mee zeggen dat een kerkgenootschap geen nieuwe wetten hoeft voor te schrijven. Aan 10 geboden hebben we genoeg, en ik vraag me af of de synode de wet nog als leefregel van dankbaarheid om onze verlossing ziet.
Dit zijn geen wetten, maar richtlijnen.
Waarom? Omdat ze opzieners over de gemeenten zijn en daarom waken voor onze zielen. Vanuit die intentie worden dergelijke regels opgesteld.
De 10 woorden van God zijn onze richtlijnen.

Overigens is deze stellingname van de GGN weer een staaltje van belerendheid. Laatst zag ik op TV een gesprek met een moslim over orgaandonatie, waarin deze man vertelde van de Moefties op dit moment hier voorschriften voor aan het opstellen zijn.
Wat is dan het verschil met het regime van de GGN? Hebben mensen niet hun eigen verantwoordelijkheid?
Leer mensen wat het is om een heilig leven te leven. Het geloof is het enige goede filter, niet een abo op Kliksafe.
Albert

Re: Synode GGN herformuleert standpunt internet

Bericht door Albert »

Reformatorisch Dagblad schreef: „Voor onvermijdbaar gebruik van internet (voor zakelijk gebruik en voor studie) dient bij voorkeur gekozen te worden voor gesloten internet. De enige beschikbare mogelijkheid hiervoor is momenteel Kliksafe Basis en Plus. Indien gesloten internet niet toereikend is, dient gekozen te worden voor gefilterd internet en dan wel met het filter dat de beste bescherming biedt tegen ongewenste sites. Momenteel is dat Kliksafe Pro.”
Veel hogescholen en universiteiten bieden voor hun studenten de mogelijkheid van een VPN-verbinding. Met een VPN-verbinding krijg je toegang tot het open internet van de instelling waar je studeert, zelfs als je zelf gesloten internet hebt, en worden de gegevens via een soort tunnel naar jouw computer gestuurd. Deze tunnel gaat langs alle filters en firewalls heen.
Het klinkt misschien technisch, maar het is voor een student heel makkelijk in te stellen.
Ofwel, je ontkomt vaak als student niet aan de mogelijkheid voor open internet. Zelfs als je alleen gesloten internet wilt, dan biedt de school je open internet aan (via VPN).

Binnen de Ger. Gem. in Ned zou ik dus censurabel zijn omdat de instelling waar ik studeer mij open internet (via VPN) levert, zelfs al zou ik alleen gesloten internet willen hebben.

Overigens, het doel van universiteiten en hogescholen met het aanbieden van VPN aan studenten is dat studenten vanaf hun computer thuis in archieven van wetenschappelijke tijdschriften op internet kunnen zoeken, waar ze met hun eigen internetverbinding niet toegelaten worden. Maar met VPN is het op dezelfde manier ook mogelijk om een filter te omzeilen.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Duuk schreef:Overigens is deze stellingname van de GGN weer een staaltje van belerendheid. Laatst zag ik op TV een gesprek met een moslim over orgaandonatie, waarin deze man vertelde van de Moefties op dit moment hier voorschriften voor aan het opstellen zijn.
Wat is dan het verschil met het regime van de GGN? Hebben mensen niet hun eigen verantwoordelijkheid?
Mijn belevingswereld staat vrij ver van die Moefties af, dus daar kan ik niet over oordelen.
Maar om een synodale richtlijn "een staaltje van belerendheid" en "regime" te noemen is natuurlijk onzin. Ik heb het al vaker gezegd in dit topic: ze doen dit niet om baasje te spelen, maar om te waken voor de zielen waarover ze gesteld zijn.
Veel ouders "moeten" internet aanschaffen vanwege de studie van hun kinderen. Vaak weten die ouders zelf van toeten noch blazen en kunnen die kinderen overal bij. Dan is het fijn om te weten dat je een betrouwbaar filter hebt. (Je kan ook een pakket als Norton Internet Security installeren, maar dat is lastiger in te stellen en werkt vertragend).
Dat maakt deel uit van het opvoeden in de vreze des Heeren.

Albert, ook veel werknemers hebben via een VPN verbinding toegang tot het bedrijfsnetwerk en kunnen vervolgens via open internet naar buiten. Er blijven altijd wel manieren om een filter te omzeilen.
Maar het gaat meer om een praktische richtlijn voor de opvoeders alsmede een signaal.
wim

Bericht door wim »

Albert schreef: Veel hogescholen en universiteiten bieden voor hun studenten de mogelijkheid van een VPN-verbinding.
Ook ik telewerk via een VPN-verbinding. Aangezien ik meer op mijn werk op internet ben te vinden dan thuis, heeft het heel weinig zin om een filter te hebben. Voor de kinderen stel ik t.z.t wel een softwarefilter in.
BDS '73

Bericht door BDS '73 »

Jongere schreef:
BDS '73 schreef:JIj kunt je ontzettend verontrust voelen, maar dat wil niet zeggen dat het ook onbijbels is. D66'ers zijn ontzettend verontrust over de ChristenUnie in de regering. Verontrusting zegt niks. Je kunt dingen niet toetsen aan je eigen geweten, want dat is opgevoed en niet zuiver. Je moet dingen toetsen aan het Woord. En het Woord zegt niets over een voorgeschreven kledingkleur aan het Avondmaal Dat zijn menselijke regels en Gods Woord zegt wel van alles over menselijke regels.
In een tijd van een georganiseerde kerk werkt het niet meer zo 'simpel'. Veel mensen zitten alleen door hun opvoeding in de kerk en dit zorgt er bijvoorbeeld al voor dat een kerk regels moet stellen. Kun je lang over discussieren of je dat positief vindt of niet, maar dat een kerk in een situatie zoals die nu is niet zonder regels kan lijkt mij een feit.

Bovendien is het wel heel idealistisch om niets te toetsen aan je eigen geweten en alles aan de Bijbel. Je kunt geen vers van de Bijbel lezen zonder daar je eigen interpretatie in mee te wegen. Kijk naar talloze verschillende opvattingen van meningen over Genesis 1. Dan vind ik iemand wel heel knap als die zonder zijn eigen geweten/interpretatie te gebruiken conclusies kan trekken uit de Bijbel. Paulus roept in sommige gevallen juist op om je 'eigen geweten te volgen'.
Dus: een mooi streven om te toetsen aan Gods Woord maar jij kunt het even min als de synode van de GGIN.
Wat ik bedoelde te zeggen, is het volgende: Veel mensen toetsen de dingen om zich heen aan de vraag of het goed voelt of niet. Ook onder christenen. "We gingen erheen, maar voelden ons er niet prettig bij". Dat kun je tot op zekere hoogte voor jezelf als reden nemen, maar niet als je regels aan anderen gaat stellen. Dan zul je toch de BIjbel moeten hanteren, ook al kleur je die zelf in. Je moet elkaar geen regels opleggen die de Schrift ons niet oplegt, ook al voel je daar zelf van alles bij.

Het is ook mijn ervaring dat als je ergens in de kerk zit en het gaat anders, dat dat raar voelt. Bij de eerste keer gezangen zingen, klopte mijn hart ook sneller. Maar om nou te zeggen: daarom is het zonde, nee, daarvoor is mijn hart te onbetrouwbaar als maatstaf.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Duuk schreef:
Tiberius schreef:
Miscanthus schreef:
Oude Paden schreef: Ach ja, waar dient de wet ook toe!
Ik zeg niet dat de wet er niet meer toe doet. Dan moet je me dat ook niet in de mond leggen, OP. Dat vind ik niet netjes. Ik wil er alleen mee zeggen dat een kerkgenootschap geen nieuwe wetten hoeft voor te schrijven. Aan 10 geboden hebben we genoeg, en ik vraag me af of de synode de wet nog als leefregel van dankbaarheid om onze verlossing ziet.
Dit zijn geen wetten, maar richtlijnen.
Waarom? Omdat ze opzieners over de gemeenten zijn en daarom waken voor onze zielen. Vanuit die intentie worden dergelijke regels opgesteld.
De 10 woorden van God zijn onze richtlijnen.

Overigens is deze stellingname van de GGN weer een staaltje van belerendheid. Laatst zag ik op TV een gesprek met een moslim over orgaandonatie, waarin deze man vertelde van de Moefties op dit moment hier voorschriften voor aan het opstellen zijn.
Leer mensen wat het is om een heilig leven te leven. Het geloof is het enige goede filter, niet een abo op Kliksafe.
Mooi woord kies je voor de leiding van GGN>>regime..Gepast?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

BDS '73 schreef:
Herman schreef:
BDS '73 schreef:En het Woord zegt niets over een voorgeschreven kledingkleur aan het Avondmaal Dat zijn menselijke regels en Gods Woord zegt wel van alles over menselijke regels.
Om eens met de Schrift te beginnen dan:
[ex. 33 vers 6] De kinderen Israëls dan beroofden zichzelven van hun versierselen, verre van den berg Horeb.
[psalm 38 vers 7]
ik ga den gansen dag in het zwart.

Zet dit bijvoorbeeld eens af tegen punt 1 van het avondmaalsformulier, waarin gesproken wordt van een mishagen aan zichzelf hebben, dan lijkt het mij duidelijk dat een innerlijke overtuiging consequenties heeft voor uiterlijke gedragingen.

Dit zeg ik niet omdat ik zo van regeltjes houdt. Integendeel, dit breng ik naar voren omdat ik merk dat een sobere levenshouding een levenshouding is die ook in de schriften naar voren komt.
Afgewezen schreef:Ook de apostelen houden zich bezig met 'futiliteiten' zoals vlechtingen des haars, vrouwen die zich eerbaar moeten kleden, etc. etc.
Waar Afgewezen op duidt, is eerbaarheid en soberheid. Dat zijn Bijbelse noties. Zwarte kleding is niet hetzelfde als sobere kleding, dat moeten we wel helder houden. We kunnen op een heel protserige manier heel donker gekleed gaan, maar dan slaan we de plank mis.

Bij Psalm 38 gaat het over "in het zwart gaan". Maar dat hoeft niet persé het dragen van roudkleding te betekenen. De kanttekening hierbij zegt: "Dit kan men duiden op de uiterlijke rouwtekenen in kleding en inwendigen rouw des harten. Of, zwart, ziende op de mismaaktheid van zijn lichaam vanwege zijn ziekte. "

Ook uit andere teksten blijkt dat zwarte kleding rouwkleding was in Israël. Maar zak en as was dat ook. Dat volgen wij ook niet na.

Wij belijden met het deelnemen aan het Avondmaal dat wij "een mishagen aan onszelf hebben", maar ook dat wij weten van de vergeving die er is in Jezus Christus. Dan hoeven wij daar toch niet persé begrafeniskleren bij te dragen? Spreekt Gods Woord ook niet van een bruiloftskleed en een feestgewaad?

Bovendien vind ik er nogal verschil tussen zitetn of je zegt: Ik voel mij gedrongen om in het zwart te gaan aan het Avondmaal, of dat je zegt: jij moet in het zwart gaan aan het Avondmaal.
Weet je wat avondmaal vieren inhoudt? De dood van Christus gedenken, totdat Hij komt.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Erasmiaan schreef:Weet je wat avondmaal vieren inhoudt? De dood van Christus gedenken, totdat Hij komt.
Een soort van steeds herhalende begrafenis? In de geest van de HC lijkt me dat fout. Het bloed van Jezus Christus is eenmaal gevloeid en het offer is éénmaal voltooid. Om 2 redenen ga je hiermee dan de fout in: 1. Je hebt geen drubbel verdriet toe te voegen aan je verlossing. 2. De verlossing is vervuld, dus er is geen noodzaak tot verdriet/rouw.

Je zou juist verwachten dat de avondmaalsmijders in zak en as in de kerk zitten.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Kaw schreef:
Erasmiaan schreef:Weet je wat avondmaal vieren inhoudt? De dood van Christus gedenken, totdat Hij komt.
Een soort van steeds herhalende begrafenis?
Nee, dat wordt met die uitdrukking niet bedoeld.
Gedenken is wat anders dan herhalen.
Christus is gestorven voor onze zonden. Dat gedenken we bij de Avondmaalsviering. Dat wordt in het Avondmaalsformulier overigens helder uitgelegd.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Tiberius schreef:
Kaw schreef:
Christus is gestorven voor onze zonden. Dat gedenken we bij de Avondmaalsviering. Dat wordt in het Avondmaalsformulier overigens helder uitgelegd.
Yep zeker te weten, maar dat herdenken was in de eerste gemeenten een gebeurtenis van intense vreugde en een sterk gemeentegevoel/samenhang. Nu is het een moment van iets wat moet doorgaan als oprechte droefheid en wat voor verdeeldheid in de gemeente zorgt. Ik wil niet eens zeggen dat de inhoud veranderd is, maar we hebben het hier over uiterlijke zaken, dus mag dit wel genoemd worden denk ik.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Kaw schreef:
Tiberius schreef:
Kaw schreef:
Yep zeker te weten, maar dat herdenken was in de eerste gemeenten een gebeurtenis van intense vreugde en een sterk gemeentegevoel/samenhang. Nu is het een moment van iets wat moet doorgaan als oprechte droefheid en wat voor verdeeldheid in de gemeente zorgt. Ik wil niet eens zeggen dat de inhoud veranderd is, maar we hebben het hier over uiterlijke zaken, dus mag dit wel genoemd worden denk ik.
Ik weet niet in welke gemeente jij zit, maar dat is beslist niet overal zo
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

JolandaOudshoorn schreef:
Kaw schreef:
Tiberius schreef:
Kaw schreef: Een soort van steeds herhalende begrafenis?
Ik weet niet in welke gemeente jij zit, maar dat is beslist niet overal zo
Nee, klopt. In de GKV, CGK en sommige PKN-gemeenten is het anders. Ik heb nog geen GG of HHK-gemeente gevonden waar het feestelijk en als eenheid gevierd werd.
Mona Lisa

Bericht door Mona Lisa »

Albert schreef:
Reformatorisch Dagblad schreef: „Voor onvermijdbaar gebruik van internet (voor zakelijk gebruik en voor studie) dient bij voorkeur gekozen te worden voor gesloten internet. De enige beschikbare mogelijkheid hiervoor is momenteel Kliksafe Basis en Plus. Indien gesloten internet niet toereikend is, dient gekozen te worden voor gefilterd internet en dan wel met het filter dat de beste bescherming biedt tegen ongewenste sites. Momenteel is dat Kliksafe Pro.”
Veel hogescholen en universiteiten bieden voor hun studenten de mogelijkheid van een VPN-verbinding. Met een VPN-verbinding krijg je toegang tot het open internet van de instelling waar je studeert, zelfs als je zelf gesloten internet hebt, en worden de gegevens via een soort tunnel naar jouw computer gestuurd. Deze tunnel gaat langs alle filters en firewalls heen.
Het klinkt misschien technisch, maar het is voor een student heel makkelijk in te stellen.
Ofwel, je ontkomt vaak als student niet aan de mogelijkheid voor open internet. Zelfs als je alleen gesloten internet wilt, dan biedt de school je open internet aan (via VPN).

Binnen de Ger. Gem. in Ned zou ik dus censurabel zijn omdat de instelling waar ik studeer mij open internet (via VPN) levert, zelfs al zou ik alleen gesloten internet willen hebben.

Overigens, het doel van universiteiten en hogescholen met het aanbieden van VPN aan studenten is dat studenten vanaf hun computer thuis in archieven van wetenschappelijke tijdschriften op internet kunnen zoeken, waar ze met hun eigen internetverbinding niet toegelaten worden. Maar met VPN is het op dezelfde manier ook mogelijk om een filter te omzeilen.
Binnen de Ger. Gem. in Ned zou ik dus censurabel zijn omdat de instelling waar ik studeer mij open internet (via VPN) levert
zal toch niet, de intentie van het verhaal (in ieder geval zoals je die in het artikel aantreft) is dat je niet als privé-gebruiker 's avonds pr0n gaat zitten downen ofzo, een VPN-tunnel wordt helemaal niet genoemd in het stukje, volgens mij gaat het om de intentie en niet om de letter in dit bericht, voor een student die via een VPN op de open internet verbinding van de universiteit komt zou ik het bericht hetzelfde interpreteren als de voor de zakelijke gebruiker: Ik ga er dan van uit dat zakelijke gebruikers niet censurabel zijn als hun baas het computer-netwerk aan het ongefilterde internet heeft hangen.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Uit het RD van vandaag:
RD schreef:OGG en GGN starten avonden voor jongeren

Gezamenlijk initiatief in regio Utrecht

UTRECHT - Acht oud gereformeerde gemeenten en twee gereformeerde gemeenten in Nederland uit de regio Utrecht beleggen morgen voor het eerst een gezamenlijke jeugdcontactavond. Doel is Bijbelse bezinning op hedendaagse thema’s, zoals het gebruik van moderne communicatiemiddelen.

De ontwikkelingen in de maatschappij gaan snel, constateert ouderling W. A. de Jong van de oud gereformeerde gemeente in Utrecht, initiatiefnemer van de eerste jeugdcontactavond. „Jongeren worden geconfronteerd met allerlei hedendaagse vraagstukken, waar ouders vaak ook geen antwoord op hebben. Kerkenraden hebben daarom de verantwoordelijkheid om vanuit de Bijbel aandacht aan deze dingen te besteden.”

De Jong, docent aan het Hoornbeeckcollege, is „zeer verblijd” dat alle aangeschreven kerkenraden in de regio Utrecht positief staan tegenover het beleggen van jeugdcontactavonden. Het initiatief wordt gesteund door de oud gereformeerde gemeenten in Amersfoort, Bunschoten-Spakenburg, Doorn, Huizen, Langbroek, Loenen aan de Vecht, Utrecht en Woudenberg, en door de gereformeerde gemeenten in Nederland in De Bilt en Breukelen.

De eerste jongerenavond is morgen in de Jeruzalemkerk aan de Troosterlaan in Utrecht. Dan spreekt dr. W. Fieret, voorzitter van de centrale directie van het Van Lodensteincollege, over ”Leren in twee werelden”. Aan de orde komt -bijvoorbeeld- de virtuele wereld van Second Life. „Als dat niet up-to-date is”, zegt De Jong.

Het gebruik van moderne communicatiemiddelen is een onderwerp dat leeft binnen de kerken, aldus De Jong. „De synode neemt daar besluiten over, maar eigenlijk holt ze achter de feiten aan. De televisie is voorbijgestreefd door dvd en internet. Op deze ontwikkelingen moeten we inspringen, de jeugd ermee confronteren en toerusten, zodat ze er raad mee weten. Je kunt overal wel ”nee” tegen zeggen, maar je moet -met de jongeren- zoeken naar Bijbelse antwoorden.”

De Jong verwacht dat zo’n honderd à honderdvijftig jongeren de eerste avond zullen bezoeken. Het is de bedoeling dat de avonden een keer per twee of drie maanden plaatsvinden in de Jeruzalemkerk, waarbij steeds een andere gemeente de organisatie op zich neemt. Mogelijke onderwerpen zijn dan New Age, het vijfde gebod -”Eert uw vader en uw moeder”- en jongeren en kerkverlating.

„Maar”, zegt hij, „we willen niet te hard van stapel lopen. Anders bestaat het risico dat de jongeren niet meer komen; het is natuurlijk niet de bedoeling dat het avonden worden waar dertig zwarte pakken rondlopen.”
Plaats reactie