Synode GGN herformuleert standpunt internet

Mona Lisa

Bericht door Mona Lisa »

Gian schreef:Het is geen oproep. Open internet is censurabel.
Ja, open internet voor privé-gebruik natuurlijk wel. Voor gefilterd internet lees ik in het artikel termen als "bij voorkeur" en "dringend ontraden". Daarom vind ik dat het artikel redelijk bij een werkbare praktijk aansluit. Ik ga er dan van uit dat zakelijke gebruikers niet censurabel zijn als hun baas het computer-netwerk aan het ongefilterde internet heeft hangen.

edit
Bovendien is kliksafe minder gebruiksvriendelijk, en levert solcon weldegelijk gesloten internet.
Ze kunnen ook niet alles weten hé. Het zal wel net zo zijn als met virus-scanners, dan ligt merk A een beetje voor, dan weer merk B.

Overigens vraag ik me wel altijd af hoe men dit soort regels gaat handhaven.
wim

Bericht door wim »

memento schreef:Jammer dat een kerk reclame maakt voor een bepaald product, namelijk Kliksafe. Solcon/Filternet maken ook prima filters.
Ja, inderdaad. Geef dan aan waar een filter aan moet voldoen. Over een maand kunnen er wel andere producten zijn die hetzelfde bieden. Een beetje apart wel.
wim

Bericht door wim »

Adrianus schreef:Als ik dit lees hoeft het mediabeleid wat mij betreft geen obstakel te zijn voor verdere samenwerking met de GGIN.
Dat we daar maar bewaard voor mogen blijven. En dat meen ik ècht.
BDS '73

Bericht door BDS '73 »

Herman schreef:
refo schreef:
Maar het internet-bezit wordt zorgelijk genoemd. Maar wat vindt men van het percentage onbekeerden?
Aan de vruchten kent men de boom.
En de vruchten verzinnen wij zelf.
jvdg

Bericht door jvdg »

BDS '73 schreef:
Herman schreef:
refo schreef:
Maar het internet-bezit wordt zorgelijk genoemd. Maar wat vindt men van het percentage onbekeerden?
Aan de vruchten kent men de boom.
En de vruchten verzinnen wij zelf.
Wie heb je op het oog als je zegt "wij"?

God's Woord is anders duidelijk genoeg.
BDS '73

Bericht door BDS '73 »

Met "wij" bedoel ik: wij mensen.

Gods Woord is inderdaad duidelijk genoeg. Maar ik lees en hoor allemaal dingen noemen die helemaal niet in Gods Woord staan. De kleur van je kleding, het bezit of gebruik van apparatuur, dat hebben we allemaal zelf verzonnen als zijnd "vruchten van bekering". En het is zo subjectief als het maar kan. "Een echt bekeerd mens fietst niet op zondag" "nou, ik fiets wel op zondag" "oké, dan ben jij dus geen echt bekeerd mens". Wat is dan je referentiekader? De mens.

Ik geloof dat de Bijbel daar ook dingen over zegt, over wetten die wij elkaar opleggen.
Oude Paden

Bericht door Oude Paden »

BDS '73 schreef:Met "wij" bedoel ik: wij mensen.

Gods Woord is inderdaad duidelijk genoeg. Maar ik lees en hoor allemaal dingen noemen die helemaal niet in Gods Woord staan. De kleur van je kleding, het bezit of gebruik van apparatuur, dat hebben we allemaal zelf verzonnen als zijnd "vruchten van bekering". En het is zo subjectief als het maar kan. "Een echt bekeerd mens fietst niet op zondag" "nou, ik fiets wel op zondag" "oké, dan ben jij dus geen echt bekeerd mens". Wat is dan je referentiekader? De mens.

Ik geloof dat de Bijbel daar ook dingen over zegt, over wetten die wij elkaar opleggen.
Niet weer een discussie starten over fietsen e.d.a.u.b. Ik fiets ook op zondag. Maar ik vind internet echt een HEEL ander verhaal! Ook kleding kan zeer verontrustende vormen aannemen. Ik zie het wekelijks in eigen kerk. Ik bedoel hiermee. ....Er is heel veel verschil in genoemde onderwerpen. En sommige zijn inderdaad levensgevaarlijk voor ons mensen!
BDS '73

Bericht door BDS '73 »

JIj kunt je ontzettend verontrust voelen, maar dat wil niet zeggen dat het ook onbijbels is. D66'ers zijn ontzettend verontrust over de ChristenUnie in de regering. Verontrusting zegt niks. Je kunt dingen niet toetsen aan je eigen geweten, want dat is opgevoed en niet zuiver. Je moet dingen toetsen aan het Woord. En het Woord zegt niets over een voorgeschreven kledingkleur aan het Avondmaal Dat zijn menselijke regels en Gods Woord zegt wel van alles over menselijke regels.
jvdg

Bericht door jvdg »

Oude Paden schreef:

Niet weer een discussie starten over fietsen e.d.a.u.b. Ik fiets ook op zondag. Maar ik vind internet echt een HEEL ander verhaal! Ook kleding kan zeer verontrustende vormen aannemen. Ik zie het wekelijks in eigen kerk. Ik bedoel hiermee. ....Er is heel veel verschil in genoemde onderwerpen. En sommige zijn inderdaad levensgevaarlijk voor ons mensen!
Laten we inderdaad niet weer verzanden in regel op regel, gebod op gebod, maar laat al ons handelen gericht zijn op de Liefde tot God en onze naasten.

Dan moeten we misschien vaak slikken, maar dan zoeken we het goede voor elkaar, trachten we onze naaste niet te ergeren, conformeren we ons misschien aan "regeltjes" die ons niet bevallen (mits niet in strijd met), en, is het doel/wens om te leven tot God's Eer.

Misschien kort door de bocht, maar wij leven niet (voor) onszelf, maar we moeten leven gericht op de Toekomst, met wegcijfering, in alles, van onszelf.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

BDS '73 schreef:En het Woord zegt niets over een voorgeschreven kledingkleur aan het Avondmaal Dat zijn menselijke regels en Gods Woord zegt wel van alles over menselijke regels.
Om eens met de Schrift te beginnen dan:
[ex. 33 vers 6] De kinderen Israëls dan beroofden zichzelven van hun versierselen, verre van den berg Horeb.
[psalm 38 vers 7]
ik ga den gansen dag in het zwart.

Zet dit bijvoorbeeld eens af tegen punt 1 van het avondmaalsformulier, waarin gesproken wordt van een mishagen aan zichzelf hebben, dan lijkt het mij duidelijk dat een innerlijke overtuiging consequenties heeft voor uiterlijke gedragingen.

Dit zeg ik niet omdat ik zo van regeltjes houdt. Integendeel, dit breng ik naar voren omdat ik merk dat een sobere levenshouding een levenshouding is die ook in de schriften naar voren komt.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ook de apostelen houden zich bezig met 'futiliteiten' zoals vlechtingen des haars, vrouwen die zich eerbaar moeten kleden, etc. etc.
accoord

Bericht door accoord »

Oude Paden schreef:

Dit kan ik onderstrepen; ik denk wanneer we Gods eer mogen bedoelen, dat we van al het werelds vermaak een walg krijgen. Dan spelen al die kleine wettische dingetjes geen rol meer, maar dan wordt het een betrachten van Gods wet, alleen om dat te doen uit dankbaarheid.
Zolang we gaan discusieren over wat er wel en niet mag is hiervan denk ik geen sprake.
BDS '73

Bericht door BDS '73 »

Herman schreef:
BDS '73 schreef:En het Woord zegt niets over een voorgeschreven kledingkleur aan het Avondmaal Dat zijn menselijke regels en Gods Woord zegt wel van alles over menselijke regels.
Om eens met de Schrift te beginnen dan:
[ex. 33 vers 6] De kinderen Israëls dan beroofden zichzelven van hun versierselen, verre van den berg Horeb.
[psalm 38 vers 7]

Zet dit bijvoorbeeld eens af tegen punt 1 van het avondmaalsformulier, waarin gesproken wordt van een mishagen aan zichzelf hebben, dan lijkt het mij duidelijk dat een innerlijke overtuiging consequenties heeft voor uiterlijke gedragingen.

Dit zeg ik niet omdat ik zo van regeltjes houdt. Integendeel, dit breng ik naar voren omdat ik merk dat een sobere levenshouding een levenshouding is die ook in de schriften naar voren komt.
Afgewezen schreef:Ook de apostelen houden zich bezig met 'futiliteiten' zoals vlechtingen des haars, vrouwen die zich eerbaar moeten kleden, etc. etc.
Waar Afgewezen op duidt, is eerbaarheid en soberheid. Dat zijn Bijbelse noties. Zwarte kleding is niet hetzelfde als sobere kleding, dat moeten we wel helder houden. We kunnen op een heel protserige manier heel donker gekleed gaan, maar dan slaan we de plank mis.

Bij Psalm 38 gaat het over "in het zwart gaan". Maar dat hoeft niet persé het dragen van roudkleding te betekenen. De kanttekening hierbij zegt: "Dit kan men duiden op de uiterlijke rouwtekenen in kleding en inwendigen rouw des harten. Of, zwart, ziende op de mismaaktheid van zijn lichaam vanwege zijn ziekte. "

Ook uit andere teksten blijkt dat zwarte kleding rouwkleding was in Israël. Maar zak en as was dat ook. Dat volgen wij ook niet na.

Wij belijden met het deelnemen aan het Avondmaal dat wij "een mishagen aan onszelf hebben", maar ook dat wij weten van de vergeving die er is in Jezus Christus. Dan hoeven wij daar toch niet persé begrafeniskleren bij te dragen? Spreekt Gods Woord ook niet van een bruiloftskleed en een feestgewaad?

Bovendien vind ik er nogal verschil tussen zitetn of je zegt: Ik voel mij gedrongen om in het zwart te gaan aan het Avondmaal, of dat je zegt: jij moet in het zwart gaan aan het Avondmaal.
Kislev

Bericht door Kislev »

In het boek 'De godvruchtige avondmaalganger' geeft Immens 6 redenen waarom Gods volk niet altijd bekommerd over de aarde moet gaan maar naar zekerheid moet staan. Reden 6 is:
U brengt een kwaad gerucht over de weg naar de hemel. Het is alsof de dienst van God meebracht altoos treurig te zijn; dat men in het zwart moest gaan voor het aangezicht des Heeren. En dus stijft u de wereld in dat vooroordeel, terwijl u door een blijmoedige wandel zou tonen, dat God te dienen blijdschap is. En daardoor zou u anderen uitlokken.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Herman schreef:Om eens met de Schrift te beginnen dan:
[psalm 38 vers 7]

Met alle respekt, broeder moderator, niet met teksten gaan zitten smijten. Want dit staat ook in de Bijbel:

1 Een onderwijzing1), een lied2) der liefde, voor den opperzangmeester3), onder de kinderen van Korach, op Schoschannim4).
2 Mijn hart geeft een goede rede op; ik zegge mijn gedichten uit van een Koning; mijn tong is een pen eens vaardigen schrijvers.
3 Gij zijt veel schoner dan de mensenkinderen9); genade10) is uitgestort in Uw lippen; daarom11) heeft U God gezegend in eeuwigheid.
4 Gord Uw zwaard aan de heup, o Held! Uw Majesteit en Uw heerlijkheid.
5 En rijd13) voorspoediglijk in Uw heerlijkheid, op het14) woord15) der waarheid en rechtvaardige16) zachtmoedigheid; en Uw rechterhand zal U vreselijke dingen leren.
6 Uw pijlen18) zijn scherp; volken zullen onder U vallen; zij treffen19) in het hart van des Konings vijanden.
7 Uw troon, o God20)! is eeuwiglijk en altoos; de scepter Uws Koninkrijks is een scepter der rechtmatigheid21).
8 Gij hebt gerechtigheid lief, en haat goddeloosheid; daarom22) heeft U, o God! Uw God23) gezalfd met vreugdeolie24), boven Uw medegenoten25).
9 Al Uw klederen zijn mirre26), en aloe, en kassie; uit de elpenbenen27) paleizen28), van waar zij U verblijden.
10 Dochters van koningen zijn onder Uw kostelijke30) staatsdochteren; de Koningin31) staat aan Uw rechterhand, in het fijnste goud van Ofir32).
11 Hoor, o Dochter33)! en zie, en neig uw oor; en vergeet34) uw volk en uws vaders huis.
12 Zo zal de Koning lust hebben aan uw schoonheid35); dewijl Hij uw Heere is, zo buig36) u voor Hem neder.
13 En de dochter37) van Tyrus38), de rijken onder het volk, zullen uw aangezicht met geschenk smeken39).
14 Des Konings Dochter is geheel verheerlijkt inwendig40); haar kleding is van gouden borduursel41).
15 In gestikte klederen zal zij tot den Koning geleid worden; de jonge dochteren, die achter haar zijn, haar medegezellinnen, zullen tot u gebracht worden.
16 Zij zullen geleid worden met alle42) blijdschap en verheuging; zij zullen ingaan in des Konings paleis.
17 In plaats van Uw vaderen zullen Uw zonen zijn; Gij zult hen tot vorsten44) zetten over de ganse aarde.
18 Ik zal Uws Naams doen gedenken van elk45) geslacht tot geslacht; daarom zullen U de volken loven eeuwiglijk en altoos.
Deze bruid van Christus is de Kerk.

Israel in Ex. 33 legden hun sieraden af, omdat dat een direkt gebod Gods was, vanwege hun zonden aan Horeb, in het gouden kalf, voor boetedoening.

Zo is Psalm 38 ook een boetepsalm, Zo lezen we ook van David, dat hij, na de rouw over zijn zonden in de tijd van de dood van zijn zoontje, hij zich waste en andere kleren aantrok VOOR dat hij naar het huis dat Heeren ging. (2 Sam 12:20). Ook danste hij voor de Heere in een linnen lijfrok.

Verder kunnen we een mooi, duur, modieus zwart pak of jurk moeilijk rouwdracht noemen, en dan wijzen naar de Bijbel voor steun.

Maar des Heeren Heilig Avondmaal is haast een feestmaal te noemen. Dan zou zak en as beter zijn.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Plaats reactie