Herman schreef:Om eens met de Schrift te beginnen dan:
[ex. 33 vers 6] De kinderen Israëls dan beroofden zichzelven van hun versierselen, verre van den berg Horeb.
[psalm 38 vers 7]
ik ga den gansen dag in het zwart.
Zet dit bijvoorbeeld eens af tegen punt 1 van het avondmaalsformulier, waarin gesproken wordt van een mishagen aan zichzelf hebben, dan lijkt het mij duidelijk dat een innerlijke overtuiging consequenties heeft voor uiterlijke gedragingen.
Dit zeg ik niet omdat ik zo van regeltjes houdt. Integendeel, dit breng ik naar voren omdat ik merk dat een sobere levenshouding een levenshouding is die ook in de schriften naar voren komt.
Met alle respekt, broeder moderator, niet met teksten gaan zitten smijten. Want dit staat ook in de Bijbel:
1 Een onderwijzing1), een lied2) der liefde, voor den opperzangmeester3), onder de kinderen van Korach, op Schoschannim4).
2 Mijn hart geeft een goede rede op; ik zegge mijn gedichten uit van een Koning; mijn tong is een pen eens vaardigen schrijvers.
3 Gij zijt veel schoner dan de mensenkinderen9); genade10) is uitgestort in Uw lippen; daarom11) heeft U God gezegend in eeuwigheid.
4 Gord Uw zwaard aan de heup, o Held! Uw Majesteit en Uw heerlijkheid.
5 En rijd13) voorspoediglijk in Uw heerlijkheid, op het14) woord15) der waarheid en rechtvaardige16) zachtmoedigheid; en Uw rechterhand zal U vreselijke dingen leren.
6 Uw pijlen18) zijn scherp; volken zullen onder U vallen; zij treffen19) in het hart van des Konings vijanden.
7 Uw troon, o God20)! is eeuwiglijk en altoos; de scepter Uws Koninkrijks is een scepter der rechtmatigheid21).
8 Gij hebt gerechtigheid lief, en haat goddeloosheid; daarom22) heeft U, o God! Uw God23) gezalfd met vreugdeolie24), boven Uw medegenoten25).
9 Al Uw klederen zijn mirre26), en aloe, en kassie; uit de elpenbenen27) paleizen28), van waar zij U verblijden.
10 Dochters van koningen zijn onder Uw kostelijke30) staatsdochteren; de Koningin31) staat aan Uw rechterhand, in het fijnste goud van Ofir32).
11 Hoor, o Dochter33)! en zie, en neig uw oor; en vergeet34) uw volk en uws vaders huis.
12 Zo zal de Koning lust hebben aan uw schoonheid35); dewijl Hij uw Heere is, zo buig36) u voor Hem neder.
13 En de dochter37) van Tyrus38), de rijken onder het volk, zullen uw aangezicht met geschenk smeken39).
14 Des Konings Dochter is geheel verheerlijkt inwendig40); haar kleding is van gouden borduursel41).
15 In gestikte klederen zal zij tot den Koning geleid worden; de jonge dochteren, die achter haar zijn, haar medegezellinnen, zullen tot u gebracht worden.
16 Zij zullen geleid worden met alle42) blijdschap en verheuging; zij zullen ingaan in des Konings paleis.
17 In plaats van Uw vaderen zullen Uw zonen zijn; Gij zult hen tot vorsten44) zetten over de ganse aarde.
18 Ik zal Uws Naams doen gedenken van elk45) geslacht tot geslacht; daarom zullen U de volken loven eeuwiglijk en altoos.
Deze bruid van Christus is de Kerk.
Israel in Ex. 33 legden hun sieraden af, omdat dat een direkt gebod Gods was, vanwege hun zonden aan Horeb, in het gouden kalf, voor boetedoening.
Zo is Psalm 38 ook een boetepsalm, Zo lezen we ook van David, dat hij, na de rouw over zijn zonden in de tijd van de dood van zijn zoontje, hij zich waste en andere kleren aantrok VOOR dat hij naar het huis dat Heeren ging. (2 Sam 12:20). Ook danste hij voor de Heere in een linnen lijfrok.
Verder kunnen we een mooi, duur, modieus zwart pak of jurk moeilijk rouwdracht noemen, en dan wijzen naar de Bijbel voor steun.
Maar des Heeren Heilig Avondmaal is haast een feestmaal te noemen. Dan zou zak en as beter zijn.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.