Synode GGN herformuleert standpunt internet

Tiberius
Administrator

Synode GGN herformuleert standpunt internet

Bericht door Tiberius »

Reformatorisch Dagblad schreef:BARNEVELD - De grote afval in het laatste der dagen laat een ongekende uitbarsting zien van goddeloosheid. We zien dit terug in de ontwikkelingen en het misbruik op grote schaal van de moderne media.

Dat meldde woensdag de commissie moderne media van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland tijdens de jaarlijkse particuliere synode in Barneveld. Het deputaatschap stelde voor de verwoording van het kerkelijk standpunt van 1997 en 2001 te actualiseren. De vergadering ging akkoord met de volgende formulering: „Voor onvermijdbaar gebruik van internet (voor zakelijk gebruik en voor studie) dient bij voorkeur gekozen te worden voor gesloten internet. De enige beschikbare mogelijkheid hiervoor is momenteel Kliksafe Basis en Plus. Indien gesloten internet niet toereikend is, dient gekozen te worden voor gefilterd internet en dan wel met het filter dat de beste bescherming biedt tegen ongewenste sites. Momenteel is dat Kliksafe Pro.”

Aansluiting van computers en mobiele telefoons op open internet wordt in de verklaring censurabel genoemd. Ook wordt vermaand tegen het gebruik van media voor vermaak, zoals spelletjes en films. Voor privédoeleinden wordt in het algemeen gebruik van internet dringend ontraden.

Ouderling W. Verboom (Vriezenveen) zei dat de ontwikkelingen op dit gebied wel verder gaan. „We zijn er niet met het actualiseren van een kerkelijk standpunt. Ook met beveiligd internet blijken er mogelijkheden te zijn om toch open internet onder handbereik te krijgen.” Het nieuwe standpunt inzake moderne media wordt in een brochure via de kerkenraden bij de leden kenbaar gemaakt.

(...)
Helder en evenwichtig standpunt van de GGiN inzake internetgebruik!

Overigens ben ik wel erg geïnteresseerd in die brochure.
Dus mocht iemand hem in de toekomst ergens tegenkomen...
memento

Bericht door memento »

Jammer dat een kerk reclame maakt voor een bepaald product, namelijk Kliksafe. Solcon/Filternet maken ook prima filters.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

heiligmaking lijkt geen zaak van de Geest meer te zijn, maar van de letter der wet? :roll:
Paulus schrijft toch dat we moeten leven in nieuwigheid des Geestes en niet naar de letter van de wet?
Laatst gewijzigd door Miscanthus op 14 jun 2007, 13:26, 1 keer totaal gewijzigd.
rekna

Bericht door rekna »

memento schreef:Jammer dat een kerk reclame maakt voor een bepaald product, namelijk Kliksafe. Solcon/Filternet maken ook prima filters.
:( zucht :(

Fijn dat een kerk zo eerlijk en open een advies kan geven waar iedereen wat aan heeft. Met name Kliksafe heeft hierin een goede en in de achterban geaccepteerde naam.
plebe

Bericht door plebe »

memento schreef:Jammer dat een kerk reclame maakt voor een bepaald product, namelijk Kliksafe. Solcon/Filternet maken ook prima filters.
Dat viel me ook op. Erg vreemd en bekrompen.
Gelooft het evangelie en bekeert u !
Oude Paden

Bericht door Oude Paden »

Miscanthus schreef:heiligmaking lijkt geen zaak van de Geest meer te zijn, maar van de letter der wet? :roll:
Paulus schrijft toch dat we moeten leven in nieuwigheid des Geestes en niet naar de letter van de wet?
Ach ja, waar dient de wet ook toe!
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Nah, reclame zou ik het niet willen noemen. Dan hadden ze de maker van Kliksafe moeten vermelden (DNA Services in Hendrik-Ido-Ambacht).

Maar ze hebben gewoon gelijk: Kliksafe heeft het beste filter; daar is vriend en vijand het wel over eens.
Ook wat gesloten internet betreft, biedt alleen Kliksafe dat aan.

Ik ben overigens geen Kliksafe gebruiker.

Miscanthus, gesloten of gefilterd internet wordt door niemand als heiligmaking gezien.
Adrianus

Bericht door Adrianus »

...
Laatst gewijzigd door Adrianus op 23 nov 2009, 14:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Adrianus schreef:Als ik dit lees hoeft het mediabeleid wat mij betreft geen obstakel te zijn voor verdere samenwerking met de GGIN.
Neem me niet kwalijk, Adrianus, maar ik heb niet alles van dat synodeverslag gequote. :wink:
Marnix

Bericht door Marnix »

rekna schreef:
:( zucht :(

Fijn dat een kerk zo eerlijk en open een advies kan geven waar iedereen wat aan heeft. Met name Kliksafe heeft hierin een goede en in de achterban geaccepteerde naam.
Nou en? Dat heeft King pepermunt ook, maar daarom zeggen ze ook nog niet dat je het beste dat merk kan kopen. Solcon is ook prima dus waarom alleen maar 1 goed produkt noemen?

Dit vind ik trouwens wel wat overdreven:

„We zijn er niet met het actualiseren van een kerkelijk standpunt. Ook met beveiligd internet blijken er mogelijkheden te zijn om toch open internet onder handbereik te krijgen.”

Als mensen willen kunnen ze altijd de zonde opzoeken. Daarin is internet niet uniek ofzo.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Miscanthus

Oude Paden schreef:
Miscanthus schreef:heiligmaking lijkt geen zaak van de Geest meer te zijn, maar van de letter der wet? :roll:
Ik zeg niet dat de wet er niet meer toe doet. Dan moet je me dat ook niet in de mond leggen, OP. Dat vind ik niet netjes. Ik wil er alleen mee zeggen dat een kerkgenootschap geen nieuwe wetten hoeft voor te schrijven. Aan 10 geboden hebben we genoeg, en ik vraag me af of de synode de wet nog als leefregel van dankbaarheid om onze verlossing ziet.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Miscanthus schreef:
Oude Paden schreef:
Ik zeg niet dat de wet er niet meer toe doet. Dan moet je me dat ook niet in de mond leggen, OP. Dat vind ik niet netjes. Ik wil er alleen mee zeggen dat een kerkgenootschap geen nieuwe wetten hoeft voor te schrijven. Aan 10 geboden hebben we genoeg, en ik vraag me af of de synode de wet nog als leefregel van dankbaarheid om onze verlossing ziet.
Dit zijn geen wetten, maar richtlijnen.
Waarom? Omdat ze opzieners over de gemeenten zijn en daarom waken voor onze zielen. Vanuit die intentie worden dergelijke regels opgesteld.
Miscanthus

Tiberius schreef:
Miscanthus schreef:
Oude Paden schreef:
Waarom? Omdat ze opzieners over de gemeenten zijn en daarom waken voor onze zielen. Vanuit die intentie worden dergelijke regels opgesteld.
Met de intentie is niks mis, maar als iets censurabel is, kan ik het geen richtlijn meer noemen, maar vind ik het een nieuwe wet.
Adorote

Bericht door Adorote »

En de wereld draait door er wordt dood gegaan en er wordt geboren ; o ja en een Christen is vrij en vrij in geweten ,en mag gebruik maken alles wat de Goede God geeft om niet.
refo

Bericht door refo »

Tiberius schreef:
Miscanthus schreef:
Oude Paden schreef:
Niet weren maar bekeren.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Plaats reactie