Maar fantaseren over een meisje en dan erbij fantaseren dat je getrouwd bent omdat seks dan sowieso mag, dat vind ik wel erg makkelijk.
?????
Dat zeg ik nergens.
Bij fantaseren verlang je naar iets wat je mist. Begeren is precies hetzelfde: Ergers naar verlangen. Als je fantaseert over een meisje en seks met haar, begeer je haar (en de sekd met haar) dus ook.
Dat is zo niet waar!
Fantaseren is het in je gedachte beleven van dingen die niet echt zijn.
Begeren is het wensen dat je iets hebt.
Je kan begeren dat je fantasie werkelijkheid wordt, maar ik, en ook jij niet, begeer niet dat AL mijn fantasiën werkelijkheid worden.
Ik zal het je nog sterker vertellen, ik heb fantasiën waarvan ik ABSOLUUT NIET begeer dat ze werkelijkheid worden.
Het gaat mij nu niet om de vraag of een fantasie zondig of niet zondig kan zijn, maar om de vraag of we Jezus' uitspraak dat wie begeert in zijn hart overspel heeft gepleegd kunnen doorvertalen dat wie fantaseert overspel heeft gepleegd, zeg ik keihard nee.
En ik ben bang dat jij niet het echte kwaad van begeren ziet.
Begeren is zoveel meer dan zomaar een fantasietje.
Een begeerte is iets dat je leven kan beheersen.
Een fantasie kan uitgroeien in een begeerte, dat zeker! En daarom moet je ook zeker voorzicht zijn (voor zover dat kan) met je fantasien. Maar begeren en fantaseren gelijk stellen is onzin. Het is niet eens een synoniem.
Maar daarmee wil ik nog niet voor de makkelijkste weg kiezen, omdat die ander weg heel moeilijk is.
Ik vind de weg die jij nu kiest de makkelijkste weg.
De makkelijkste weg is namelijk gewoon alles verbieden.
De moeilijke weg is om in de complexe situatie waarin wij ons bevinden, of waarin bv. een vrijgezelle man die dolgraag een vrouw wil hebben, maar deze niet kan vinden, zich bevindt.
En dan is 'gewoon verbieden' gewoon een simpele uitweg.
Als het om dat leuke vrijgezelle meisje uit je straat gaat, ga je in je hoofd, je gedachten, op een verkeerde manier om met seksualiteit. Ze is namelijk niet van jou
Dat is allemaal hele mooie theologie, maar zowel de 10 geboden als Jezus hebben het over het begeren van iemand die van een ander is, niet over het fantaseren over iemand die van niemand is.
Als een man vrijgezel is en een vrouw vrijgezel is, en de man fantaseert over de vrouw, dan kan er van alles mis zijn, maar dan is het gebod en de uitspraak van Jezus niet van toepassing. Er staat niet voor niets zo duidelijk bij dat het om de vrouw van uw naaste gaat.
Het gaat niet alleen over het nemen, maar ook over het ontnemen.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Ik neem toch aan dat dat het niet doodslaan, niet stelen, het niet begeren, het God liefhebben met alles in je, en je naaste als jezelf, toch wel duidelijk regels zijn.
Nee, dat zijn geen regels. Ik ben veranderd van binnen, en leef op een andere manier. Ik doe het niet omdat ik het niet mag, maar omdat ik het niet wil. Er is een wilsverandering, niet een opgelechte regel.
Overigens geldt daar natuurlijk bij dat ik een zondaar ben en heel vaak doe wat ik niet wil. Of iets wil wat ik niet zou mogen willen. Helaas