Laatst is mij verteld dat er een 5e evangelie zou bestaan het zogenaamde Thomas evangelie ? Hier is ook een site van nl http://www.thomasevangelie.nl
Ik zelf weet niet wat ik er van moet denken , hoe denken julie hierover?
Thomas evangelie
Thomas Evangelie een gnostisch evangelie is maar ten dele waar,maar wel een zodanig evangelie wat niet canon is opgenomen.
Ook in het Johannes Evangelie zit behoorlijk wat gnostiek,maar dat is voor de oplettende lezer.
De Kerk heeft de gnostiek verboden,maar het is binnen de Kerk zowel Romana .Reformatie,Orthodoxie nooit helemaal weg geweest.
In het nieuwetijds denken is de gnostiek behoorlijk in.
[Aangepast op 26/8/04 door Adorote]
Ook in het Johannes Evangelie zit behoorlijk wat gnostiek,maar dat is voor de oplettende lezer.
De Kerk heeft de gnostiek verboden,maar het is binnen de Kerk zowel Romana .Reformatie,Orthodoxie nooit helemaal weg geweest.
In het nieuwetijds denken is de gnostiek behoorlijk in.
[Aangepast op 26/8/04 door Adorote]
Het hangt er wel erg van af wat je gnostiek noemt. Thomas is niet duidelijk gnostisch al zitten er heel wat elementen in. Het Johannes-evangelie is in veel opzichten anti-gnostisch. Het Woord is vlees geworden is al een van de sterkste anti-gnostische uitspraken die je je kunt voorstellen.Oorspronkelijk gepost door Adorote
Thomas Evangelie een gnostisch evangelie is maar ten dele waar,maar wel een zodanig evangelie wat niet canon is opgenomen.
Ook in het Johannes Evangelie zit behoorlijk wat gnostiek,maar dat is voor de oplettende lezer.
De Kerk heeft de gnostiek verboden,maar het is binnen de Kerk zowel Romana .Reformatie,Orthodoxie nooit helemaal weg geweest.
In het nieuwetijds denken is de gnostiek behoorlijk in.
[Aangepast op 26/8/04 door Adorote]
Vaya con Dios,
parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Oorspronkelijk gepost door parsifalHet hangt er wel erg van af wat je gnostiek noemt. Thomas is niet duidelijk gnostisch al zitten er heel wat elementen in. Het Johannes-evangelie is in veel opzichten anti-gnostisch. Het Woord is vlees geworden is al een van de sterkste anti-gnostische uitspraken die je je kunt voorstellen.Oorspronkelijk gepost door Adorote
Thomas Evangelie een gnostisch evangelie is maar ten dele waar,maar wel een zodanig evangelie wat niet canon is opgenomen.
Ook in het Johannes Evangelie zit behoorlijk wat gnostiek,maar dat is voor de oplettende lezer.
De Kerk heeft de gnostiek verboden,maar het is binnen de Kerk zowel Romana .Reformatie,Orthodoxie nooit helemaal weg geweest.
In het nieuwetijds denken is de gnostiek behoorlijk in.
[Aangepast op 26/8/04 door Adorote]
Vaya con Dios,
parsifal
parsifal, ik ben het niet geheel met je eens. Terugkijkend in de geschiedenis kan je zien dat vele gnostische christenen (en ik denk niet dat we moeten gaan discusieren of dit nou wel of geen echte christenen waren) het Evangelie van Johannes voor zich opeisten en als belangrijk beschouwden juist door het gnostische karakter ervan.
Het is interessant om te zien dat, ondanks wat protesten uit de orthodoxe flank van die tijd, dit Evangelie door de opkomende kerk in het Nieuwe testament werd ingelijfd.
Maar dat het Evangelie van Johannes veel gnostischer van karakter is dan de andere 3 Evangelien van de canon lijkt me wel erg duidelijk.
ik heb het woord gnotici opgezocht maar moet tot de conclusie komen dat ik het in dit verband niet zie Is dit Thomas evangelie nou een fabel of is het iets wat de kerk ooit nog eens zal erkennen
hieronder de betekenis zoals ik het heb opgezochtt
....................................................
heosofen in de 2e-5e eeuw na Christus, die door middel van
bespiegelingen over het ontstaan van het heelal en oosterse mythen
een diepere verklaring van de godsdienstige waarheden en het
wezen der dingen probeerden te geven
hieronder de betekenis zoals ik het heb opgezochtt
....................................................
heosofen in de 2e-5e eeuw na Christus, die door middel van
bespiegelingen over het ontstaan van het heelal en oosterse mythen
een diepere verklaring van de godsdienstige waarheden en het
wezen der dingen probeerden te geven
Gewoon een keer lezen. Je zult zien dat er vele bekende uitspraken in staan.Oorspronkelijk gepost door Lambertus
Laatst is mij verteld dat er een 5e evangelie zou bestaan het zogenaamde Thomas evangelie ? Hier is ook een site van nl http://www.thomasevangelie.nl
Ik zelf weet niet wat ik er van moet denken , hoe denken julie hierover?
Het is trouwens een Evangelie met alleen maar uitspraken van Jezus. Ik dacht (en dat zeg ik even uit m'n hoofd) dat er 114 uitspraken in staan. Bij een goede uitgave zie je bij iedere uitspraak de parallelteksten in de 4 kanonieke evangelien vermeld staan.
Naast het Thomas Evangelie bestaan er nog wel meer Evangelien. Echter, allemaal apocrief. Er bestaan ook meerdere Handelingen en Apocalypsen. Ze geven inzicht in de diversiteit van het vroege christendom en hoe zich een orthodoxe en zuivere leer heeft ontwikkeld. Voor iedereen die dus kennis wil hebben van de Vroege Kerk is dit een bron van kennis.
Het lijkt me niet goed om je geloofsleer en je geloofsstandpunten op grond van deze geschriften te baseren. Je hebt dan geen goede grond onder de voeten.
Ik ken het, en ook een btje de geschiedenis:
1. Een aantal locale concilies hebben het boek verworpen.
2. Er zijn geen bewijzen voor dat het gebruikt werd in de eredienst, anders dan bij gnostischen, in tegenstelling tot bijvoorbeeld het geliefde 'Herder van Hermas', wat door Irenaeus en Justin Martyr als 'de Schrift' geciteerd wordt (zoals oa St. Irenaeus - Demonstration of the Apostolic Preaching)
1. Een aantal locale concilies hebben het boek verworpen.
2. Er zijn geen bewijzen voor dat het gebruikt werd in de eredienst, anders dan bij gnostischen, in tegenstelling tot bijvoorbeeld het geliefde 'Herder van Hermas', wat door Irenaeus en Justin Martyr als 'de Schrift' geciteerd wordt (zoals oa St. Irenaeus - Demonstration of the Apostolic Preaching)