Tiberius schreef:Marnix schreef:Ik vroeg niet: Kan ik bekeerd
worden als ik dat doe. Ik vroeg: Kan je dan bekeerd
zijn? Als ik je antwoord zo lees is er voor een tv-kijkende, soms een cafe bezoekende christen nog de kans om bekeerd te worden, maar zijn ze dat nu nog niet

Daar kan, mag en wil ik niet over oordelen.
Want wat heb jij eraan als ik je ten onrechte de handen opleg?
En wat maakt het jou uit als ik aan jouw geloof twijfel en er al blijdschap in de hemel was over die ene zondaar, die zich bekeerde?
Dat laatste maakt mij wel degelijk wat uit. De Bijbel roept ook op tot eenheid onder christenen. Het elkaar tot hand en voet zijn en ons samen te verheugen in de Heer! Dan is het wel noodzakelijk dat we elkaar ook als gelovigen erkennen, zoals dat in de Bijbel ook gebeurt tussen christenen, ook tussen hen die in bepaalde zaken hoe ze hun leven invullen, verschillen. Denk aan Romeinen 14. We zouden elkaar en God tekort doen als we ernstig twijfelen aan het geloof van onze broeders en zusters en zodoende verdeeld zijn.
Anderzijds is het wel zo, dat de Schrift oproept om vruchten voort te brengen van geloof en bekering waardig. En ook om deze wereld niet gelijkvormig te worden.
Zonder opnieuw in de TV-discussie te willen belanden, behoren TV-bezit en cafebezoek niet tot die vruchten. Integendeel: dat zijn vruchten van een wereldgelijkvormige wandel.
Nu hangt het natuurlijk wel van af welke plaats dergelijke zaken in iemands leven innemen. Maar dat kan ik op afstand niet bij een ander beoordelen.
tv en cafe zijn beiden een medium, niet een vrucht. De vruchten zitten niet in die zaken zelf maar in hoe mensen er mee omgaan. Als iemand in een cafe is en daar een licht is, of TV kijkt en dat tot Gods eer doet, dan is dat goed. Kijken ze naar verkeerde dingen en doen ze er verkeerde dingen, dan niet.
Het mooiste voorbeeld is Jezus. Hij krijg van de farizeeen het verwijt met hoeren en tollenaars te eten. Toch was Hij niet wereldgelijkvormig daarin, integendeel! Hij zocht ze op. Hij meed de wereld niet om niet wereldgelijkvormig te zijn! Hij was geheel anders in hoe Hij daar was en wat Hij deed.
Daar kan ik niet aan tippen, nooit. Maar ik wil wel proberen in alles wat ik doe, ook die dingen, dat tot Gods eer te doen en ook wat uit te stralen.
Rest nog 1 vraag: Als je niet over dingen kan oordelen, wat is dan je houding naar die mensen, als ze hun geloof belijden? Kritisch, sceptisch, totdat het tegendeel blijkt? Of zie je ze ondanks de verschillen als je broeders en zusters op basis van wat ze belijden?