dr. Loonstra wederom

Kislev

Bericht door Kislev »

Tsja, ik heb dat ook weer af horen doen als een broodje aap.

Dit las ik op een ander forum:
In 2001 was een film op t.v. zo rond 27 oktober, waarbij een dode walvis aanspoelde en een dame met een groot mes sneed hem zijdelings open en daar kwam een man uit. De man leefde nog. Ik had God mij de videorecorder aan laten zetten en heb dat stukje film nog als bewijs op de band staan. Tussen de beelden van de ramp met de twintowers. De teletekstaanduiding bij de opname verraad de juistheid van mijn bewering. Ook werd op Discovery een documentaire over een grijze walvishaai uitgezonden, ik verwees daar al naar op 18 september 2005 16:50. In die documentaire werd verteld dat wanneer zo’n walvishaai die wel 7 – 15 meter lang kan zijn, een mens met zijn bek van 2 meter breed naar binnen slobbert, die vis de persoon, als die zich beweegt en het dier irriteert, er weer uit zal spugen. De vis zwemt door de wateren met de kop naar beneden gericht en de staart loodrecht naar boven. Zou een Jona in zo’n vis kunnen overleven? Hoe zit het met maagzuur en zuurstof. Kan een mens theoretisch 3 dagen en 3 nachten in een walvis blijven leven. 25 uren misschien?
Adorote

Bericht door Adorote »

Als men heel goed de Heilige Schrift zou lezen over de Jona geschiedenis,zijn de vissen die wij kennen niet relevant integendeel.Maar dat is dan ook echt goed lezen wat er staat, helaas wenigen gegeven blijkbaar, men mag op dit forum toch anders verwachten .
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Adorote schreef:Als men heel goed de Heilige Schrift zou lezen over de Jona geschiedenis,zijn de vissen die wij kennen niet relevant integendeel.Maar dat is dan ook echt goed lezen wat er staat, helaas wenigen gegeven blijkbaar, men mag op dit forum toch anders verwachten .
Verklaar je nader, aub.
Als je tenminste de behoefte voelt om serieus genomen te worden.
Marnix

Bericht door Marnix »

Tiberius schreef:
Marnix schreef:Ik vroeg niet: Kan ik bekeerd worden als ik dat doe. Ik vroeg: Kan je dan bekeerd zijn? Als ik je antwoord zo lees is er voor een tv-kijkende, soms een cafe bezoekende christen nog de kans om bekeerd te worden, maar zijn ze dat nu nog niet ;)
Daar kan, mag en wil ik niet over oordelen.
Want wat heb jij eraan als ik je ten onrechte de handen opleg?
En wat maakt het jou uit als ik aan jouw geloof twijfel en er al blijdschap in de hemel was over die ene zondaar, die zich bekeerde?
Dat laatste maakt mij wel degelijk wat uit. De Bijbel roept ook op tot eenheid onder christenen. Het elkaar tot hand en voet zijn en ons samen te verheugen in de Heer! Dan is het wel noodzakelijk dat we elkaar ook als gelovigen erkennen, zoals dat in de Bijbel ook gebeurt tussen christenen, ook tussen hen die in bepaalde zaken hoe ze hun leven invullen, verschillen. Denk aan Romeinen 14. We zouden elkaar en God tekort doen als we ernstig twijfelen aan het geloof van onze broeders en zusters en zodoende verdeeld zijn.
Anderzijds is het wel zo, dat de Schrift oproept om vruchten voort te brengen van geloof en bekering waardig. En ook om deze wereld niet gelijkvormig te worden.
Zonder opnieuw in de TV-discussie te willen belanden, behoren TV-bezit en cafebezoek niet tot die vruchten. Integendeel: dat zijn vruchten van een wereldgelijkvormige wandel.
Nu hangt het natuurlijk wel van af welke plaats dergelijke zaken in iemands leven innemen. Maar dat kan ik op afstand niet bij een ander beoordelen.
tv en cafe zijn beiden een medium, niet een vrucht. De vruchten zitten niet in die zaken zelf maar in hoe mensen er mee omgaan. Als iemand in een cafe is en daar een licht is, of TV kijkt en dat tot Gods eer doet, dan is dat goed. Kijken ze naar verkeerde dingen en doen ze er verkeerde dingen, dan niet.

Het mooiste voorbeeld is Jezus. Hij krijg van de farizeeen het verwijt met hoeren en tollenaars te eten. Toch was Hij niet wereldgelijkvormig daarin, integendeel! Hij zocht ze op. Hij meed de wereld niet om niet wereldgelijkvormig te zijn! Hij was geheel anders in hoe Hij daar was en wat Hij deed.

Daar kan ik niet aan tippen, nooit. Maar ik wil wel proberen in alles wat ik doe, ook die dingen, dat tot Gods eer te doen en ook wat uit te stralen.

Rest nog 1 vraag: Als je niet over dingen kan oordelen, wat is dan je houding naar die mensen, als ze hun geloof belijden? Kritisch, sceptisch, totdat het tegendeel blijkt? Of zie je ze ondanks de verschillen als je broeders en zusters op basis van wat ze belijden?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Adrianus

Bericht door Adrianus »

...
Laatst gewijzigd door Adrianus op 23 nov 2009, 14:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Marnix

Bericht door Marnix »

Adrianus schreef:
Marnix schreef: Dan is het wel noodzakelijk dat we elkaar ook als gelovigen erkennen, zoals dat in de Bijbel ook gebeurt tussen christenen, ook tussen hen die in bepaalde zaken hoe ze hun leven invullen, verschillen.
Marnix, hier vraag je het onmogelijke. De reformatorische gezindte kenmerkt zich onder meer door de - naar mijn diepste overtuigning op de Schrift gegronde - opvatting dat de waarachtige bekering bepaaalde kenmerken heeft en dat daarmee een bepaalde levensopenbaring is verbonden. Als wij mensen - hetzij in de werkelijke, hetzij in de virtuele wereld - tegenkomen waaraan wij merken dat zij over onderwerpen als waarachtige bekering of levensopenbaring wezenlijk anders denken, is het ons onmogelijk dezulken te beschouwen als ware gelovigen. Als je daar niet tegen kunt heb je hier een probleem ja. En dat zul je houden ook.
In dat geval heb jij dat probleem net zo goed, Katholieke broeder van me! :mrgreen:

Overigens is het absoluut niet onmogelijk, ik ken genoeg reformatorische christenen... met tv, zonder tv, en daar zitten er een heleboel tussen die me als volwaardig kind van God en dus broeder van hen zien.

Het kan dus best, als men maar het standpunt loslaat dat bepaalde dingen die ze zelf niet doen, per definitie slecht zijn... ongeacht of je er het goede of het kwade mee doet.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Adrianus schreef:
Marnix schreef: Dan is het wel noodzakelijk dat we elkaar ook als gelovigen erkennen, zoals dat in de Bijbel ook gebeurt tussen christenen, ook tussen hen die in bepaalde zaken hoe ze hun leven invullen, verschillen.
Marnix, hier vraag je het onmogelijke. De reformatorische gezindte kenmerkt zich onder meer door de - naar mijn diepste overtuigning op de Schrift gegronde - opvatting dat de waarachtige bekering bepaaalde kenmerken heeft en dat daarmee een bepaalde levensopenbaring is verbonden. Als wij mensen - hetzij in de werkelijke, hetzij in de virtuele wereld - tegenkomen waaraan wij merken dat zij over onderwerpen als waarachtige bekering of levensopenbaring wezenlijk anders denken, is het ons onmogelijk dezulken te beschouwen als ware gelovigen. Als je daar niet tegen kunt heb je hier een probleem ja. En dat zul je houden ook.
Mee eens.

Overigens de opmerking dat TV en cafe geen vrucht zijn is natuurlijk een flauwe. De vrucht is dan "TV-kijken" respectievelijk "cafe bezoeken".

En wat jouw restvraag betreft:
Marnix schreef:Rest nog 1 vraag: Als je niet over dingen kan oordelen, wat is dan je houding naar die mensen, als ze hun geloof belijden? Kritisch, sceptisch, totdat het tegendeel blijkt? Of zie je ze ondanks de verschillen als je broeders en zusters op basis van wat ze belijden?
Mijn houding is zeker niet kritisch of sceptisch als mensen hun geloof belijden. Integendeel.
Alleen mogen we van mensen die belijden in Christus te zijn wel een Bijbelse levenswandel verwachten, nietwaar?
En daar staat het ontheiligen van de zondag en volop meedoen met de wereldse verleidingen natuurlijk haaks op.

Daarom zou ik je met Paulus toe willen roepen:
En wordt dezer wereld niet gelijkvormig; maar wordt veranderd door de vernieuwing uws gemoeds, opdat gij moogt beproeven, welke de goede, en welbehagelijke en volmaakte wil van God zij.
Marnix

Bericht door Marnix »

Tiberius schreef:Mee eens.

Overigens de opmerking dat TV en cafe geen vrucht zijn is natuurlijk een flauwe. De vrucht is dan "TV-kijken" respectievelijk "cafe bezoeken".
Oke, maar dat zegt dan nog niets, je kan niet zeggen: Het zijn per definitie goede of slechte vruchten. Het kan beiden. Dat ligt er aan hoe je TV-kijkt bijvoorbeeld. Op een goede manier of niet.
Mijn houding is zeker niet kritisch of sceptisch als mensen hun geloof belijden. Integendeel.
Alleen mogen we van mensen die belijden in Christus te zijn wel een Bijbelse levenswandel verwachten, nietwaar?
En daar staat het ontheiligen van de zondag en volop meedoen met de wereldse verleidingen natuurlijk haaks op.

Daarom zou ik je met Paulus toe willen roepen:
En wordt dezer wereld niet gelijkvormig; maar wordt veranderd door de vernieuwing uws gemoeds, opdat gij moogt beproeven, welke de goede, en welbehagelijke en volmaakte wil van God zij.
Mee eens, hoewel de concrete invulling wel per persoon verschilt en de vraag is of die het anders doen het per se verkeerd doen. Dat vraagt wel constant een kritische visie, niet alleen op wat anderen doen maar ook hoe je het zelf gewoon bent. Jezus werd ook vanuit de overtuiging van de Farizeeen verweten de zondag te ontheiligen en wereldgelijkvormig te zijn. Omdat ze van hun eigen visie dachten: Zo hoort het, zo is het goed, en dat mogen we dus ook van andere gelovigen verwachten. Voor ons zaak om niet in die zelfde valkuil te trappen.
geledu

Bericht door geledu »

@Marnix, heb je nu niets geleerd van enkele weken geleden ?
Waarom die voortdurende pogingen om hier op een refoforum de mensen er van trachten te overtuigen :
- dat het geen zonden zijn, wat wij als zonden zien ?
- dat het reformatorische volksdeel zichzelf te kort doet met hun ingetogen levensstijl.
- dat de reformatorische gezindte veel te bekrompen denken en dat wereldmijding totaal onbelangrijk is..

En waarom vraag je aan de andere kant steeds om een bevestiging van je staat van mensen die in jou ogen een veel te bekrompen leven lijden.

Ik begrijp er werkelijk niets van.
Als jij je er nu (helaas) prettig bij voelt, om een wereldse levensstijl er op na te houden , dan hoef je toch geen mensen over te halen die dat niet wensen te doen ?
Stel je toch wat terughoudender op , vraag vanuit een zuivere interesse waarom we sommige zaken doen , maar blijf er dan niet herhaaldelijk op terug komen met kritische opmerkingen.

En begrijp me goed , niet dat er geen zonde heerst in mij of in ons hart.
Dan kunnen en mogen we niet boven iemand anders gaan staan.
Maar laat ons a.u.b. wel vrij in onze levensstijl , die wij gronden, enerzijds op de inzettingen Gods, en anderzijds zal er ook best wat traditie bij zitten.
Maar een onschadelijke, een heilzame traditie is toch juist alleen maar toe te juichen ?

Verspil je energie dan aub ergens anders.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Precies.
Marnix kent ons standpunt en wij het zijne.

Verder allen weer on-topic graag.
Herman
Moderator

Re: dr. Loonstra wederom

Bericht door Herman »

Auto schreef:
Het is gewoon hypocriet wat hij beweert. Sinds dat er bezwaren tegen hem waren ingediend, weigerde hij pertinent van gedachten te wisselen. Veel predikanten en kerkenraden die met hem in gesprek wilden heeft hij niet eens te woord gestaan. Recent met de discussie in de classis Urk wilde hij ook niet van gedachten wisselen. Wat hem toen is voorgehouden is om de kerkelijke weg te bewandelen om zaken te bespreken op de classis vergadering. Nu is er weer aan het opruien. Keer op keer zoekt hij de publiciteit en als hij iedereen over zich heen krijgt gaat hij zielig doen. En moeten andere predikanten het voor hem opnemen.

3x is scheeprecht en hij wil niet de ordelijke weg volgen en op de juiste plaatsen van gedachten wisselen dan lijkt het me de tijd nu om hem af te zetten. Hij houd zich niet aan het ondertekeningsformulier en maakt zich daarmee schorsingswaardig.

Geheel mee eens. Als nu de classis ook zo daadkrachtig is...
Plaats reactie