Oke. Laten we dan maar hopen dat het bij Memento niet zo ver komt dat hij een donororgaan nodig heeft. Ik ben het overigens wel met je redenering eens. Het probleem is natuurlijk dat je het van twee kanten kan benaderen:vlinder schreef:Memento zou geen organen van anderen aanemen......Marnix schreef:Een interessante vraag, aangezien het op bepaalde medische vlakken geen discussie is en op andere medische vlakken wel.memento schreef:Ik ben tegen orgaandonatie, tenzij het gaat om organen die uit iemand gehaald wordt die nog verder leeft, of die echt dood is (niet alleen hersendood).
De reden om tegen te zijn is simpel, de materie is ethisch zeer, zeer complex:
1. We weten niet wat de invloed van een 'vreemd' orgaan is op ons DNA, en het DNA van eventueel nog geboren te worden kinderen, en we weten niet wat het gevolg daarvan is. Ik noem DNA, omdat dit met de huidige wetenschappelijke kennis gezien wordt als 'het unieke' van een mens.
2. De definitie 'hersendood' is erg vaag, en de methodes die gebruikt worden om het vast te stellen zijn onbetrouwbaar.
3. Ik vind, op basis van natuurlijk gevoelen, hersendood niet dood, maar een fase in het stervensproces.
Daarnaast nog de vragen in hoeverre wij zo mogen ingrijpen, en 'God spelen'
En een andere interessante vraag is natuurlijk: Stel, er gaat bij jou wat mis en een donororgaan kan je leven redden. Hoe kijk je er dan tegen aan?
Ik zou als mij wat zou overkomen graag zo geholpen worden, hoewel ik weet dat ik na mijn sterven naar God zou mogen gaan. Maar ik geloof dat God ook medische kennis geeft waardoor we mogen blijven leven, dat ook in zijn plan is opgenomen en we niet voor God spelen als we iemands leven redden dmv gedoneerde organen.
Alleen bijv. van mij als ik dan kan blijven leven zoals een nier. Maar verder zou hij dat niet doen.
(lastig onderwerp hierhij tegen ik voor)
1. We mogen niet voor God spelen dus we mogen niet organen van anderen gebruiken om mensen langer te laten leven. Medische hulpmiddelen, prima! Zolang het maar geen organen van anderen zijn, aan andermans lichaam moet je niet komen om je eigen leven te kunnen verlengen.
2. We krijgen deze hulpmiddelen, ook de medische kennis en mogelijkheden op het gebied van orgaandonatie, van God. Kunnen we met de nier van een ander verder leven, maar wijzen we dat af, dan verkorten we juist ons leven en plegen we in feite zelfmoord door te mogelijkheid om te blijven leven af te wijzen.
Een gevoelig onderwerp dus, waar we voorzichtig mee om moeten gaan.