3 studenten beroepbaar binnen Gereformeerde Gemeenten
3 studenten beroepbaar binnen Gereformeerde Gemeenten
Over 2-3 weken worden naar alle waarschijnlijkheid de volgende studenten beroepbaar gesteld:
G. Heijkamp
M. Joosse
A.J. de Waard
M. Joosse en A.J. de Waard heb al eens gehoord. G. Heijkamp komt volgende week bij ons spreken. We zijn zelf vacant, dus ik hoop dat één van de studenten een beroep naar onze gemeente mag aannemen.
Hoeveel gemeenten zijn er eigenlijk die een beroep gaan uitbrengen? En zijn deze gemeenten groot? (Er zijn ook een aantal gemeenten, die niet beroepen, omdat de gemeente te klein is)
G. Heijkamp
M. Joosse
A.J. de Waard
M. Joosse en A.J. de Waard heb al eens gehoord. G. Heijkamp komt volgende week bij ons spreken. We zijn zelf vacant, dus ik hoop dat één van de studenten een beroep naar onze gemeente mag aannemen.
Hoeveel gemeenten zijn er eigenlijk die een beroep gaan uitbrengen? En zijn deze gemeenten groot? (Er zijn ook een aantal gemeenten, die niet beroepen, omdat de gemeente te klein is)
Re: 3 studenten beroepbaar binnen Gereformeerde Gemeenten
Ik zou zeggen, koop het pas uitgekomen kerkelijk jaarboek.Klaas-Jan schreef: Hoeveel gemeenten zijn er eigenlijk die een beroep gaan uitbrengen? En zijn deze gemeenten groot? (Er zijn ook een aantal gemeenten, die niet beroepen, omdat de gemeente te klein is)
Je ziet ook nog weleens dat in deze "ronde" niet een kandidaat beroepen wordt, maar een "zittende" (of moet ik zeggen: "staande"?) predikant beroepen wordt. Dat is bij ons de laatste 2x gebeurd: Kand. Van Belzen stond tegenover Ds. W. Harinck en daarvoor stond Kand. Verschuure tegenover Ds. Meeuse. Beide predikanten werden beroepen i.p.v. de kandidaat.
Ik ben benieuwd welk tweetal we nu krijgen. Of misschien wel een 3-tal.
Heb ik aljvdg schreef:Ik zou zeggen, koop het pas uitgekomen kerkelijk jaarboek.Klaas-Jan schreef: Hoeveel gemeenten zijn er eigenlijk die een beroep gaan uitbrengen? En zijn deze gemeenten groot? (Er zijn ook een aantal gemeenten, die niet beroepen, omdat de gemeente te klein is)
Dat zal dan vast te maken hebben met de inhoud van de prediking. Sommigen hebben nu eenmaal liever een ander. Veelal zie je toch dat de studenten beroepen worden, want die moeten toch ergens heenUnionist schreef:Je ziet ook nog weleens dat in deze "ronde" niet een kandidaat beroepen wordt, maar een "zittende" (of moet ik zeggen: "staande"?) predikant beroepen wordt. Dat is bij ons de laatste 2x gebeurd: Kand. Van Belzen stond tegenover Ds. W. Harinck en daarvoor stond Kand. Verschuure tegenover Ds. Meeuse. Beide predikanten werden beroepen i.p.v. de kandidaat.
Stud. De Waard is qua ligging ook niet verkeerd. In ieder geval zeer gestructureerde preken. Stud. Heijkamp (stem als een bazuin) is wat rechtser zoals men dat noemt. Hoewel hij beslist geen preektoon heeft en ook niet de gebruikelijke standaarduitdrukkingen aan elkaar draait.Klaas-Jan schreef:Die laatste opmerking, deel ikKislev schreef:kHeb ze alle drie gehoord en ben benieuw naar welke gemeente ze een beroep mogen aannemen. Vooral stud. Joosse kun je goed horen.
Qua 'preektechniek' kun je ze dus alle 3 goed horen. Dat viel me wel op namelijk. Ik had nog nooit studenten gehoord en alleen maar verhalen gehoord van anderen dat studenten zo schreeuwen en allemaal standaardzinnen aan elkaar rijgen. Dat is me dus 3 x meegevallen.
De laatste postings doorlezend heeft mij een gevoel van irritatie gegeven.
De "afkomende" studenten/kandidaten worden vooral beoordeeld op hun preektalenten.
Weet echter dat die "gebrekkige" kandidaten in de praktijk vaak de "beste" predikers waren en zijn.
Dan doel ik niet op de predikatie zelve, maar op de "gevolgen" van die predikatie.
En dan denk ik vooral aan de "Pinksterevangelisten".
De "afkomende" studenten/kandidaten worden vooral beoordeeld op hun preektalenten.
Weet echter dat die "gebrekkige" kandidaten in de praktijk vaak de "beste" predikers waren en zijn.
Dan doel ik niet op de predikatie zelve, maar op de "gevolgen" van die predikatie.
:shock: :shock: :shock:jvdg schreef:De laatste postings doorlezend heeft mij een gevoel van irritatie gegeven.
- Christiaan
JvdG bedoel je de 12 apostelen?Lassie schreef::shock: :shock: :shock:jvdg schreef:De laatste postings doorlezend heeft mij een gevoel van irritatie gegeven.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)
Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Ben je niet de enigeKlaas-Jan schreef: We zijn zelf vacant, dus ik hoop dat één van de studenten een beroep naar onze gemeente mag aannemen.

Hier in huis is ook een sterk hopen op en bidden om één van hen als herder en leraar. Al weet ik nog niet eens of onze gemeente wel gaat beroepen. Zou in ieder geval de eerste keer zijn na de instituering.