lichamelijke straffen in verhouding tot kindermishandeling

Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

JaapWillem schreef:
Lydianne schreef:
memento schreef:
arti schreef:Het begint met een tikje. Op een bepaald moment is je kind daarvan niet meer onder de indruk. Het wordt een harde tik.
Volgende stap is een pak voor de broek. Ook hierbij is sprake van gewenning. Dan maar de broek uit en materialen gebruiken, enz.
Slaan is vaak een hellend vlak. Dat is in de meeste ervaringsverhalen te lezen.
Ervaringsverhalen zijn vaak die van mensen die misbruikt zijn. Tuurlijk zijn die verhalen te vinden. Zo zie ik om mij heen nog veel meer 'levende verhalen' van mislukte kinderen door een vrije opvoeding.
Ook mishandeling is vaak met een 'tik' begonnen.
Niet zelden komt dit voort uit onmacht en het geen grip hebben op de opvoedingssituatie.
Dat slaan een hellend vlak is, is een vaststaand gegeven. Zeker omdat het vaak uit onmacht gebeurt en er dus een machtstrijd gaande is tussen ouder en kind.
Ik denk dat alle belletjes moeten gaan rinkelen, als ouder zijnde, als je merkt dat een pak voor de broek niet meer of onvoldoende indruk maakt, of zelfs wrok veroorzaakt.
Maar 'slaan op bloot' en gebruik van materialen kan niet en is mijns inziens ook niet Bijbels meer.
Opvoeden is niet makkelijk, het is het vinden van de juiste balans, waarbij slaan tot hoge uitzonderingen behoort (denk ik). Ervaringsmensen die er anders over denken?

Ach...
Het lijkt wel of we steeds weker worden. Ik kreeg vroeger ook zo nu en dan blote billenkoek met een latje. Nou, òf ik daar van geleerd heb :shock:
Blijkbaar niet genoeg. :D

Maar in ernst: ik denk dat je even het hele topic door moet lezen om op te merken hoe diep het probleem kan gaan.
Deze opmerking kan bij iemand die wel emotionele schade door lijfstraffen heeft opgelopen, pijnlijk overkomen. Vaak voelen ze zich toch al zo onbegrepen.

Persoonlijk vind ik sowieso "blote billenkoek" smeerlapperij, laat stil staan "met een latje". Er is dan m.i. geen sprake meer van een pedagogische tik.
JaapWillem

Bericht door JaapWillem »

Het klinkt misschien als 'smeerlapperij'. Maar verkeerd gebruik (misbruik) hoeft goed gebruik niet uit te sluiten.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

JaapWillem schreef:Het klinkt misschien als 'smeerlapperij'. Maar verkeerd gebruik (misbruik) hoeft goed gebruik niet uit te sluiten.
Noem jij maar eens wat het "goede gebruik" aan "blote billenkoek" is. Het komt op mij zeer vernederend over en dat dient geen enkel opvoedkundig doel.
Hetzelfde geldt in meerdere voor het gebruik van een stok of lat.

Lees eens wat Wikipedia (onder andere) over "Tuchtroede" schrijft:
Om efficiënt te zijn - bijzonder pijnlijk, niet zelden tot bloedens toe - wordt de roede op de blote huid toegediend, meestal op het achterwerk; het ontbloten van het zitvlak (zoals voor billenkoek, geassociëerd met jonge kinderen) garandeert tevens intense vernedering, zeker indien publiekelijk ondergaan.
Ma Vis

Bericht door Ma Vis »

Even vanuit mijn simpele gedachtengang:
Het verschil tussen 'gewoon over de knie' en 'blote billekoek'
is dus bloot.
Bloot = vernedering.
Wat is 'goed gebruik' van vernedering dan precies JaapWillem?

'Gewoon over de knie' heb ik eigenlijk ook wel moeite mee.

Het grote verschil tussen wel of niet 'verantwoord pedogigisch tikken' ligt misschien bij de kwantiteit, intentie en intensiteit?
JaapWillem

Bericht door JaapWillem »

In mijn optiek is 'over de knie' en 'blote billenkoek' hetzelfde. Het eerste is een betere benaming. Ik ben geen voorstander van een 'publiekelijke tuchtiging' omdat dit inderdaad vernederend is.
'k Zie er meer in om het kind dan even apart te nemen.

'k Heb het idee dat kindermishandeling te ver doorgetrokken wordt. Natuurlijk zullen er mensen zijn die emotioneel beschadigd zijn door mishandeling in hun jeugd. Maar daarmee hoeft men het kind met het badwater niet weg te gooien.

Eli werd gestraft, hij had zijn zonen nooit zuur aangezien.
Een kind sterft niet van een pak slaag. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.
Plaats reactie