Boeken over kerkverbanden

Josephus

Bericht door Josephus »

Ik kan me van vroeger ook nog herinneren dat we dit boek in de kast hadden staan.
refo

Bericht door refo »

Josephus schreef:Ik kan me van vroeger ook nog herinneren dat we dit boek in de kast hadden staan.
Die schrijver is inmiddels doktor en d'r is nog wat.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Klaas-Jan
Contacteer:

Bericht door Klaas-Jan »

Kislev schreef:Er is ook een boek van Den Hertog over kerkelijk nederland en ingaat op alle afgescheiden gemeenten e.d. Boek met veel foto's van predikanten erin.

Weet hoe het boek eruit ziet maar weet titel niet meer. 'beeld van kerkelijk nederland' oid.
Dit lijkt me een interessant boek, maar ik kan het helaas niet vinden...
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Op een geheel eigen manier interessant is ook "Welzalig is het volk" ["een bijgewerkt en aangevuld portret van de zwarte-kousen kerken"] van dr. Anne van der Meiden. Een boekje uit 1981 van iemand die als buitenstaander met verwondering en verbazing naar "de kleine wereld van de extreme orthodoxie" keek. Niet altijd even vleiend om te lezen...
Geka

Bericht door Geka »

Kislev schreef:Er is ook een boek van Den Hertog over kerkelijk nederland en ingaat op alle afgescheiden gemeenten e.d. Boek met veel foto's van predikanten erin.

Weet hoe het boek eruit ziet maar weet titel niet meer. 'beeld van kerkelijk nederland' oid.
In beeld gebracht..
Josephus

Bericht door Josephus »

Hendrikus schreef:Op een geheel eigen manier interessant is ook "Welzalig is het volk" ["een bijgewerkt en aangevuld portret van de zwarte-kousen kerken"] van dr. Anne van der Meiden. Een boekje uit 1981 van iemand die als buitenstaander met verwondering en verbazing naar "de kleine wereld van de extreme orthodoxie" keek. Niet altijd even vleiend om te lezen...
In dat licht kan het boek "Gordel van God" van Willem Oosterbeek (verschenen in 2006) genoemd worden.
caprice

Bericht door caprice »

Beste Klaas-Jan,
hier nog enige nuttige boeken aangaande dit onderwerp:

'De kleine kerkgeschiedenis van de Gereformeerde gezindte', door drs. M. Golverdingen.

De vijfdelige serie 'Predikanten en oefenaars' is over het algemeen helaas uitverkocht, maar zou ook nuttig kunnen zijn.
Afbeelding

Een boek met dezelfde vormgeving als de 5-delige serie hierboven met de naam 'De vereniging van 1907' kan ook zeer nuttig zijn. Hierin gaat het vooral over de Ledeboeriaanse gemeenten en de Gereformeerde Gemeenten onder het kruis, hoe die bijeen gekomen zijn, en verder ook van het ontstaan van de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Hendrikus schreef:Op een geheel eigen manier interessant is ook "Welzalig is het volk" ["een bijgewerkt en aangevuld portret van de zwarte-kousen kerken"] van dr. Anne van der Meiden. Een boekje uit 1981 van iemand die als buitenstaander met verwondering en verbazing naar "de kleine wereld van de extreme orthodoxie" keek. Niet altijd even vleiend om te lezen...
Ik word altijd een beetje moe van die 'verwondering en verbazing'. Lijkt me in elk geval niet iets om van onder de indruk te raken.
Auto

Bericht door Auto »

Buitenstaander?? Ik dacht van niet, Anne van der Meiden is juist in de refowereld opgegroeid. Zijn vader was de bekende Prof. Van der Meijden die gedoceert heeft aan de Theologische Universiteit van de CGK in Apeldoorn.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Auto schreef:Buitenstaander?? Ik dacht van niet, Anne van der Meiden is juist in de refowereld opgegroeid. Zijn vader was de bekende Prof. Van der Meijden die gedoceert heeft aan de Theologische Universiteit van de CGK in Apeldoorn.
Accoord, hij weet wel waar hij over praat. Maar hij staat er nu zelf wel behoorlijk buiten, als vrijzinnig theoloog. Dus buitenstaander lijkt me een terechte kwalificatie.
JaapWillem

Bericht door JaapWillem »

Josephus schreef:
In dat licht kan het boek "Gordel van God" van Willem Oosterbeek (verschenen in 2006) genoemd worden.
Bijzonder boek...
Plaats reactie