De Preek....

Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Gian schreef:
Pim schreef:Een rw-antwoord in de lijn van de visie die ik eerder verdedigde: http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/index.php

Zijn er nog mensen die de preek geluisterd hebben?
Welk vraag/antwoord bedoel je? Er staat vanalles onder de lijnk.
Pim bedoelt onderstaande (denk ik).
Ik lees daar echter niet van de zondebok.

---------------------------------------------------------------------------------
Vraag:

Heeft Simon het kruis van de Heere Jezus gedragen? We lezen wel dat hij ertoe gedwongen werd maar... Hoe zit dit eigenlijk?

Antwoord:

Simon van Cyrene heeft inderdaad het kruis van Christus gedragen. Echter niet omdat Christus zo moe was en telkens viel, zoals de RKK leert in haar overlevering met de kruisweg en de 14 staties. Die staties zijn opmerkelijke punten op de Via Dolorosa, (lett. weg van het lijden) de (vermoedelijke) route die Christus aflegde vanaf het gerechtsgebouw (Pretorium) van Pilatus naar Golgotha. Veertien plaatsen waar Jezus sprak, viel of iets aanraakte, en die tot op vandaag trekpleisters zijn voor bedevaartsgangers en allerlei pelgrims. Veertien plaatsen en/of personen die worden verheerlijkt.

De Bijbel leert ons daar echter heel anders tegenaan te zien. Het kruisdragen van Simon was geen verlichting voor de Heiland, maar een verzwaring. Hij was al gekroond als "namaakkoning" met een kroon van doornen, als mantel kreeg Hij een oude soldatenjas, als staf een riet, Zijn wapen: een kruis, maar er ontbreekt nog een wapendrager. Die taak krijgt Simon. Dan is de bespotting en vernedering compleet. Op Golgotha werd echter het kruis van Simon afgenomen, om vervolgens Christus eraan te hangen. Zo nam ten diepste Christus het kruis van de zondeschuld van de schouders van Simon.

Mogelijk is Simon met zijn vrouw een steunpilaar geworden van de jonge gemeente te Rome. Daar zijn bijbelse gegevens voor aan te voeren. Zo is het (letterlijke) kruisdragen achter Christus aan ook voor Simon een zegen geworden.

Ds. W. van der Wind
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Tiberius schreef:
Gian schreef:
Pim schreef:Een rw-antwoord in de lijn van de visie die ik eerder verdedigde: http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/index.php

Hij bedoelt onderstaande (denk ik).

---------------------------------------------------------------------------------
Vraag:

Heeft Simon het kruis van de Heere Jezus gedragen? We lezen wel dat hij ertoe gedwongen werd maar... Hoe zit dit eigenlijk?

Antwoord:

Simon van Cyrene heeft inderdaad het kruis van Christus gedragen. Echter niet omdat Christus zo moe was en telkens viel, zoals de RKK leert in haar overlevering met de kruisweg en de 14 staties. Die staties zijn opmerkelijke punten op de Via Dolorosa, (lett. weg van het lijden) de (vermoedelijke) route die Christus aflegde vanaf het gerechtsgebouw (Pretorium) van Pilatus naar Golgotha. Veertien plaatsen waar Jezus sprak, viel of iets aanraakte, en die tot op vandaag trekpleisters zijn voor bedevaartsgangers en allerlei pelgrims. Veertien plaatsen en/of personen die worden verheerlijkt.

De Bijbel leert ons daar echter heel anders tegenaan te zien. Het kruisdragen van Simon was geen verlichting voor de Heiland, maar een verzwaring. Hij was al gekroond als "namaakkoning" met een kroon van doornen, als mantel kreeg Hij een oude soldatenjas, als staf een riet, Zijn wapen: een kruis, maar er ontbreekt nog een wapendrager. Die taak krijgt Simon. Dan is de bespotting en vernedering compleet. Op Golgotha werd echter het kruis van Simon afgenomen, om vervolgens Christus eraan te hangen. Zo nam ten diepste Christus het kruis van de zondeschuld van de schouders van Simon.

Mogelijk is Simon met zijn vrouw een steunpilaar geworden van de jonge gemeente te Rome. Daar zijn bijbelse gegevens voor aan te voeren. Zo is het (letterlijke) kruisdragen achter Christus aan ook voor Simon een zegen geworden.

Ds. W. van der Wind
Sorry, beetje dom. Bedankt, Tib.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Tiberius schreef:
Gian schreef:

Pim bedoelt onderstaande (denk ik).

Vraag:

Antwoord:

Ds. W. van der Wind
Dat was ook de uitleg die de ds bij ons er aan gaf. Wellicht heeft hij dit ook eens gelezen :)
Ik weet, mijn Verlosser leeft
opgeraapt

Bericht door opgeraapt »

Speciaal voor Refo; de 'complete' preek van Ds W Visscher

De tekst was Hebr. 4:14
Dewijl wij dan een groten Hogepriester hebben, Die door de hemelen doorgegaan is, namelijk Jezus, den Zoon van God, zo laat ons deze belijdenis vasthouden.

De belijdenis van de kerk
1 De inhoud ervan
2.Het belang ervan

(de inleidng had Caprice alwat van gezegd)
De ChristenHebreeen hebben het niet makkelijk zie Hebr 10:25,29,34,36.
Zorgen van binnenuit; druk van buitenaf. Paulus gaat ze onderwijzen en bemoedigen uit het Woord. Hebben wij ook nodig. Geen verhaaltjes, hoe bevindelijk ook; Hebr. 4:12 Gods Woord! “Want het Woord Gods is levend en krachtig, en scherpsnijdender dan enig tweesnijdend zwaard”. Zo deed Jezus het ook; onderwees en bemoedigde de Emmaüsgangers vanuit de Schriften. We hebben Gods Woord nodig. Psalm 56:5 berijmd. We moeten verklaard liggen in Gods Woord; toegepast door Gods Geest.
We sterven allemaal eens, als naakte zondaar. Niets heeft waarde voor God als alleen volmaakte gerechtigheid en heiligheid. Dat is alleen in Christus. Zonder Hem rust de toorn Gods op u. Wie de Zoon heeft heeft het Leven, Wie de Zoon niet heeft heeft het leven niet.
Wat wilt u horen? Diepte van de ellende? Wat is een goeie kerk? Waar is de waarheid? Wat zijn goeie mensen? Allerbelangrijkste voor uw en mijn behoud: Wij hebben een grote Hogepriester; Jezus de Zoon van God. Waarin moet de Middelaar gekend worden? (Hellenbroek) Namen, ambten, staten, naturen weldaden. Met je verstand maar ook met het hart. Zaligmakende kennis nodig.

Hogepriester; een 4-tal dingen:
1 Gróte Hogepriester.
Hij heeft de zaligheid verdiend. In OT hogepriester met bloed in Heilige der Heilige als symbool; Jezus ingegaan met eigen bloed.
Als rantsoen voor velen. Hoe krijgt die Naam betekenis? Niet zomaar vanzelf. Onze zonden stellen ons schuldig voor God Zonde=opstand. God Die Liefde is háát de zonde. Ziet ze nooit door de vingers. Tegenover de zonde staat een heilig en rechtvaardig God. Grote kloof tussen de zondaar en God. God walgt van onze goede bedoelingen. Maar de Grote Hogepriester komt de zaligheid verwerven. Is diep gebogen. God stuurde geen mens, geen engel, maar Zijn eigen Zoon. Diep gebogen; Christus in de stal, in Egypte, in Nazareth, Gethsemané en op Golgotha. Zó diep tot in de 3 voudige dood. Voor vijanden!! Een middel tot behoud. Alléén het bloed reinigt van alle zonden. Zulkeen is Mijn Liefste! Waar leunen wij op voor de eeuwigheid?
Heeft u Hem al nodig gekregen? Of leeft u nog aan Mozes’ hand? Wij hebben een Hogepriester! Maak er gelovig gebruik van zeiden de Oud Vaders. Aan Zijn hand leven. Hij zit aan ’s vaders rechterhand; heeft het bloed der verzoening binnengebracht. Belangrijke naam; Gróte Hogepriester.
2 Door de hemelen doorgegaan.
Kan de hemelvaart zijn; door de wolkenhemel (ktt)Of 3e hemel; de plaats van Gods heerlijkheid; aan de rechterhand Zijns Vaders waar Hij het bloed heeft getoond en Zijn doorboorde handen. Het wijst in ieder geval op de verhoging van de Middelaar. Waarom is Hij verhoogd? Om de verdiende weldaden toe te passen; uit te delen. Hoe? Groot geheim.
Sommigen kunnen dat precies vertellen, zo en zo werkt de Heere. En achteraf zie je ook wel een orde. Het is onderwijs aan dwazen. Vergeving aan schuldigen, Zieken beter maken. Er wordt plaats gemaakt. Hoe gaat de Heere werken? Groot geheim! Je wordt er buitengezet, maar je gelooft dat het bij Hém nog te krijgen is. Een groot wonder! Ook als Christus Zich meer gaat bekend maken. ’t Is altijd op verrassende wijze (Kamerling)
De verhoogde Zaligmaker deelt uit. Ook vandaag nog. Vergevende en vernieuwende genade. De schuren van Jezus raken nooit leeg. Heb jij er behoefte aan? Hunkert onze ziel naar Hem?
3 Namelijk Jezus.
Persoonsnaam. Zaligmaker. Waarom wordt Hij Jezus genaamd? (HC) God als mensenkind naar aarde; noemt Zijn naam Jezus! Nabij u is het Woord. Volkomen, medelijdende Zaligmaker. Hogepriester. Overste Leidsman, Voleinder des geloofs. Hij heeft de schande veracht; is door de hemelen ingegaan. Er is één Naam waardoor wij zalig moeten worden.
Gods kinderen leren Hem nodig krijgen. Jezus uit het Woord. Zijn bloed en Zijn offer. Die het verlorenen zoekt. Wat is Zijn bediening heerlijk. Ik voor u daar gij anders de eeuwige dood moet sterevn. Er ligt zoveel in die Naam!
Denk over die naam in donkere nachten als u niet kan slapen. In die naam ligt de Persoon. U die gelooft is Hij dierbaar
4 Zoon van God.
God is almachtig. Hij spreekt en het is er. Die verachte Hebreeën hebben een Zaligmaker zó machtig! Hij heeft hemel en aarde gemaakt. Hij heeft álle macht in hemel en op aarde. Ik ben met ulieden tot aan de voleinding der aarde.

Wij hébben. Geloofstaal. 2 elementen.
1 wij hebben gezondigd! (Daniel) Onze gerechtigheden een wegwerpelijk kleed (Jesaja) Misdaden. We hebben in onszelf lege handen, Nooit iets goeds uit onszelf. Dat leer je op de leerschool der genade. Paulus de grootste der zondaren. Dat was geen degeleijk praatje, maar beléving. Wij hébben. Schaamte, Lege handen.
2. Wij hébben Dien gevonden, nl Jezus! (Filippus) Wij hebben gevonden de Messias(Andreas)
Zonde staat tegenover genade. Gelukkig volk die gaat leren: Er is een Zaligmaker ook voor mij. Voor mij?? Toch heeft de Heere naar zo-een omgezien. Vrije gunst! Zingen ps73:13.

In ’t eerste deel wijst apostel op de genade; in het 2e deel hoe je daar deel aan krijgt.
De Belijdenis vásthouden. Opmerkelijk woord. Vásthouden.
Je kunt het naast je neerleggen. Het zaad bij de weg. Het Woord des Levens niet aannemen(D.L)Dat kom je veel tegen. Weet ú de preek nog van zondagmorgen? Of hebt u het laten liggen Dat is erg! Aanklacht! Maar een mesn kan zich toch niet bekeren? Maar hebt u erover nágedacht?! Mee geworsteld in het gebed? We moeteh het geestelijk voedsel herkauwen als de reine dieren. De prediking. We moeten mediteren! Brakel noemt ook zingen afzonderen, vasten. Begin er eens mee. Deze tekst herkauwen. De Heere kan het gebruiken! Leer maar veel uit je hoofd, dan heb je voorraad voor later.
Anderen nemen het Woord wel aan. Maar niet in het binnenste des harten. Het verbreekt niet echt. Het zaad op de stenen, verstikt door de doornen (“een neep in de consciëntie)
Wat is nu een wáár geloof? Dat jhe bij jezelf gaat zien dat je zondig bent? Dat is een inkerende daad. Geloof is een úitgaande daad van je ziel. Niet jezelf prijzen. Het geloof: Bij mij is helemaal niets te vinden, maar Heere bij U ier nog doen aan. Net zolang zoeken tot je rust vindt in Christus. In welke mate ook. Al is het een gebroken oog (hart!) iets zien/omhelzen van de volkomen verdienste van Christus. Geloof: Christus gaat oprijzen voor uw zielsoog.
Het koninkrijk der hemelen wordt geopend als Christus gepredikt wordt voor zwarte zondaren. Volkómen Zaligmaker. Zie Ik kom. Satan verslagen. Ik kóm! Het geloofsoog op Hem. Met lege handen. De Zaligmaker in het gewaad van Zijn Woord. Daar ligt het. Alleen dáár! Hier weidt mijn ziel met een verwond’rend oog. Zo laat ons dan uitgaan! Ëcht aannemen. Joh 1.

Vásthouden. Gaat stapje verder. Belangrijk! Ktt:
deze belijdenis vasthouden.
Dat is, de leer van dezen zo groten hogepriester door het ware geloof standvastig belijden, niettegenstaande alle zwarigheden en vervolgingen, die ons daardoor zouden mogen overkomen.
Standvastiglijk belijden. Niet de eerste geloofsdaad, maar de stand van het belijden. Opwas in de kennis en genade van onze Heere Jezus Christus. Het gevorderde meer volgroeide geloofsleven. Dan kunt u staande blijven in geweldige verzoekingen en vervolgingen. Niet door leijk terug te doen, maar belijdenis vasthouden. De naam Jezus! Al het andere is onbelangrijk. Dingen die ons lichtelijk omringen. Vasthouden als het gaat om de leer, maar ook in een nauw en godzalig leven.
De dood is een koning der verschrikking. Die kan je niet verslaan in jezelf. Op een nauw leven volgt een ruim sterven >Henoch.
Concreet: Vijanden liefhebben, voor ze bidden; net als de Heere Jezus. Gaf het over aan Hem die rechtvaardig oordeelt. De Heilige Geest gaat vormen naar het beeld van Christus. Dan gaat u denken, spreken, zoeken als Jezus deed. De eer van God zoeken. Laat ons die belijdenis vásthouden.

Onbekeerden:> Het is nog heden der genade. U kunt ineens sterven; Jezus kan vanavond terugkomen. Zeg hem dat je niets verdiend hebt; dat je ’t niet waard bent. Heere doe het uit genade om Uws Naams wil. Niet ophouden! Blijven vragen! Zou Hij het zeggen en niet doen? Spreken en niet bestendig maken?
Ontwaakte zielen! (die sprak Maccheyne ook aan):> Het geloof is niet in eerste plaats inkerende daad. Úitgaande daad! Dat leert de Heilige Geest. Laat alles los. U moet alles kwijtraken; omgekeerd omgekeerd omgekeerd (Ezechiël). Alleen zwart in uzelf krijgt de Middelaar betekenis. Al is het in de tralies van het Woord. Hij is gekomen om het verlorene te zoeken! Vraag:Heere wat wilt Gij dat ik doen zal?

Gods kinderen:> Vásthouden! Wat komt er veel op af. Trgae handen! Het geheim: Christus kwam om te zoeken en zalig te maken dat verloren is. Alles Zijn werk! Het begin en het einde! Het is vrije gunst die eeuwig Hem bewoog. Daar is een eeuwigheid voor nodig om Hem daarvoor te loven en te danken!
Ik was ook in Rhenen en vond het wel helder gezegd van die inkerende en uitkerende daad.
Dat had ik nooit zo horen benoemen
geledu

Bericht door geledu »

Zo'n preekbeschrijving vind ik een hele kunst.
Doe je dat na elke preek ?

Lijkt me trouwens geen preek waar refo iets tegen in zou kunnen brengen.
helma

Bericht door helma »

geledu schreef:Zo'n preekbeschrijving vind ik een hele kunst.

Nou, ik probeer tijdens de dienst zoveel mogelijk op te schrijven, omdat ik het anders echt niet kan onthouden.
Nu heb ik het speciaal op verzoek van Jvdg en door reacties op hetgeen Caprice schreef maar even uitgetypt.
Toch merkte ik zelf wel het nut ervan; 'n goeie manier van 'herkauwen'.
jvdg

Bericht door jvdg »

helma schreef:
geledu schreef:Zo'n preekbeschrijving vind ik een hele kunst.

Nou, ik probeer tijdens de dienst zoveel mogelijk op te schrijven, omdat ik het anders echt niet kan onthouden.
Nu heb ik het speciaal op verzoek van Jvdg en door reacties op hetgeen Caprice schreef maar even uitgetypt.
Waarvoor hartelijk dank!
Lelie

Bericht door Lelie »

helma schreef: Nou, ik probeer tijdens de dienst zoveel mogelijk op te schrijven, omdat ik het anders echt niet kan onthouden.
Zelf doe ik het vaak als ik een preek beluister van internet. Concentreren gaat beter (gebaren worden niet aangeleverd via prekenweb :wink: ) en je kan het later nog eens opnieuw op je in laten werken.
refo

Bericht door refo »

De basis van de preek is goed: Jezus Christus en die gekruisigd.

Ter overweging: toen de Heere Jezus op aarde was vroeg niemand of Hij hem of haar wilde bekeren.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

refo schreef:Ter overweging: toen de Heere Jezus op aarde was vroeg niemand of Hij hem of haar wilde bekeren.
Sowieso richtte men zich in zijn gebedsleven niet speciaal tot de Heere Jezus. Men kwam met een concreet probleem bij Hem.

Ter overweging een citaat van John Duncan [als reactie op de opvatting van H. Bonar, die vond dat men onbekeerden niet moest oproepen tot gebed]:
Ik word ziek van uitweidingen over het geloof, over de plicht om te geloven of om eerst te bidden om genade om te geloven. Als u kunt geloven zonder zulk een bidden, doe het dan, en als een mens voelt dat hij nodig heeft wat God alleen kan verschaffen, dan kunnen al de Bonars in de wereld hem niet van het bidden afhouden.
Plaats reactie