Curatorium Gereformeerde Gemeenten (discussie)

Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Hendrikus schreef:
RD schreef:Stoorvogel wees op het gevaar van een kritische houding, die vaak voortkomt uit onzekerheid en jaloezie. „Het eerste wat kritiek kapot maakt, is jezelf.” Hij vertelde hoe hij was veranderd door zijn eigen kritische houding te laten varen en positief met anderen om te gaan. „De weg naar gemeenschap is jezelf te geven.”
Idee voor het curatorium?

Serieus: het is voor velen in deze kringen een grondhouding om overal negatief over te zijn. Kritiek op dit, kritiek op dat, zo vult men de koffiepraatjes.
Grote probleem: wie er middenin zit, ziet het niet, want het is zo normaal.

Wat zou het een verademing zijn als dáár eens verandering in kwam. Niet alleen een verademing, het zou een zégen zijn!
Inderdaad dat zou een zegen zijn op dit forum!!!
refo

Bericht door refo »

Hendrikus schreef:
RD schreef:Stoorvogel wees op het gevaar van een kritische houding, die vaak voortkomt uit onzekerheid en jaloezie. „Het eerste wat kritiek kapot maakt, is jezelf.” Hij vertelde hoe hij was veranderd door zijn eigen kritische houding te laten varen en positief met anderen om te gaan. „De weg naar gemeenschap is jezelf te geven.”
Idee voor het curatorium?

Serieus: het is voor velen in deze kringen een grondhouding om overal negatief over te zijn. Kritiek op dit, kritiek op dat, zo vult men de koffiepraatjes.
Grote probleem: wie er middenin zit, ziet het niet, want het is zo normaal.

Wat zou het een verademing zijn als dáár eens verandering in kwam. Niet alleen een verademing, het zou een zégen zijn!

...die vaak voortkomt uit onzekerheid en jaloezie....
....grondhouding is om overal negatief over te zijn....

Jaja. De opmerking komt uit dezelfde grondhouding. Dus dat werkt niet zo.

We belijden met de mond dat God het allemaal zo bestuurt zoals het gaat. In werkelijkheid is het gewoon mensenwerk. Hoe ik dat weet? Omdat anders ook kleine gemeentetjes een dominee zouden krijgen.
Het geeft allemaal niets, maar benoem het dan ook. En adviseer kandidaten niet een (te) grote, maar een kleine gemeente te kiezen. Want dominee is evengoed een ambacht als een ambt. Dat je moet leren in de praktijk.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Moderator opmerking

Ik heb even het topic Curatorium Gereformeerde Gemeenten (nieuws) toegevoegd.
Daarin kan je nieuws en achtergronden plaatsen over de kandidaten die vandaag en morgen, 22 en 23 mei, toegelaten worden tot de Theologische School van de Gereformeerde Gemeenten.

Met vriendelijke groet,
Tiberius
memento

Bericht door memento »

Het werk aan mensenzielen is te belangrijk om het zomaar te laten afhangen van bovenstaande principes.
Is het werk aan mensenzielen dus onbelangrijk genoeg om dat over te laten aan huidige principes?
Ik snap niet dat mensen hier veel kritiek op kunnen hebben...als God een predikant op de preekstoel in de Ger Gem wil hebben komt ie er wel hoor...al moet hij 3 keer komen voor dat curatorium..
Tuurlijk, en als je bekeerd moet worden wordt je dat ook wel, ook al zou je niet meer naar de kerk gaan...
refo

Bericht door refo »

De redenering dat een soepelere of andere toelatingsprocedure noodzakelijk tot verval leidt snijdt weinig hout. Verval komt door het niet functioneren van tucht.

In deze kan de veel geroemde kerkelijke weg veel goeds doen. (Als 't nodig is)
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
refo

Bericht door refo »

De structuur van de opleiding zal dan wel moeten wijzigen. Ik dacht dat het eerste jaar nog niet zoveel zicht geeft op wat het praktische predikantschap inhoudt.

Dat mensen het beroep van predikant maar eens gaan proberen ivm moeilijkheden lijkt me niet het probleem van het curatorium, maar van de kerkenraad.
--------------
Unionist

Bericht door Unionist »

Hoe werkt dat eigenlijk bij de CGK? Daar is ook een curatorium, maar ik heb de indruk dat de meesten die zich daar aanmelden al langer aan de TU in Apeldoorn studeren en dan admissie-examen doen voor de predikantsopleiding. Of worden er ook studenten "uit het niets" aangenomen?
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

refo schreef:We belijden met de mond dat God het allemaal zo bestuurt zoals het gaat. In werkelijkheid is het gewoon mensenwerk. Hoe ik dat weet? Omdat anders ook kleine gemeentetjes een dominee zouden krijgen.
Er heeft pas een dominee een beroep naar een gemeente met ongeveer 200 man aangenomen. En hij moet ook nog eens uit Amerika komen.
Auto

Bericht door Auto »

Unionist schreef:Hoe werkt dat eigenlijk bij de CGK? Daar is ook een curatorium, maar ik heb de indruk dat de meesten die zich daar aanmelden al langer aan de TU in Apeldoorn studeren en dan admissie-examen doen voor de predikantsopleiding. Of worden er ook studenten "uit het niets" aangenomen?
De laatste student die eigenlijk uit het "niets" kwam opduiken was kand. Hoekman. Hoekman heeft zijn talen, vooropleiding en een deel van de studie elders gedaan. Hij heeft zich laten inschrijven in Apeldoorn en zich opgegeven voor het admissie examen (tenminste als ik het goed begrepen heb).

De laatste jaren zie je dat degene die admissie-examen doen al bekend zijn in Apeldoorn doordat ze de vooropleiding in Kampen hebben gedaan. De vooropleiding duurt 2 jaar en dan gaat de student naar Apeldoorn en degene die roeping heeft om predikant te worden geeft zich dan op voor het admissie-examen.

Onderstaande staat in de kerkorde inzake het admissie-examen, daarnaast moet degene die admissie-examen doet een opstel schrijven over een onderwerp wat opgegeven wordt door het curatorium.

Bij het admissie-examen moet worden overgelegd, behalve het bewijs dat men minstens één jaar lid van een Christelijke Gereformeerde Kerk is, een getuigschrift betreffende godsvrucht en karakter, afgegeven door de kerkenraad van de kerk waartoe de aspirant behoort.
Het admissie-examen dat wordt afgenomen door het curatorium, bij-gestaan door hoogleraren, omvat:
a. een onderzoek naar de vreze des Heren en de beweegredenen om evangelie-dienaar te worden;
b. een onderzoek naar de kennis van de Bijbelse Geschiedenis en van de hoofdzaken van de gereformeerde geloofsleer, inzonderheid van de Heidelbergse Catechismus.
Het eerste jaar van inschrijving wordt altijd als een proefjaar be-schouwd.
refo

Bericht door refo »

Erasmiaan schreef:
refo schreef:We belijden met de mond dat God het allemaal zo bestuurt zoals het gaat. In werkelijkheid is het gewoon mensenwerk. Hoe ik dat weet? Omdat anders ook kleine gemeentetjes een dominee zouden krijgen.
Er heeft pas een dominee een beroep naar een gemeente met ongeveer 200 man aangenomen. En hij moet ook nog eens uit Amerika komen.
Dat is wat je noemt de uitzondering die de regel bevestigt.
--------------
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

refo schreef:
Erasmiaan schreef:
Nee hoor. Het is niet zo dat iedereen naar kleine gemeentes moet. Als veel predikanten naar kleine gemeentes gingen en de grote gemeentes allemaal herderloos zouden zijn zou je ook weer wat te klagen hebben.
refo

Bericht door refo »

Erasmiaan schreef:
refo schreef:
Erasmiaan schreef:
Nee hoor. Het is niet zo dat iedereen naar kleine gemeentes moet. Als veel predikanten naar kleine gemeentes gingen en de grote gemeentes allemaal herderloos zouden zijn zou je ook weer wat te klagen hebben.
Het blijkt dat predikanten steeds naar de wat grotere gemeenten gaan. Alleen aan het eind van hun predikantenloopbaan gaat er een enkele naar een kleinere gemeente. Ook Stolwijk heeft als kleine gemeente een predikant gehad, maar ook dat is een uitzondering geweest die de regel bevestigt.

Het heeft niet zozeer met klagen te maken, als met het constateren van een praktijk. Je mag niets zeggen over procedures en beroepen, want dan is het alsof je oppositie voert tegen God, maar in de praktijk komen de predikanten niet in de kleine gemeentes. Sommigen beroepen zelfs nooit.
--------------
pierre27

..

Bericht door pierre27 »

..
Laatst gewijzigd door pierre27 op 22 mei 2007, 15:57, 2 keer totaal gewijzigd.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
pierre27

Bericht door pierre27 »

memento schreef:
Het werk aan mensenzielen is te belangrijk om het zomaar te laten afhangen van bovenstaande principes.
Is het werk aan mensenzielen dus onbelangrijk genoeg om dat over te laten aan huidige principes?

Ik snap niet dat mensen hier veel kritiek op kunnen hebben...als God een predikant op de preekstoel in de Ger Gem wil hebben komt ie er wel hoor...al moet hij 3 keer komen voor dat curatorium..
Tuurlijk, en als je bekeerd moet worden wordt je dat ook wel, ook al zou je niet meer naar de kerk gaan...

Welke huidige principes??

Ten diepste is dat zo ja, maar dan dan ga je tegen Gods bevel in om je onder het Woord te stellen.., en dat zie ik nog niet zo als het het toch ondanks 3 keer langskomen bij het curatorium, toch worden aangenomen.
Laatst gewijzigd door pierre27 op 22 mei 2007, 15:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
vlinder

Bericht door vlinder »

refo schreef:
Erasmiaan schreef:
refo schreef:
Erasmiaan schreef: Er heeft pas een dominee een beroep naar een gemeente met ongeveer 200 man aangenomen. En hij moet ook nog eens uit Amerika komen.
Het blijkt dat predikanten steeds naar de wat grotere gemeenten gaan. Alleen aan het eind van hun predikantenloopbaan gaat er een enkele naar een kleinere gemeente. Ook Stolwijk heeft als kleine gemeente een predikant gehad, maar ook dat is een uitzondering geweest die de regel bevestigt.

Het heeft niet zozeer met klagen te maken, als met het constateren van een praktijk. Je mag niets zeggen over procedures en beroepen, want dan is het alsof je oppositie voert tegen God, maar in de praktijk komen de predikanten niet in de kleine gemeentes. Sommigen beroepen zelfs nooit.
Hoeft niet perse hoor, Ds. de Leeuw begon met een gemeente van meer dan 2000 leden en ds. Beens begon in een gemeente van 2000 leden. Ook ds. van Boven heeft ruim anderhalf duizend leden in zijn gemeente. Voor alle ds. hun eerste gemeente en ik dacht niet dat er veel grotere gemeente zijn.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gesloten