Ennnnnnn, wat gaan we vandáág doen???

Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

http://www.nd.nl/Document.aspx?document ... n&id=92718
ND schreef:Een hemelvaartoratorium

door onze redacteur Peter Sneep

Adriaan Koops (21) uit Kampen schreef als afstudeeropdracht voor het conservatorium in Zwolle een hemelvaartcantate. Donderdag gaat het werk in première.

KAMPEN - ,,Ik wil ook een oratorium maken'', dacht Adriaan Koops (21) toen hij twee keer als begeleider had meegewerkt aan het paasoratorium 'Het Lam dat ons doet leven' van Ria Borkent en Dirk Zwart. Hij was onder de indruk van tekst en muziek. Na afloop van de tweede uitvoering ontmoette hij dichteres Borkent, trok de stoute schoenen aan en vroeg haar om liedteksten. ,,Dat was best raar. Ik heb haar hoog en daardoor leek ze onbereikbaar. En toch zegde ze meteen haar medewerking toe toen ik haar van mijn plan vertelde.''

Het moest een oratorium worden in hetzelfde muzikale idioom als dat van Dirk Zwart. ,,Zwart had al een paas- en een kerstoratorium geschreven. Voor Hemelvaartsdag is weinig kerkmuziek geschreven. Kijk maar in de diverse gezangenbundels. Daarom leek het mij leuk voor die gelegenheid een muziekwerk te maken. Met dat idee ben ik daarna naar Ria Borkent gegaan. Na mijn eerste bezoek aan haar kreeg ik meteen een tekst mee van een hemelvaartlied dat ze eerder al had geschreven.''

Adriaan Koops zit in het laatste jaar van het Artez-conservatorium in Zwolle waar hij de opleiding docent muziek volgt. Om te kunnen afstuderen moet hij een scriptie schijven over een pedagogisch onderwerp en een muziekproductie opzetten. De muziekproductie is 'Opgang naar de troon - Een hemel-vaartoratorium' geworden. ,,Als je muziekdocent op een school bent, moet je vaak meewerken aan grote avonden. Er wordt dan veel van je verwacht, arrangeren, dirigeren, regelen. Bij het afstuderen moet ik dus bewijzen of ik staat ben een grote productie op te zetten. Er zitten ook pedagogische kanten aan het oratorium. Ik moet met een koor oefenen, met een trompettist. Tijdens de uitvoering moeten de aanwezigen ook meezingen, wat van te voren geoefend moet worden. Bij de beoordeling wordt erop gelet of ik dat goed doe.''

Hij moest ook zelf het koor samenstellen. Dat viel niet mee. ,,Veel mensen wilden best meezingen, maar bleken op Hemelvaartsdag afwezig te zijn. Het koor is kleiner dan ik eigenlijk wilde: drie sopranen, drie alten, twee tenoren en twee bassen. Tien personen in totaal.''

Komende donderdagavond - op Hemelvaartsdag - gaat het oratorium in première in de vrijgemaakt-gereformeerde Bazuinkerk in Kampen, waar Koops cantor is en de samenzang begeleidt. Net als bij het paasoratoruim van Dirk Zwart schreef hij de muziek voor vierstemmig koor, piano, orgel en trompet. Het werk begint en eindigt met coupletten van het paaslied 'Daar juicht een toon'. De liederen daartussen - behalve gedichten van Borkent zette Koops ook bijbelteksten op muziek - behandelen de geschiedenis vanaf de opstanding tot aan de hemelvaart van Christus. Schriftlezingen wisselen de muziek af.

Uit de hand gelopen
,,Het is een beetje uit de hand gelopen'', zegt Koops over zijn nieuwe muziekstuk, dat een uur duurt. . ,,Het was meer werk dan ik had gedacht. Ik heb daardoor een half jaar studievertraging opgelopen. Maar doordat ik meer tijd had, is het wel mooier geworden. Maar zo mooi als Zwart kan ik nog niet schrijven.'' Toch had hij niet genoeg tijd om al zijn muzikale plannen uit te voeren, want het laatste deel ontbreekt. ,,Na het lied over de hemelvaart had nog een deel moeten volgen waarin de discipelen de lof op Christus zingen. Ik ben van plan dat nog te schrijven. Ik heb nog een jaar de tijd voor het weer Hemelvaartsdag is.''

Het schijven van zo'n groot werk was beslist een waagstuk, stelt Koops. ,,Ik had tot nu toe alleen arrangementen van psalmen en gezangen geschreven voor de cantorij en voor het muziekensemble. Voor het hemelvaartoratorium moest ik alles zelf bedenken, ook de melodieën. Ik wilde niet dat de afzonderlijke delen op elkaar zouden lijken. Ze moesten stuk voor stuk muzikaal interessant zijn. En ik wilde natuurlijk Dirk Zwart niet klakkeloos nadoen.''

,,Weet waar je aan begint'', zei de docent die het afstudeerproject van Koops begeleidt. ,,Het is moeilijk om een uur lang origineel te blijven.'' Hij heeft een koorrepetitie bijgewoond om te kijken hoe het project vorderde. Hij vond de muziek voorspelbaar. Koops is niet ontmoedigd door dat commentaar. ,,Het is harmonieuze muziek. Dat is misschien voorspelbaar. Toch moesten de koorleden op sommige passages stevig studeren. Zo voorspelbaar was het dus niet.''

Hij is benieuwd of er koren zijn die het werk volgend jaar willen uitvoeren. Maar zo'n eerste uitvoering is best eng, vindt de jonge componist. ,,Misschien vinden mensen het helemaal niet mooi. Ik houd me maar vast aan wat Ria Borkent tegen me heeft gezegd. 'Het is goed dat een nieuwe generatie zich ook voor kerkmuziek interesseert'.''

De uitvoering vindt donderdagavond plaats in de Bazuinkerk, Cello 1, Kampen. Medewerking verlenen Martin van Heerde, orgel; Jaco Lips, piano en Arjan Dunning, trompet. Anneke Harmanny leest de bijbelgedeelten. Adriaan Koops zelf dirigeert het koor. Aanvang 20.00 uur.
Knappe prestatie van zo'n jonge componist. Het was veelbelovend. Mooi dat een gevestigd dichter als Ria Borkent haar medewerking verleent aan zo'n project en er ook gewoon is bij de première. Haar teksten waren niet in het programmaboekje opgenomen en werden ook niet via de beamer geprojecteerd. Dat vond ik wel een beetje jammer, want vanwege het kleine koor was de verstaanbaarheid van de teksten niet altijd optimaal. Maar als geheel: positief! Een goede besteding van de hemelvaartsdag-avond.
Rens

Bericht door Rens »

Vandaag? Vooral slapen, na een grotendeels doorwaakte nacht omdat ons hondenpaar de boel wakker hielden cq maakten...en ook nadat, tegen de tijd dat we dachten weer te kunnen gaan slapen, zo'n beetje álle koeien het op een bléren zetten toen het voer werd ingereden in de stallen.....................dat was rond de klok van half vijf....in álle vroegte
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Daphne

Bericht door Daphne »

Vandaag mag ik weer werken. :?
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

sterkte! ik ook. :?
Eppie

Bericht door Eppie »

Rare vraag, gewoon werken hoor? wat anders. Ik heb wel geluk mijn telefoon is stuk en veel mensen hebben deze dag [i.m.o. onterecht] als een vrije dag aangemerkt dus is het héél rustig. Zo heb ik eigenlijk ook een beetje vrij.
Maar wie ben ik?
wim

Bericht door wim »

Thuiswerken (zoals elke vrijdag).
Corydoras

Bericht door Corydoras »

Eppie schreef:...veel mensen hebben deze dag [i.m.o. onterecht] als een vrije dag aangemerkt...
Tja, als het een verplichte vrije dag is, heb je niet zoveel keus. Niet dat ik dat nou zo erg vind, hoor ;)
Afbeelding
Arretje

Bericht door Arretje »

Ons kwam deze vrije dag wel heel goed uit!
We hadden nl. lekkage in de badkamer. :x Nu hard aan het werk om alles weer waterdicht te maken zodat we we weer kunnen douchen.
Christus is net zo gewillig om een vluchtende zondaar die tot Hem komt te vergeven, als dat wij gewillig zijn om te zondigen.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Corydoras schreef:Tja, als het een verplichte vrije dag is, heb je niet zoveel keus.
Ja, heb ik eindelijk eens tijd om naar de gemeentewinkel te gaan, zijn ze dicht... Ambtenaren :?
Eppie

Bericht door Eppie »

Corydoras schreef:
Eppie schreef:...veel mensen hebben deze dag [i.m.o. onterecht] als een vrije dag aangemerkt...
Tja, als het een verplichte vrije dag is, heb je niet zoveel keus. Niet dat ik dat nou zo erg vind, hoor ;)
Ik mag aannemen dat die 'verplichte' vrije dag dan ook niet wordt afgetrokken van het aantal 'snipperdagen'? Dus een kadootje van het baasje.
Maar wie ben ik?
Corydoras

Bericht door Corydoras »

Eppie schreef:
Corydoras schreef:
Ik mag aannemen dat die 'verplichte' vrije dag dan ook niet wordt afgetrokken van het aantal 'snipperdagen'? Dus een kadootje van het baasje.
Nee hoor, geen cadeau van de baas, wordt gewoon afgetrokken van de vrije dagen. Maar omdat ik die toch nooit op ga krijgen (en ook maar beperkt kan laten uitbetalen), maakt dat voor mij niet zoveel uit.
Afbeelding
vlinder

Bericht door vlinder »

Zo kom net uit m'n werk. En morgen werken en zondag! En memento heeft dan gewoon 4 dagen vrij :cry: :cry:
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Daphne

Bericht door Daphne »

vlinder schreef:En morgen werken en zondag!
Ik ook, zaterdag, zondag, maandag & dinsdag nog werken .... :? in 2 gzinnen
Rens

Bericht door Rens »

vlinder schreef:Zo kom net uit m'n werk. En morgen werken en zondag! En memento heeft dan gewoon 4 dagen vrij :cry: :cry:
en zo hóórt het ook!! :mrgreen: :mrgreen:
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Wij waren van plan om gisteren met het gezin naar Blijdorp te gaan.
Een medeforummer zorgde er echter voor dat dat plan niet uitgevoerd werd. :wink:
Gelukkig maar: zie hier.
Plaats reactie