'k Vraag me af of hij sowieso nog mee leest.jvdg schreef:Hoe ver ben je inmiddels gekomen?Robert schreef:Bedankt voor de reacties en de tips! (heb profetieën direct aangepast, de spellingscontrole moet er zowieso nog overheen!).
Wat de noten betreft, dat is idd wel verstandig om te doen (heb er een bloedhekel aan, maar als het mot dan mot het)
Ik wil eigenlijk het liefst schrijven 'voor' het a-millenialisme en niet 'tegen' het millenialisme. Misschien is het wel nog verstandiger om dus die zinnen helemaal te verwijderen.
Bijbelstudie Duizendjarig rijk
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !
He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
in de eindtijd zal Jezus alle gelovigen meenemen naar de hemel.Mariavt schreef:'k Vraag me af of hij sowieso nog mee leest.jvdg schreef:Hoe ver ben je inmiddels gekomen?Robert schreef:Bedankt voor de reacties en de tips! (heb profetieën direct aangepast, de spellingscontrole moet er zowieso nog overheen!).
Wat de noten betreft, dat is idd wel verstandig om te doen (heb er een bloedhekel aan, maar als het mot dan mot het)
Ik wil eigenlijk het liefst schrijven 'voor' het a-millenialisme en niet 'tegen' het millenialisme. Misschien is het wel nog verstandiger om dus die zinnen helemaal te verwijderen.
alle niet gelovigen moeten de eindtijd (2x 3 1/2 jaar) doorstaan.
zij zullen worden gezuiverd.
hierna zal het 1000 jarig koninkrijk van de heer jezus aanvangen.
leonstaal schreef:in de eindtijd zal Jezus alle gelovigen meenemen naar de hemel.Mariavt schreef:'k Vraag me af of hij sowieso nog mee leest.jvdg schreef:Hoe ver ben je inmiddels gekomen?Robert schreef:Bedankt voor de reacties en de tips! (heb profetieën direct aangepast, de spellingscontrole moet er zowieso nog overheen!).
Ten eerste wil ik je vragen om Heere Jezus met hoofdletters te schrijven.
Ten tweede: kun je dit onderbouwen met Bijbelse teksten?
Ten derde: hoe je het nu schrijft over gezuiverd...zou Rome dan toch gelijk hebben met een soort van vagevuur? Een soort voorportaal voordat er een geloof in de Heere Jezus is?
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
- J.C. Philpot
Het dispensationalistisch chiliasme wat je propageerd heeft geen oude papieren. De bron van deze visie is een visioen van een dame die betrokken was bij de sekte van Edward Irvine. Later is deze visie (die door de grondleggers van de Plymouth Brethren (Vergadering van Gelovigen) werd overgenomen, en kenmerkend voor deze beweging werd) in de USA de dominante visie geworden. De opname van de gemeente los van de wederkomst kan ik echter niet uit de bijbel destilleren. Hoewel aarzelend voel ik meer voor het historische prechiliasme.leonstaal schreef:in de eindtijd zal Jezus alle gelovigen meenemen naar de hemel.
Humeurig?vlinder schreef:
Ten derde: hoe je het nu schrijft over gezuiverd...zou Rome dan toch gelijk hebben met een soort van vagevuur? Een soort voorportaal voordat er een geloof in de Heere Jezus is?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Het hele dispensationalisme heeft geen andere grond, dan enkele teksten uit Openbaringen die letterlijk genomen worden.
Mijn grootste bezwaar tegen deze visie is wel dat het geen rekening houdt met alle andere profetieën die in de Schrift te vinden zijn. Wie dat namelijk wel doet, zal namelijk weten dat je heel voorzichtig moet zijn met het letterlijk nemen van een profetie; vaak zijn symboliek en feitelijke gebeurtenis met elkaar doorweven. Zeker in een boek als Openbaringen, waarin de hele setting symbolisch is (zie de vele beelden die gebruikt worden), is er geen enkele grond om dingen zomaar letterlijk te nemen.
Mijn grootste bezwaar tegen deze visie is wel dat het geen rekening houdt met alle andere profetieën die in de Schrift te vinden zijn. Wie dat namelijk wel doet, zal namelijk weten dat je heel voorzichtig moet zijn met het letterlijk nemen van een profetie; vaak zijn symboliek en feitelijke gebeurtenis met elkaar doorweven. Zeker in een boek als Openbaringen, waarin de hele setting symbolisch is (zie de vele beelden die gebruikt worden), is er geen enkele grond om dingen zomaar letterlijk te nemen.
Er zijn ook in de OT-boeken veel teksten die op een duizendjarig vrederijk wijzen. Opvallend vind ik dat de teksten die naar Jezus´ eerste komst wijzen, letterlijk zijn vervuld. Dat geeft mij de vrijheid om de teksten die naar Zijn tweede komst wijzen, óók letterlijk te nemen.
Als we b.v. Micha nemen, En gij, Bethlehem Efratha! zijt gij klein om te wezen onder de duizenden van Juda? Uit u zal Mij voortkomen, Die een Heerser zal zijn in Israel, en Wiens uitgangen zijn van ouds, van de dagen der eeuwigheid. Dat Hij uit Bethlehem zou komen, is letetrlijk vervuld. Daar wezen de Schriftgeleerden ook op toen de Wijzen uit het Oosten erom vroegen. Dat Hij een heerster zal zijn in Israel nemen we ineens geestelijk. Dat vind ik op zijn minst merkwaardig.
Als we b.v. Micha nemen, En gij, Bethlehem Efratha! zijt gij klein om te wezen onder de duizenden van Juda? Uit u zal Mij voortkomen, Die een Heerser zal zijn in Israel, en Wiens uitgangen zijn van ouds, van de dagen der eeuwigheid. Dat Hij uit Bethlehem zou komen, is letetrlijk vervuld. Daar wezen de Schriftgeleerden ook op toen de Wijzen uit het Oosten erom vroegen. Dat Hij een heerster zal zijn in Israel nemen we ineens geestelijk. Dat vind ik op zijn minst merkwaardig.
Natuurlijk zijn er profetieen die letterlijk vervuld zijn.Unionist schreef:Er zijn ook in de OT-boeken veel teksten die op een duizendjarig vrederijk wijzen. Opvallend vind ik dat de teksten die naar Jezus´ eerste komst wijzen, letterlijk zijn vervuld. Dat geeft mij de vrijheid om de teksten die naar Zijn tweede komst wijzen, óók letterlijk te nemen.
Alleen, er zijn ook zat profetieen die symbolisch zijn. Even een heel duidelijk voorbeeld, namelijk die van Ezechiëls vallei met dorre doodsbeenderen. Niemand zal t in zn hoofd halen dat letterlijk te nemen. Waarom dan wel Openbaringen, die een zelfde symbolische context heeft?
Nou....memento schreef:Natuurlijk zijn er profetieen die letterlijk vervuld zijn.Unionist schreef:Er zijn ook in de OT-boeken veel teksten die op een duizendjarig vrederijk wijzen. Opvallend vind ik dat de teksten die naar Jezus´ eerste komst wijzen, letterlijk zijn vervuld. Dat geeft mij de vrijheid om de teksten die naar Zijn tweede komst wijzen, óók letterlijk te nemen.
Alleen, er zijn ook zat profetieen die symbolisch zijn. Even een heel duidelijk voorbeeld, namelijk die van Ezechiëls vallei met dorre doodsbeenderen. Niemand zal t in zn hoofd halen dat letterlijk te nemen. Waarom dan wel Openbaringen, die een zelfde symbolische context heeft?
Er is wel verschil. Ezechiël kreeg eerst een teken (letterlijk of als visioen, beide kan namelijk, zie de kanttekeningen SV) en naderhand werd de betekende zaak bekend gemaakt.
Toen zeide Hij tot mij: Mensenkind! deze beenderen zijn het ganse huis Israels; ziet, zij zeggen: Onze beenderen zijn verdord,en onze verwachting is verloren, wij zijn afgesneden.
12 Daarom, profeteer en zeg tot hen: Zo zegt de Heere HEERE: Ziet, Ik zal uw graven openen, en zal ulieden uit uw graven doen opkomen, o Mijn volk! en Ik zal u brengen in het land Israels.
13 En gij zult weten, dat Ik de HEERE ben, als Ik uw graven zal hebben geopend, en als Ik u uit uw graven zal hebben doen opkomen, o Mijn volk!
14 En Ik zal Mijn Geest in u geven, en gij zult leven, en Ik zal u in uw land zetten; en gij zult weten, dat Ik, de HEERE, dit gesproken en gedaan heb, spreekt de HEERE.
Ook hier wordt van de hak op de tak gesprongen. Het is letterlijk gericht aan 'het huis Israels'. Er gaan nu ook weer stemmen op om het maar richting een 'geestelijk Israel' uit te leggen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Het zou merkwaardig zijn, ware het niet dat de Bijbel ons er zelf in voorging. Daarbij, alsof een 'geestelijke' vervulling inferieur zou zijn aan een 'letterlijke' vervulling.Unionist schreef:Er zijn ook in de OT-boeken veel teksten die op een duizendjarig vrederijk wijzen. Opvallend vind ik dat de teksten die naar Jezus´ eerste komst wijzen, letterlijk zijn vervuld. Dat geeft mij de vrijheid om de teksten die naar Zijn tweede komst wijzen, óók letterlijk te nemen.
Het gaat om de vervulling zoals de Geest die beoogt en beoogd heeft, zie bijv. 1 Petr. 1:0-12:
...en verkrijgt u het einddoel van uw geloof, namelijk de zaligheid van uw ziel.
Naar deze zaligheid hebben de profeten, die geprofeteerd hebben van de genade die aan u bewezen is, gezocht en gespeurd.
Zij onderzochten naar Wie en naar welke tijd de Geest van Christus, Die in hen was, heenwees, toen Hij tevoren getuigde van al het lijden dat op Christus komen zou, en ook van al de heerlijkheid na dat lijden.
Aan hen werd geopenbaard dat zij niet zichzelf, maar ons dienden in de dingen die u nu verkondigd zijn door hen die u het Evangelie verkondigd hebben door de Heilige Geest, Die vanuit de hemel gezonden is; in welke dingen de engelen begerig zijn in te zien.
NopzGian schreef:Humeurig?vlinder schreef:
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Even niet nee, maar ik kom altijd terugMariavt schreef:'k Vraag me af of hij sowieso nog mee leest.jvdg schreef:Hoe ver ben je inmiddels gekomen?Robert schreef:Bedankt voor de reacties en de tips! (heb profetieën direct aangepast, de spellingscontrole moet er zowieso nog overheen!).

Ik ben niet zo erg veel 'verder' gekomen. Ik wil de site namelijk meteen goed neerzetten, inclusief mogelijkheden voor mensen om te reageren op afzonderlijke gedeelten. En dat kost ff wat tijd
waarschijnlijk moet ik me ff 2 zaterdagen kwaad maken, en dan is het af, wordt ws. als m'n laatste colleges zijn afgelopen binnenkort.
Carpe Diem tamen Memento Mori
Dat blijkt zeer duidelijk uit 1 Thes 5.Unionist schreef:Ben ik met je eens JC.
Doorgaans noemt men als bron 1 Thes. 4, maar dit gaat m.i. over de wederkomst.
De vraag is natuurlijk of je dat soort typeringen wel als argument kan gebruiken. Dan kan ik Jezus Christus als typering gebruiken dat de heerlijkheid door het leiden heen komt. Of Noach.Interessant is wel dat b.v. Ouweneel in het OT typen ziet van de opname van de gemeente: Henoch en Methusalem. (weggenomen vóór het de verdrukking resp. het oordeel)
Volgens mij zou je nog eens reageren op mijn argumenten tegen jouw bovenstaande argumentEr zijn ook in de OT-boeken veel teksten die op een duizendjarig vrederijk wijzen. Opvallend vind ik dat de teksten die naar Jezus´ eerste komst wijzen, letterlijk zijn vervuld. Dat geeft mij de vrijheid om de teksten die naar Zijn tweede komst wijzen, óók letterlijk te nemen.

Trouwens, 'letterlijk uitkomen'? Wat is dat?
Ik geloof absoluut dat de Bijbelse profetiën letterlijk uitkomen, maar ik geloof niet in een komend duizendjarig rijk als vrederijk.
De wolf zal bij het lam liggen? Gaat letterlijk uitkomen op de nieuwe aarde, precies zoals het geprofeteerd staat in Jesaja 65.
Carpe Diem tamen Memento Mori