Standenleer terug te vinden in Gods Woord?

Mariavt

Re: Standenleer en Gods heilig en onfeilbaar Woord

Bericht door Mariavt »

Afgewezen schreef:LB
Wat is nou weer LB ???
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
geledu

Re: Standenleer en Gods heilig en onfeilbaar Woord

Bericht door geledu »

Mariavt schreef:
Afgewezen schreef:LB
Wat is nou weer LB ???
Lekker Belangrijk (weet ik sinds gister) :wink:
Marnix

Bericht door Marnix »

Conclusie: Er zijn geen standen, de standenleer klopt niet... want de Bijbel zegt dit niet.

?

Ergens documentatie te vinden over dit onderwerp?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
refo

Bericht door refo »

De Bijbels spreekt van 2 standen: de brede en de smalle weg.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

refo schreef:De Bijbels spreekt van 2 standen: de brede en de smalle weg.
Waarop jij dan weer hoopt dat iemand zegt: dat zijn geen standen maar staten, zodat jij vervolgens weer met een één of andere vindingrijke oneliner kan reageren.
Marnix

Bericht door Marnix »

groot en klein

dat zijn wel standen :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
refo

Bericht door refo »

Erasmiaan schreef:
refo schreef:De Bijbels spreekt van 2 standen: de brede en de smalle weg.
Waarop jij dan weer hoopt dat iemand zegt: dat zijn geen standen maar staten, zodat jij vervolgens weer met een één of andere vindingrijke oneliner kan reageren.
Gelukkig doe jij dat nu al. Ik ga er tenminste vanuit dat je met oneliner bedoelt dat er niet inhoudelijk wordt gereageerd.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
geledu

Bericht door geledu »

1 Kor 3 schreef:
1 En ik, broeders, kon tot u niet spreken als tot geestelijken, maar als tot vleselijken, als tot jonge kinderen in Christus.
2 Ik heb u met melk gevoed, en niet met vaste spijs; want gij vermocht toen nog niet; ja, gij vermoogt ook nu nog niet.
Waar gaat het hier dan over ?
Volgens mij is er wel degelijk sprake van standen in het genade leven.
En dan vooral in de zin hoe Paulus het noemt : kinderen of vaders in de genade.
Het heeft dus te maken met de vastheid van het geloof.

Er zijn twee staten : dood of leven , of zoals door Refo verwoord : de brede en de smalle weg.
Ik denk dat Refo zich per ongeluk verschreven heeft.
refo

Bericht door refo »

Verschrijven doe ik me nooit. **KUCH**

Waar het in 1 Kor 3 over gaat? Hierover:
Want gij zijt nog vleselijk; want dewijl onder u nijd is, en twist, en tweedracht, zijt gij niet vleselijk, en wandelt gij niet naar den mens.
Even geen staat of stand.
--------------
geledu

Bericht door geledu »

Lees eerst de kanttekeningen maar even bij de geciteerde teksten , dan wordt het een stuk duidelijker :

1 En ik, broeders, kon tot u niet spreken als tot geestelijken,1 maar als tot vleselijken,2 als tot jonge kinderen3 in Christus.

2 Ik heb u met melk gevoed,4 en niet met vaste spijs;5 want gij vermocht toen nog niet; ja, gij vermoogt ook nu nog niet.

1) als tot geestelijken,
Dat is, als tot zodanigen die door Gods Geest uitnemend verlicht zijn en in de kennis zeer toegenomen. Zie Gal. 6:1.

2) als tot vleselijken,
Dat is, als tot zodanigen, in welken het vlees, of menselijke genegenheden zich nog te veel openbaren, gelijk in de kinderen pleegt te geschieden, die de genegenheden meer volgen dan de rede.

3) jonge kinderen
Dat is, die nog zeer teder en onwetend zijn in de leer van Christus; en hiermede verklaart Hij het woord vleselijke, opdat het niet zou genomen worden voor mensen, die geheel vreemd zijn van den Geest van Christus, gelijk het dikmaals in de Heilige Schrift gebruikt wordt. Zie Rom. 8:8.

4) melk gevoed,
Dat is, met de eerste verklaringen der fondamenten der Christelijke leer, die met eenvoudige en naakte woorden voorgesteld worden. Gr. met melk gedrenkt.

5) vaste spijs;
Dat is, de hogere verklaringen der Christelijke leer, die met hogere woorden en diepzinniger redenen worden voorgesteld. Zie breder Hebr. 5:12, enz.
Laatst gewijzigd door geledu op 15 mei 2007, 17:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

geledu schreef:
1 Kor 3 schreef:
1 En ik, broeders, kon tot u niet spreken als tot geestelijken, maar als tot vleselijken, als tot jonge kinderen in Christus.
2 Ik heb u met melk gevoed, en niet met vaste spijs; want gij vermocht toen nog niet; ja, gij vermoogt ook nu nog niet.
Waar gaat het hier dan over ?
Volgens mij is er wel degelijk sprake van standen in het genade leven.
En dan vooral in de zin hoe Paulus het noemt : kinderen of vaders in de genade.
Het heeft dus te maken met de vastheid van het geloof.

Er zijn twee staten : dood of leven , of zoals door Refo verwoord : de brede en de smalle weg.
Ik denk dat Refo zich per ongeluk verschreven heeft.
Hoewel ik de standenleer in extremis verfoei, omdat men erdoor de troost voor de kleinen in de genade vaak wegneemt, is het toch zo, zoals Geledu hier aanhaalt, dat er zekere standen in het geestelijk leven zijn. Zekere standen in de genade.

Maar wat we nooit mogen vergeten, is dat God altijd eindigt wat Hij begonnen is. Dus de kinderen in de genade, de bekommerden, de kleingelovigen, het gekrookte riet, worden net zo goed zalig als de vaderen in het geloof.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
refo

Bericht door refo »

geledu schreef:Lees eerst de kanttekeningen maar even bij de geciteerde teksten , dan wordt het een stuk duidelijker :

1 En ik, broeders, kon tot u niet spreken als tot geestelijken,1 maar als tot vleselijken,2 als tot jonge kinderen3 in Christus.

2 Ik heb u met melk gevoed,4 en niet met vaste spijs;5 want gij vermocht toen nog niet; ja, gij vermoogt ook nu nog niet.

1) als tot geestelijken,
Dat is, als tot zodanigen die door Gods Geest uitnemend verlicht zijn en in de kennis zeer toegenomen. Zie Gal. 6:1.

2) als tot vleselijken,
Dat is, als tot zodanigen, in welken het vlees, of menselijke genegenheden zich nog te veel openbaren, gelijk in de kinderen pleegt te geschieden, die de genegenheden meer volgen dan de rede.

3) jonge kinderen
Dat is, die nog zeer teder en onwetend zijn in de leer van Christus; en hiermede verklaart Hij het woord vleselijke, opdat het niet zou genomen worden voor mensen, die geheel vreemd zijn van den Geest van Christus, gelijk het dikmaals in de Heilige Schrift gebruikt wordt. Zie Rom. 8:8.

4) melk gevoed,
Dat is, met de eerste verklaringen der fondamenten der Christelijke leer, die met eenvoudige en naakte woorden voorgesteld worden. Gr. met melk gedrenkt.

5) vaste spijs;
Dat is, de hogere verklaringen der Christelijke leer, die met hogere woorden en diepzinniger redenen worden voorgesteld. Zie breder Hebr. 5:12, enz.
Inlegkunde noem ik dit.

Paulus doet dit niet vanwege een bepaalde geestelijke stand, maar omdat er ruzie is.
Alsof hij zeggen wil: stelletje babies!
--------------
Mariavt

Bericht door Mariavt »

refo schreef:
Inlegkunde noem ik dit.

Paulus doet dit niet vanwege een bepaalde geestelijke stand, maar omdat er ruzie is.
Alsof hij zeggen wil: stelletje babies!
Zoho, jij dúrft veel te zeggen refo, het gaat hier om de statenvertaling wat die er over zegt............
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
jvdg

Bericht door jvdg »

Bert Mulder schreef:Maar wat we nooit mogen vergeten, is dat God altijd eindigt wat Hij begonnen is. Dus de kinderen in de genade, de bekommerden, de kleingelovigen, het gekrookte riet, worden net zo goed zalig als de vaderen in het geloof.
Ja, Bert, Amen.
Godlof!

Zonder die "wetenschap" zouden de "kleinen" in de genade verkommeren.
Ze zien uit naar die vaste spijs, maar léven ondertussen van die melk.
En hebben wij niet vernomen dat de "eikenbomen der gerechtigheid" jaloers zijn op die "kleinen in de Genade" vanwege hun afhankelijke ootmoedige leven met de Heere?
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Over bijbelse aanwijzingen gesproken:

Mattheus 13 vers 23: Die nu in de goede aarde bezaaid is, deze is degene, die het Woord hoort en verstaat, die ook vrucht draagt en voortbrengt, de een honderd-, de ander zestig-, en de ander dertig voud.
Plaats reactie