lichamelijke straffen in verhouding tot kindermishandeling

Lydianne

lichamelijke straffen in verhouding tot kindermishandeling

Bericht door Lydianne »

Oké, nieuw topic. Zullen we hem nu schoon houden?

Bert Mulder schreef:
Ik zie dat hier, net zoals zo veel in de wereld, hier in Canada ook, lichamelijke straffen en kindermishandeling verward worden.

Er is wel degelijk verschil tussen de beide.

Meen ook te weten dat je zelf kinderen moet hebben om dit volkomen te kunnen begrijpen.

Lichamelijke straffen zijn volkomen, op grond van Gods Woord, geoorloofd, en zelfs geboden. Maar dat mag nooit uit drift geschieden, maar altijd kalm. Niet dat ik dit altijd gedaan heb, maar meen dat het goed is het kind eerst mee te nemen naar een andere kamer, even tot 10 tellen, voordat de kastijding begint. Dat is natuurlijk niet altijd mogelijk, als een kind bijvoorbeeld bijna zich aan een kachel brandt. En we moeten altijd aan onze kinderen uitleggen het waarom en waarvoor van de straf. Ook op dat moment bidden met het kind is erg aanbevolen. En na de straf, een leuke knuddel.

En als we als ouders te hard straffen, dat moeten we altijd het kind ons excuses vragen. Uitleggen dat we als ouders ook aan zonde onderhevig zijn.

Niet dat kinderen je soms niet het bloed van onder de nagels vandaan kunnen halen...

Ook meen ik, dat als ze zo'n 12, 13 jaar oud zijn, dat meestal lichamelijke straffen niet doelmatig zijn.

Voor kindermishandeling heb ik geen goed woord over. Ze moesten ze allemaal opsluiten.

Bert, in welke situaties is een lichamelijke straf volgens jou geboden?

Hoe weten je kinderen dat hun vader dit uit liefde doet?
Ik zie wel elementen in jouw tuchtigingsritueel dat daaraan doet denken, maar beleven je kinderen dat ook zo?

Wanneer wordt slaan volgens jou wel kindermishandeling?

Kun je begrijpen dat van deze teksten vaak ook verkeerd gebruikt worden, waardoor het beeld van God als Vader misvormd raakt? Wanneer is daar dan volgens jou sprake van (ik bedoel: van een verkeerd gebruik van deze teksten)?
Josephus

Bericht door Josephus »

Ik denk dat je niet te snel mag zeggen dat wij onze kinderen mogen kastijden, omdat God dat ook met Zijn kinderen doet. Onze hemelse Vader weet namelijk met volmaakte kennis wat goed voor ons is of wat wij nodig hebben, terwijl aardse ouders dat op zijn best menen te weten.

Lichamelijke straffen zijn bijna altijd een uiting van onmacht, zeker bij oudere kinderen. Bij kleine kinderen maakt het ook meer kapot dan je lief is. Wel eens een klein kind zien ineenkrimpen omdat zijn vader alleen nog maar zijn hand omhoog doet?

Het voorbeeld dat Bert geeft over het branden aan de kachel, gaat niet op. Als ik mijn kind zich bijna zie branden of bijna onder een auto zie komen, is soms enig geweld nodig om dat te voorkomen. Is dat straf? Ik vind van niet. Dat is geen straf, maar een uiterste daad om je kind te redden. Straf wordt het pas als je het daarna nog een tik geeft.
Rens

Bericht door Rens »

Om nu HIER weer opnieuw te beginnen is compleet zinloos.

Dit gaat wéér het ene woord op het andere stapelen, met alle mogelijke onaangename uitwassen vandien.

Deze topic lijkt mij zéér onverstandig!!

We wéten hoe Bert in deze materie stáát, en hoe ánderen daartegenover staan.

Laten we het dan maar daarbij hóúden, en er verder geen grote woorden aan vuil maken.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Adorote

Bericht door Adorote »

Rens schreef:Om nu HIER weer opnieuw te beginnen is compleet zinloos.

Dit gaat wéér het ene woord op het andere stapelen, met alle mogelijke onaangename uitwassen vandien.

Deze topic lijkt mij zéér onverstandig!!

We wéten hoe Bert in deze materie stáát, en hoe ánderen daartegenover staan.

Laten we het dan maar daarbij hóúden, en er verder geen grote woorden aan vuil maken.

Volkomen mee eens Rens inderdaad zinloos.
vlinder

Bericht door vlinder »

Rens en adorote, blijf ontopic!! Ga niet weer zitten mieren over zinloos. Lees deze topic dan gewoon niet. Er zijn heus opvoeders die serieus met deze problemen lopen! Ik ben zelf heel erg voor om nooit te slaan, maar ik hoop dat ik me in de hand kan houden als ze puber zijn en hetzelfde doen als ik heb gedaan! Ik vind deze topic wel zinnig.
Komop! Lees dan niet mee :wink:
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
geledu

Bericht door geledu »

Af en toe een tik of een klap is pedagogisch gewoon een heel goed middel.

Kijk maar eens wat die vrije opvoeding brengt.
Gezag verdwijnt zo het er nog was.

Als je dan kijkt naar landen niet zo heel ver hier vandaan waar de leraars op school gewoon een rietje hebben om af en toe de handjes een tik te geven , daar zie je dat gezag daar nog functioneerd.
En ik heb het hier natuurlijk niet over mishandeling, dat is uit de boze, maar een corrigerende tik hoort gewoon in de opvoeding thuis.
Maar het mag , zoals Bert al aangaf , nooit uit drift gebeuren.
Adorote

Bericht door Adorote »

Hoe men het wenden of keren wil, slaan hoe dan ook blijft altijd een zwaktebod.
Lydianne

Bericht door Lydianne »

Adorote schreef:Hoe men het wenden of keren wil, slaan hoe dan ook blijft altijd een zwaktebod.
Toch wordt deze straf in de Bijbel duidelijk genoemd. Alleen wordt de Bijbel helaas in dit soort situaties vaak verkeerd gebruikt en verkeerd gedrag goed gepraat.
Josephus

Bericht door Josephus »

geledu schreef:Als je dan kijkt naar landen niet zo heel ver hier vandaan waar de leraars op school gewoon een rietje hebben om af en toe de handjes een tik te geven , daar zie je dat gezag daar nog functioneerd.
Zwak voorbeeld. Je kunt je namelijk afvragen of gezag dat gehandhaafd moet worden met wapens of andere middelen, wel gezag genoemd kan worden. Het heeft dan eigenlijk veel meer met machtsuitoefening te maken. Gezag impliceert een natuurlijk overwicht, dat kun je er niet in rammen. Iemand die geen gezag heeft, krijgt dat ook niet door lichamelijk geweld toe te passen. Integendeel, je creëert zo alleen maar angst.
Lydianne

Bericht door Lydianne »

Josephus schreef:
geledu schreef:Als je dan kijkt naar landen niet zo heel ver hier vandaan waar de leraars op school gewoon een rietje hebben om af en toe de handjes een tik te geven , daar zie je dat gezag daar nog functioneerd.
Zwak voorbeeld. Je kunt je namelijk afvragen of gezag dat gehandhaafd moet worden met wapens of andere middelen, wel gezag genoemd kan worden. Het heeft dan eigenlijk veel meer met machtsuitoefening te maken. Gezag impliceert een natuurlijk overwicht, dat kun je er niet in rammen. Iemand die geen gezag heeft, krijgt dat ook niet door lichamelijk geweld toe te passen. Integendeel, je creëert zo alleen maar angst.
Oké, maar dan is er dus sprake van macht. En dat is altijd verkeerd.
Maar kan er vanuit een gezagsrelatie dan geen lichamelijke straf toegepast worden? Dat is toch Bijbels?
wim

Bericht door wim »

Adorote schreef:Hoe men het wenden of keren wil, slaan hoe dan ook blijft altijd een zwaktebod.
Op zich wel, maar in discussie gaan met je kind als het allang weet dat het te ver gaat (na tig waarschuwingen), vind ik helemaal een zwaktebod.

Dat laatste zie ik ook om me heen gebeuren. Met oervervelende kinderen als gevolg.
De 'gulden' middenweg bestaat in de praktijk soms helemaal niet. Kinderen hebben in de eerste plaats veel begrip en liefde nodig, maar in de tweede plaats duidelijkheid. Soms vind ik een tik dan een uitstekend middel.

Mijn vader en moeder hebben me ook op de 'ouderwetse' manier opgevoed (vroeger wist men niet beter, maar de laatste jaren hebben we allemaal het licht gezien). Af en toe een pak slaag als ik ècht niet wilde luisteren. Het heeft bij mij geen angst voor mijn ouders gecreëerd, dus de stelling: het creëert alleen maar angst is daarmee bewezen onjuist te zijn.
Josephus

Bericht door Josephus »

Lydianne schreef:
Josephus schreef:
Oké, maar dan is er dus sprake van macht. En dat is altijd verkeerd.
Maar kan er vanuit een gezagsrelatie dan geen lichamelijke straf toegepast worden? Dat is toch Bijbels?
Meer theoretisch: gezag impliceert voor mij een natuurlijk overwicht dat iemand heeft, lijfstraffen zijn in dat geval eigenlijk niet nodig. In die zin zou je onderscheid kunnen maken tussen ouderlijke macht en ouderlijk gezag. Een ouder die werkelijk gezag heeft, hoeft zich m.i. niet bezig te houden met lijfstraffen. In zo'n geval verwordt het inderdaad meer tot machtsuitoefening. Maar goed, dat is misschien een te theoretisch kader.

De bijbelteksten die in het andere topic genoemd zijn overtuigen mij nog niet. Hebreeën 12 spreekt over "kastijden", dat is niet per definitie lichamelijke straf. Zoals anderen al opgemerkt hebben, misschien moet je dat meer lezen als "niet alles geven, wat ze willen". En het gedeelte uit Spreuken betreft poëzie, het is wat gevaarlijk als je dat letterlijk gaat nemen.

In de NBV staat er dit (Spreuken 23):

13 Onthoud een kind geen onderricht, van stokslagen gaat het niet dood.
14 Sla het met de stok, en je redt het van het dodenrijk.

Zeker als je deze teksten in combinatie met elkaar leest, lijkt het toch meer te gaan om iemand te redden van de ondergang. Dat is toch wat anders dan je kind slaan, omdat het een vaas heeft stukgegooid. Je zou kunnen zeggen, dat het doel het middel (=slaan) moet heiligen en ik denk dat het wijs is om aan te nemen dat dat niet te snel het geval is.
wim

Bericht door wim »

Josephus schreef: Meer theoretisch:
Theorie.... daar zijn je kinderen echt mee gediend. Het lijkt er op dat er steeds meer pedagogen rondlopen en steeds minder opvoeders.
memento

Bericht door memento »

Ik denk dat we in onze maatschappij, en dus ook in onze gezinnen, behoefte hebben aan gezag.

Gezag is macht, die bij juist functioneren verkregen door een natuurlijk overwicht, maar zo nodig afgedwongen kan worden door straf-maatregelen.

De pedagogische tik is m.i. een straf-maatregel, en moet ook als zodanig toegepast worden. De straffer moet daarin, net als een rechter, onpartijdig oordelen en straffen. En dus niet, zoals helaas maar al te vaak gebeurt, uit kwaadheid, wrok of drift.

Degenen die de pedagogische tik willen afschaffen, moeten bedenken dat ze de gehele geschiedenis der mensheid tegen zich hebben, van alle culturen, op de laatste 50 a 100 jaar ultru-westerse cultuur na. Daarbij acht ik het resultaat van die opvoedingen niet bewezen, als ik zo eens kijk naar onze maatschappij, waar tucht afwezig is.
Josephus

Bericht door Josephus »

wim schreef:
Josephus schreef: Meer theoretisch:
Theorie.... daar zijn je kinderen echt mee gediend. Het lijkt er op dat er steeds meer pedagogen rondlopen en steeds minder opvoeders.
:mrgreen: Troost je, ik ben geen pedagoog. Mijn theoretische verhaal is meer ontleend aan de sociologie en in het bijzonder aan Max Weber. Vandaar dat ik zelf ook al aangaf dat het wellicht in dit kader te theoretisch is.
Plaats reactie